Zijn mijn verwachtingen te hoog?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:43

Mando schreef:
Waarom loopt je paard zo te rennen in de paddock als hij niet alleen staat.
Eerst die oorzaak eens uitzoeken.

Bij ons wordt er ook niet gebeld hoor als je paard loopt te rennen, hij zal wel binnen gezet worden maar daar gaan ze niet voor bellen

Ik zou een gesprek aangaan met de eigenaar koeienboer of niet.. je bent daar met bepaalde verwachtingen naartoe verhuisd en je mag daar best in alle rust over praten zonder verwijten te maken.

Misschien was hij druk en heeft hij hem wel zien rennen maar gedacht.. o die heeft even zijn gekke 10 minuten
zo'n eigenaar staat ook niet de hele dag naast een paddock om de paarden in de gaten te houden en iedereen te bellen als ze wat onrustig zijn.

Ik weet niet of hij loopt te rennen omdat hij samen staat met een ander, of wat de oorzaak is.
Gisteren heb ik al gezegd dat ik hier niet zo'n prettig gevoel bij heb, waarbij ik als antwoord kreeg dat zij niet onder de deken van ieder paard gaan voelen. Wat ik natuurlijk begrijp :) Waar het mij om gaat is dat zij, als pensionhouders, zien dat mn paard volledig over de flos is, geen gekke 10 minuten, maar een uur lang, en daar niets aan doen.
Dat vind ik een kwalijke zaak.

Maargoed, ik heb denk ik mn besluit wel gemaakt :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:43

Jij weet dat je paard zich zo gedraagt en vertelt dit aan de staleigenaar. Wat wil je dat hij doet voor jou dan? De hele dag dekens wisselen? Naar je paard blijven kijken tot hij rustig wordt? je paard lief toespreken en kalmeren?
Je huurt een stal, geen zorg.

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:45

_suus19_ schreef:
Je weet dat hij heel druk is in de paddock? En jij doet er toch ook niets aan? Wat moet de stalhouder er dan mee?
Jouw paard, jouw verantwoordelijkheid. Hij doet wat hij beloofd heeft en zet je paard in de paddock. Wat kan hij daaraan doen dan? Hem vasthouden zolang hij in de paddock staat?
Lijkt me meer een taak voor jou om je paard te leren rustig in de paddock te staan..

Inderdaad.

Een belletje van de stalhouder is niet verkeerd, maar aangezien je al wist dat je paard rent in de paddock is het je eigen verantwoordelijkheid. Ik zal eerst maar eens gaan observeren waarom het paard rent.

Wat zou jij willen dat de stalhouder doet wanneer je paard gaat rennen in de paddock?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:45

_suus19_ schreef:
Rowdine schreef:

Huh? Ik wist helemaal niet dat hij druk is in de paddock. Sterker nog, dat is hij nooit geweest voordat ik op deze stal kwam.
Ik heb het hier geconstateerd en meerderen hebben het tegen mij gezegd. Hierop ben ik dus twee keer naar de stalhouder gegaan om dit te melden.

Het gaat mij verder niet om het deken op, deken af. Dat staat toch ook nergens?
Ik heb het over het feit dat mijn paard zn benen onder zn lijf uitrent, minimaal een uur lang! En niet zachtjes rond draaft, maar in volle galop op de omheining afgaat, nog maar net kan remmen en zo zn rondjes afmaakt.
Hierdoor heb je niet alleen kans op beschadigingen op de benen maar door dat gezweet ook nog op een longontsteking.

En het verschil tussen het houden van koeien en paarden is behoorlijk. Dus hoe goed een boer voor zn koeien zorgt interesseert me niet.

Dit is wat je zegt: "Van meerdere mensen heb ik gehoord dat m'n paard overdag in de paddock ontzettend onrustig is en alleen maar aan het rennen is. Dit heeft de eigenaar van de stal ook gezien, en ik heb het tot 2 keer toe tegen hem gezegd.

Eergisteren ging ik even naar m'n paard toe om hem wat te borstelen, en ik trof een compleet natte deken aan.
"
Dan wist je voordat gisteren de deken zo nat was toch wel dat je paard zich niet gedroeg in de paddock?

Ja? Maar als ik dit tot twee keer toe tegen de pensionhouder zeg, en hij doet er niets aan? Moet ik dan maar zelf draadjes gaan spannen of mn paard in een ander koppel inscharen? Werkt dat zo op andere stallen? Dat je het heft in eigen hand mag nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:46

Goof schreef:
Jij weet dat je paard zich zo gedraagt en vertelt dit aan de staleigenaar. Wat wil je dat hij doet voor jou dan? De hele dag dekens wisselen? Naar je paard blijven kijken tot hij rustig wordt? je paard lief toespreken en kalmeren?
Je huurt een stal, geen zorg.

