Wij wassen al onze haflingers de manen en staart met verdunde groene zeep.. de staart laten we eerst weken in een emmer warm water met vanish white en een scheutje groene zeep (hierdoor gaat alle stront en de viezigheid dat echt in de haren zit weg)
Ik zou me er niet te druk om maken als je niet op wedstrijd of show hoeft. Het is winter ... tja.. dan zijn ze vies. Wassen komt in de zomer wel weer denk ik dan altijd maar.
Verder zou ik echt niet met vanish of zoiets dat niet voor paarden (of mensen) is om vacht of manen en staart mee te wassen.
Ik heb hier voor de wedstrijden Cowboy Magic shine in yellow out. Werkt perfect. Mijn pony heeft in de winter ook soms een enorm vieze staart en benen die ik gewoon een uurtje of twee voor de wedstrijd blinkend schoon krijg met cowboy magic.
tine10
Geplaatst: 12-11-14 18:13
Inderdaad, als je niet op wedstrijd hoeft, niet te druk om maken.
Als het wel nodig is, dan zul je toch echt moeten wassen (ik was altijd met betadineshampoo om ze weer wit te krijgen) Vanish zou ik nooit op mijn paarden proberen, lijkt me redelijk agressief voor de huid.
Dan zul je toch echt moeten wassen, dat red je niet met antiklit dingen
xLeoniee
Geplaatst: 13-11-14 09:44
Vanish en dergelijke is echt niet schadelijk voor het haar.. zolang het maar niet op de staartwortel komt. Wij hangen de staart altijd in een emmer en dan de vanaf de wortel in het water. Ik sta op een haflingerstal dus we weten wat wel en niet kan en hoe je de staart het witst krijgt
En ik heb ook nergens gezegd dat je de vacht ermee moet wassen! Voor de vacht kun je het beste tea tree shampoo gebruiken.. Is erg zacht en werkt goed.
Handige tips. Mijn haflinger is ook zo'n viespeuk. Hij hoeft nog niet schoon te zijn en wil hem niet teveel poetsen, omdat hij nog maar 6 maanden is, maar als het echt te erg is maak ik hem toch wel weer even goed schoon. In het voorjaar of zomer wil ik ook eens wat mooie foto's maken, dus dan is het wel fijn dat hij er een beetje mooi bij loopt.