Vraagje over je paard laten steigeren....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 13:25

Ik raad het je ook sterk af om het je tinker aan te leren.
Heb hier in mijn directe omgeving ook gezien dat mensen het deden. Het paard ging het tegen ze gebruiken, en dan is het opeens niet leuk meer....

Het blijft natuurlijk je eigen keuze, maar denk er alsjeblieft heel goed over na voordat je het aanleert.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 13:30

sorayalover1 schreef:
nou ik vind dat ze er heus wel overnagedacht heeft en dat jullie allemaal zeggen niet doen vind ik ook BELACHELIJK! sommige pony's doen het WEL op commando en als ze dat niet doen dan stop je toch gewoon met het commando etc.?

Zo makkelijk is dat niet hoor om dan er plots mee te stoppen! Het paard heeft het dan door, en dat hij het tegen jou en andere paarden kan gebruiken.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 13:55

Mientjeuh schreef:
Alleen doen als je het al eens gedaan hebt, of door iemand laten doen die er genoeg verstand van heeft. Je paard kan je tegen je gaan gebruiken hoor!

Dat heb ik gemerkt ja.
Wat ben ik een oen geweest omdat te leren.
Op dat moment was het stoer en leuk maar achteraf...
niet aan beginnen hoor!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 14:13

naja ieder zijn eigen wilk sommige paarden doen wel normaal je moet het gewoon helemaal zelf weten als je denkt dat ze het tegen je gaat gebruiken dan zou ik het niet doen maar je moet het gewoon helemaal zelf weten!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 14:25

Ik vind ook dat je het zelf moet weten........ genoeg mensen die het je afraden dus niet komen huilenbalken als het verkeerd gaat

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-03 18:39

Sjeetje wat n heftige reacties allemaal..... Ik zag t meer als n leuk kunstje net als op n kistje staan bijv. En je kan er natuurlijk geweldige foto's mee maken. Maar ja ik krijg hele boze reacties op iets dat ik nog niet eens gedaan heb. Wel n beetje stom.....

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 18:49

dat begrijp ik volkomen..ze vraagt gewoon hoe ze het haar tinker kan leren..
ze vraagt niet naar jullie mening en vooral niet naar zo''n meningen...
ik doe zelf niet aan vrijheidsdressuur maar wat is het probleem als ze het graag wilt doen..
als ze het fout doet merkt ze het vanzelf wel..toch?!
als je het toch gaat proberen heel veel succes sharmila
gr esther

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 18:56

Ja, je weet wel wat je gevraagd heb, he. Ik heb mijn paard ooit geleerd om een zweepje te apporteren. Hij zag er geen kwaad en ik ook niet. Gewoon voor de lol. Ik ben er maar mee gestopt. Kreeg echt heel veel commentaar dat het zielig was voor het paard om zijn 'eigen martelwerktuig' te moeten halen. Hij kende de zweep helemaal niet als 'klappen krijgen', maar ja, dat wisten de mensen dus niet.
Als je een paard wat wilt leren, kan ik je het boek "clickertraining for horses' aanraden van Kira Kurtland. Daarin staat precies in welke (kleine) stapjes je een oefening moet doen. Verder is er een clickertraining discussiegroep op Yahoo en zijn er allerlei sites op internet.
Let wel: er zit een punt van waarheid in al het commentaar wat je krijgt. Want als je gaat clickeren met een paard en hij gaat 'nadenken' wat je van hem wilt, dan krijg je alle trucjes te zien die hij geleerd heeft, ook al vraag je er niet om. Het paard zoekt dan gewoon naar wat je bedoeld. Als je hem als eerste truc het steigeren aanleert, krijg je dat steeds weer, ook al heb je er niet om gevraagd en zie er inderdaad dan maar eens van af te komen!
Leer je paard dus eerst allerlei 'onschuldige trucjes', iets aanraken, iets vasthouden, Spaanse pas of wat danook. Dan leert hij heel goed wanneer het tijd is om te clickeren en wanneer niet. Doe ook altijd dezelfde jas aan bijvoorbeeld wanneer je hem een trucje leert (of, zoals ik nu heb, een buideltasje wat ik om doe). Zodat je heel duidelijk laat zien: nu doen we een truc en als ik mijn jas/mijn buideltas niet om heb, dan doen we het niet. Pas wanneer hij dat echt goed begrijpt - en dat duurt een tijd hoor- dan kun je overstappen naar de wat meer 'gevaarlijke spelletjes'.
Kortom: neem er een jaar de tijd voor en het gaat lukken ook allleen op commando.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-03 13:02

Tnx Jasper. Hier heb ik meer aan dan al die boze berichtjes! Ik weet heel goed waar ik aan begin, ik rijd al 17 jaar paard en wilde gewoon iets nieuws proberen, even de sleur doorbreken. Misschien dat steigeren niet echt een optie is maar wel apporteren ofzo!
Bovendien denk ik ook dat als je je paard consequent opvoedt dat hij er dan misbruik van maakt. Een paard moet gewoon respect voor zijn baas hebben net als een hond bijv. Hoeveel mensen laten hun hond niet op commando iemand aanvallen enzo....daar maken die honden toch ook geen misbruik van! In ieder geval bedankt voor de reacties. Ze waren goed bedoeld.

groetjes Sharmila en Sjimmie