drama; levering voordroog particulieren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 14:19

Ik heb al enkele jaren een vaste hooi/voordroog leverancier die in een dorp op ong. 20 km. afstand van hier woont. Het is een koeienboer die echt kuil en slechte/natte balen dus ook absoluut niet zomaar zal verkopen, maar aan zijn eigen koeien voert. Het spul wat hij over heeft, verkoopt hij. Als vaste klant heb je vaak ook voorrang op 'vreemden'.

Toen ik begon met mijn eigen pony's op mijn eigen (gehuurd) stuk land, was er hier in de buurt ook nauwelijks een boer/leverancier te vinden die grote balen tegen een schappelijke prijs wilde komen brengen. En ik begon in een jaar waarin de hooiprijzen ineens flink gingen stijgen, omdat het dat jaar erg schaars was..... Alle boeren hier in de buurt wilden alleen maar aan 'vaste klanten' leveren. Zelfs de boer die jarenlang voor de pony's die ik verzorgde hooi bracht, wilde mijzelf niet leveren. Tsja, hoe kom je er dan tussen, als beginnend eigenaar???

Gelukkig ben ik toen bij mijn huidige leverancier gekomen. Hij weet precies wat ik wil hebben en mocht er onverhoopt een slechte baal tussen zitten (dat heb ik eigenlijk nooit echt gehad), dan komt hij het gewoon omruilen.

Ik heb nu 10 vierkante balen met voordroog, het is echt gewoon hooi, zo heerlijk droog en geurig, prachtig! In balen van ong. 1.70 lengte. Met mijn 2 shetten (die krijgen in porties) en mijn Welsh A (die onbeperkt krijgt) heb ik voor 3 tot 4 weken genoeg aan 1 baal.

Ik betaal daar per baal € 50,00 voor, en voor die prijs komt hij ze thuis afleveren met een speciale klem. Ik heb dan pallets, en hij zet ze op de cm. nauwkeurig precies op die plaats en die manier zoals ik het wil hebben. Ik weet dat hij vreselijk goede kwaliteit verkoopt en dat hij ook eerlijk is. Zo had hij ook een partij van diverse landjes, waar het hooi per baal nog wel eens zou kunnen verschillen qua structuur en qua droogte, en dat meldt hij dan ook netjes van te voren. Het is mijn eigen keuze geweest om niet voor die partij te kiezen, maar voor een partij van vorig jaar, want dat was (en is nog steeds) top spul!

Misschien dat ik hier dichter in de buurt een leverancier zou kunnen vinden die enkele euro's per baal minder vraagt.......... maar ik weet gewoon dat mijn hooiboer kwaliteit levert en eerlijk is. Ik weet precies wat ik aan hem heb, dus ondanks dat ik het zelf ook niet breed heb, betaal ik dan soms liever ietsjes meer tegen goede kwaliteit en betrouwbaarheid, dan dat ik achteraf een slechte partij heb gekocht.

Edit: ik had eerder ook maar beperkte opslagruimte voor kleine, gewone baaltjes onverpakt hooi. konden er ong. 20 op zolder. Nu ruim 50 schat ik, maar toch blijf ik bij de grote vierkante, verpakte balen. Die liggen allemaal achterin het land, met een stroomlijntje er voor en op pallets. Werkt prima, ik doe het hooi zelf in netten en in de hooiruif. Ik snij een baal aan de voorkant open, en dek het dan af met zo'n groot plastic afdekzeil. Zolang de temperatuur niet lang boven de 15 graden uit komt, gaat dat prima. Anders moet ik het wat uit elkaar halen en wanneer het kan, laten luchten. Ik hou het meestal gewoon een maand lang prima.

Mijn boer komt trouwens ook voor kleinere partijtjes. :j en levert naar wens ook kleine, gewone baaltjes hooi als hij dat heeft.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 22:38

Mijn hooileverancier woont 300 meter bij m'n wei vandaan en brengt eens in de zoveel tijd een stuk of 10 baaltjes. Zijn baaltjes van tegen de 30 kilo. Gratis bezorging, want we zijn praktisch buren. Hij heeft twee kwaliteiten hooi.

