Zijn jou spullen veilig op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce_eddy

Re: Zijn jou spullen veilig op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:29

Op de laatste stal waar ik stond kan je alles laten slingeren, er zal NOOOOOT iets zomaar weg zijn.
Op vele stallen waar ik ben geweest voor bijvoorbeeld les em waar ik heb gestaan, is dat absoluut niet het geval. Zwepen, halsters, dekens, en alles was zomaar weg zelfs caps! Ongelofelijk!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:31

Ik sta bij andere mensen aan huis, en ben de enige die daar paarden heeft.
Kan alles laten slingeren, maar niks verdwijnt :).

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:45

Hier al genoeg kwijtgeraakt en kapot gegaan.
Meerdere keren mn halstertouw weg. Vond m terug in de prullenbak..
Even netjes op het bord geschreven wie hem geleend had. Kreeg toen een nieuwe terug, maarja die van mij was stevig, kreeg er een fluttouwtje voor terug.

Zadeldekjes die ineens weg zijn. Had ze laten drogen over zo'n karretje heen. Heeft iemand ze eraf gegooid en toen dacht de stal eigenaar dat niemand ze meer moest dus mee naar huis genomen..
Week later weer dat dekje kwijt.. Nog steeds spoorloos.

Longeerlijnen die pleitte zijn. Eventjes neergelegd en foetsie..
Pfff al te vaak dingen "kwijt" geraakt.

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 11:51

Bij ons op de club, tijdens een wedstrijd, is ooit de hele voorraad van de manege geplunderd. Die hadden tijdens de wedstrijd hun zadelkamer ook open. Dekens en halsters+touw hadden zij ook voor de stallen hangen. Na de wedstrijd, bleek ineens de helft van de dekens weg te zijn, en nog meer kleiner spul.
Groot raadsel wie het had meegenomen, maar we dachten iemand van buitenaf, omdat er anders nooit gestolen werd. Een paar weken later, kwam er ineens een tip om daar en daar eens op stal te kijken. Bij 2 meiden die bij mij in de les reden met hun eigen paarden. Hun vader zat in het bestuur van de club. Eigenaresse van de manege mee naar die stal, en verhip! :oo Daar waren alle verdwenen spullen! Hadden die meiden hun kans schoon gezien, en hun vader had niks gemerkt. Politie ingeschakeld en meiden en hun vader waren niet meer welkom op de club. Dat verwacht je niet van je eigen leden :n

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 12:15

Ik heb mijn eigen halster en halstertouw bij mijn verzorgpony en die laat ik altijd iggen alleen zij gebruiken hem ook om m'n pony naar binnen te halen enz maar hij wordt zo snel vies dus ik neem hem mee naar huis

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 12:30

Op de manège kon ik ook nooit iets laten liggen. Alles werd direct door anderen meegenomen. Dit was niet door de pensionklanten, maar door de kinderen die in de lessen meereden.

Op andere stallen, nooit last van gehad! Dit waren geen manèges, maar enken kleine pensionstallen waar iedereen mekaar kon. Op de laatste stal, kon ik zelfs mijn peesbeschermers, zadeldekjes, ... Gewoon laten drogen op de wasplaats of aan mijn stal en de twee weken later hing het nog steeds op dezelfde plaats. Wel kwam het wel eens voor dat het meisje dat paarden reed voor de eigenaar (2 of 3 keer per week) mijn gerief gebruikte. Dit was puur uit onwetendheid dat dit niet van de eigenaar was, maar van mij. Onze spullen lagen door elkaar, dus dit meisje kon dit niet weten. Ook als zij het (voornamelijk een dekje) gebruikte lag dit erna terug op dezelfde plaats.
Dit was echt fijn, je kon iets vergeten en het werd opgeruimd, even een berichtje naar de persoon waar het lag. Mijn sleuteltje zat op het einde ook gewoon op mijn kastje. Nooit geen problemen mee gehad.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 12:35

Mijn spullen zijn helemaal veilig, ze liggen namelijk in een grote privé kast. Niet bij de kasten van de pension klanten en de kast kan op slot, en alleen ik heb de sleutel. Ideaal dus. Maar als iets laat slingeren of ik hang iets te drogen wordt daar ook nooit aangekomen ofso..

