Paard in de blub..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:28

Snoraly

Re: Paard in de blub..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 19:29

Dat is wel een leuk idee ja! Scheelt in de kosten! Heb er meteen eentje bijbesteld *\o/*

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:30

Scheren die hap ... ben je sneller klaar en is de kans op mok kleiner.

En anders ... gewoon accepteren dat je paardje lekker buiten heeft gespeeld ....

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:30

kijk das mooi.. heeft ie ook gezelschap :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:39

Scheren is het stomste wat je kunt doen bij blub-paarden. Dan is er helemaal geen afweer meer.

Een gezond sokkenpaard kan blub echt wel aan en zeker als die in de nacht opgestald staat.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:41

Maar ts zegt dat het paard tot aan de knieeen in de blub staat.
Dat vind ik wat anders dan dat de bodem alleen wat nat is en de benen worden vies door het lopen/spelen. Die van mij staan buiten en hebben ook natte benen maar ze staan toch echt niet in de blub. Hooguit ff door de bagger bij de ingang van de wei naar de paddock, maar wel veel droge plekken om te liggen, rollen en eten.
Als het dier echt tot de knieen in de blub staat word het echt tijd voor een andere stal denk ik.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:43

@Cowgirl
Bij mij kunnen ze droog staan (80% van hun oppervlakte) maar toch vinden ze het blijkbaar heerlijk om in de blub te staan en te liggen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:46

Grit schreef:
geerke schreef:
als je paard snachts op stal staat is er niets aan de hand.Gewoon niet aankomen vooral niet borstelen of afspuiten.
Inderdaad, met afspuiten of borstelen terwijl het nat is, belast je de huid alleen maar meer. Vochtige huid is kwetsbaar, dus gewoon laten zoals het is. Modder kan geen kwaad en de huid kun je zo ook checken op wondjes, gewoon met je vingertoppen zachtjes de huid navoelen.

Hooguit afspoelen met de reden dat je ergens toonbaar wilt verschijnen. En uiteraard zorgen dat er buiten in elk geval altijd de keuze is om enigszins droog te staan.

Waarom niet afspuiten. Het is toch al nat dus dat kan heus geen kwaad. Doe het al jaren zo. Juist omdat ze ook plassen en mesten in de paddock en zich dat toch vermengt. Als je dan wondjes oud hebt is date kans op een dikke bacteriële infectie erg groot.
Laatst bijgewerkt door Sim op 18-11-14 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:46

Jaopie staat z'n leven lang al buiten , en daar is ook in de herfst-winter blub. Maar ook stukken waar hij kan liggen en waar geen blub is, ander wordt-ie verweid.
Er wordt in het algemeen behoorlijk overdreven over het blub-geval gedaan. Het gaat er om of een paard UIT die blub kan als-ie zelf wil. Als een paard dag en nacht in de modder MOET staan is dat natuurlijk een kwalijke zaak, omdat er dan nooit iets opdroogt, de huid verweekt, en er allerlei parasieten de kans krijgen om daardoor het been aan te tasten. Maar het paard van Ts staat in de avond en nacht gewoon droog op stal.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:52

_Sim_ schreef:
Waarom niet afspuiten. Het is toch al nat dus dat kan heus geen kwaad. Doe het al jaren zo. Juist omdat ze ook plassen en mesten in de paddock en zich dat toch vermengt. Als je dan wondjes oud hebt is date kans op een dikke bacteriële infectie erg groot.
Bij een sokkenpaard/paard met behang, blijft de troep en nattigheid vooral aan de buitenkant, soms is de huid er zelfs nog behoorlijk droog onder. Met een waterstraal spuit je juist troep en water op de huid.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:57

xdoraly schreef:
Ookal regent het niet staat die blub tot aan zijn knieën.
Zal wel aan mij liggen :')
Zijn er genoeg die op dit moment weg gaan met als reden die blub.
Maar is de gehele weide een kniehoge modderpoel? Of alleen de stukken vooraan?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:05

Grit schreef:
_Sim_ schreef:
Bij een sokkenpaard/paard met behang, blijft de troep en nattigheid vooral aan de buitenkant, soms is de huid er zelfs nog behoorlijk droog onder. Met een waterstraal spuit je juist troep en water op de huid.

Oké, daar zit wat in. Ik heb geen paard met behang dus is de huid wel al gewoon nat.

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:10

Een sokken paard niet afspuiten en accepteren of toch scheren, goed afspuiten en nadrogen. Wij doen het al jaren met de friezen en werkt prima. Maar veel mensen vergeten om de benen goed droog te maken na het afspuiten en dan kan ik er in mee gaan dat behang gewoon vies word en je er niks aan moet doen ....

