Wie dient te zorgen voor een deugdelijke omheining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 13:14

Diablo schreef:
Yinnar schreef:
Ik krijg heel veel antwoorden maar ik kan er helaas weinig mee. Ik heb een huurcontract en wil alleen weten wie is verantwoordelijk voor de omheining?

Ik dacht hier misschien een goed antwoord te krijgen maar ik krijg het gevoel eerder aangevallen te worden. Het is gewoon een vraag. Ik denk dat ik het maar neerleg bij mijn rechtsbijstand. Ik laat jullie wel weten wat het antwoord is. Dan weten we het zeker.

Ik vind eigenlijk helemaal niet dat je aan gevallen wordt. Ik denk wel dat jij niet de antwoorden krijgt die je verwachtte/hoopte en dat niet zo leuk vindt ;) .

Dat is jouw interpretatie en als je niets toe te voegen hebt in dit topic verzoek ik je vriendelijk niet te reageren. Met dit soort reacties kan ik helemaal niets

Ik houd alles opties open maar ik wil het wel zeker weten.

Is het daadwerkelijk mijn taak dan so be it. Dan is het aan mij om de keuze te maken of ik het doe of de pony's weer terug verhuis naar hun oude stek.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:18

Spijker op de kop dus, denk ik zo.

Maar je hebt gelijk, het was niet helemaal on topic. Dus om ook topic te blijven: Ik denk dat jij voor een deugdelijke omheining moet zorgen, aangezien jij een pony hebt die niet binnen de bestaande hekken blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:19

Diablo schreef:

Maar je hebt gelijk, het was niet helemaal on topic. Dus om ook topic te blijven: Ik denk dat jij voor een deugdelijke omheining moet zorgen, aangezien jij een pony hebt die niet binnen de bestaande hekken blijft.

Is ook mijn idee :j

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 13:23

@ pipo, bij aanvaarding kan ik niet bedenken dat het schrikdraad niet optimaal werkt. Ik heb regelmatig een enorme schok gehad dus ga ik ervan uit dat dit wel afschrikt

@Pmarena; ik dwing ze helemaal nergens toe. Ik vraag wie er verantwoordelijk is voor een deugdelijke omheining. Het enige wat ik wil weten is of ik dat ben of de verhuurder. Als dit antwoord mij niet met zekerheid gegeven kan worden dan moet ik verder vragen. Ik denk wel dat de mensen hier willen weten hoe het dan echt juridisch in elkaar steekt dus ik wil jullie graag hiervan op de hoogte stellen zodra ik het weet.

Nogmaals het gaat mij er alleen om dat ik weet waar ik het over heb als ik met ze in gesprek ga. Vandaar dat ik mijn vraag hier stel. Het zijn verder supervriendelijke mensen maar ik ga geen honderden euro's uitgeven aan een hek Dan is het aan mij om te besluiten te vertrekken. Dat is dan niet anders. Ik heb gelukkig nog een andere locatie waar ik naar kan uit wijken. Dat is doe het zelf maar daar betaal ik nog geen kwart van wat ik hier betaal.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 13:26

Diablo schreef:

Nou hier kan ik wat mee. Kan je dat juridisch onderbouwen?

Denk verder wat je wilt. Je kent me niet maar er zijn nu eenmaal altijd een aantal mensen op bokt die graag met een beschuldigend vingertje willen wijzen zonder het hele verhaal te kennen en dat stoort mij enorm. vandaar dat ik vraag om reacties en niet een reactie zoals je eerder gaf net als [***] hierboven. Wat voegt dat toe aan het topic?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:30

Maar wat levert het je dan op om het officieel te weten? :)

Lijkt mij dat dat is om achter de hand te hebben om te kunnen zeggen dat ze het "moeten" doen. Dus een soort dwangmiddel willen hebben.

Dan kan je toch net zo goed meteen zeggen dat de situatie zo is dat er 2 opties zijn: of zij verbeteren het hek of je gaat verhuizen. Als je nu al weet dat het daar op neer komt :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:31

Als het probleem is dat de schrikdraad niet voldoende werkt zou ik ze vragen om dat op te lossen maken.

Mocht het probleem zijn dat jouw pony niet voldoende respect heeft van de schrikdraad en ondanks voldoende stroom op de draad toch er doorheen gaat dan denk ik dat je zelf een oplossing moet zoeken. Je kan natuurlijk altijd de verhuurder vragen of ze bereidt zijn hierin mee te denken.

kiki1976

Re: Wie dient te zorgen voor een deugdelijke omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:35

Bij huur van een los land is het onderhoud etc van het lint meestal voor je eigen.

