Winterplek voor mn veulen en 2 shets inrichten ff meedenken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 21:09

0000 schreef:
Nou, gewoon, buiten. Nu nog deels op gras maar over een aantal weken is daar geen grasspriet meer te vinden. En daar wordt het ook weleens nat en modderig, maar dat is niet zo'n ramp omdat het snel opdroogt en omdat de paarden in de avond gewoon op stal komen en dus tijd krijgen om rustig droog te liggen, de benen opdrogen etc. Ik heb alleen rijpaarden overigens, die krijgen daarnaast dus ook nog vrijwel dagelijks beweging. In de zomer staan ze wat langer buiten omdat het langer licht is, nu gaan ze net voor het donker naar binnen en in de ochtend om een uur of 9 eruit, na het voeren. Ze worden ook bijgevoerd buiten aangezien er dus nauwelijks gras meer staat.

Overigens is het stuk wat jij beschrijft 1/8 (één-achtste!!) van een normaal formaat rijbaan. Dus supergroot lijkt me wel superoverdreven.
Hier in de omgeving zijn mogelijkheden genoeg waar paarden gewoon minimaal overdag buiten komen en in het noorden van het land zijn die mogelijkheden er vast ook. Aangezien je daar waarde aan lijkt te hechten en aangeeft daarin te willen investeren is het misschien de moeite van het overwegen waard om te kijken of je dat geld niet beter investeert in een fijn opfok/stallingsplekje voor je jonge paard voor de winter ipv in het opknappen van dit stukje dat en niet van jou is (wie weet wat er na de winter mee gebeurt, zonde van de investering) en dat toch al verre van ideaal is want klein, nat etc. Je vroeg om mee te denken, dit is ook meedenken. Misschien niet wat je had verwacht, prima dan leg je het gewoon naast je neer...Maar het is wel een optie.

Ik weet niet hoe groot jouw rijbanen zijn hoor, maar de totale lengte iets van 25 meter, en de breedte een meter of 4. Op een opfok staan ze in de winter grotendeels in een loopstal met zn kweet-niet-hoevelen tegelijk, dus geloof dat hij daar niets mee opschiet. Dan een uurtje in een paddock misschien nog, nou dat heb ik hier ook. Een speelmaatje heeft hij ook gelukkig. Na de winter blijft het gewoon zoals ik het heb achtergelaten, het ligt gewoon op het erf waar ik in pension sta. Voor zolang we nog geen ideale oplossing hebben, staat hij gewoon snachts op stal, in het stro en als we niks ideaals kunnen creeeren blijft dat gewoon zo, en gaan ze er alleen overdag op. Ik vind jullie echt ontzettend negatief hoor jeetje mina.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:11

Vorig jaar stond ik ook voor de keuze :
- of paarden vaak binnen zetten
- of kleine weides die we hebben laten stuk lopen
- of een winterplek in gebruik nemen

Ik heb toen ook de vraag geopend of die plek groot genoeg zou zijn als uitloop.
Na nauwkeurige opmeting bleek het om 37,70 m x 4,70 m te gaan, in een L-vorm.
Daarom wou ik in eerste instantie een tinker van 1,40 m houden en 3 shetjes, enkel overdag want voor de nacht komen ze naar binnen.
Na een paar maanden heeft hier nog een stoelendans plaats gevonden onder het paardenbestand, waardoor uiteindelijk 2 tinkers van 1,40 m en 2 shetjes de hele winter veel plezier gehad hebben van deze uitloop.
Niks problemen gehad dat het te klein zou zijn als uitloop.
Nog altijd beter dan op stal staan.
Af en toe was het stuk wat aan de natte kant, maar niet overdreven.
Niet zo dat ze inzakten in de modder, zoals ik er wel eens vaak zie staan onderweg.
Mijn man had het heel simpel opgelost (om het stuk eerst uit te testen met dat aantal pony's) door greppels te graven naar de kant waar het afhelt. Helt bij ons af richting maïsveld ernaast.
Daarin heeft hij grind gedaan voor een snellere afwatering en daarover worteldoek en zand.
Ging echt prima !!
Om verveling tegen te gaan hadden we slowfeeders opgehangen op verschillende plaatsen.