Het ligt er ook wel een beetje aan wat en hoe je zelf wil. Ik vind het vreselijk om met vieze benen te gaan rijden maar dat ligt meer aan mij dan aan die benen. Ik hou er gewoon niet van. Voelt zo onverzorgd. Vandaar dat wij scheren, afspuiten voor ze naar binnen gaan en goed nadrogen met een handdoek, je kunt dan ook meteen checken op wondjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:12

mijne zit haar buik zelfs onder :P

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:16

LidyK97 schreef:
mijne zit haar buik zelfs onder :P

Hier nog 1 :+ mijn merrie mag blij zijn als alleen haar hoeven onder zitten.
Oke, dat is onzin, maar die van mij staat ook (deels) in de blub

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:21

Ik zou er zoveel mogelijk vanaf blijven en heel erg gelukkig zijn dat mijn paard ook naar buiten mag als t niet meer zo'n lekker weer is. Liever vieze voetjes dan 24/7 op stal. En blubber hoort er nu eenmaal bij in de herfst/winter periode.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:22

Mijn mond valt open van dit topic. Ik dacht serieus dat dit een 'grap' topic was...

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:26

Lienboon schreef:
Mijn mond valt open van dit topic. Ik dacht serieus dat dit een 'grap' topic was...
Zo kwam bij mij de vraag van TS niet over en ik kan mij best voorstellen als dit bijv. je eerste paard is die dagelijks met zo'n blubberbenen uit de wei komt, gaat twijfelen of het kwaad kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:36

zeker met sok-paarden! mijn lease tinker had telkens mok, heel vervelend.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:40

Ja mok inderdaad in de gaten houden.
Is er stoepje in de wei of paddock?

Kunnen ze zelf kiezen waar de paarden staan.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:50

Viktor staat op een grote paddock. Daarnaast een weitje, iedere avond mag hij op de wei, de helft daarvan is blub in de winter. Dan maak ik af en toe met een beetje water zijn hoefjes met sokjes schoon om te controlen op mok of iets anders. (Ik krab iedere dag de hoeven, maar ben bang iets over het hoofd te zien)

Viktor staat trouwens liever op een droog stuk dan in de blub haha. Ze zijn daarom ook niet zo heel erg vies, maar net dat stukje in de kootholte. :)
Dus ik zou hem lekker buiten laten staan, daar is hij paard voor. En dan eenmaal in de week met een zachte straal de hoeven reinigen

KelseyxJay13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:03

Ligt ook wel aan de tijd van het jaar. Het weiland waar mijn paard nu in staat is bij de uitgang ook al blubberig (leukste plek in het weiland voor een wit paard :+ ) Zou wel goed controleren op mok.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:06

Mijn 2 Shetlanders zien er zo uit, maar dan over hun hele lijf & met zand..

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 22:52

Zal er morgen even een foto van maken als ik hem uit de paddock pak.
En natuurlijk heeft die een witte vacht met een deken op :+

Vind het overigens een ander verhaal als je paard verplicht in de blub moet staan en de kans niet krijgt om een droge plek te kiezen. En hier zit ik dus mee. Niet dat die vieze benen heeft.

Ze zijn zo inventief geweest om bij de ingang bladeren over de blub heen te gooien, maar lijkt me nou niet helemaal handig.

@Grit: Dankje, dit is ook de reden dat ik dit topic aangemaakt heb. Heb het nog nooit zo gezien o.i.d. en ging inderdaad twijfelen.

Overigens is dit mijn lease-paard niet mijn eigen paard.

En binnen zetten vind ik zelf nou ook niet bepaald een goed idee, dat snap ik zelf natuurlijk ook nog haha..

Bedankt allemaal voor de tips.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:49

Brainless schreef:
@Cowgirl
Bij mij kunnen ze droog staan (80% van hun oppervlakte) maar toch vinden ze het blijkbaar heerlijk om in de blub te staan en te liggen.

Ja maar dan hebben ze dus de keus, dat hebben die van mij ook.
Ken helaas ook paddocks waar de dieren geen keus hebben en dus tot over de kogels in de blubber/stront staan of zelf noodgedwongen in 15 cm water omdat de andere de baas zijn en dus het droogste stuk innemen.

Van zo'n paddock ging uit bij TS en als je paard zo de hele dag moet staan, ongeacht of hij snachts op stal staat, moet je je toch echt gaan afvragen of dit dan wel de juiste stal is voor je paard.