Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:41

Inderdaad heeft Solleke gelijk in in de zomer is dat allemaal leuk en aardig maar in de winter. Hier zit ik met een uitloop die ieder jaar opgevuld moet worden om de modder iets wat tegen te gaan, had dit gedaan geweest vroeger (uitgegraven drainage etc) had het een veel minder groot probleem geweest. Het zelfde met mest ben zelf 18 en het is ik nu die de problemen heb van geen vaste plek om mest op te slaan wat eigenlijk wel degelijk zou moeten! Want vroeger mocht het op het land van de boer maar ja mooie liedjes blijven niet altijd duren en dan zit je in de problemen.

Verder zorgen voor iets om water te verslepen als de leiding vastvriest. Stallen dat de paarden kunnen buiten kijken zijn heerlijk maar zorgt voor een afdak dat het niet binnen regent. Ook de afvoer in de stallen als je daarmee werkt zorg voor een goede afvoer hier was er een lolbroek zo leuk een water putje kleiner dan het afvoerputje dat je in je badkamer doet er in te gooien... natuurlijk verstopt dat maar het zit vast in beton handig hoor (not) :') .

Hier fan van voerdertonnen. Heb ook een regenwater ton staan met kraantje wat tot de vriesperiode ideaal is :j . De grote heeft een automatische drinkbak hangen. Stal bedekking goed waterdoorlaatbare matten en een flinke laag met een en ander op maar raad zelf stro af, neemt veel plek op de mesthoop en moeilijk uitmesten eigenlijk. Heb het nu wel voor de kleinste maar de grootste maakt daar een bende van jammer genoeg dus die staat nu maar op matten tot de stal wat op orde is. En misschien wel blijvend ook, dat ga ik nog moeten zien.

Zorg voor een goede voorziening voor opslag of iemand vast die kan leveren in de buurt maar als je een baaltje of 100kwijt kunt per keer is echt aangenaam hoor! Preventie tegen muizen en ratten ook hier kruipen ze in mijn hooi (zo een hekel aan dat ik terug op ingepakt hooi ga gaan waarschijnlijk).

Zorg dat de palen goed ingegoten zijn en voldoende draden met een stevige sleur stroom op :j . En nu moet ik beginnen nadenken hier is de ene stal gebouwd geweest en dan ene bijgebouwd (een afbreekbare) zorg dat dit gewoon in 1x goed is beter een stal te veel dan uiteindelijk 1 te weinig dat je mag beginnen bijzetten. Moet natuurlijk wel mogen van de gemeente.

Ik kan je eigenlijke enorm veel nadelen vertellen waar wij tegen aanlopen zeker in de winterperiode's :') . Dus super dat je dit topic opent dat je veel fouten niet moet maken die hier gemaakt zijn :') .

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 12:49

@ Tess: De wei ligt een klein stukje verderop (zo'n 100 meter) en ik wil de paarden 's avonds graag 'bewaakt' op ons erf hebben. Veiligheidsgevoel ;) Met open stal bedoelde ik een halve staldeur onderaan, bovenaan open. We kunnen ze dus wel opsluiten 's nachts. Het schuilhok op de weide wordt helemaal open aan 1 zijde, dus dat is echt inloop.

@ Marise: De paddock/bak komt op de weide. Die willen we opdelen in 4 stukken: 3 weitjes en 1 stuk paddock/bak met daarrond een klein stukje winterweide. We willen wel doorgangen maken zodat ze bepaalde periodes ook 2 weides tegelijk kunnen gebruiken.

@Solleke_noah: We willen inderdaad een heel stuk in beton gieten om blubber te voorkomen. Onder en voor de stallen komt beton, in het schuilhok ook. Lijkt ons ook een stuk fijner werken dan alsmaar ploeteren :)

@Spatter: Stalmaten hebben we bekeken, maar ik ben een beetje 'bang' dat het eronder een vuile boel wordt als je ze niet elke maand weghaalt. Bovendien lijkt het mij nogal kaal, op enkel matten.. Ik weet dat dat puur vermenselijking is hoor, dat de paarden prima op de matten kunnen staan/liggen, maar dan zou ik er toch nog iets bovenop willen 'voor de gezelligheid'.

@ Dubbeldun: Een pad van wei naar erf zou wel heeeel handig zijn, maar helaas loopt het langs de openbare weg, dus dat wordt het niet.. Anders was het zeker een leuk en praktisch idee :)

Fijn dat iedereen met tips en ideeen komt aanzetten!

Fangio

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:05

Qua watervoorziening, let inderdaad goed op dat je alles vorstvrij kan houden.
Weet niet hoe je watervoorziening op het weiland geregeld is, maar een vriendin van mijn heeft zo'n H2Ogo zak die je in een kruiwagen kan leggen en dat gaat echt heel goed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:10

Ipv stalmatten zou je eens moeten kijken naar een HIT-soft matras/bed. Die zijn écht zacht en heb je helmaal geen strooisel meer nodig (op en klein randje achterin na om de urine op te vangen als je geen afvoer hebt.)

