Hoe goedkoop een rijbak aanleggen op weide (kleigrond)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Re: Hoe goedkoop een rijbak aanleggen op weide (kleigrond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 09:09

Wij hebben in de weide om de schuilstal eerst wat weggegraven- aflopend naar de sloot, doek neergelegd en goed waterdoorlatend zand erop. (Is dus zwaar om in te lopen en niet geschikt om te rijden - heerlijk om in te rollen)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 09:14

Drainagezand :j

Hebben we hier ook op de wei gegooid, daar blijft ruimte tussen zitten waardoor water makkelijk wegloopt, maar zorgt er ook voor dat het vrij zwaar blijft dus niet zo best voor de pezen om echt fanatiek in te gaan rijden. Ik zou er nog wel eens AWT doorheen willen mengen zodat de toplaag wel stabiel genoeg wordt om te rijden, maarja andermans weiland.... dan doe je dat ook niet -O-

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 09:21

Ik vraag me af waarom er onderscheid wordt gemaakt om een bak voor recreatief gebruik en om wedstrijden te gaan rijden?
Je doet toch net hetzelfde met je paard. Althans ik toch. Ik ga niet op wedstrijd met mijn paard maar train wel een paar keer per week intensief...

Ik heb ook een kletsnatte weide op kleibodem. Wij zijn begonnen met de piste redelijk diep om te frezen en iets of wat bol te zetten zodat het water afloopt naar de kanten (aangezien het voor geen meter water doorlaat door de klei). In het begin wil de bak nog wel eens zwaar liggen maar ze lopen het uiteindelijk wel terug vaster.

In de zomer kan ik mijn piste perfect houden. Dan komt de boer 1x in de 2 weken er een keer met de sleep door zodat de bovenste laag iets of wat los ligt.

In de winter ligt ze redelijk hard en durf ik ze niet te laten los slepen want als ik dan regen krijg, wordt het inderdaad een slijkboel. Op deze moment blijft ze zo goed dat de paarden er overdag ook gewoon in kunnen als een extra stuk paddock.

Voor veel mensen zou ze waarschijnlijk wat te hard liggen maar liever dat, dan te zwaar.

Ik heb btw een paard met hoefkatrolonsteking graad 4, dus als die daar in blijft bollen zal een perfect gezond paard dat al helemaal kunnen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 09:25

Hard of zacht maakt mij persoonlijk niet zo uit voor gebruik als uitloop, als ze er maar goed uit de voeten kunnen en wat extra redelijk droge loopruimte hebben waar ze niet in de bagger zakken :)

Comfortabel kunnen liggen en rollen is ook enorm waardevol dus vooral daarom vind ik draiangezand wel best gezien dat toch wat losser ligt dan plaatzand / stierenzand / ophoogzand of hoe mensen het ook noemen, dat stevige grijze zand zeg maar :)

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 09:28

Ik woon ook in nh op vieze klei en heb inderdaad af laten graven, sleuven, doek, drainage. Het hele feestpakket zeg maar.
Ik heb nu een bak die ik zelf goed nat moet houden en dan is hij super. Waar anderen een zwembad hebben met veel regen, ligt mijne er perfect bij.
Het kost wat maar dan heb je ook zeker wat.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 10:08

Yontheke schreef:
Ik vraag me af waarom er onderscheid wordt gemaakt om een bak voor recreatief gebruik en om wedstrijden te gaan rijden?
Je doet toch net hetzelfde met je paard. Althans ik toch. Ik ga niet op wedstrijd met mijn paard maar train wel een paar keer per (knip

klopt, er is imo ook geen verschil.
En als je er in gaat rijden is de rest zoals losgooien en longeren niet goed voor je bak. Ik heb helaas ook niet de luxe van verschillende bakken, dus ik verkort zo Wsl wel de levensduur omdat ik er alles in doe.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 10:13

zal mn man eens vragen wij zitten ook op klei en hebben ook zelf de bak gemaakt eigenlijk. Denk dat het omgekeerd is en een laag zand er op. Zonder snippers trouwens, met regelmatig nathouden en slepen prima te doen en ik rij 8 paarden op concours tot 1.35 dus dat is ook niet echt recreatief.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 10:15

Dat nat houden dat snap ik nooit zo goed, kost toch nog aardig wat centjes aan elektra en water...?