Ondertussen is de situatie weer veranderd en mogen we gebruik maken van een grote winterweide tot begin februari.
Daarna komen ze wel weer een tijdje op de winterstrip lopen, tot ze weer thuis de weide op kunnen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:12

Ik vind jou stuk klein hoor en snap je gedachtes wbt buiten houden maar ik zou dit ook niks vinden als je geen geld hebt om het grandioos om te gooien ( niks tegen een klein budget ) zeker niet zo'n kleine ruimte als het niet van jezelf is.

En niet te snel oordelen want mijn pony's staan 24/7 op een groen (weliswaar nu kort) weiland wat ook nog eens droog is ;)
Afgezien van de voer plek.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:12

Wij zijn niet negatief maar realistisch. Kan je zeggen dat de meeste rijbanen een stuk groter zijn dan jouw stukje. Hier is de rijbaan 50 x 25 meter.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:15

Als ik anders alleen een box had zou ik ook blij zijn met een stuk looppad. Er lopen wel meer paarden op (verharde) kavelpaden. het is frisse lucht, daglicht en meer bewegingsvrijheid. met een groot stuk verharding, evt een stuk zand en afdakje om te schuilen een verbetering en geschikt voor de hele dag buiten.

Heb het idee dat dit stuk iets ruimer is dan 4 bij 25. In ieder geval langer.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:16

Mijn definitie van normale rijbaan is 20x40. Zulke banen vind je op vrijwel iedere manege, vereniging stalling en ook op wedstrijden. Dat is de reguliere maat, komt neer op 800 vierkante meter. Jouw stukje van 25x4 is 100 vierkante meter en zodoende dus die 1/8e deel. Heeft dus niks te maken met mijn interpretatie en puur gebaseerd op jouw gegeven maten. Vandaar dat ik al eerder vroeg of je je daar misschien in vergist hebt want deel maar eens een normale binnenbaan in 8 stukken, dan blijft er echt geen 'supergroot' stuk over. Mijn boxen zijn 4 meter breed en daar kunnen ze echt niet in draf in omdraaien. Nouja, een shetlander waarschijnlijk wel.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:19

FriesWytske schreef:
Is geen supergroot stuk, Brendaaa. Hier kunnen ze niks op. Zelfs de box waarin wij het jonge spul hebben staan is groter.

Ze hoeven er ook niks op te kunnen, het gaat erom dat het groter is dan een box en dat ze buiten staan. Tuurlijk wordt er goed in de gaten gehouden of het niet te modderig wordt.

LukieBradley

Re: Winterplek voor mn veulen en 2 shets inrichten ff meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:22

Daarom zou ik het dus gewoon grotendeels bestraten. Hoeft niet veel te kosten en ze staan droog :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:27

25x4 vind ik ook niet groot, 25 zou nog wel gaan, maar 4 is echt smal.

Hier staan zo in de winter zo

Afbeelding

Zoals je kunt op droog zand er onder. Natuurlijk zal dat even wat nattig worden als het dooit, maar dat is met 2 dagen weg (voordeel van Veluws zand :D )

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:32

Het gaat er toch niet om of het groot of klein is? TS bedoelt dat het zeker groter is dan de gemiddelde stal van een paard dat in de winter op stal staat (en daar zijn er genoeg van) en dat haar paardje lekker in de buitenlucht kan. Wanneer ze er is, dan kan het paardje in de paddock lopen, die groter is zoals ik het begrijp. Lijkt mij een prima optie, maar inderdaad, wel zorgen dat je een groot deel bestraat met bijv. stoeptegels (die staan vaak wel gratis op marktplaats). Het andere stuk zou je misschien kunnen laten afgraven en omzetten (geel zand van onderen naar boven halen?). Dat hoeft ook geen fortuin te kosten.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 21:33