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:18

Ik volg ook even mee ivm ook aankoop nieuw huis. :D
Bij het huis is een loods/garage waar ik stallen wil maken; de vloer is van beton. Ik heb nu nog stalmatten uit mijn oude stallen; die komen erin te liggen met daarop vlas.
Er is geen gootje/afvoer voor urine, heeft iemand daar nog tips voor?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:59

Ik heb ook geen afvoer in de stallen maar het loopt altijd naar dezelfde hoek en daar strooi ik in de winter wat zaagsel van het hout zagen en in de zomer wat vlas.
Ik moet zeggen dat mijn paarden ook aardig zindelijk zijn, ze plassen bijna altijd buiten en op stal poepen ze netjes achterin.

Ik heb jaren mijn paarden op stro gehad en of ik maakte potstallen(niet uitmesten maar 3 maanden blijven opstrooien) wat een bere werk was als ze leeg moesten of ik meste steeds uit maar dan had er eentje altijd wondjes omdat hij graafde in zijn bedding en dan altijd op beton lag.

Oh, ik heb de waterbakken/tonnen aan de buitenkant van de stallen.
Ze kunnen wel drinken maar geen water kliederen in de stallen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:50

Alle tips mbt geen/minder strooisel zijn op zich natuurlijk hartstikke mooi, zolang je er dan wel rekening mee houdt dat je (veel) meer moet voeren als je paarden de hele nacht op stal staan. Ik heb op één na alles op stro juist omdat ik niet wil dat ze de hele nacht niet kunnen eten. En ik voer behoorlijk veel hooi maar dat hebben ze om een uur of 1 toch echt op. Ik heb één paard op vlas, omdat die iedere nacht de hele stal leeg eet en dat is natuurlijk het andere uiterste en ook niet gezond. Die krijgt dubbel zoveel hooi als de rest en een flinke plak stro in de avond en dat is echt nodig om op gewicht te blijven, met name in de winter.
Alle andere oplossingen zijn super voor in een schuilstal, maar niet altijd praktisch voor nachtstalling imo.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 15:13

Ik zit even te kijken naar die watertonnen. Kan je op elke ton met kraantje een drinkbak met vlotter aansluiten? Hoe gaat dit in de praktijk?

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:25

Paarden dan wel niet aan huis, maar wel op een pension waar ik in principe alles zelf doe. Ook niet alle reacties doorgelezen. (even van mijn situatie uitgaand, ik weet niet hoe jij je paard houdt)

Voor de wei is een waterbak met vlotter ideaal. Zo hoef je alleen rekening te houden met forst dat niet alles dicht vriest. zomers is de waterbak mooi vol met vers schoon water.

Als de wei van huis ligt, is het misschien een mogelijkheid om een kabel daar heen te leggen (ligt aan de afstand natuurlijk).

Voor mest afvoer, waar ik voorheen stond werd de mest op een aanhangwagen geleegd. Zodra die vol was, auto ervoor en naar de manege. Daar mag je het bij ons op stal gewoon legen zonder extra kosten. Zal hier even rond informeren. Er zijn anders ook wel mensen die het op willen halen voor hun tuintje, en ook wel boeren waar je het mag brengen. Kwestie dus van rond vragen en informatie winnen.

Qua stal, ik ga nu het 2e jaar van mijn potstal in, paard staat nu nog steeds 24/7 buiten, en heel af en toe naar een pittige training een nachtje op stal. Ik doe dan niet meer dan een paar plakjes stro erin. Voeren gebeurt nu 's ochtends door de staleigenaar, 's avonds doe ik het (het 's ochtends voeren is ook het enige wat mijn staleigenaar doet voor mij, de rest doe ik zelf).
Staat mijn paard s'nachts op stal, of de hele dag. Dan om de 6 week potstal leeg halen en weer opnieuw beginnen. Voor dit jaar is die nog maar 1x leeggehaald. en dat was in augustus.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:40

Wij hebben de paarden ook op rubber tegels (één paard heeft COPD) en toch wel handig dat je niet met het stalstrooisel zit. Even een investering maar daarna wel goedkoper.

Wij hebben zo'n 1000 liter vat op een aanhangwagen. Moest ik de weide dicht bij huis hebben zou ik sowieso een automatische drinkbak laten aanleggen. Ook een optie is overal waar je kan dakgoten installeren en 10000 liter vaten eronder, zo heb je ook een grote voorraad water.