Heb ook een buurboer met ook mooi hooi, die baaltjes wegen de helft, kosten een euro meer en ik moet ze halen. Dus daar ben ik wat minder vaak te vinden ;)

Per maand ben ik tussen de 40 en 50 euro aan hooi kwijt, voor twee paardjes (IJslander en shetlandpony) Qua opslag heb ik een spullenhok waar ongeveer 20 balen in passen en eventueel een stuk afgeschot in de schuilstal.

Bij wie vraag je dan? Denk dat je bij een boer in je buurt verder komt dan met een fouragehandelaar oid.
Laatst bijgewerkt door Koper op 18-12-14 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Dusja1

Re: drama; levering voordroog particulieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 22:45

Jeetje wat een geluk hebben wij dan, ik weet er zo in een straal van 5 km al 3 op te noemen die het komen brengen, en die ook voor 1 baal komen. Ik betaal dan 50,- voor een grote vierkante, inc. brengen en 45,- voor een ronde inc. brengen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 22:48

of een nog iemand in de buurt benaderen, misschien komt de leverancier dan wel als hij nauwelijks om moet rijden.

vind 3-5 stuks te weinig.

Ik laat ze per 25-30 komen en mijn leverancier zit 7 km verderop.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 22:53

ik ging met de trailer (1,5 prds) onderin een grote hooi en kleintjes stro erop had ik voor 3 wk genoeg aan

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 22:55

Ik ben helaas even autoloos |( en heb de pony's dus voor de wagen gezet om stro tehalen.
Dus zet ze voor de wagen, dan doen ze ook iets voor de kost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 23:00

Met 4 paarden en 1 pony koop ik voor de winter 24 balen in. Is voor de leverancier een kar vol. Die komt dit dan brengen van 20 kilometer ver voor €45 de baal. Balen wegen rond de 400 kilo.

Misschien een idee om te kijken achter hooi/voordroog als de boeren nog aan het inpakken zijn. Ze moeten ze dan toch laden en ermee rijden, misschien dat ze dat toertje tot bij jou dan wel willen doen :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 23:39

Wij hebben iemand in de buurt gevonden die in de zomer kleine baaltjes hooi van eigen land levert en op stal brengt (wel grotere hoeveelheid in 1x) en die in de wintermaanden elke 2 weken 2 grote balen voordroog en 2 grote balen haverstro op stal brengt.
Super!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 23:46

Dat jullie zo'n pak zolang goed houden?Dat lukt mij echt niet.In de zomer zelfs krap 5 dagen.
Ik koop hier een pallet kleine pakjes bij de fourage handelaar.
Komen ze het keurig brengen,kost het me wel 8€ per baaltje.
Maar verder levert er hier niemand kleine pakjes.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 23:49

Ik ben ook zo gelukkig dat mijn paarden hemelsbreed op 300 metervan mijn hooiboer sta, ik app als ik een baal nodig heb ( 1 x per week/anderhalve week ong.) en dan brengt hij die, haalt net en plastic eraf, legt het met shovel in mijn ruif, deurtje dicht, hekken open en dicht en ik hoef er niet eens bij te zijn, hij kent de paarden die al half in zijn shovel hangen als tie komt . Zijn trouwens 300-400 kilo balen.
Ik mag mijn handjes dichtknijpen met deze man!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 01:09

Koper schreef:
Mijn hooileverancier woont 300 meter bij m'n wei vandaan en brengt eens in de zoveel tijd een stuk of 10 baaltjes. Zijn baaltjes van tegen de 30 kilo. Gratis bezorging, want we zijn praktisch buren. Hij heeft twee kwaliteiten hooi.