Inderdaad, ze hoeven er op wat ze normaal ook doen maar dan op heel wat meer ruimte dan een stal. Leuk dat er mensen zijn die kennelijk nog de hele winter droge weilanden tot hun beschikking hebben, maar in deze regio is dat echt onmogelijk. Dan zul je andere oplossingen moeten verzinnen. Ik wil in elk geval mn paard niet ophokken, en ik weet 100 procent zeker dat dit 10x beter is qua beweging en frisse lucht dan een normale stal of loopstal bij een opfok. Ik heb het nog niet opgemeten, wellicht vergis ik me inderdaad hoor, maar maakt verder niet uit. Ik denk dat het zo gaat worden; links inloopstal wellicht zonder bodembedekkig (onder de kar en in het mini-stalletje onstaat gewoon zand, het is daar dus erg droog, en lijkt me fijn liggen voor ze), dan voor de inloopstal een stuk betegeld en dan daarvoor weer speciale paddockmatten en dan daarvoor gewoon kaal (bij veel regen is dat wat modderig ja maar gaan ze daar dood aan als ze een bestraat stuk hebben??). Ze krijgen ieder een eigen hooinet met onbeperkt hooi.
Vind die geulen wel een idee, het loopt allemaal af naar de sloot, dus dat gaat wel werken.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:48

Ik denk ook dat bestraten een goede optie is. Zou wel nog eens goed nadenken over de schuilstal. Als je echt iets 'vasts' wil bouwen en zijwanden wil maken heb waarschijnlijk een vergunning nodig...

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 21:51

Ik denk dat het met een paar schuttingen en een dak, geheel op eigen erf en niet zichtbaar vanaf de weg niet zo'n vaart zal lopen?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:53

Nee dat valt mee en is toch vaak snel afgebroken, hebben wij ook achter het huis en staat er al tig jaar

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:01

Ik heb niet alle reacties gelezen, enkel een paar globaal en daar ben ik het wel mee eens. Het is een klein smal stuk. Bij mij is vier meter zelfs onacceptabel, ik vind het erg gevaarlijk. Dit is maar twee keer een deur op elkaar. Hier kun je ook niet veel aan verbeteren, je gaat er veel geld insteken en krijgt er niks dan ellende voor terug ben ik bang. Want met zo'n klein stuk blijf je achter de feiten aanlopen. Of je zou het al volledig moeten afgraven, nieuwe drainage erin en dan met zand afwerken ipv aarde.

Mijn paarden lopen in de winter op 1,5 hectare, en dat gaat al helemaal naar de haaien. Daar is in de lente behoorlijk wat werk aan. Dan wil ik niet weten hoe dit uitziet na een periode van regen en sneeuw en weinig vorst zoals vorig jaar.

TS, ik zou als ik jou was hier geen geld insteken en zoeken naar een groter plekje. Of er veel geld insteken en zorgen dat het ook fatsoenlijk wordt en blijft.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:07

Wat fijn dat je de mogelijkheid krijgt om iets moois voor je paarden te realiseren! Ik verbaas me echt over de reacties die je krijgt. Wat is er erg aan een beetje blub?? Terwijl ze een schuilstal krijgen en een stuk verhard??!! Dat is toch top! En aan de gehele zijde een bomenrij waardoor ze ook nog uit de ergste wind staan. Ts ik denk dat je paardjes je heel erg dankbaar zijn. Veel succes met het maken van de stal en verharding.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 22:40

sumic schreef:
Wat fijn dat je de mogelijkheid krijgt om iets moois voor je paarden te realiseren! Ik verbaas me echt over de reacties die je krijgt. Wat is er erg aan een beetje blub?? Terwijl ze een schuilstal krijgen en een stuk verhard??!! Dat is toch top! En aan de gehele zijde een bomenrij waardoor ze ook nog uit de ergste wind staan. Ts ik denk dat je paardjes je heel erg dankbaar zijn. Veel succes met het maken van de stal en verharding.

