vraag: wat zou een goede stalprijs zijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brechtjee

Re: vraag: wat zou een goede stalprijs zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 00:18

Ik heb geen vertand van dat soort kosten omdat ik geen eigen paard heb.

In het begin zat ik te denken aan 300 maar nu je ook meer hebt uitgelegd toch eerder 250.

Veel succes ermee!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 00:22

Waar zit dat verschil dan in nav de verdere uitleg? Wat heeft jouw prijs lager gemaakt?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 00:28

Ahh vandaar :) als het geld van bakhuur enzo gewoon naar onderhoud gaat lijkt me dat prima idd :)

Ik zou er dan denk ik €50-€75 afhalen, voor zelf uitmesten en als het bedrag in de 200 ligt klinkt het ook beter dan in de 300..
Kan je niet kosten berekenen met z'n allen en dan kijken wat je moet vragen om het rendabel te houden?

mistercooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 00:30

Ik zou denken zo rond de 300. Het is niet ongewoon iets meer te betalen op een reiningstal, zeker omdat de bodem goed houden wel wat onderhoud vergt. Maar voor 300 zou ik wel willen dat de stal wordt gemest eigenlijk. Is het vlas ook inc als er wel zelf gemest moet worden? Dan zou ik rond de 275 redelijk vinden. En wat voor mij erg belangrijk zou zijn: valt er nog wat te grazen op de weides of zijn ze echt kaal? En staan ze dan de hele dag zonder ruwvoer of er een mogelijkheid ruwvoer aan te bieden op het land?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 00:39

Zitten nog wel wat haken en ogen aan. Want je noemt twee pakken vlas in de week, maar wat als mijn zeer schone paard toe kan met 1 in de week? Moet ik dan wel betalen voor 4 pakken extra in de maand? Als die in de box gaan wordt dat wel een heel dik pak op een gegeven moment.
En het krachtvoer, is dat 1 soort? Dat zit bij de prijs is? Maar wat nu als mijn paard maar 1/2 kilo hoeft en de buurman 4 kilo per dag voert? Betalen wij dan hetzelfde? En krijg ik korting als ik geen krachtvoer wil voeren?

Persoonlijk zou ik ook kijken naar een soort halfpension. Waarin een vast bedrag kale box wordt gerekend en ieder zijn eigen bodembedekking in koopt (bij jullie) en eigen voertonnen bijvoorbeeld. Dat is mij altijd heel goed bevallen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 00:44

quarterH schreef:
325 en zou per 1 jan 350 worden. Maar denk dat het teveel wordt als je meer mensen wil aantrekken.
Enige verschil is dat de stallen nu gemest worden en in onze situatie men dat dan zelf zou moeten doen (of meerprijs).

Voor 325 of 350 krijg je niet genoeg klanten denk ik (hier in de regio).

Je gaf al aan dat er weinig te vergelijken stallen zijn in jullie omgeving. Maar als dit een beetje de standaard is voor stallingen met dit soort faciliteiten, zou ik rond de € 275,00 gaan zitten.

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 00:44

Ik mis het bijvoeren op het land, dus ze krijgen 's morgens en 's avonds hooi en verder niet? Ook al ligt er nog van de vorige voerbeurt, zou graag zien dat mijn paard ook in de middag wat hooi krijgt. Een paard eet meerdere keren per dag. Krachtvoer is dat alleen muesli? Of kan er ook sportbrok/basisbrok worden gegeven?
Voordeel is de binnenbak, maar welke uren is deze vrij te gebruiken? Of worden er nog lessen georganiseerd door een club oid?
Indien er nog een extra hooibeurt is, keuze uit brok soort en voldoende vrije rijuren (niet alleen na 21.00 bv):
in geval van zelf mesten: 275 en all in max 325

lycil8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 00:56

RianneH schreef:
Zitten nog wel wat haken en ogen aan. Want je noemt twee pakken vlas in de week, maar wat als mijn zeer schone paard toe kan met 1 in de week? Moet ik dan wel betalen voor 4 pakken extra in de maand? Als die in de box gaan wordt dat wel een heel dik pak op een gegeven moment.
En het krachtvoer, is dat 1 soort? Dat zit bij de prijs is? Maar wat nu als mijn paard maar 1/2 kilo hoeft en de buurman 4 kilo per dag voert? Betalen wij dan hetzelfde? En krijg ik korting als ik geen krachtvoer wil voeren?