Heb ook een buurboer met ook mooi hooi, die baaltjes wegen de helft, kosten een euro meer en ik moet ze halen. Dus daar ben ik wat minder vaak te vinden ;)

Per maand ben ik tussen de 40 en 50 euro aan hooi kwijt, voor twee paardjes (IJslander en shetlandpony) Qua opslag heb ik een spullenhok waar ongeveer 20 balen in passen en eventueel een stuk afgeschot in de schuilstal.

Bij wie vraag je dan? Denk dat je bij een boer in je buurt verder komt dan met een fouragehandelaar oid.

10 baaltjes van zo'n 25 minstens kilo jaag ik er dus in een dag doorheen, daar wil ik dus van af. die balen van 500 zou ik dus 20 dagen mee doen.

DeMolenhoek schreef:
Met 4 paarden en 1 pony koop ik voor de winter 24 balen in. Is voor de leverancier een kar vol. Die komt dit dan brengen van 20 kilometer ver voor €45 de baal. Balen wegen rond de 400 kilo.

Misschien een idee om te kijken achter hooi/voordroog als de boeren nog aan het inpakken zijn. Ze moeten ze dan toch laden en ermee rijden, misschien dat ze dat toertje tot bij jou dan wel willen doen :)

ja, dat is voor de volgende keer wel een goeie ( al ga ik waarschijnlijk volgend jaar naar pensionstal, complete verzorging en studie dierengeneeskunde weet ik nog zo niet.. ) maar helaas kwam ik er nu pas mee.

Knert schreef:
of een nog iemand in de buurt benaderen, misschien komt de leverancier dan wel als hij nauwelijks om moet rijden.

vind 3-5 stuks te weinig.

Ik laat ze per 25-30 komen en mijn leverancier zit 7 km verderop.

met 25 baaltjes zou ik 16 maanden vooruit kunnen := vanaf april gaan ze hopelijk weer fulltime op de wei en september loopt mijn jaar contract af en ga ik dus waarschijnlijk verhuizen en dus geen behoefte meer aan hooi.

overigens bokt is super ! heb al vele pb 's gehad, ga er morgen even achteraan kan niet nu nog gaan bellen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:55

Bekijk het eens van de andere kant. Wij zijn geen fourage handel maar verkopen het hooi wat we zelf niet opvoeren. We hebben al een trekker en hef aangeschaft om hier uit de voeten te kunnen met onze midi balen.
Als ik een baal wil opladen moet ik de trekker starten, de hef aankoppelen nog een deel handwerk verrichten om die loodzware baal te krijgen waar ik hem wil hebben, een aanhanger aankoppelen, de auto starten etc etc etc.
Daar staat nogal wat tijd en geld tegenover.

Als jij mij zou bellen om het te komen leveren, zou ik ook afhaken. 'Verdienen' op ruwvoer zit er toch al niet echt in.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:19

Dat lukt mij ook niet, hoor! En ik verbruik zeker een groot pak per week in de winter, soms doe ik er net 5 dagen mee.

Het lastige bij ons is dat wij geen trekker oid hebben en dat we de balen dus niet zelf op de plek kunnen zetten. Anders had ik zo een hele vracht besteld bij de fouragehandel.

Nu koop ik ergens een partij hooi en dan laat ik het door een ander bedrijf ophalen, afleveren en bij de stal stapelen…

We hebben ook wel eens baaltjes van 30-40 kg gehad. Toen reden wij heeeel vaak heen en weer met de trailer en hebben we deze met de hand versjouwd. Ik had die zomer ineens spierballen gekweekt. :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:25

ambre schreef:
Dat jullie zo'n pak zolang goed houden?Dat lukt mij echt niet.In de zomer zelfs krap 5 dagen.
Ik koop hier een pallet kleine pakjes bij de fourage handelaar.
Komen ze het keurig brengen,kost het me wel 8€ per baaltje.
Maar verder levert er hier niemand kleine pakjes.

Als de temperatuur nog te hoog is, lukt het mij ook zeker niet hoor. Daarom voer ik in de zomer en nazomer/herfst nog gewoon kleine, normale baaltjes hooi.

