Jouw eisen aan een doe het zelf stalling.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Jouw eisen aan een doe het zelf stalling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:10

Verzorgpaard mag verhuizen, als het aan mijn verwachtingen voldoet :))

Wat ik zou willen:
- stal met uitloop. En dan een eigen uitloop zodat ze rustig kunnen eten in eigen stal, zodat er geen gedonder kan ontstaan. Bijvoorbeeld voor de nacht en dan de voerbeurten doen als ze daar staan (insluiten, voeren, nacht, ochtend voeren en weer open).
- uitloop van zand of bestrating, zodat ze droog kunnen staan. Uitloop komt uit op een paddock waar ze overdag bij elkaar kunnen. Gaat het om 4 paarden zou 2 paddocks van 20x20 of 1 van 20x40 prima kunnen. Hier kun je dan ook loswerken/grondwerken en als de bodem goed is ook longeren. Of je maakt de drainage zo goed dat het zelfs een rijbak is waar ze overdag in kunnen staan, zoals bij ons. En je dus de paarden in de uitloop kunt afsluiten als iemand gaat rijden. Voordeel is dat je dan geen drassige wei hebt, geen geploeter in plassen en modder (hier heb ik echt een hekel aan :o )
- zomer weidegang. In de winter vind ik dit niet heel belangrijk, als er goede paddocks zijn en mogelijkheid tot veel ruwvoer voeren overdag (slowfeeders, hooibakken, enz). Strookbegrazing op de wei zou fijn zijn ivm aanleg tot dik worden. Maar dit is prima zelf te doen. Mooiste zou zijn als het grenst aan de paddocks.
- 4 mensen, 4 paarden, goede afspraken over voeren en uitmesten. Voordeel is dat ik vlakbij werk, dus zou best wat kunnen doen. Eventueel ook tegen betaling voor de andere pensionklanten (ochtende voeren en buiten zetten bijvoorbeeld). Zo kun jij bijvoorbeeld voor noodgevallen of invallen als iemand echt niet kan beschikbaar blijven (of je doet mijn beurt op de dag dat je Jim doet :P ).
- goede rijbak met verlichting. Op stapafstand of bij stal zelf. Dat het ten koste zou gaan van de wei zou ik geen probleem vinden. Maar een minuut of 10-15 stappen zou ik ook geen probleem vinden.
- stromend water. Of een tuinslang vanaf een kraan om waterbakken te vullen. Slepen met emmers en waterbakken vind ik zelf een drama.
- verlichting op stal. In paddock/bak zou ook fijn zijn, maar ik ben niet anders gewend dan geen verlichting in de bak dat ik het een pré vindt en geen must.
- afsluitbare zadelkamer, groot genoeg voor een westernzadel. Gezamenlijke zadelkamer is prima met zadelsteunen en hoofdstelsteunen en iedereen nog bijvoorbeeld een stelling/kast voor overige spullen (poetsspullen, dekens, enz.). Maar aparte afsluitbare kasten zijn ook goed.
- inkoop hooi en bodembedekker vanuit stal en dan prijs inclusief. Of 1 persoon doet groot inkoop. Wel voeren naar behoefte, dus niet een x aantal plakken per paard. Nadeel is dat iedereen dan wel hetzelfde betaalt, maar niet hetzelfde voert. Daarom zou eigen inkoop wellicht beter zijn. Of groot inkoop door stal en afnemen wat je nodig hebt. Alleen heb je daar dan weer 4 opslagplekken voor nodig. En vertrouwen dat niet iedereen jouw hooi pakt...
- wie regelt de mestafvoer? Is er een mesthoop?
- voerton (maar dat is natuurlijk ook zelf aan te schaffen).
Prijs zou helemaal afhankelijk zijn van wat je neerzet :j

Ik wil nog wel eens een keer komen als het droog is en samen kijken wat er kan. Met een tekeningetje of een rondje lopen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:25

20 x 40 meter voor 4 paarden? %)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:46

Liefst meer.
Maar ik weet uit ervaring met de kleigrond hier dat dat óf enorm veel geld gaat kosten aan drainage. Óf je in een drassige wei moet gaan staan, met alle gevolgen van dien (lees, tot knieën in de modder). Dan ben ik al blij met 20x40 waar ze in de winter toch buiten kunnen staan.
En ik heb ze liever bij elkaar dan allemaal apart in een stukje van 20x10 bijvoorbeeld.

Ideaal? Nee. Maar hier in de Randstad heb je echt zoveel minder opties dan in gebieden met zandgrond of hoger gelegen delen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:54

Ik vind het goed dat je open staat voor ideeën van iedereen. Punt is alleen denk ik dat je het nooit iedereen naar de zin kunt maken, de een wil dit en voor een ander is dat totaal niet belangrijk.
Ik denk dat je voor jezelf een goed plan moet maken wat ook voor je schoonouders haalbaar is en voor jou omdat jij denk ik de persoon zal worden/zijn die bij mag gaan springen als het op de paarden en hun verzorging neer gaat komen. Het is jullie gebeuren en dus aan jullie welke regels daar bij gelden, dan is het voor de huurder of deze zich daar in kan vinden of niet. Hanteer duidelijke regels die voor iedereen gelden, dit geeft duidelijkheid en minder gedoe.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:10

Amanda schreef:
Liefst meer.
Maar ik weet uit ervaring met de kleigrond hier dat dat óf enorm veel geld gaat kosten aan drainage. Óf je in een drassige wei moet gaan staan, met alle gevolgen van dien (lees, tot knieën in de modder). Dan ben ik al blij met 20x40 waar ze in de winter toch buiten kunnen staan.
En ik heb ze liever bij elkaar dan allemaal apart in een stukje van 20x10 bijvoorbeeld.

