Alvast vooruitdenkend aan oud en nieuw, bang paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:44

Ik vraag me dat af hoor... 'verhuizen is veel stress'.

Hoeveel mensen gaan niet met hun paard op stap, op vakantie, op clinic, op workshop, op wedstrijd. Een paar nachten een andere stal kan echt geen kwaad hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:44

Wij hebben uitloopstallen, en bij mij is erg de twijfel of we ze in de uitloop laten, of dat we de deuren toch dicht moeten gaan doen.

Ik vind het helemaal niks dat vuurwerk :(

bakkabouter

Re: Alvast vooruitdenkend aan oud en nieuw, bang paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:53

Ik zou ook voor de optie uit logeren gaan, tenminste, als je echt zeker weet dat er daar dan amper tot geen vuurwerk is.
Mijn merrie was vroeger eigenlijk nog het rustigst als ze gewoon op de weide liep. Ze schrikt dan af en toe wel een keer, maar voor haar is zien waar het lawaai vandaan komt blijkbaar voldoende om zich er verder niet door bedreigd te voelen. De eerste keer dat we dat probeerden, was het weiland wel van zo'n formaat dat ze gerust een heel stuk kon rennen zonder zichzelf gelijk in gevaar te brengen, als we toen een kleiner weitje hadden zouden we dat denk ik niet geriskeerd hebben.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:56

Amaris schreef:
Ik vraag me dat af hoor... 'verhuizen is veel stress'.

Hoeveel mensen gaan niet met hun paard op stap, op vakantie, op clinic, op workshop, op wedstrijd. Een paar nachten een andere stal kan echt geen kwaad hoor.

Dus voor paarden die regelmatig op stap gaan is het minder stress dan paarden die het hele jaar door thuis staan. :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:57

Ik weet niet hoe vaak jij op vakantie gaat met je paard, maar de meeste mensen toch ook maar 1x per jaar?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:58

Maaaarije schreef:
Kun je niet met zeil/hout oid de bovenkant van de deuren dicht maken?
Lichten aan laten en een radio aan?

Zo doen wij het altijd. Beide stal deuren dicht. Zo kunnen ze niet naar buiten kijken,we laten de lichten aan + radio en zekrijgen om kwart voor 12 nog voer en hooi.

Hier net zo....

We plakken de ramen (bovenkant deur) af met vuilniszakken en ducktape. Radio aan, licht aan, en een pluk hooi voor de afleiding.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:01

Hier ook 2 paarden die angstig zijn, doe ook altijd muziek aan, lichten aan, luiken dicht, hooi geven maar dan nog heb ik er iig 1 die echt heel bang is. De oorproppen vind ik een goed idee, hoe 'groot' moet zo'n prop zo'n beetje zijn? Die met de panty lijkt me een goed idee, binnenkort maar is wat in elkaar knutselen.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:12

Hier ook een stresskip.

Heeft vorig jaar ook echt heel de dag lopen stressen.
Ik wil dit jaar proberen met een halve kalmeringspasta ofzo en verder muziek hard aan en licht ook aan dat ze het licht buiten niet zien.
Het gaat maar om 1 paard, andere blijven er ver kalm onder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:21

Ik verhuis mn paarden elk jaar op oudjaarsdag. Bij ons word nl ook carbid geschoten, met een kanon van 3 meter en een voer ton er in :')
verhuizen gaat prima altijd :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:29

Wat een voorzorgsmaatregelen worden hier getroffen :wow:
Als je een angstig paard hebt zoals die van ts nog tot daar aan toe maar een gewoon paard kan hier toch echt wel tegen?

Ik heb de paarden op een weide staan met stallen die eventueel dicht kunnen en bij ons in het buitengebied grenzen we net tegen 3 gemeentes aan dus je ziet en hoort er heel veel vuurwerk.