Al zou je het water uit de sloot halen (drinkwater ervoor gebruiken lijkt me helemaal bizar :o ) dan nog moet het gepompt en gesproeid worden...zal een lekker effect hebben op je elektriciteitsverbruik...?

Of valt dat mee :)

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 10:28

Nou wij hebben een bron dus dat valt hier heel erg mee.... hoef m ook niet zo vaak nat te maken dat scheelt alleen in de zomer een paar keer als hij echt los wordt. Laatste keer is denk ik 3 maand geleden geweest ofzo

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 11:28

Ik moest in de zomer hem ook nat houden ivm stuiven en gezien we geen hele installatie hebben, is dat dus steeds je sproeier verzetten wat veel tijd kost en elektriciteit idd. Nu met tapijtsnippers is dat wel fijn en hoef ik bijna nooit te sproeien en anders is het niet erg wanneer je een stukje bak over slaat

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 11:39

wij hebben ook kleigrond. we hebben laten onderzoeken en laten uitrekenen door meerdere bedrijven hoeveel het zou kosten. ze kwamen allemaal rond de 20.000 zonder omheining, omdat kleigrond rot is om te werken en je moet veel drainage leggen.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 11:54

dieuwertje_ schreef:
wij hebben ook kleigrond. we hebben laten onderzoeken en laten uitrekenen door meerdere bedrijven hoeveel het zou kosten. ze kwamen allemaal rond de 20.000 zonder omheining, omdat kleigrond rot is om te werken en je moet veel drainage leggen.

Zo daar schrik ik van ....
Ik denk dat wij gewoon gaan mengen en een toplaag met snippers gaan doen.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 12:06

pmarena schreef:
Dat nat houden dat snap ik nooit zo goed, kost toch nog aardig wat centjes aan elektra en water...?

Al zou je het water uit de sloot halen (drinkwater ervoor gebruiken lijkt me helemaal bizar :o ) dan nog moet het gepompt en gesproeid worden...zal een lekker effect hebben op je elektriciteitsverbruik...?

Komt uit de sloot inderdaad. Het systeem zelf is even ook weer een investering van een paar honderd euro, maar dat is niets wat de aanleg van de bak kostte. Qua elektriciteit valt het me wel mee. Merk geen schrikbarend hoog verbruik ondanks dat we 2 keer in de week in ieder geval wel sproeien een paar uur.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 12:08

dieuwertje_ schreef:

Heb ook geinformeerd inderdaad, schrok me ook rot. Dit waren ook bedragen die wij te horen kregen. Uiteindelijk is het hier door een loonwerker gedaan voor iets minder dan de helft. Alsnog een flinke smak geld natuurlijk, maar elke dag naar de vereniging tikt ook wel aan qua tijd en kosten.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 12:16

Vraag eens wat aannemers op de koffie voor een prijsopgave.(lokale en de bevestigde namen van buitenaf) Zo leer je een hoop en kun je beter kiezen.
Ze kijken (als het goed is) naar je bodem met een palenboor, want elke grond is anders.

Die van 20000 gaven garantie van een droge bak. Die van 10000 en 15000 gaven die garantie niet.
AWT was goedkoper, maar ook geen kurkdroge bak met regen garantie, omdat we hem niet opnieuw hebben opgebouwd.
Hij zou veel beter worden dan wat we hadden en dat klopt!

(Dit dus een bestaande rijbak)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 12:52

Dat je zoveel geld in een piste kan steken :wow:
Daar koop je gewoon een stuk land voor bij.

Mijn piste kostte me 5 euro voor de boer met de frees en ik kan er ook het hele jaar door in rijden.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 12:54

Ik lees mee. Ik zit ook op zware klei en ik zou graag een bak bij huis willen hebben. Bij de overburen is de grond gekeerd en die bak is prima, maar zij lijken betere grond te hebben dan wij, terwijl het slechts enkele meters scheelt. De goede buitenbakken + binnenbak van de club liggen op loopafstand, dus het loont niet om voor 30.000 euro een bak aan te leggen.

Een natte bak zou mij niets uitmaken, als hij dan maar voldoende hard en stroef is. Niet dat je alle kanten op glijdt in de modder of dat je er diep in wegzakt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:22

Als je echt goedkoop wil met de 'bak' die op de foto staat, dan kun je ook eens een cultivator diep er doorheen laten rijden (bel je loonbedrijf). Dat is niet zo duur (reken op 100-150 euro) en dan weet je wat je hebt. Zeker als hier al jarenlang een bak heeft gelegen, kon er nog wel eens wat goed zand te vinden zijn in de onderlaag. Het proberen waard!

