Paard aan huis.. oplossingen mest afvoer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

20513

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:29

iedere keer als we uitmesten gooien we dat op een wagen, zodra de wagen vol is brengen we de mest naar een boer, die heeft een grote mest plaat.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:32

GJ9 schreef:
Niemand met maïsland in de buurt?
Ik mag het op het maïsland van mijn verhuurder gooien.
Dat gooien ze er wel weer onder tegen die tijd.

Dat doe ik idd ook.

Anoukloves_

Re: Paard aan huis.. oplossingen mest afvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 15:54

Bij mijn vorige verzorgpony hadden we een zeecontainer in de grond zitten die één keer in de zoveel tijd geleegd moest worden (per +- 2 maanden, maar er stonden wel 3 pony's). Dit kwam dan een bedrijf doen. Later konden we de mest tegenover ons op een kwekerij neergooien.

Ik zou goed rondvragen. Vaak zijn er genoeg kwekerijen/boeren die de mest wel op hun land willen.
En als je zelf genoeg land hebt, kun je het ook door verspreiden.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:04

Wij hebben een mesthoop en laten het twee keer per jaar ophalen door een loonwerker. Deze heeft een paar adressen hier in de buurt en daar rijd hij dan overal langs. Alleen hij is ons dit jaar vergeten... :')

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:08

Ik heb ook het 1 en ander opgezocht, omdat we bij ons nieuwe huis ook de paardjes (haflinger en (dan) ook een shet) bij huis willen houden.

Waar ik rekening mee hield, was dat áls er een ziekte heerst waarbij je geen mest mag vervoeren (particulier) het toch opgehaald kan worden. óf als er een ziekte heerst waarbij je niet op andere bedrijven mag komen.

Mijn keuze is gevallen om een 1600 liter container te huren, en die te laten legen door een mestafvoer bedrijf.
Kosten zijn; 90 euro huur per jaar voor de container. Het legen per keer kost 60 euro. Ik ga er van uit dat het 10x per jaar zal zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:08

meggiemeg schreef:
Wij hebben een betonnen mestbak laten plaatsen door bosch beton, heb hier veel schik van. zo'n 2x per jaar wordt de mest opgehaald door een loonwerker hier om de hoek voor een paar tientjes.

Wat waren de kosten van jouw mestopslag en hoe groot is hij?

(De mannen zouden hier zelf wat fabriceren maar er zit niet veel schot in de zaak)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:11

Er gaat ongeveer 16m3 in en ik was inclusief plaatsen en de shell-kit zo'n 1500 euro daar voor kwijt.

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:50

Ik heb een advertentie op marktplaats gezet, er reageerde een hobbytuinder en die komt het nu halen zodra mijn put vol is, zo'n 4x per jaar.

Sillyent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 23:16

bedankt voor jullie reacties!
Ik zal in de buurt maar eens informeren wat de mogelijkheden zijn met boeren etc.
Er zijn genoeg bedrijven te vinden dus ik ga er denk wel uitkomen!

;)

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 23:21

Ik had vroeger een mesthoop en heb er inderdaad gedonder meegehad, politie op de stoep, de boel moest weg.

Inmiddels heb ik een aanhanger waar ik direct de mest opgooi, als die vol is breng ik hem naar de volkstuinen, die zijn er dolblij mee

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 23:26

Wij gebruiken zelf een gedeelte voor de tuin en bossen en verder komen er een aantal andere mensen regelmatig een kar of paar zakken mest halen voor hun eigen tuin.
Op die manier blijft onze mesthoop altijd ongeveer even groot.
Onze mesthoop ligt tussen betonnen platen, dus een soort bak waar je het in kan gooien.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 23:27

Ik had het ook goed geregeld. Een mesthoop achteraan op het land, die 2 a 3 keer per jaar door een boer werd opgehaald (mest van 3 paarden). Helaas hier ook een "vervelende buur' die heeft geklaagd (terwijl het op zo'n afstand van zijn huis was dat hij er nooit werkelijk last van kan hebben gehad) en de milieupolitie op de stoep gehad.

Tegenwoordig gooien we het op de aanhanger en die brengen we leeg bij een boer, maar handig vind ik het totaal niet. Ik heb fibromyalgie en nu moet ik de mest 3x hanteren voordat het weg is plus dat we wel 2 aanhangers per week hebben, wat ook nog eens flink wat tijd in beslag neemt.

Ik zoek dus nog naar een betere oplossing.

Adverteren met gratis af te halen heb ik al geprobeerd. Daar komt helaas niemand op af.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:04

Wij gooien het ook op de aanhangwagen en brengen het een straat verderop naar een boer. Mest dus ook 3x in handen en met 4/5 paarden moeten we zeker 3x per week legen… We willen al heel lang een mestplaat, maar we zouden niet weten waar. Of de plek is niet/nauwelijks te bereiken voor het legen of het zou naast het huis moeten, maar dat is voor de geur niet handig en het staat lelijk.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:45

Wij hebben m voor het huis en er een beukenhaag omheen geplant, zie je de lelijke betonnen elementen niet meer. (zie de foto in mijn profiel daar is die net geplaatst en zie de profielen nog wel staan.)
Ik ruik de mesthoop alleen als ze m leeg komen scheppen, anders nooit zelfs niet met extreem warm weer!

silvisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:55

mischien ergens een moestuin in de buurt...
kan je in een container gooien en dan een deel weg geven aan de moestuin
gebeurt ook bij mijn verzorgpaard

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:56

Die ervaring heb ik ook Meggie. Al is ie hier ondertussen groen uitgeslagen en zie je hem dus ook niet meer zo :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 12:00

Lijkt me ook van belang of je buren hebt of niet. Stankoverlast enzo, het lijkt me niet dat je daar problemen mee wilt.

De meest logische oplossing lijkt mij een aanhanger waar je dit op verzameld, die een keer per maand of wat nodig is legen bij een boer. Meeste boeren vinden het geen probleem, verderop is iemand die haar aanhanger gaat legen bij de boer en in de winter neemt ze het hooi bij hem af.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 12:59

Wij hebben ook een betonnen mestplaats laten aanleggen.

Mest mag op het land van een boer, straat verderop. En de buurjongens hebben een tractor met oplegger, die legen de mestplaats een paar keer per jaar voor een paar tientjes.