Fries met een enorme snee.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 21:32

annibel schreef:
Ze liep in het begin een beetje te hinken maar ach daarna was ze ' alleen ' maar stijf dus toch maar even lekker door gereden.. :?

Ik ben er niet meteen op gaan zitten 8)7
Ik heb eerst aan de hand door de bak en op het harde gestapt en gedraaft om te kijken, eerst liep ze een beetje raar en daarna stijf, na een paar rondjes lopen liep ze soepel.

Edit: Typo.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:42

Liksteen schreef:
annibel schreef:
Ze liep in het begin een beetje te hinken maar ach daarna was ze ' alleen ' maar stijf dus toch maar even lekker door gereden.. :?

Ik ben er niet meteen op gaan zitten 8)7
Ik heb eerst aan de hand door de bak en op het harde gestapt en gedraaft om te kijken, eerst liep ze een beetje raar en daarna stijf, na een paar rondjes lopen liep ze soepel.

Edit: Typo.[/quote

Maar dan ga je er toch niet opzitten. Ook niet als ze na een paar rondjes wel soepel loopt. :?

Mand

Re: Fries met een enorme snee.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 21:44

Ik zie het probleem niet zo, vanavond liep ze ook niet mank meer b

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:48

Als je vermoedt dat er iets scherps in haar stal aanwezig is, zou ik die nu maar eens goed bekijken en niet het risico lopen dat je haar morgen met weer een wond aantreft!!

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:52

Zal dus wel gewoon een oppervlakkige schram zijn geweest, en niet door de hele huidlaag heen. Dan is 5/6 cm lengte niet zoveel hoor, wat haar eraf, opperhuid iets kapot zodat het een beetje gebloed kan hebben, door de aanraking (ws door onhandig opstaan zichzelf geraakt) een beetje kneuzing en daardoor wat stijf.

Misschien had je beter een foto erbij kunnen plaatsen, dan had wat duidelijker geweest hoe 'erg' de schrap op haar been was. Nu wordt er volop gespeculeerd wat een énorme snee er in het been zat, terwijl het eigenlijk wel mee lijkt te vallen.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:53

Als jij een snee aan je been hebt ga je toch ook niet een rondje (hard) lopen?

Maar goed, ik hoop voor je paard dat het snel beter gaat met de wond..

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 21:55

Pfft, eindelijk iemand die het snapt. Ik haf van te voren niet bedacht dat ik dit topic aan zou maken.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:58

Hmm, er zijn ook nog steeds veel meldingen van paarden die verminkt-mishandeld worden... dit doet mij hier wel aan denken eerlijk gezegd.. paard komt niet zomaar aan zon snee.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:59

Perryx schreef:
Hmm, er zijn ook nog steeds veel meldingen van paarden die verminkt-mishandeld worden... dit doet mij hier wel aan denken eerlijk gezegd.. paard komt niet zomaar aan zon snee.

Bij de geslachtsdelen ja..

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:00

Nee, in de meeste gevallen wel, maar langggggggggggggg allemaal niet!

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 01:38

Waarom wordt er meteen mishandeling geroepen? Het is echt niet onwaarschijnlijk dat een paard zich kwetst zonder dat er iets scherp aanwezig is :n

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 01:47

In tegenstelling tot wat iedereen hier roept vind ik het juist goed dat je bent gaan rijden( ik neem aan dat het niet een intensieve training was ofzo), een gevoelig been moet je in beweging houden en niet gelijk je paard parkeren want daar wordt het alleen maar stijver van.
Een oppervlakkige snee is naar mijn mening geen reden om je paar direct op rust te zetten
Ik denk dat ze in de stal gelegen heeft en zich zelf heeft opengehaald aan haar eigen hoef.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 15:33

Gillbo schreef:
In tegenstelling tot wat iedereen hier roept vind ik het juist goed dat je bent gaan rijden( ik neem aan dat het niet een intensieve training was ofzo), een gevoelig been moet je in beweging houden en niet gelijk je paard parkeren want daar wordt het alleen maar stijver van.
Een oppervlakkige snee is naar mijn mening geen reden om je paar direct op rust te zetten
Ik denk dat ze in de stal gelegen heeft en zich zelf heeft opengehaald aan haar eigen hoef.

Ik ben blij dat iemand het tenminste snapt. Net liep ze ook helemaal goed, en ik heb gister idd alleen maar een beetje aan de lange teugel gestapt, gedraaft en een klein galopje gemaakt.

jonaXpunky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 15:48

Er is toch zo'n paarden snijder ofzo?

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 15:51

jonaXpunky schreef:
Er is toch zo'n paarden snijder ofzo?

Heb jij je daarvoor net geregistreerd, om zo'n antwoord te kunnen geven? >;)

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 16:03

Denk dat iedereen wel op de hoogte is dat er een paardenbeul actief is, maar niet iedere oppervlakkige snee is natuurlijk door een hem/haar veroorzaakt. (en bij een been zou daar ik daar al helemaal niet als eerste aan denken)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 16:10

Ik denk dat het probleem in dit topic een beetje een kwestie van definitie is.

Ik bedoel: wat noem je een enorme snee?

Als iemand daar een bloedende, diepe snee van centimeters lang en diep bij voor zich ziet, dan snap ik de reacties wel zoals "dierenarts", of "hoe kun je daar nu mee gaan rijden?"

Wordt er een oppervlakkige plek bedoeld, waar het vel misschien wat vanaf is, dan is het een heel ander verhaal.

Zelf zou ik dat tweede geen "enorme snee" noemen.
Bij dat tweede zou ik even kijken hoe het paard liep, en als dat niet te beroerd is, dan zou ik er ook gewoon mee gaan rijden. (Bij kreupelheid niet overigens)

Als je er het eerste mee bedoeld (En dat zou ik in zo'n geval bedoelen) dan is een veearts geen gek idee. Of op zijn minst schoonmaken en desinfecteren, mocht een veearts en hechten niet nodig zijn (Mocht er wel kans zijn dat het gehecht moest worden, dan ontsmet ik niet, spoel alleen schoon. Sommige ontsmettingsmiddelen zorgen dat hechten moeilijker wordt)

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 16:15

Aangezien je er iemand bij hebt gehad (assistent DA) ga ik ervanuit dat je gewoon verstandig gehandeld hebt.

Over de oorzaak: heeft je paard een deken op?

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 16:39

Ik zou inderdaad nog een keer de stal nagaan. Scherpe randen aan voer of waterbak. Iets scherps op de grond, tussen stro o.i.d.
Ik heb ook wel eens een scherpe steen gevonden tussen het stro.

x_zoetje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:36

Mijn paard kreeg het ook regelmatig voor elkaar krassen of sneetjes op te lopen. Nooit echt een oorzaak kunnen vinden, behalve dan dat hij een beetje onhandig aangelegd is :+
Er even vanuit gaande dat TS een gezonde inschatting kan maken wat betreft wel/niet rijden is dat alleen maar beter voor je paard... Gepaste beweging.
Misschien een tip om de genezing te bevorderen (heeft bij mijn paard gezorgd voor een nauwelijks zichtbare draadwond) is mesitran soft. Super spul, ligt standaard in mijn EHBO kastje.