hooi praktisch in de paddock leggen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: hooi praktisch in de paddock leggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 10:33

Wij hebben 2 grote bakken maar gebruiken ze juist niet meer omdat we het onhandiger vinden werken (meer werk) dan de netten :)

En snel eten gaan we gewoon tegen door gaten van netten te verkleinen, werken nu met 20mm netten en dat scheelt echt weer enorm vergeleken met 30mm :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 10:45

Het is niet per se dat ze slowfeeder moeten hebben, het moet van de grond afblijven :D ik weet niet of het zin heeft om hooi los in zo'n bak te gooien?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 10:47

Dit slopen ze:

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 10:53

Hooi los in bak werkt bij ons totaal niet, dat trekken ze er net zo makkelijk uit en versmeren het dan alsnog :P Wij deden er een frame van verwarmingsbuis met daarin een net er overheen, dat werkte op zich wel aardig hoor. Of alleen net er overheen.

Maar wel gedoe met vullen en vooral toch nog best veel hooi dat we weg konden gooien omdat het onderin te nat werd, ondanks dat het hele mooie kunststof kisten met sleuven zijn :)

Wat slopen ze er precies aan? Het geheel is niet bepaald sloop-proof zo te zien met die scheve paaltjes en die goeiekopie materiaal witte dunne ruitersportzaak-netjes :o

heb je niet een zijkant van een schuilstal ofzo waar je netten aan kan hangen?

Of anders 2 palen verbonden aan de bovenkant door een bovenbalkje, dat is een heel stuk steviger en super makkelijk met vullen.

Dan draai je in die bovenste balk een paar schrikdraad-isolatoren waar je het net aan ophangt.
Dan is het heel simpel open maken - hooi erin - dichtmaken van het net +:)+
Laatst bijgewerkt door pmarena op 21-11-14 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 10:54

Ja dat deed mijn merrie ook. Ik had een nog groter net tussen 2 palen hangen. Het was het perfecte speeltje om op te gaan hangen.
De bakken doen het hier echt goed, en zijn ook snel te vullen. Het net is omzoomt met elastiek en zit op 4 punten met een karabijnhaak vast. Ik maak 2 open, gooi het net over de rand en vul de bak met hooi, net er weer overheen en even die 2 karabijnhaken vast, klaar :D

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 11:37

Scheve palen komt uiteraard ook door hen.... Die zijn recht de grond in gegaan... Het zijn gewoon normale slowfeeder netten... Het net is gewoon kapot, door de helft gescheurd of weet ik het hoe ze het doen :')

Schuilstal is niet heel stevig, dus geen goed idee anders slopen ze dat ook nog :') 1 van de 2 heeft ook al een keer en paal gesloopt die diep in de grond zat, gewoon gebroken...

@pmarena, ik denk dat ze op die manier ook het net kunnen slopen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:02

Op welke manier...? Op zich is alles te slopen natuurlijk, als ze het graag genoeg willen :j

Maar die witte netjes zijn sowieso echt van dun prut-materiaal vergeleken met betere netten hoor :=

Toen ik het in de ruitershop zag hangen schrok ik echt van de kwaliteit en in o.a. het slowfeeder-topic zie je intussen veel meldingen dat stiksels loslaten en die netten snel kapot gaan, dus die ervaringen komen wel overeen met mijn verwachtingen ervan bij het zien van het materiaal.

Kan dus zeker aanraden om voor het afdekken van hooi in krat (als je daar voor gaat :) ) uit te kijken naar een wat steviger net want die witte dingen zijn i.m.o. echt weggegooid geld :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:08

Ik heb verleden week ook zitten brainstormen. En ben nu uitgekomen op een tuinkussenbox. Evt verzwaren met wat beton zodat ze niet gaan schuiven. Past precies een baal in :) evt als je wilt dat ze minder knoeien en minder snel eten een gaas rek erop, Wat meezakt.
:j

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 12:12

Je kan er eventueel toch ook gewoon stoeptegels in leggen om.te verzwaren? Wat kost zo'n tuinkussen box?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:16