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 12:44

Ik schrik echt van de verhalen die hier staan... Mensen die in je kast zitten als deze open staat: SCHANDALIG! Als dit vaker gebeurt, zou ik toch eens een wijkagent erop aanspreken wat je rechten hierin zijn. Het is namelijk gewoon stelen en huisvredebreuk! Het is eigen terrein en de stalhouder is ervoor verantwoordelijk. Als deze het niet neemt, zou ik het zelf eens stevig aan de kaak stellen. Het zijn gewoon basis normen en waarde om van andermans spullen af te blijven...

Maak foto's van je spullen als je weggaat en waar je ze terug vindt. Alleen dan kun je wat bewijzen. Misschien wijsheid om een klein kattenbelletje aan je touwtje en halster, deken (whatever) te hangen met jouw gegevens, anders kun je het alsnog niet aantonen.

Op mijn vorige stal zat er alleen een slot op de deur en niet op de kastjes in de ruimte zelf. Het was weliswaar een kleinschalige stal, maar er heeft nog nooit iemand zonder mijn toestemming in kastje zitten neuzen.
Halstertouwtje was ik wel eens kwijt en daar heb ik de mensen in kwestie ook op aan gesproken. Zij vonden dan dat ik maar liep te zeuren, maar ik heb duidelijk aangegeven dat ik het gewoon niet wil hebben. Sindsdien bleef mijn touwtje ook bij mijn halster.

Op mijn huidige stal hebben we vrij grote kasten die met slot afgesloten zijn. Als ik aan het rijden ben, vergeet ik hem soms af te sluiten... Verder zit deze gewoon op slot. Als ze écht willen, zijn dergelijke kasten natuurlijk zo open, maar het houdt het ongevraagd 'lenen' wel tegen.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 12:48

Mijn eerste manege was een ramp, alles werd gestolen. Toen naar een pensionstal gegaan waar door de eigenaren je dure spul "even werd gebruikt maar vergeten terug te brengen" (ze hadden ook mijn kluissleutel en gebruikten mijn paard voor lessen)

Nu sta ik op een kleine pensionstal en kan ik echt alles laten slingeren, ze zijn er zelfs zo aan gewend dat het voor mijn stal word gelegd of dat ik een appje krijg met 'je deken hangt nog buiten/je camera ligt nog op stal' :)

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 13:02

Bij ons op stal kan je alles laten liggen.
Stalgenootje was een x vergeten haar kast op slot te doen. Heb de kast voor haar op slot gedaan en geappt waar de sleutel lag :)
Zou echt niet op een stal willen staan waar je elkaar niet kan vertrouwen.. :n

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 13:06

Alles kan blijven liggen :) Nog nooit problemen mee gehad.. tuurlijk raakt er wel eens een halster in de war of een touwtje.. maar dat is niet met opzet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 13:06

Op mijn huidige stal vertrouw ik iedereen! Superfijne mensen allemaal.

Ik heb een eigen kast waar ik alleen de sleutel van heb en daar zou ik mijn zadel ook in kunnen hangen maar die heb ik gewoon in de algemene zadelkamer bij de rest hangen. Die gaat dubbel op slot voor de verzekering en niemand komt aan spullen van een ander tenzij gevraagd.

Op mijn vorige stallen was dit een ander verhaal, heb het zelfs ooit meegemaakt dat een staleigenaar in had gebroken in mijn kast waar hij de sleutel niet van had....

Ben wel eens wat spullen kwijt geraakt of voertonnen of hooi wat ineens sterk verminderd was.

Het ergste wat ik heb meegemaakt is dat mijn paard zonder mijn toestemming uit haar stal was geplukt een dag na een ongeluk met tractoren om haar wel eens even opnieuw tractormak te maken.
Daar zakte echt mijn broek van af....