Maar in het najaar en de winter en het vroege voorjaar, dan zweer ik inmiddels bij mijn grote balen. Het is ook geen kuil, het is echt heel mooi droge voordroog, dus niet 'nat' spul. Dat helpt ook goed mee.
Ik heb ze dus op pallets, van de grond af staan. Wekelijks loop ik ze langs, gaatjes in het plastic plak ik dan af met waterdicht ducktape.

Als ik een baal open snij, haal ik er af wat ik nodig heb, daarna dek ik hem helemaal af met een groot waterdicht landbouwzeil die ik vast leg met stenen.
Mocht de temperatuur te veel oplopen, dan haal ik op droge dagen het zeil van de baal af en maak ik de baal iets losser, zodat er geen broei kan ontstaan.

En met zo'n grote baal van 1.70m. lang doe ik dus ruim 1 maand, en dat gaat prima! :j

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 20:00

heb je geen manege of grotere pensionstalling in de buurt? Je kunt ze dan vragen wat meer te laten komen (voor jou)...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 00:48

Gewoon langs boeren in de buurt langsgaan
Fourage handelaren draaien je een poot uit.
Ik bestel elke twee maanden bij een melkvee houder in de buurt. Hij komt 14 balen brengen ( meer kan hij niet laden). Ik betaal 35 euro per baal incl thuisbrengen. Dit zijn grote ronde balen van 400 kilo
Ik heb trouwens heel droog spul. Ik voer er twee per week maar kan ze makkelijk meer dan een.week open hebben zonder probleem

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 01:29

Waar woon je? Of heb ik daar overheen gelezen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 10:53

Mijn overburen handelen in hooi, stro en voordroog (en dingen als mais enzo) dus ik bel en ze wippen een pak af, diezelfde dag. Slechte pakken wisselen ze om en gaan bij hun voor de koeien.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 11:13

Ik heb hier een aardige boer die voor €10 een baal (300kg) komt brengen en meteen in de ruif legt.
Vorig jaar heb ik het zelf gehaald bij een andere boer met een grote aanhanger achter de auto, was wel 3 keer rijden anders was het te zwaar voor de aaanhanger, dat was €15 voor een grote baal..

Maar dat is in Frankrijk, daar heb jij niet zo veel aan. ;)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 11:22

Hier in de omgeving (Nuenen) zijn ook boeren die balen (ronde) gewoon afleveren zonder meerprijs. Hoort daar gewoon bij de service :) Super fijn... (iets van 40-45 euro dan).

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-14 13:52

Punt schreef:
Waar woon je? Of heb ik daar overheen gelezen?

ik woon in Bennekom maar de paardjes staan in ede :)

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 14:02

Thuis laten bezorgen is hier ook een drama zelfs als je 20 grote pakken wilt, laat ik het anders zeggen iemand die pakken wil verkopen is al een drama om te vinden.

Nu heb ik in belgie een adres gevonden die in voordroog handelen en laat iemand daar de pakken halen, kost wel extra maar dan ben ik wel weer voor ongeveer 1,5 jaar voorzien.
Ik heb ze nu al laten weten dat ik rond mei/juni weer een voorraad laat halen en ze houden het netjes voor mij apart *\o/*

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 14:10

Je zou even via markplaats kunnen kijken. Afgelopen jaar voor het eerst gedaan omdat de boer waar wij eerst altijd haalde ieder jaar duurder werd. Op marktplaats gekeken en kleine 300 balen thuis af laten leveren voor 50,-.
Boeren met een trekker en een kar vragen vaak echt niet de hoofdprijs, echte bedrijven die daar van moeten leven helaas wel.
Ik heb mijn grote balen gerstestro wel door een bedrijf laten leveren maar omdat die in de buurt zat kostte het gelukkig niet enorm veel maar nog steeds veel duurder dan wanneer een boer het brengen komt. Die maken toch al voldoende winst op het hooi dus met een beetje praten kun je een eind komen ;)