Top dat je beton gaat gieten, ga je héél veel plezier aan hebben. Als je besluit een paddock aan je stal te maken, zou ik drainage zeker overwegen.

edit: onze paarden staan in inloopstallen, sluit ze niet op voor de nacht, oa door dat mijn COPD paard veel frisse lucht nodig heeft.
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 17-12-14 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 17:41

Drainage zal hem helaas niet worden ivm vergunningen, maar gelukkige komen we op droge zandgrond terecht dus ik vermoed dat het wel zal meevallen..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 18:47

Veel de bodem losrijden helpt het water goed weg te laten zakken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:15

Leg je paddock/rijbak op het hoogste punt in het landschap aan. Daar kan geen drainage tegenop!

persoonlijk zou ik nooit bodembedekking nemen, liever geen vloer in de stal en dan zand erin. Scheelt met mestafvoer. Dan natuurlijk wel in de vorm van een uitloopstal met bv verharde paddock.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:53

Gypsy schreef:
Leg je paddock/rijbak op het hoogste punt in het landschap aan. Daar kan geen drainage tegenop!

persoonlijk zou ik nooit bodembedekking nemen, liever geen vloer in de stal en dan zand erin. Scheelt met mestafvoer. Dan natuurlijk wel in de vorm van een uitloopstal met bv verharde paddock.

Tenzij je een bron op je weide hebt ;-)

Bodembedekking als in beton of iets dergelijk, is wel zo makkelijk om de voetjes droog te houden als je op echt natte grond zit (zoals wij hier). Dan ben je tenminste zeker dat ze in de stal en onder het afdak droog staan. Zand gewoon op de klei gooien is hier echt geen oplossing.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 14:02

En het wordt vreselijk vies ook, want een schuilstal wordt al snel als WC gebruikt zéker als er alleen maar zand ligt.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 14:29

Jullie geven me allemaal goede hoop :') :p

Is er nog iemand die kan verduidelijken hoe je dat precies moet doen om een drinkbak aan te sluiten op een regenton? Welke tussenstukken heb je nodig, waar zet je de ton, ..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 14:38

Een regenton als drinkwaterton gebruiken kan alleen maar als je dak 'schoon' is, dus geen blad/mos wat er op blijft hangen en zeker geen oud asbesthoudend materiaal is.
In je standpijp heb je een tussenstuk zitten wat speciaal voor regentonnen bedoeld is

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/imag ... XyTXUfb_pw

Je moet dit deel bevestigen in je regenton net onder het hoogste punt voor hij gaat overlopen :)
Het zorgt er nl voor dat als er veel regen valt wat je ton niet kwijt kan dat het teveel weer gewoon de regenpijp in verdwijnt en het geen natte benden rond je ton wordt.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 14:44

Ik ken hier stallen waar er gewoon boxen zijn gebouwd in een grote loods zonder vloer (of zo bestraat dat pies wegloopt) gaat juist uitstekend. Doordat er een dak boven zit blijft het droog.

Ik vind droog zand juist beter uit te mesten dan stro, maar dat is mischien persoonlijk.
Bedenk wel dat stro in je uitloopstal stro op je hele erf betekent.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 14:49

Zand wat natgepiest wordt gaat ongelooflijk stinken en is ook niet gezond voor de hoeven om lang op te staan. Vergelijk het met een zeiknatte stro stal.
En vergeet ook niet wat ammoniaklucht doet met de longen van een paard.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 14:53

Gypsy schreef:
Ik ken hier stallen waar er gewoon boxen zijn gebouwd in een grote loods zonder vloer (of zo bestraat dat pies wegloopt) gaat juist uitstekend. Doordat er een dak boven zit blijft het droog.

Ik vind droog zand juist beter uit te mesten dan stro, maar dat is mischien persoonlijk.

Ik heb zelf ook negatieve ervaring met schuilstallen die een betonvloer hebben.
Mijn pony heeft een teer huidje en zelfs met stro ed erop, kreeg ze wondjes aan haar benen (van te gaan liggen en recht te staan)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 14:59

Doorligplekken krijg je idd van een te harde vloer. Daarom heb ik een HIT-softbed op stal liggen :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 16:36

DubbelDun schreef:
Zand wat natgepiest wordt gaat ongelooflijk stinken en is ook niet gezond voor de hoeven om lang op te staan. Vergelijk het met een zeiknatte stro stal.
En vergeet ook niet wat ammoniaklucht doet met de longen van een paard.

als ze daar in staan had je de stal en de uitloop natuurlijk groter moeten maken. Zoveel word een inloop meestal toch niet gebruikt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 16:45

Gypsy schreef:

Dan is een uitneembare drempel weer heel handig. Houd 60% stro tegen

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 16:56

Alle tips die ik je zou willen geven zijn al voorbij gekomen :)
De waterbakken bij onze paarden kunnen niet bevriezen omdat het water wordt rondgepompt, daarnaast hebben wij er een warm waterboiler op aangesloten zodat ze lauw water krijgen ipv ijskoud.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 16:59

Even ter verduidelijking, wij hebben gewoon goede ervaringen met beton (om modder e.d. tegen te gaan) en daarop een dikke laag houtkrullen. Stro gebruik ik echt niet, vind het vreselijk onhandig om uit te mesten en mijn Haflinger wordt dik van lucht en vreet de hele stal leeg. Dat is dus geen optie.