Toen ik begon met mijn eigen pony's op mijn eigen (gehuurd) stuk land, was er hier in de buurt ook nauwelijks een boer/leverancier te vinden die grote balen tegen een schappelijke prijs wilde komen brengen. En ik begon in een jaar waarin de hooiprijzen ineens flink gingen stijgen, omdat het dat jaar erg schaars was..... Alle boeren hier in de buurt wilden alleen maar aan 'vaste klanten' leveren. Zelfs de boer die jarenlang voor de pony's die ik verzorgde hooi bracht, wilde mijzelf niet leveren. Tsja, hoe kom je er dan tussen, als beginnend eigenaar???
Gelukkig ben ik toen bij mijn huidige leverancier gekomen. Hij weet precies wat ik wil hebben en mocht er onverhoopt een slechte baal tussen zitten (dat heb ik eigenlijk nooit echt gehad), dan komt hij het gewoon omruilen.
Ik heb nu 10 vierkante balen met voordroog, het is echt gewoon hooi, zo heerlijk droog en geurig, prachtig! In balen van ong. 1.70 lengte. Met mijn 2 shetten (die krijgen in porties) en mijn Welsh A (die onbeperkt krijgt) heb ik voor 3 tot 4 weken genoeg aan 1 baal.
Ik betaal daar per baal € 50,00 voor, en voor die prijs komt hij ze thuis afleveren met een speciale klem. Ik heb dan pallets, en hij zet ze op de cm. nauwkeurig precies op die plaats en die manier zoals ik het wil hebben. Ik weet dat hij vreselijk goede kwaliteit verkoopt en dat hij ook eerlijk is. Zo had hij ook een partij van diverse landjes, waar het hooi per baal nog wel eens zou kunnen verschillen qua structuur en qua droogte, en dat meldt hij dan ook netjes van te voren. Het is mijn eigen keuze geweest om niet voor die partij te kiezen, maar voor een partij van vorig jaar, want dat was (en is nog steeds) top spul!
Misschien dat ik hier dichter in de buurt een leverancier zou kunnen vinden die enkele euro's per baal minder vraagt.......... maar ik weet gewoon dat mijn hooiboer kwaliteit levert en eerlijk is. Ik weet precies wat ik aan hem heb, dus ondanks dat ik het zelf ook niet breed heb, betaal ik dan soms liever ietsjes meer tegen goede kwaliteit en betrouwbaarheid, dan dat ik achteraf een slechte partij heb gekocht.
Edit: ik had eerder ook maar beperkte opslagruimte voor kleine, gewone baaltjes onverpakt hooi. konden er ong. 20 op zolder. Nu ruim 50 schat ik, maar toch blijf ik bij de grote vierkante, verpakte balen. Die liggen allemaal achterin het land, met een stroomlijntje er voor en op pallets. Werkt prima, ik doe het hooi zelf in netten en in de hooiruif. Ik snij een baal aan de voorkant open, en dek het dan af met zo'n groot plastic afdekzeil. Zolang de temperatuur niet lang boven de 15 graden uit komt, gaat dat prima. Anders moet ik het wat uit elkaar halen en wanneer het kan, laten luchten. Ik hou het meestal gewoon een maand lang prima.
Mijn boer komt trouwens ook voor kleinere partijtjes.