Begrijp me niet verkeerd, ik sta ook elk jaar trouw met mijn flesje Martini Brut om 12u snachts in de weide een oogje in het zeil te houden maar eigenlijk is dat nog nooit nodig geweest.

Heb elk jaar een andere combinatie op de weide gehad en ook jonge paarden van 2. Die stonden gewoon allemaal te suffen in de weide en naar het vuurwerk te kijken.

Ze stonden liever vrij in de weide dan in de stal. Maar dat is ook hun gewone routine.

Ts, ik zou eigenlijk niet teveel veranderen aan hun gewone routine tenzij je er al weken van tevoren mee start. Ik zou ook van slag zijn als mijn dagelijkse routine opeens verandert voor 1 nacht per jaar en er daar bovenop nog enge dingen gebeuren ook.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 10:42

De routine van nu (wintertijd) is overdag in de paddock en tegen de avond op stal. Vorig jaar heb ik ze oudjaarsdag op stal gehouden, maar ik zou ze dan nu buiten kunnen laten totdat ik weg moet (rond half 4). Ik zal kijken of ik een radio naar de stal kan fabriceren. Bovenluiken hebben we niet en ik weet ook niet of dat nu nog gaat lukken voor oud en nieuw. Tja of toch kijken dat ik haar voor een dag verhuis..

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:43

Mijn paarden staan in de nacht altijd op stal en zijn ook altijd rustig maar met vuurwerk zijn er echt 2 die in paniek raken dan kunnen ze overdag nog zo 'gewoon' zijn dat zegt niks is de ervaring inmiddels :n
Dit jaar mag er toch pas vuurwerk afgestoken worden vanaf 18.00 uur toch?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:45

Murosch schreef:
De routine van nu (wintertijd) is overdag in de paddock en tegen de avond op stal. Vorig jaar heb ik ze oudjaarsdag op stal gehouden, maar ik zou ze dan nu buiten kunnen laten totdat ik weg moet (rond half 4). Ik zal kijken of ik een radio naar de stal kan fabriceren. Bovenluiken hebben we niet en ik weet ook niet of dat nu nog gaat lukken voor oud en nieuw. Tja of toch kijken dat ik haar voor een dag verhuis..

Als ze thuis blijven zou ik overdag al zeker zoveel mogelijk vasthouden aan je routine van altijd.

Als je haar verhuist, zou ik haar zeker de dag voordien al verhuizen zodat ze niet alles op 1 dag voor haar kiezen krijgt qua verhuis en dan het vuurwerk etc er nog bovenop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:52

Misschien opnemen met de dierenarts om iets rust gevend's toe te dienen?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:51

Yontheke schreef:
Wat een voorzorgsmaatregelen worden hier getroffen :wow:
Als je een angstig paard hebt zoals die van ts nog tot daar aan toe maar een gewoon paard kan hier toch echt wel tegen?

Ik heb de paarden op een weide staan met stallen die eventueel dicht kunnen en bij ons in het buitengebied grenzen we net tegen 3 gemeentes aan dus je ziet en hoort er heel veel vuurwerk.

Begrijp me niet verkeerd, ik sta ook elk jaar trouw met mijn flesje Martini Brut om 12u snachts in de weide een oogje in het zeil te houden maar eigenlijk is dat nog nooit nodig geweest.

Heb elk jaar een andere combinatie op de weide gehad en ook jonge paarden van 2. Die stonden gewoon allemaal te suffen in de weide en naar het vuurwerk te kijken.

Ze stonden liever vrij in de weide dan in de stal. Maar dat is ook hun gewone routine.

Ts, ik zou eigenlijk niet teveel veranderen aan hun gewone routine tenzij je er al weken van tevoren mee start. Ik zou ook van slag zijn als mijn dagelijkse routine opeens verandert voor 1 nacht per jaar en er daar bovenop nog enge dingen gebeuren ook.

