Ervaring delen ; de grastegel ;-)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

trollenranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 00:58

Ik heb hier een pad van 70 meter en een stuk van 20m2 met grasbetontegels liggen. Ze liggen er nu 6 jaar in. Ze liggen om en om. Niks afgegraven, zo op de grond gelegd. Ze liggen als een huis en verschuiven of verzakken niet. Ik zit op kleigrond en dit waren de plekken waar ze tot hun knieen inzakten in de drek. Hier galopperen ze gerust over het pad vanaf de paddock Paradise. In die 6 jaar nog nooit een paard uitgegleden. De investering dubbel en dwars waard!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 01:09

Ziet er wel goed uit zo ,goed idee +:)+

xLeoniee

Re: Ervaring delen ; de grastegel ;-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 01:12

Mag ik vragen hoe jullie dit doen met uitmesten? Lijkt me best onhandig met allemaal van die gaten erin.. Of komt er daarna nog iets overheen of tussen? 8)7

NH_ELF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 01:15

Ik neem aan dat de gaten gewoon opgevuld zijn met zand en de mest er dus bovenop blijft liggen ;)

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 01:39

Er word volop gespeeld op de tegels ze galopperen van de track over de tegels no problem!!

Aangezien de gaten inderdaad opgevuld zijn met zand is mest opruimen appeltje-eitje ;-)

Aansluitend kunnen ze in de rijbak lopen maar bij aanhoudende regen wanneer de bak verandert in een poel staan ze alle vier op de tegels.. Er word zelfs op geslapen...
De waterbak staat centraal tussen de tegels en is altijd goed bereikbaar geworden, voorgaande jaren was het ondanks 2 kuub nieuw zand een ongekende bende !
Beste investering ooit..

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 01:53

Wat een goeie tip zeg! Bedankt voor het delen.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 09:44

Klinkt allemaal erg goed. Het zal dan wel niet uitmaken welk model grastegel er gebruikt wordt.

Senas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:26

Ziet er erg nuttig uit! Je ziet ze regelmatig bij parkeerplaatsen maar je moet er maar net aan denken om ze bij paarden te gebruiken.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:58

Ik ga deze winter kijken of ik een partij gebruikte op de kop kan tikken. Ik Wil uiteindelijk een deel van ongeveer 20m bij 25m bestraten. Dan blijft 15m x 15 m zand.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 22:46

Blijft het zand in de gaatjes goed zitten, maw verzakt het niet? Kun je er ook een minishet op laten lopen zonder dat die vast komt met z'n hoefjes?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 23:18

Regelmatig bijvullen denk ik.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:33

Dobbelicious schreef:
Blijft het zand in de gaatjes goed zitten, maw verzakt het niet? Kun je er ook een minishet op laten lopen zonder dat die vast komt met z'n hoefjes?

Ja hoor blijft goed zitten, wij hebben hier zelf nog een dun laagje zand erop liggen. Shetten kunnen er ook gerust op staan ik heb er hier 4 lopen zonder problemen :)

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 01:52

Ik volg ook even aangezien mijn paddocks zijn veranderd in een grote baggerbende en ik zoekende ben naar een goede en blijvende oplossing, het liefst natuurlijk een waaraan ik niet failliet ga. Ik heb even gegoogled en ik zie heel veel aanbod van dit soort grastegels (kunststof). Bv. Terragrid en terragrid+. Hebben jullie de grastegels over de bestaande bodem gelegd (is bij mij leemhoudend) of bovenlaag afgegraven? En ligt er een laag zand op de tegels of zijn ze "kaal"? Ben erg benieuwd naar ervaringen en kosten. Ik heb erg grote paddocks met bomen erin dus wie tips voor me heeft?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 16:26

Heeft er ook iemand ervaring met "gewone" bestrating als paddock. Ik kan een partij 220 vierkante meter krijgen voor niet te veel geld. De paddock grenst aan twee kanten aan de sloot. Dus het kan aflopend naar de sloot gelegd worden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:06

Hoor veel bestrating in de paddock. In de lengte 3-4 meter voor en achter langs de stal en aan de kopse kanten is het 6 a 7 meter langer dan de stal. Totaal 14-28 opp. Inclusief het stalgebouw van 7-16. Ze kunnen dus helemaal rond de stal lopen op
De klinkers.
Direct aansluitend aan de bestrating liggen zandpaddock, zandpaden en bak. Zandpaddock in principe altijd toegankelijk maar de bak en paden kun je kiezen of ze de doorgang open maakt.

Met 24/7 vrij in en uitlopen waarbij ze veel op de stenen lopen slijten de hoeven wel heel snel. Net mijn merrie weer op ijzers moeten zetten omdat ze nu echt zere voeten kreeg. Met overdag weidegang was het nog wel te doen voor haar.

Met ijzel of sneeuw krijg je te maken met gladheid. Voordeel is dat je wel kunt strooien en de sneeuw goed kunt ruimen als je dit gelijk doet. De zandpaddock houd je dan minder makkelijk goed ivm dooi en weer opvriezen als het water nog niet weg is door bevroren ondergrond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:58

Slim bedacht zeg +:)+

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:58

Hier een link van de blubber bende. De paarden lopen naar buiten over een verhard pad naar de paddock. De paddock is verschrikkelijk en mijn hooi ruif staat ook in de blubber. Iets voorbij de paddock is het zand wel droger. Dat gedeelte wil ik ook zand houden en dan opknappen. De rijbak ligt aan de paddock en ligt er eigenlijk prima bij. Een enkele plas, vanwege een kuiltje. Ik laat ze nu ook maar even in de rijbak lopen. Want in de blubber vind ik zo naar.
Het gedeelte waar de vos op staat is al bestraat tot aan de drinkbak. Alleen hebben ze er weer 20 cm zand over gelegd. Dus heeft het geen enkele effect.
https://www.youtube.com/watch?v=-lyXiL50cHA

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:24

Ik denk dat je enorm veel plezier zult hebben wanneer je dit eerste deel tussen ingang en bak gaat bestraten en daar je ruif neer zet. Ze zullen veel om je ruif staan en je kunt droog je paarden buiten zetten en naar de bak lopen. Het zand gebruiken ze dan om te rollen of even spelen en rondje wandelen maar de stenen worden hier met nat weer echt veel gebruikt.