Je geeft aan zelf wel regelmatig een flinke kap van het stroom te hebben gekregen, dus er staat wel goed stroom op?
Is het nu minder omdat er bv begroeiing tegenaan staat?
Of heeft je pony/paard een dikke vacht waardoor hij/zij het minder voelt?

Hier namelijk ook eentje die (als ze in het in haar hoofd heeft) echt staat te luisteren bij de draden en er dan zo onderdoor/tussendoor/eroverheen gaat. En tja daar kan mijn stal eigenaar niets aan doen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 13:37

loulou schreef:
Als het probleem is dat de schrikdraad niet voldoende werkt zou ik ze vragen om dat op te lossen maken.

Mocht het probleem zijn dat jouw pony niet voldoende respect heeft van de schrikdraad en ondanks voldoende stroom op de draad toch er doorheen gaat dan denk ik dat je zelf een oplossing moet zoeken. Je kan natuurlijk altijd de verhuurder vragen of ze bereidt zijn hierin mee te denken.

Dank voor je reactie. Ik denk dat het ook een schrikdraad probleem is. Ik denk dat het gewoon niet goed werkt We checken wekelijks de omheining in het weekend om te kijken of er niet ergens iets tegenaan staat waardoor het stroom niet optimaal is. De accu is verder goed. Zou genoeg moeten zijn om 2 HA goed onder stroom te zetten.

Ik heb de vraag net neergelegd bij een jurist. Zodra ik een reactie heb zal ik het hier delen. Ik ben zelf benieuwd want ik begrijp dat het ook mijn verantwoordelijkheid kan zijn. Maar dat wil ik dus wel zeker weten.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:39

Er zijn zat pony's die zich met een dikke wintervacht niks aantrekken van schrikdraad en daar gewoon onderdoor/overheen gaan.

Als je een stuk land huurt, huur je het zoals het wordt aangeboden. Als jij er konijnen, hamsters, pony's, olifanten of giraffen wilt laten lopen lijkt het me dat je zelf de omheining daarop aanpast - mits de verhuurders daar geen bezwaar tegen hebben. Zodra je de huur dan weer opzegt heb je het recht (en de plicht) de aanpassingen weer weg te halen.

Kun je niet in overleg met de verhuurder (die voor de stroom zorgt) een extra lint onderin aanleggen, en misschien wat extra palen zodat het lint strakker blijft tussen de palen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:40

Even vanuit redelijkheid geredeneerd:

als ik een huis huur, dan huur ik het zoals ik het aanvaard heb. Gaat er iets stuk, dan zal de verhuurder dat moeten repareren. Is alles in orde, maar kan ik door mijn lengte niet bij de bovenste keukenkastjes of stoot ik mijn hoofd aan de deurpost, dan zal ik dat zelf moeten oplossen. Op eigen kosten en altijd na toestemming van de verhuurder.

Als jij een wei huurt, dan huur je dat zoals je het aanvaard hebt. Gaat het hek stuk, dan zal de verhuurder dat op moeten lossen (tenzij anders afgesproken natuurlijk). Is jouw pony erg klein of kan hij juist erg hoog springen, dan zal je zelf voor een aanpassing moeten zorgen. En dat zal denk ik ook op eigen kosten en na toestemming van de verhuurder moeten gebeuren.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:41

Je hebt dus stroom op een accu? Dan zit daar waarschijnlijk het probleem.
Hier hield de accu ook de shetten niet tegen. Stroomkastje aangesloten op netwerk is wel afdoende.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 13:44

kiki1976 schreef:
Bij huur van een los land is het onderhoud etc van het lint meestal voor je eigen.

Je geeft aan zelf wel regelmatig een flinke kap van het stroom te hebben gekregen, dus er staat wel goed stroom op?
Is het nu minder omdat er bv begroeiing tegenaan staat?
Of heeft je pony/paard een dikke vacht waardoor hij/zij het minder voelt?

Hier namelijk ook eentje die (als ze in het in haar hoofd heeft) echt staat te luisteren bij de draden en er dan zo onderdoor/tussendoor/eroverheen gaat. En tja daar kan mijn stal eigenaar niets aan doen.

Ja hij heeft een behoorlijke vacht. Ik krijg echter het idee dat het schrikdraad niet altijd even goed werkt. We hebben al van alles geprobeerd maar ik ben echter niet zo goed daarin. We zijn een keer een middag bezig geweest, 10x rond het land gelopen maar kregen het stroom er niet op. Hij stond toen in het achterste land en aangezien het hek daar ook een midden plank heeft kon hij er niet doorheen. Hij staat nu sinds een week voor omdat het achter te nat is en nu begint het gedonder. Het schrikdraad is later in orde gemaakt maar werkt toch nog niet optimaal denk ik.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 13:46

loulou schreef:
Je hebt dus stroom op een accu? Dan zit daar waarschijnlijk het probleem.
Hier hield de accu ook de shetten niet tegen. Stroomkastje aangesloten op netwerk is wel afdoende.