Ideaal? Nee. Maar hier in de Randstad heb je echt zoveel minder opties dan in gebieden met zandgrond of hoger gelegen delen.

Nou ja, 800 vierkante meter kun je natuurlijk als saaie rechthoek frezen/omkeren/whatever. Maar het is wel ruim 266 meter track. Zou ik wel willen hoor. Ik heb gewoon zwarte paden.

Ik bedoelde maar dat je niet méér oppervlakte nodig hebt om heel veel meer kwaliteit voor de paarden te realiseren.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:29

Als je er geld aan wilt verdienen is idd een bak noodzakelijk en zou je wel moeten voeren.
Ook zal je de weide in de gaten moeten houden, want anders wordt alles kapot gelopen met verschillende eigenaren en dus verschillende wensen.

Heb je slechts 1 eigenaar met meerdere paarden, dan is het makkelijker regels afspreken en vvrijheid geven. Echter betekend dit wel over het algemeen minder huuropbrengst

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 22:54

Koper schreef:
Amanda schreef:
Liefst meer.

Nou ja, 800 vierkante meter kun je natuurlijk als saaie rechthoek frezen/omkeren/whatever. Maar het is wel ruim 266 meter track. Zou ik wel willen hoor. Ik heb gewoon zwarte paden.

Ik bedoelde maar dat je niet méér oppervlakte nodig hebt om heel veel meer kwaliteit voor de paarden te realiseren.

Maar dan zou het logischer zijn om de track rondom de gehele weide (1,5 ha) te leggen. Zou helemaal mooi zijn, maar haalbaar?
En als je 20x40 maakt, zou je gelijk kunnen kijken voor een bak. 2 vliegen in 1 klap.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 09:27

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoe zit het met bestemmingsplan en milieuvergunning?

Even naar je beginvraag: lang geleden had ik wel 4 stallen tegelijk willen huren. Maar dan wel met goede buitenbak (met verlichting), grote paddock/wei, trailerstalling en regelmatig toezicht. Buitenzetten en voeren (emmertjes klaarzetten) zou ik gedaan willen hebben, uitmesten evt. zelf.

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 16:48

Er is inmiddels heel erg veel gezegd.

Omdat sommige eisen toch wel erg persoonlijk zijn ga ik niet overal op reageren.

- De bak willen we momenteel toch ergens anders gaan zoeken. Ik denk niet dat wij een bedrag willen investeren waar je een bak van kunt aanleggen, op onze ondergrond, die lang genoeg mee gaat en die met slecht weer te berijden valt. Mocht iemand hier tips voor hebben is een pb welkom :)

- Een track aanleggen zou ik wel zien zitten, maar ik denk mijn schoonvader niet.

- Momenteel staat er al een paardenstalletje maar deze valt van ellende haast uit elkaar. Een nieuwe stalling aanleggen mag. Ook lopen er al paarden op en is dit de afgelopen jaren al zo geweest. Milieuvergunning hebben we niet. Daar zou ik nog naar moeten kijken.

- Er is nu een container ingegraven voor mest. Dit lijkt ons ook ideaal om zo te houden. Er zou dan via een loonwerker of boer voor afvoer van mest gezorgd moeten worden.

- Water kan doorgetrokken worden vanaf het huis (hele lange tuinslang :Y) )

Persoonlijk denk ik aan het volgende:
- Stallen met uitloop
- 5 paarden maximaal
- Overdekte poetsplaats
- Stroom, water en licht
- Paddock waar eventueel in gelongeerd kan worden
- Opslagplaats waar kasten neergezet kunnen worden
- Opslagplaats voor hooi en bodembedekking

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 16:58

Nikass schreef:
1, 5 hectare vind ik echt voor maximaal 4 paarden. Ik zou er liever een goede inloopstal neerzetten ipv allemaal aparte stallen. Bespaart ruimte en geeft de paarden juist meer ruimte. Ook ik zou iig een rijbak willen (die ook te rijden is) en ruimte om spullen op te slaan en droog te poetsen. Electriciteit en stromend water zijn een must. Een wc zou ook fijn zijn.
Veiligheid vind ik ook heel belangrijk, dwz dat niet iedereen zomaar de wei op kan komen.

Helemaal eens:
Inloop stal is juist fijn. Niet iedereen heeft tijd om 2x per dag naar zijn/haar paard te gaan. Goede plek om droog en wind vrij te staan , dus overkapping met een goede bodem, beton, met gedraineerde paddock. Daarbij een buitenbak, hoeft niet mega groot, maar wel te rijden, ook met een beetje regen en in de zomer weidegang. Niet te veel paarden (eigenaren) en dan een leuke prijs ! En vergeet niet hooi en stro. Das makkelijk als dat wel op voorraad is.

Daar doe ik het voor.

bye the way... je hebt wel vergunning nodig voor een buitenbak.....

Enne vergeet niet : hoe meer "klanten" hoe meer gezeur !!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:57

Nou dat is relatief. Je kunt met weinig stalgenoten, als je alles zelf moet doen en er geen beleid is omdat er niemand de baas is, ontzettend veel gezeur hebben (kan er inmiddels een boek over schrijven)