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 13:07

kitlover schreef:
Mijn eerste manege was een ramp, alles werd gestolen. Toen naar een pensionstal gegaan waar door de eigenaren je dure spul "even werd gebruikt maar vergeten terug te brengen" (ze hadden ook mijn kluissleutel en gebruikten mijn paard voor lessen)

Nu sta ik op een kleine pensionstal en kan ik echt alles laten slingeren, ze zijn er zelfs zo aan gewend dat het voor mijn stal word gelegd of dat ik een appje krijg met 'je deken hangt nog buiten/je camera ligt nog op stal' :)

Gebruikte je paard:( woow ernstig.

Ik geb paard aan huis en hier evengoed nog vaak zat iets weg :(

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 13:23

Bij maneges en grote pensionstalling maak ik dit regelmatig mee. Helaas hebben mensen niet dezelfde respect voor iemand anders zijn spullen.... Maar op kleinere pensionstallingen heb ik er zelden tot nooit last van.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 13:32

Bij mij ook nooit iets gestolen gelukkig! Wel is dat iemand mijn halstertouw gebruikt maar ach, dat kan geen kwaad :D Helaas wel andere nare dingen op stal met de man die op de boerderij woont. (hij is dus NIET onze staleigenaar) Lastig en lang verhaal, maar hij maakt het ons behoorlijk zuur. Haalt sloten van onze zadelkamer deur, schakelt alle stroom uit wanneer we in het donker op stal zijn.. Heel jammer!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 13:40

Bij ons staat alles open en bloot en in de 5 jaar dat ik er sta is er nog geen stiekje gepakt :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 13:43

De meeste spullen van mijn verzorgpony's zijn van mij, maar de eigenaar zijn dochter mocht het gewoon gebruiken.

Tot ik mijn bitten smerig terug vond, de halster nat op de grond of in een natte tas. Mijn borstels overal verspreid en de poetskist kapot, dekjes niet laten drogen etc.

Dus nu ligt alles thuis. :=

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 13:43

kitlover schreef:
(ze hadden ook mijn kluissleutel en gebruikten mijn paard voor lessen)

Hoe hálen ze het in hun hoofd?!?!
Ik had niet eens gezegd dat ik zou vertrekken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 13:47

Oja en er kwam een keer een meisje die ze vroeger verzorgt had, die woonde op 12 uur vliegen, die kwam weer even naar Nederland en dacht dat ze met haar 60/70 kilo wel even op een shet kon gaan rijden samen met haar vriendinnetje van 1.70. (Meisje van 14 ofzo, haar vader heeft zoveel geld die kan wel een manege kopen!!!)

Toen heeft er een tijdje een slot op de zadelkamer gezeten.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 13:49

Bij mijn vorige verzorgpony kon ik niet zomaar alles laten liggen. Die stond op een manege, dus borstels, halsters e.d. werden constant gejat door kleine kinderen. Die pony werd ook in de lessen gebruikt, dus 't kwam ook veelvuldig voor dat ik door kleine kinderen verteld werd dat ik helemaal niet in de stal mocht komen bij die pony, omdat ik er geen les op had :+
Het vervelendste was vooral dat de eigenaar van de pony een conflict had met een andere pensionklant en dat die ander dus míjn spullen ging jatten... Nieuwe halsters en longeerlijnen en op een gegeven moment was ik mijn gloednieuwe chaps op stal vergeten. Twee weken later liep zij ermee rond!! en mooi niet dat ik ze terug kreeg "want niemand gelooft zo'n snotaap" _-:(

Gelukkig kan ik bij mijn huidige bijrijdpaard lekker alles laten slingeren :D Hooguit dat het halster(+touw) af en toe ineens ergens anders ligt, maarja, paardlief wordt aan de hand buitengezet dus ze mogen uiteraard dat halster gewoon pakken daarvoor en tja, dan hangen ze 't soms aan de verkeerde stal terug.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 13:51

