Wat ik zou willen:
- stal met uitloop. En dan een eigen uitloop zodat ze rustig kunnen eten in eigen stal, zodat er geen gedonder kan ontstaan. Bijvoorbeeld voor de nacht en dan de voerbeurten doen als ze daar staan (insluiten, voeren, nacht, ochtend voeren en weer open).
- uitloop van zand of bestrating, zodat ze droog kunnen staan. Uitloop komt uit op een paddock waar ze overdag bij elkaar kunnen. Gaat het om 4 paarden zou 2 paddocks van 20x20 of 1 van 20x40 prima kunnen. Hier kun je dan ook loswerken/grondwerken en als de bodem goed is ook longeren. Of je maakt de drainage zo goed dat het zelfs een rijbak is waar ze overdag in kunnen staan, zoals bij ons. En je dus de paarden in de uitloop kunt afsluiten als iemand gaat rijden. Voordeel is dat je dan geen drassige wei hebt, geen geploeter in plassen en modder (hier heb ik echt een hekel aan

- zomer weidegang. In de winter vind ik dit niet heel belangrijk, als er goede paddocks zijn en mogelijkheid tot veel ruwvoer voeren overdag (slowfeeders, hooibakken, enz). Strookbegrazing op de wei zou fijn zijn ivm aanleg tot dik worden. Maar dit is prima zelf te doen. Mooiste zou zijn als het grenst aan de paddocks.
- 4 mensen, 4 paarden, goede afspraken over voeren en uitmesten. Voordeel is dat ik vlakbij werk, dus zou best wat kunnen doen. Eventueel ook tegen betaling voor de andere pensionklanten (ochtende voeren en buiten zetten bijvoorbeeld). Zo kun jij bijvoorbeeld voor noodgevallen of invallen als iemand echt niet kan beschikbaar blijven (of je doet mijn beurt op de dag dat je Jim doet

- goede rijbak met verlichting. Op stapafstand of bij stal zelf. Dat het ten koste zou gaan van de wei zou ik geen probleem vinden. Maar een minuut of 10-15 stappen zou ik ook geen probleem vinden.
- stromend water. Of een tuinslang vanaf een kraan om waterbakken te vullen. Slepen met emmers en waterbakken vind ik zelf een drama.
- verlichting op stal. In paddock/bak zou ook fijn zijn, maar ik ben niet anders gewend dan geen verlichting in de bak dat ik het een pré vindt en geen must.
- afsluitbare zadelkamer, groot genoeg voor een westernzadel. Gezamenlijke zadelkamer is prima met zadelsteunen en hoofdstelsteunen en iedereen nog bijvoorbeeld een stelling/kast voor overige spullen (poetsspullen, dekens, enz.). Maar aparte afsluitbare kasten zijn ook goed.
- inkoop hooi en bodembedekker vanuit stal en dan prijs inclusief. Of 1 persoon doet groot inkoop. Wel voeren naar behoefte, dus niet een x aantal plakken per paard. Nadeel is dat iedereen dan wel hetzelfde betaalt, maar niet hetzelfde voert. Daarom zou eigen inkoop wellicht beter zijn. Of groot inkoop door stal en afnemen wat je nodig hebt. Alleen heb je daar dan weer 4 opslagplekken voor nodig. En vertrouwen dat niet iedereen jouw hooi pakt...
- wie regelt de mestafvoer? Is er een mesthoop?
- voerton (maar dat is natuurlijk ook zelf aan te schaffen).
Prijs zou helemaal afhankelijk zijn van wat je neerzet

Ik wil nog wel eens een keer komen als het droog is en samen kijken wat er kan. Met een tekeningetje of een rondje lopen.