Persoonlijk zou ik ook kijken naar een soort halfpension. Waarin een vast bedrag kale box wordt gerekend en ieder zijn eigen bodembedekking in koopt (bij jullie) en eigen voertonnen bijvoorbeeld. Dat is mij altijd heel goed bevallen.

Op zich heb je wel een punt. Maar op onze stal wordt bijvoorbeeld ook zoveel krachtvoer gevoerd als de eigenaar nodig vindt en iedereen betaald hetzelfde. Dan zou je voor iedereen een persoonlijke prijs moeten afspreken, dan maak je het onnodig moeilijk voor jezelf en onduidelijk voor de klant.

Ik vind het wel een tof idee van jullie om de stal over te nemen als vereniging, ik hoop dat het lukt! Ben benieuwd :)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 01:09

quarterH schreef:
bij een buitje gaan ze naar buiten. maar als het de hele dag plenst niet omdat ze geen beschutting hebben. bij sneeuw in principe ook niet (veel paarden hebben nu plates ivm reining en dat is dan te gevaarlijk) maar als iemand het perse zou willen zou het op eigen risico wel mogelijk zijn.

als ze buiten komen is het meestal van ongeveer 8-9 uur in de ochtend tot 4 of 5 uur in de avond (tenzij iemand minder lang wilt). in midden zomer komen ze alleen in de ochtend buiten omdat je ze er dan echt geen plezier mee doet ivm veel dazen en geen beschutting.

Ik vind dit te kort buiten en zou daarom mijn paard daar niet eens stallen.
Een paard zou naar mijn mening de mogelijkheid moeten hebben om 24/7 buiten te staan met een minimum van 10 uur
Geen beschutting?Dat kan je creëren.

€275 mits meer weidegang
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 18-11-14 01:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 01:12

Ik wordt duizelig van de prijzen die hier voorbij komen :O ik betaal hier 150, incl voer, bodembedekking en iedere dag buiten van 9 tot 5 (geen rijbaan) en een stal van 4x4 wordt iedere dag gemest, en in de zomer betaal ik 50euro in de maand voor 24/7 op het land..

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 01:20

dan mag je je handen dichtknijpen met zo'n plek! Dat kan je trouwens hier ook wel vinden bij bv een boer of hobbyist maar die staan vaak al vol ;-)
Ik ken wel een plek voor 120 met bodembedekking/kuil, buitenbak met verlichting voor x bedrag extra en van 8-17 buiten, maar volledig zelf service (lees ook zelf paarden buiten zetten etc) en brok zelf kopen.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 01:27

Kleine prive stal, 4 paarden :3

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 01:29

quarterH schreef:
ze hebben altijd nog hooi liggen als de nieuwe lading komt, dus eigenlijk hebben ze onbeperkt hooi.

De meeste paarden smeren het hooi dan overal rond en mengen het met de bodembedekking, in dit geval vlas, wat dus betekend dat je paard vlas eet, of zijn hooi laat liggen. Over het algemeen is het gewoon verspilling van hooi en kun je beter iets minder geven en een keer extra langsgaan.

Maar een 300-325 lijkt me zeker wel redelijk, ligt ook een beetje aan de bereikbaarheid. Je kunt wel prachtige faciliteiten hebben maar als je op meer dan een halfuur rijden van alle steden zit zul je niet veel klandizie hebben.

Hoe zit het trouwens met uitmesten, is dat ook inlcusief?

Het niet naar buiten kunnen in de zomer zou voor mij ook een struikelblok zijn, je kunt daar ook besluiten meer beschutting te creeren (zal je niet veel helpen) of ze gedurende de nacht buiten te zetten en tijdens het heetst van de dag binnen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 07:42

Dank voor jullie meedenken!
Ruwvoer op de wei bijvoeren is zeker een optie dus dan zou je op 3x uitkomen.