Ja zeker, maar er worden wel dingen gebruikt (borstels/longeerlijn/longeerzweep)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 13:57

Ik sta op een kleine stal. 9 paarden geloof ik en ik ben er bijna altijd alleen. Er werken ook mensen in de loods maar dat zijn geen paardenmensen dus die jatten niets en komen ook niet in de stal. Kan mijn kast gewoon open laten staan als ik aan het rijden bent want er is dus niemand. Of er is een stalgenoot en wij komen niet aan elkaar spullen. Ik leen wel eens de longeerzweep van een stalgenoot maar dat is met toestemming. We mogen ook wel een wortel/appel uit elkaars zak pakken. Paard heeft een goedkoop weidehalster en dat zit altijd om zijn hoofd, nooit bij een ander paard. Alleen het touw ligt wel eens ergens anders maar dat heb ik zo gevonden en teruggehangen aan de kast.

Had alleen pas dat mijn krukje weg was. Op het bord geschreven en toen was het de volgende dag terug.

Dus je kan er eigenlijk wel alles laten liggen. Camera ligt er ook gewoon, zelfs als ik een rondje bos doe.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 13:59

Gelukkig is het op stal waar ik eerder stond alleen gebleven bij halsters / touwen en soms de voerschep. Maar altijd alles wel terug gevonden / gekregen. Was geen grote stal en alles ging in goed overleg.

Heb wel een keer bij de manege waar we toen gingen trainen mijn hoofdstel en martingaal vergeten. Bij thuis komst kwam ik erachter en direct naar de eigenaar gebeld dat ik mijn hoofdstel was vergeten mee te nemen. Man belt 5 minuten later weer op, mijn hoofdstel hing er wel, maar mijn martingaal was weg. -:(- (net nieuw, was nog jong en had er voor gespaard om een mooie te kunnen kopen) Diegene die ook in de manege aan het rijden was had 3 week later ook zo'n martingaal, goh.... toevallig!! Vertrouwde die mensen al nooit en als ik ze nu tegenkom op concours kan ik er nog boos om worden. (en het is al wel 10/15 jaar terug denk ik)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 14:00

Op de manege waar ik vroeger een eigen pony had kon ik niks laten liggen. Het was zo weg. Mooie dekjes en dekens had ik met een slot vastgezet aan de buis die ik aan mijn box had hangen om spullen op te leggen.
Zelfs een keer gehad dat ik mijn halster en touw buiten had laten liggen. Toen ik terugkwam zag ik er een meisje van een jaar of tien zo mee weg lopen. 8)7

De pensionstal waar ik nu met mijn huidige pony's sta, kan je alles laten liggen. Als het in de weg ligt word het opzij gelegd of opgehangen. Vaak word het door de staleugenaren in de kleedkamer gelegd of opgeborgen als het waardevol is. Dekjes en dekens hebben we genoeg uithangmogelijkheden voor, vorige week is er zelfs nog een heel rek om dekjes op uit te hangen bij gekomen.

Uiteraard heeft iedereen natuurlijk de beschikking over een eigen ruime zadelkast waar een hangslot op kan.
Laatst bijgewerkt door Lous op 26-11-14 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 14:04

Jeetje wat een verhalen hier!
De pony van een goede vriendin van mij is mijn bijrijdpony.
De sleutel van haar kast ligt altijd in een kastje bij de wasplaatsen zodat we er allebei altijd bij kunnen.
We kunnen ook best wel eens wat op/naast de kast of gewoon ergens anders op stal laten liggen. De kans dat die spullen dan door anderen worden gebruikt is wel aanwezig maar er is nog nooit iets stuk gemaakt of kwijtgemaakt. :)
Verder wordt haar zadel wel eens geleend als er tijdelijk een kleiner paard staat waar ze zelf geen passend zadel voor hebben. Maar er wordt altijd netjes mee omgegaan en ze heeft er natuurlijk ook toestemming voor gegeven!