Superbedankt, ik snap er ook echt helemaal niets van. Bokt staat altijd vol met verhalen over hoe zielig iedereen het wel niet vind dat mensen hun paarden de hele winter maar binnen staan, en dan heb ik deze kans en dan is het ineen niet goed genoeg? Ik snap er echt geen fluit van. Ik heb prachtige opties gezien inmiddels van goede paddockmatten, fijne schuilstallen en ach dat stuk blubber mogen ze dan varkentje spelen. Elke dag even met zn drietjes rondracen in de paddock en verder de hele dag frisse lucht en kunnen lopen. Wat meer zou ik ze dan moeten bieden precies in de winter? Een weiland is hier gewoon GEEN optie in de regio!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:44

Wat is er erg aan blub....
Ze kunnen er in uitglijden en de sloot in glijden
Ze kunnen hun pezen verknallen als ze proberen te draaien
Ze kunnen stevig mok krijgen

Need I go on...

Isabelle_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:44

Hoe je het het beste aan kan pakken kan ik niet goed beoordelen, maar die sloot aan de zijkant zou ik wel heeeel goed met een degelijk hekwerk afzetten. Hij ziet er vrij breed uit met steile en hoge zijkanten. Als je shetlanders en zeker een veulen aan het spelen zijn, is het snel gebeurt dat er eentje doorschuift en erin ligt en ik denk niet dat ze hier makkelijk zelf uitkomen. Laat staan als het koud is.

Succes met je project en onderschat de onbenulligheid en speelsheid van pony's, maar vooral van een veulen absoluut niet.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 22:47

DubbelDun schreef:
Wat is er erg aan blub....
Ze kunnen er in uitglijden en de sloot in glijden
Ze kunnen hun pezen verknallen als ze proberen te draaien
Ze kunnen stevig mok krijgen

Need I go on...

dan moet je ze ook niet meer in de wei zetten.... daar kunnen ze met nat weer ook evengoed de sloot in glijden!

Pezen verknallen, jezus jongens, het zijn paarden, wat denk je wat er op de wei gebeurd??

Mok, ja, als ze de heeeele dag in die drek zouden gaan staan zou dat zeker kunnen, maar nogmaals, er komt een stuk verhard, waar de hooizakken ook komen te hangen dus die staan niet de hele dag in de drek.

Je kunt ze ook gebandageerd, voorzien van dubbeldikke deken en met vooral geen gevaren lekker in stal zetten de hele dag, o nee beter in een stand, dan kunnen ze ook niet rollen en zich verwonden. Is vast een stuk beter voor hem. :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:48

En je kunt alle aanwezige/mogelijke gevaren ridiculiseren en wegwuiven omdat je ze gewoon niet wilt zien...gelukkig zijn het jouw paarden en niet de mijne.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:49

Blijkbaar weet je zelf al heel goed wat je wilt. Dan hoeven wij niet te helpen toch? Je vraagt om advies, wij geven je advies.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 22:49

Isabelle_H schreef:
Hoe je het het beste aan kan pakken kan ik niet goed beoordelen, maar die sloot aan de zijkant zou ik wel heeeel goed met een degelijk hekwerk afzetten. Hij ziet er vrij breed uit met steile en hoge zijkanten. Als je shetlanders en zeker een veulen aan het spelen zijn, is het snel gebeurt dat er eentje doorschuift en erin ligt en ik denk niet dat ze hier makkelijk zelf uitkomen. Laat staan als het koud is.

Succes met je project en onderschat de onbenulligheid en speelsheid van pony's, maar vooral van een veulen absoluut niet.

Dank je wel, de sloot is niet diep gelukkig, heb er zelf al eens een pony uitgehaald die er in stond :D , en ja, dat was nog gewoon bij de wei ook. Is hooguit erg ongemakkelijk voor ze als ze erin glijden, maar ze zullen er niet in dood gaan. Is trouwens wel afgezet met draden bij de sloot maar dat verdient zowieso nog wel wat verbetering.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 22:51

Ketly schreef:
Blijkbaar weet je zelf al heel goed wat je wilt. Dan hoeven wij niet te helpen toch? Je vraagt om advies, wij geven je advies.

Ik kan weinig advies vinden, ik zie vooral leeuwen en beren op het pad in jullie ogen. Allemaal bang voor wat blubber schijnbaar, ook al hebben ze een droog stuk om op te staan. Tjee...

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:54

Ketly schreef:
Is het niet een idee om het hele gedeelte te bestraten, en de schuilstal de vullen met rubberen matten? Lijkt mij nog het meest diervriendelijke.