De cultivator zal altijd iets helpen en dan kun je iig er deze winter wel mee doorkomen. Nou ja, en vandaar uit mag je tot de conclusie komen dat het of zo wel voldoende is, of dat je met meer zand wil proberen, of dat je toch bent aangewezen op een peperdure ingreep om er wat van te maken. Een en ander ook in het licht van je eigen gebruik, wensen en portemonnee.

Ik zou er eerst eens een loonbedrijf bij halen.

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:16

Ik heb toen ook een offerte bij een loonwerker aangevraagd voor nieuw zand op de bak en het laten maken van een paddock voor de bak. Voor de paddock moest de vieze blubberklei worden afgegraven, neergegooid op een hoop, dan recht maken en zand erop. Meneer had bedacht het oude zand uit de bak als onderlaag voor de paddock te gebruiken. Hij vroeg uiteindelijk 24.000 :') :') euro voor deze klus, terwijl ik had gezegd dat het echt niet veel mocht kosten. De 24.000 euro was exclusief btw en machinehuur.

Uiteindelijk hebben we 100 kuub zand laten brengen en voor 2.000 euro hebben wij alles zelf gedaan inclusief de dieselkosten van de kraan en de minitractor om al het zand netjes te verplaatsen. We zijn er ongeveer drie dagen mee zoet geweest. Na die drie dagen hadden we de bak opnieuw gevuld én een paddock aangelegd van ongeveer 20 bij 10.

Wij hebben geen 30 cm zand gedaan, zoals ze aanraden, maar 10 cm. De bak moest namelijk met 8 cm opgehoogd en het zou dan nog inklinken. Maar goed, hier lag dus al een bak onder. Die bak zag er echter voor de eerste lading zand van 7 jaar geleden niet veel anders uit dan de bak op jouw foto, TS. Op de paddock lag er alleen blubber onder, en daar ligt ongeveer 12 cm zand op. Paarden staan er de hele dag op en ik ben er super blij mee. Qua bodem merk ik geen verschil met de bak. Wij hebben drainage onder de bak en een deel van de paddock. Dit is super fijn voor tijden met veel regen, maar weer jammer in de zomer doordat je bak sneller droog wordt.

Wij moeten de bak ook goed nat houden en hebben daarvoor een pomp die water uit de sloot pompt. Een keer in de twee weken (in de zomer) zet ik de hele bak onder water (in een uur) en hebben we dus voor 2 dagen een bak met plassen, daarna is de bak super.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:07

pmarena schreef:

een peesblessure is duurder

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:17

Eh, ja... maar dat zijn vast niet de enige 2 opties hè :P

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:26

Wij zitten op veen en hebben doek met daarop iets van 30 cm zand.
Water gaat altijd naar het laagste punt hadden wij bedacht, dus daarom niets afgegraven en alleen maar opgehoogd. Bevalt ons heel goed, wij hebben (nog) geen sproeisysteem en rijden daarom bij aanhoudende droogte zomers in de weide.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 14:23

Nou... Als jij op net zulke kleigrond zit als ik.. (kop N-H) dan ben je er vaak nog niet met drainage/zand/doek. Zelfs de paddocks houden dat maar 5 jaar uit.. En het zand is op dit moment niet zo goedkoop ;)

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 14:25

Mosh schreef:
Nou... Als jij op net zulke kleigrond zit als ik.. (kop N-H) dan ben je er vaak nog niet met drainage/zand/doek. Zelfs de paddocks houden dat maar 5 jaar uit.. En het zand is op dit moment niet zo goedkoop ;)

Ik zit ook in de kop nh. Zand is idd erg prijzig.. bij ons loopt het water wel weg maar als de klei vochtig blijft is het spekglad

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 16:09

Zand is inderdaad duur, afgelopen zomer nog een nieuwe paddock aangelegd ;)
Onze bak ligt er overigens langer dan 5 jaar, dit jaar voor het eerst geen paarden meer los in de bak en de bodem is nu veel beter dan voorgaande winters. We hebben uiteraard al weleens zand bijgevuld.
Een goedkopere manier dan deze zou ik echt niet kunnen bedenken als je niet op zandgrond woont.