Bij welke temperaturen paard s'nachts op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wanneer zet je je paard s'nachts op stal?

vanaf s'nachts minder dan 15 °C
1 (1%)
vanaf s'nachts minder dan 10 °C
3 (3%)
vanaf s'nachts minder dan 5 °C
9 (10%)
vanaf s'nachts minder dan 0 °C
6 (7%)
vanaf s'nachts minder dan -5 °C
6 (7%)
vanaf s'nachts minder dan -10 °C
3 (3%)
Nooit
54 (65%)

Totaal aantal stemmen: 82

Tancreda4

Re: Bij welke temperaturen paard s'nachts op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 09:28

Als mijn paard niet meer gaat liggen om te slapen gaat ze naar binnen. Te nat/ te hard maar niet echt temperatuursgebonden. Ik hoop dat ze het nog even volhoudt :) Misschien dat ze bij flinke vorst naar binnen moet omdat de paddock anders onregelmatig wordt. Dan gaat ze snachts op stal zodat ik het savonds kan recht harken zodat het goed vlak opvriest.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 10:45

geerke schreef:
die van mij gaan altijd snachts naar binnen,lekker droge ,schone windvrije stal.Niet warm nee,maar dat hoeft niet,ze hebben een deken op.Het is wel een open stal,dus veel frisse lucht.

Puur uit nieuwsgierigheid: waarom?

Als het qua temperatuur niets uitmaakt, waarom dan niet lekker buiten laten? Daar is ook veel frisse lucht.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 11:17

Bij ons ook altijd snachts op stal.. Zodra het donker word gaan ze naar binnen..
Waarom? De een is heel gevoelig en moet dus niet 24 u per dag op gras en de anderen beginnen te klieren, en met een paard van dik 900 kg blijft er dan niet veel van je weiland over.. Zodra ze op stal komen duurt het vaak niet lang voor ze allemaal lekker languit liggen..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:32

Mijn keuze was bij -10 graden of kouder, omdat ik uit ben gegaan van het beleid hier in de omgeving. Je mag hier namelijk geen schuilstallen plaatsen. Als dit wel mogelijk zou zijn, dan zou ik ervoor kiezen om ze niet op stal te zetten.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:36

Hier kijken we niet alleen naar de temperatuur maar naar meer factoren. Hoe nat het land is, de hoeveelheid neerslag en inderdaad de temperatuur. Mocht het land nat zijn en het dagenlang regent dan gaan ze naar binnen 's nachts. Zoals nu is het land gewoon best nat, er zijn wel droge stukken maar omdat het ook best koud is kunnen ze dan niet goed liggen dus gaan ze 's nachts op stal. En daar maken ze goed gebruik van, ze hebben allemaal ligplekken 's ochtends.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:56

Niet afgelopen winter maar de winter ervoor hadden we nacht temperaturen van -20 en stonden die van mij gewoon buiten.

Dus misschien vanaf -25.

Met extreme regen zou ik ze wel graag binnen willen hebben.
Nu is het veels te warm, haalde paard vanmiddag licht bezweet van de wei.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 21:07

Amaris schreef:
geerke schreef:
die van mij gaan altijd snachts naar binnen,lekker droge ,schone windvrije stal.Niet warm nee,maar dat hoeft niet,ze hebben een deken op.Het is wel een open stal,dus veel frisse lucht.

Puur uit nieuwsgierigheid: waarom?

Als het qua temperatuur niets uitmaakt, waarom dan niet lekker buiten laten? Daar is ook veel frisse lucht.

Ook omdat het hier stikt van de wilde zwijnen en herten,waar ze van schrikken...en fries heeft zomereczeem.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:54

ik heb "nooit" ingevuld. Mijn insteek is dat ze droog en zacht moeten kunnen liggen. Droog zand voldoet prima. Met flinke vorstperiode strooi ik een deel van de (inloop)stal op. Kou op zich is geen reden om ze op te sluiten, nattigheid was dat voorheen wel. Nu heb ik voldoende ruimte in de inloopstallen en onder de overkapping om droog te staan. Voor het zacht lifggen zou ik graag nog paardenmatrassen aanschaffen. Dan kunnen ze zacht liggen zonder dat ik de halve inloop stal op moet strooien waar ze binnen no time een vieze stinkende wc van maken omdat ze er allemaal in gaan staan plassen..

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:59

langdurige regen sneeuw of storm is eerder een reden dan kou...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 00:01

Hier gaan ze naar binnen met de nacht als het echt veel regent. Niet omdat ze moeten maar omdat ze uiteindelijk zelf willen. Staan dan echt te drammen dat ze het zat zijn.
Ze staan hier met de nacht dan altijd in de paddock, met alleen wat beschutting van bomen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 00:07

Wij kijken naar hoe de bodem zich houd met langdurige regen.
Wij hebben geen inloopstal dus zodra ze niet meer droog kunnen liggen gaan ze 'snachts naar binnen.
Ik heb vanf kouder dan 5 graden gestemt omdat het imo dan het meest regent.

Plien80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 00:34

Ik heb niet gestemd, omdat mijn keuze er niet bij staat. Kijk naar je paard. Het ene paard heeft het sneller koud dan het andere. Even een voorbeeld: het paard aan de overkant van waar die van mij staat, staat nu met gevoerde deken met hals op en heeft het totaal niet warm, echter....die van mij staat zonder deken nog te zweten. Bij langdurige neerslag en kilte zou ik hem 's nachts in ieder geval wel binnen zetten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 15:34

Plien80 schreef:
Ik heb niet gestemd, omdat mijn keuze er niet bij staat. Kijk naar je paard. Het ene paard heeft het sneller koud dan het andere. Even een voorbeeld: het paard aan de overkant van waar die van mij staat, staat nu met gevoerde deken met hals op en heeft het totaal niet warm, echter....die van mij staat zonder deken nog te zweten. Bij langdurige neerslag en kilte zou ik hem 's nachts in ieder geval wel binnen zetten.

Krijgt dat dier dan nog wel een beetje voer overdag?
Voer eten is verbranding en dat is warmte.

Een paard wat zo ingepakt staat met deze tempraturen en het dan nog koud heeft dan is er naar mijn idee iets verkeerd.