Ik had destijds hooinetten van www.hooinet.nl dat beviel mij echt fantastisch. Ze hebben veel verschillende maten qua net en qua mazen.
Mijn paarden lieten die heel, ik had er 1 merrie bij lopen die zich hetzelfde gedroeg als jou paarden. Die haalde altijd haar neus door de bak hooi heen, zodat het onderste(samen met de rest), door de gehele paddock lag en dan liepen ze er doorheen ed.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:22

Zo'n tuinkussenbox is toch gewoon plastic? Heb er hier één als dekenbox op zolder, en die duw ik zelf zo uit mekaar.

Zelf werk ik met slowfeeder hooinetten die ik aan een ring in de omheining bevestig, maar wel laag tegen de grond zodat ze min of meer natuurlijk kunnen eten. Echter niet zo aan te raden voor paarden met hoefijzers, kunnen erin blijven haken. Heb wel een stevige houten omheining. De omheining blijft intact, alleen krijgen ze af en toe wel es een net los van de ring, maar meestal pas als die leeg is.

Heb zwarte en groene netten (die groene zijn zo'n afdeknetten voor aanhangwagens). De groene zijn ijzersterk (gaan hun 3de winter in, en nog geen van de 12 beschadigd), de zwarte gaan sneller stuk (gaten onderaan, heb er hier een paar die het hooinet tegenhouden met hun hoef).

Andere oplossing: kan je het hooi niet gewoon in stal/schuilhok leggen? Dan ligt het toch ook droog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:28

Tuintegels kan ook.

Ik heb mijn tinkussenbox van MP, gratis en voor niks. Nu heb ik geen sloperd of een sleper en is de tuinkussenbox van voldoende kwaliteit en valt dus niet zomaar uit elkaar. ;)

Ik kan mijn paard niet uit een slowfeedersnet laten eten of uit een net tussen palen. Dan krijgt ze last van een geirriteerde atlas en zelfs een ontsteking tussen de atlas en de kaak (ze heeft heel weinig ruimte daartussen.) Doordat ze het hoofd vaak toch iets moeten kantelen om het eruit te trekken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-11-14 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:28

Ik heb 2 palen in de grond gezet, ongeveer 80 cm vanaf de omheining. Samen met de palen van de omheining vormt dit een rechthoek. Daar heb ik watervast multiplex platen tegen aan geschroefd, ongeveer 50 cm hoog. Tegels op de bodem en een gaatje op het laagste punt, wat naar een greppel leid, buiten de padddock. Werkt perfect, zolang mijn paard niet het onderste eerst wil.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:37

Een tuinkussenbox is echt geen oplossing en voor het geld dat die kosten koop je zelf stevig/dik plaatmateriaal of koop je een stevige plastik bak op Marktplaats.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:05

Tuinkussenbox zou ik zelf nooit voor kiezen.

Voor die van mij zou het wel gaan, dat is geen sloper. Maar de Fjord is lomp en sloopt wel graag, en dat plastic is echt zo kapot. Al stoten ze er eens goed tegen dan heb je al kans op gemene scherpe scherven en gaten..... mij te gevaarlijk en zonde geld dat het zo snel stuk kan :)

Ik hou ook niet van gedraaide hoofden maar uit de netten kunnen ze prima met rechte nekken eten hoor.
Zeker als je het vrij in de wei zet, dan kunnen ze er ook nog met de borst tegenaan gaan staan en zo van de andere kant eten, dat vindt Rena wel een fijne houding, dan plukt ze het hooi zeg maar van haar borst af en traint ze mooi haar bovenlijn met zo'n lang rond halsje _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:15

Om nou te zeggen is geen oplossing? Voor ons is het dat wél! Ik kan me bij mijn paard ook niet voorstellen dat ze er zomaar een gat of scheur inshopt, daar is het plastig echt te stevig voor (mijn box is vergelijkbaar met een specikuip) en is ook niet speels of een sloperd. Maar als je handig bent kan je idd ook zelf iets maken. :j Mocht dit nou voor ons toch ook niet op langer termijn de oplossing zijn, gaan wij ook aan de timmer.