Bij mij staan ze ook normaal op de wei. Maar zijn ze dus tot 2 keer toe uitgebroken met oud en nieuw, vandaar dat we ze nu binnen zetten.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:54

Joh! Dat wil je toch helemaal niet meemaken :=

Weer snel kunnen vangen?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 12:29

Iets kalmerends / lichte sedatie heb ik ook over nagedacht maar dan zit je ermee dat ze niet mag eten.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:37

Amaris schreef:
Joh! Dat wil je toch helemaal niet meemaken :=

Weer snel kunnen vangen?

Ja, gelukkig wel. Ze stonden in het aangrenzende weiland. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:37

Ligt eraan wat ze krijgen. Je kunt om iets vragen waar ze wel bij mogen eten.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:40

Ik vind het altijd zo gek dat het ene paard panisch van vuurwerk word en het een ander paard helemaal niets doet. Bij ons in het land gingen ze altijd carbid schieten naast de paarden. De eerste keer stonden ze te snurken en daarna gingen ze rustig verder eten.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 14:16

Hier staan ze ook gewoon buiten en na wat eerste schrikreacties staan ze gezellig mee te kijken naar het vuurwerk, vond het wel prettig dat er een paar dagen vantevoren al geknald werd want na 1 dag interesseert het ze geen biet meer.
Om 12 uur is het even wat gehuppel maar dat duurt nog geen 5 minuten, denk ook omdat ze niet opgesloten staan ze het minder erg vinden.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 14:20

Heb nog muisjes liggen, werken ongeveer acht uur en mogen ze gewoon mee eten.

Louise74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 14:26

Oordoppen ter grootte van ganzeneieren maken van traagschuim, ideaal. Deze kan net je zoals de oordoppen van mensen vormen naar het oor en ze dempen enorm het geluid. Ze schieten ook niet snel uit het oor omdat het zich vormt in het oor. Daar overheen bijvoorbeeld een vliegennetje van pagony die je vast kan maken aan een halster (klittenband, geen touwtjes).

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 14:26

Ik zou ver van te voren (nu al dus) eens gaan oefenen om zo een manier te vinden om de proppen in de oren te laten zitten.

En misschien kun je zo'n vuurwerkcd voor handen kopen, en die elke avond wat harder zetten zodat ze aan het geluid went?

Ik moet wel zeggen dat mijn paard in een stal wel in paniek raak van vuurwerk, en buiten op de paddock geïnteresseerd staat te kijken. Maar ik begrijp best dat je dat niet aandurft.
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 25-11-14 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 14:27

Murosch schreef:
Iets kalmerends / lichte sedatie heb ik ook over nagedacht maar dan zit je ermee dat ze niet mag eten.

Die van mij mocht gewoon eten.
Ik had ook muisjes gekregen van de DA.

Die van mij raakte afgelopen jaar op oudejaarsdag rond een uur of 2 in de middag helemaal over de rooie. Probeerde letterlijk over zijn box heen te klimmen, om bij mijn andere paard in de box te komen. Ik werd in redelijke paniek door mijn stalgenoten gebeld. "Hij breekt zijn benen straks" Dus wij als een idioot terug naar stal.
Was zijn eerste nieuwjaar dat op stal stond en niet in de opfok.
Buiten ging het goed, maar ik durfde hem ook niet buiten te laten. (en mijn stalgenoten wilden ook graag in de paddock)
Dus heb hem op advies van de DA muisjes gegeven. Moest zelf even uitproberen hoeveel. Er stond tussen de 3 en 6 schepjes op de pot.
Hij heeft 3 schepjes gehad en dat was genoeg om de ergste spanning eruit te halen.
Hij was nog wel bang, maar zocht nu steun bij mijn andere paard, ipv over de tussenwand te willen klimmen.

Ongeveer rond 11 uur heeft hij nog een dosis muisjes gehad.
En toen een vriendin om 1 uur bij hem ging kijken stond hij er gelukkig nog steeds rustig bij.