Met voer en vlas gebruik ga je altijd uit van een gemiddelde, dat doet iedere stal met volverzorging. Is in de een zijn voordeel, ander zijn nadeel maar gemmiddeld komt het uit. Daar kun je geen rekening mee gaan houden dan moet je inderdaad volledig zelfverzorging aanbieden en dat willen we niet, daar is de stal te klein voor, dat wordt een rommeltje.

Probleem in de zomer zijn de dazen. Je kan wel beschutting regelen voor de zon maar daar bblijven de dazen niet bij weg. Je paard mag best naar buiten van mij, maar je ziet ze dan vanaf een bepaalde tijd alleen maar rennen en bokken om van die vervelende beesten af te komen en dan willen ze echt naar binnen.

Ik snap trouwens niet hoe iemand een stalling van 150 kan bieden, wij komen kwa KOSTEN per paard voor alleen voer hooi en instrooi al op 125 uit! Dan tel ik de locatie (huur, pacht weides, stroom, water, belastingen, verzekeringen, stalhulp, onderhoud enz enz) niet eens mee...

We vinden het belangrijk dat ze goed verzorgd worden dus goede kwaliteit hooi en stallen goed schoon en vol. Dan komen wel al op 125 kosten uit...

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 07:54

Grappig, wij zijn met ongeveer hetzelfde bezig nu. Ik dacht even dat je mijn locatie kwam stelen.
We hebben dezelfde faciliteiten en mogelijkheden.
Verschil is dat we zouden werken met stro ipv vlas (vlas is wel een optie).
Wij zouden rond de €300 gaan zitten (als vergunningen etc allemaal in orde komen).

Als je als eigenaar zelf moet uitmesten dan zou ik nooit €300 betalen. Weet niet hoe het bij jullie zit, maar niet elke ruiter komt elke dag. Ik vind dat er een duidelijk verschil moet zijn, of je hebt een doe-het-zelf stal of je doet alles zelf.
Vroeger huurde ik een stal van €70 per maand, leeg dan wel, dus alles zelf doen.
Als ik daar dan eten en stro en hooi bijtelde, dan kom ik nooit aan €250 laat staan €300.

Ik heb ook elke stal in de buurt en zelf in het land nagekeken, de stalgelden opgevraags en gaan vergelijken.
Daarnaast komt dan nog het uittellen ofdat je er komt met de prijs van het stalgeld.

Ik ben wel benieuwd onder welke vorm jullie dit gaan doen? Zo in vereningingsvorm, bvba dan of?

Groetjes en succes!

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 07:57

Ik had toevallig in Limburg stal gezien (hengstehouder met pensionstalling)
Ook binnenbak buitenbak stapmolen weide. Enz dat ze daar 210 vroegen voor vol pension

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 08:48

Welke vorm (en ofhet uberhaupt haalbaar is) zijn we allemaal nog aan het uitzoeken.

De goedkopere stallen in de buurt zit ook duidelijk verschil in. Er is bv een goedkopere westernstal hier in zuid limburg maar daar staan de paarden bijna op het beton, krijgen koeienvoer en worden soms helemaal niet gevoerd (krachtvoer) op de dag dat ze gesloten zijn en de bak is bijna altijd bezet met lessen.
Tja het is maar wwat je wilt maar wij gaan wel voor kwaliteit en absoluut goede kwaliteits verzorging.

Het probleem met mesten is dat we wel eem stalhulp hebben die kan voeren, paarden naar de wei en alles vegen ed, maar hij kan geen stallen meer uitmesten (lichamelijk, oud).

Een extra of andere stalhulp maakt de kosten weer een heel stuk hoger en dan ga je ruim boven de 300 uitkomen.

Dus daarom idee dat alleen uitmesten (wat met vlas zoals bij ons niet veel werk is) zelf gedaan wordt.
Of tegen meerprijs kan iemand anders uitmesten als je echt zelf niet iedere dag komt.