Oké, dat wist ik niet. Ik vond het ook al weinig voor 2 HA. Soms krijg je wel een enorme oplawaai hoor. maar soms pak ik zonder erbij na te denken het draad en dan gebeurt er niets.

Ik denk dat een kastje op het netwerk niet gaat lukken. We hebben hier een aggregaat voor stroom.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:47

of veel knopen in je draad of niet doorverbonden met de andere draad.. noem maar wat.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:50

Waarom span je niet een extra draadje onder de plank paar isolatoren en draad zijn Gelukkig niet al te duur.

Zoals ik het lees ligt het echt aan de verhuurder en is dit niet wettelijk vastgelegd. Zoals ik het lees sta je op goede voet dus zou het gewoon bespreekbaar maken.

Soms als de grond erf droog is werkt zn kastje niet naar behoren omdat hij niet voldoende contact met de grond maakt.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:58

Je kunt eerst ook met een spanningsmeter bij het draad langs om te kijken waar wel of niet stroom op staat.
Wanneer de draad versleten is geeft deze de stroom ook niet meer goed door.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:00

Ik vind een extra draad spannen (op een hek dat verder helemaal goed is), niet vallen onder onderhoud, maar onder aanpassen.

Met een kleine pony kijk je naar mijn inziens altijd vooraf of het hek wel geschikt is.

Misschien zou je kunnen vragen of er nog draad aanwezig is dat je kunt gebruiken?

pipo

Re: Wie dient te zorgen voor een deugdelijke omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:04

Wij gebruikte een schapennet voor de mini's. Ideaal, wel hogere palen erbij gekocht die minder doorbuigen. en zo konden ze geen kant op

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:08

Na alles te hebben gelezen ben ik van mening dat je beter eerst rond de tafel had kunnen gaan zitten met de verhuurder ipv gelijk juridisch advies in te winnen.
Misschien hadden jullie tot een oplossing kunnen komen waar zowel jij als de verhuurder het mee eens waren.
Als ik de verhuurder zou zijn dan zou ik me flink genaaid voelen als het me achteraf te oren zou komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:09

Hier hebben we de draad in stukken opgedeeld en aan elke draad een batterij gehangen. Sinds dien nauwelijks tot niet meer uitgebroken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:13

Voor het loon van een jurist kan je een heel goed schrikdraadapparaat kopen. En een hele grote rol lint. Hou je er als bonus nog een fijne verstandhouding met de verhuurder bij ook. :D ;)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:18

De omheining is naar mijn idee wel deugelijk, het functioneerd alleen niet voor een van je paarden/pony's. Ik denk dat als er stukken af zijn, het gevaarlijk is, of indd het hek bijvoorbeeld door een foute sluiting steeds open gaat dat het dan bij de eigenaar ligt.
Dit is een standaard omheining waar een standaard pony of paard achterblijft. Dus ik denk dat de verantwoording van bij jou ligt.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 14:21

Er zijn twee draden. Onder en boven dus hij stapt er tussendoor?

Misschien is schapengaas wel een idee. Om dit achter het hek van het voorland te plaatsen. Had ik nog niet aan gedacht. Dat hebben we nog wel liggen. Bedankt voor de tip pipo.

Ik heb gewoon een jurist geraadpleegd. Wat is daar verkeerd aan? Ik wil het gewoon weten zodat het duidelijk is. Ik kan het gesprek wel aangaan maar als niemand het weet komen we ook niet verder en kunnen we alsnog advies inwinnen.

@ safina, erg grappige opmerking -O- Ik heb een rechtsbijstand verzekering dus....
En een rol schrikdraad heb ik. Het gaat om het hek. Daar zou een plank in het midden moeten komen dan is het probleem opgelost.

@ Ash, het gaat niet om een sluiting van het hek maar het hek heeft alleen boven een plank en in het midden niet. Dus een kleine pony loopt er zo onder door. Niet alleen mijn pony maar elke willekeurige kleine pony kan eronder door.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:24

Yinnar schreef:
@ Ash, het gaat niet om een sluiting van het hek maar het hek heeft alleen boven een plank en in het midden niet. Dus een kleine pony loopt er zo onder door. Niet alleen pony maar elke willekeurige kleine pony kan eronder door.

Waarom heb je dit niet vooraf besproken dan?

Is er vooraf niks afgesproken wat betreft beheer? Wat staat er in het contract?