Wou dat mijn merrie zo slim was om ook met een rechte hals uit het net te eten maar helaas. Die blessure en ontsteking heeft mij te lang geduurd eer het opgelost was, om het nog aan te durven haha :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-11-14 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:17

Hier twee foto's van de uienbox die ik heb staan.

Ik heb 2 kanten verlaagd, de andere 2 staan in de hoek.
Afbeelding

Hier gevuld. Het paard wat ernaast staat was 1.76m voor de beeldvorming.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:23

@Anoeska27: rotten die niet snel weg ??

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:32

DubbelDun schreef:
@Anoeska27: rotten die niet snel weg ??

Hij staat hier nu ruim een jaar en tot nu toe ziet alles er nog goed uit. De bovenkant behandelen we wel regelmatig met antibijt en onderin ligt een grote plastic plaat zodat het hooi daar niet doorheen valt. En voor die 15,- of 20,- die ik betaald heb vind ik het geen probleem als ik hem ieder jaar of iedere paar jaar moet vervangen. Maar tot nu toe is daar nog geen reden voor.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:41

Hier twee enorme bielzen in de grond {zeker 1meter de grond in} en netten van Hooinet.nl. Er onder bestraat. Werkt perfect. Zo'n banketstaaf paaltje en netje zou hier ook niet werken.
Daarnaast voeren wij veel graszaadhooi in de netten. Dit eten ze minder snel, dus zijn de netten nooit leeg {met gewoon hooi of kuilgras was het zo op....en dan begint he geklier}.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 23:01

De eigenaar van waar mijn paarden staan heeft 2 mooie palletboxen op de kop getikt!! helemaal mooi dus. Nu zie ik dat sommige een hooinet hier overheen hebben, wat is dit voor constructie? Want het hooinet moet mee naar beneden zakken naarmate het steeds leger wordt. Hoe doen jullie dat?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 23:15

Of hooinet vullen en in de bak vast knopen of net in frame rijgen (cv buizen bv) en die vastzetten met iets als karabiner of riem (stierenband oid).

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 23:17

tamary schreef:
Of hooinet vullen en in de bak vast knopen of net in frame rijgen (cv buizen bv) en die vastzetten met iets als karabiner of riem (stierenband oid).

Bedankt voor het meedenken. Heb ik ook al aan gedacht maar dan moeten we weer meer netten aanschaffen en denk dat er daardoor minder in de bak gaat. We willen het liefst gewoon heel die bak helemaal vol pleuren met hooi en dan een net eroverheen, we hebben namelijk nog van die grote vierkante netten. Ik denk dat als er geen net overheen zit, dat alles eruit wordt gesleurd...

mriek1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 23:19

Ik heb eens onderweg een wei gezien waar ze vuilcontainers gebruikten hiervoor. Daar hadden ze een gat gemaakt aan de onderkant en de container stond vastgemaakt aan palen. Door het deksel erop te laten kan je het makkelijk vullen :) Misschien dit een idee?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 23:25

Batlow schreef:
tamary schreef:

Bedankt voor het meedenken. Heb ik ook al aan gedacht maar dan moeten we weer meer netten aanschaffen en denk dat er daardoor minder in de bak gaat. We willen het liefst gewoon heel die bak helemaal vol pleuren met hooi en dan een net eroverheen, we hebben namelijk nog van die grote vierkante netten. Ik denk dat als er geen net overheen zit, dat alles eruit wordt gesleurd...

Je kan zo'n groot net (of deel ervan, weet de maat niet) door een frame van cv buis rijgen. Frame zo maken dat het netjes in de bak past en je handen er net langs kunnen om bij riem/touwtje te kunnen om het vast te maken, zodat het er niet uit gewipt kan worden. Die zakt dan gewoon met het hooi mee naar beneden.