Het probleem zit er dus vooral heel simpel in dat we niemand hebben om uit te mesten.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 08:52

Owja en de rijbakken en alles is gewoon altijd toegankelijk, geen openingstijden, iedereen heeft gewoon een sleutel. Als er lessen zijn (sowieso alleen prive, geen groepslessen) is dat ook alleen op bepaalde tijden zodat de anderen er makkelijk omheen kunnen rijden of er rekening mee kunnen houden. Maar goed, zonder vaste lesgever en ongeveer 15 paarden op de locatie zullen er zeker niet dagelijks lessen zijn.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 08:55

Ik zou alle maandelijkse kosten + stukje buffer delen door het aantal mensen wat er staat. Heb je je 23 stallen vol dan kun je makkelijker iets minder vragen dan wanneer je met een handvol mensen staat. Hoe is het geregeld met binnen en buitenzetten en het toexicht?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 09:06

Dat is niet te doen dan heb je met een beetje pech maandelijks andere stalkosten. Zouden we nu met 7 man beginnen met ruim 400 en voor dat geld krijg je er ook niemand bij.

Ik ben voor een vast bedrag dat uitgaan van zo'n 13 gevulde stallen gemiddeld. Stel je zou uiteindelik structureel met 20 staan kun je inderdaad nog na een tijd de stalprijs omlaag doen maar je hebt ook een buffer nodig voor als ineens mensen weggan, niet betalen of groot onderhoud zoals een nieuwe boden ed.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 09:07

Ik weet niet hoe de prijzen in Limburg liggen, ik betaal omgeving Amsterdam rond de 300 voor meer faciliteiten, ik zou dus niet meer dan 300,- betalen.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 09:11

Ik zou eerst gaan berekenen wat de kosten zijn en wat je nodig hebt om een reserve op te bouwen voor onderhoud. Pak kuil gem. 45 euro per maand per paard, vlas gem 5 euro per pak dat is 40 euro per maand, brok laten we zeggen 20 euro, baal hooi 4 euro ong. 16 balen per paard per maand is 56 euro.
Kan je de mest zelf uitrijden of moet het opgehaald worden? Hangt ook een prijskaartje aan.
Gas, water, electra, verzekeringen, huur, onderhoud tractor, bak en stallen.
Alles wat je niet zelf kunt en moet laten doen.pffff.....dat loopt ook lekker in de papieren kan ik je vertellen.

Als voorbeeldje, heb zelf net weer een stukje van 25 m2 laten uitgraven, zand er in , tegels en laten bestraten, inimini stukje, 600 euro komt eerst. Waterleiding gesprongen, ik ben geen loodgieter, hoppa 200 , aantal hardhouten palen en planken vervangen van de bak, alleen aan hout 385 euro, hebben we zelf de palen er in gezet en de planken er weer opgezet. Zand aanvullen van de bak heb ik maar even doorgeschoven naar volgend jaar.

Dus 300 heb je echt wel nodig.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 09:14

Gaucho, jij staan op wennekers toch? Dat is een massastal en kun je idd niet vergelijken.
Daar worden de paarden niet standaard in stalprijs buiten gezet toch? En qwat ik heb gehoord kwaliteit voer gewoon goedkope basisbrok en er wordt af en toe wat stro bij gegooit in de stallen.
Dus ze worden qua die dingen ook goedkoper gehouden. Anders lukt ze dat nooit.

Ik ben ook altijd gewoon pensionklant geweest. Maar nu ik inzicht heb in de kosten waar je allemaal rekening mee moet houden.. en dan kijken wij ernaar als stichting dus mag je niet eens winst maken! En dan krijg je het al amper rond op financieel gebied als je het goed wilt doen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 09:19

Dank jadybabe.
We hebben de kosten idd inzichtelijk zoals het nu gehouden wordt. En dan hebben we minimaal 13 gevulde stallen nodig om de prijs net onder of rond de 300 te houden.
We zijn nu met 7 dus dan moeten er mensen bij. Het gaat nu vaak zo om de gezelligheid en kleinschalige op stal, en dat is maar de vraag wat dat wordt als er 7 man bij moeten en je niet de luxe hebt ze uit te kiezen

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 09:36

zanakuzies schreef:
Ik wordt duizelig van de prijzen die hier voorbij komen :O ik betaal hier 150, incl voer, bodembedekking en iedere dag buiten van 9 tot 5 (geen rijbaan) en een stal van 4x4 wordt iedere dag gemest, en in de zomer betaal ik 50euro in de maand voor 24/7 op het land..

Zo, dat is echt héél goedkoop in deze regio? Maar hoe los je het op dat er geen rijbaan is? Vereniging in de buurt?