Ik huur een stal en ga ervan uit dat daar toezicht is.

Waarom heeft iedereen het in hemelsnaam over dekens wisselen? Ik heb nooit gezegd dat ik wil dat er dekens gewisseld worden.
Ik wil WEL dat er op mn paard wordt gelet, en dat er passende maatregelen worden genomen als een paard zn benen onder zn lijf uitrent.

mireilledons

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:48

TS, ook ik mis nog wat achtergrondinformatie. Voornamelijk informatie over de mogelijke achtergrond van het gedrag van jouw paard. En je bent in mijn ogen toch echt zelf verantwoordelijk voor het achterhalen van de reden van het gedrag. Ben je al vaker van stal gewisseld bijvoorbeeld? Mist je paard een vriendje of vriendinnetje, heeft het niet eerder urenlang in een paddock gestaan met maar 1 ander paard?
Tja en of jouw stalhouder jou had moeten bellen? Ik denk dat hij het best had kunnen melden, maar dat heeft niets te maken met het feit dat hij ooit koeienboer was of een pennymeisje dat haar droom waar maakt en een pensionstal begint.

Terwijl ik aan het tikken was, zijn er wat reacties geweest in het topic. Onder andere van jou TS. Hoeveel tijd heb je dit weekeind doorgebracht op stal? Heb je het gedrag van jouw paard in de paddock bestudeerd, de interactie bekeken met het andere paard? Zeulen met je paard van de ene stal naar de andere gaat je volgens mij alleen van de regen in de drup helpen. Misschien geeft jouw paard vooral aan dat het nu graag ergens wil aarden.

Chouchou

Re: Zijn mijn verwachtingen te hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:52

En wat vind jij dan een passende maatregel, TS?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:52

mireilledons schreef:
TS, ook ik mis nog wat achtergrondinformatie. Voornamelijk informatie over de mogelijke achtergrond van het gedrag van jouw paard. En je bent in mijn ogen toch echt zelf verantwoordelijk voor het achterhalen van de reden van het gedrag. Ben je al vaker van stal gewisseld bijvoorbeeld? Mist je paard een vriendje of vriendinnetje, heeft het niet eerder urenlang in een paddock gestaan met maar 1 ander paard?
Tja en of jouw stalhouder jou had moeten bellen? Ik denk dat hij het best had kunnen melden, maar dat heeft niets te maken met het feit dat hij ooit koeienboer was of een pennymeisje dat haar droom waar maakt en een pensionstal begint.

Terwijl ik aan het tikken was, zijn er wat reacties geweest in het topic. Onder andere van jou TS. Hoeveel tijd heb je dit weekeind doorgebracht op stal? Heb je het gedrag van jouw paard in de paddock bestudeerd, de interactie bekeken met het andere paard? Zeulen met je paard van de ene stal naar de andere gaat je volgens mij alleen van de regen in de drup helpen. Misschien geeft jouw paard vooral aan dat het nu graag ergens wil aarden.

Ik heb toevallig de afgelopen dagen uren lang, ja uren lang, mn paard staan observeren. Iedere dag ga ik twee keer kijken hoe hij er nu weer bij staat en wat hij allemaal aan het doen is.
Mijn paard is met zn vriendje verhuisd, is gewend urenlang in een paddock te staan (alleen of met anderen).

En ik ga niet zeulen met mn paard. Als dit niet gaat ga ik terug naar mn oude stal :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:55

Chouchou schreef:
En wat vind jij dan een passende maatregel, TS?

Zoals ik in dit topic al meerdere malen heb aangegeven: Bijv een draadje spannen tussen de twee paarden of mijn paard inscharen in een ander ruinenkoppel.

Ik persoonlijk vind het gewoon triest dat ik mn paard met goed vertrouwen daar achterlaat, en dat ik meerdere malen op een dag naar stal moet, om te kijken of mn paard zn benen niet heeft gebroken of niet zeiknat op stal staat door dat geren.
Het principe van een pensionstal is naar mijn mening dat je je paard met een gerust gevoel kan achterlaten, en dat je ook eens een dagje niet hoeft te gaan wanneer je niet kan.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:55

En wat is je conclusie dan na het uren lang observeren?

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:56

En wat zijn de bevindingen van jouw observatie? Er moet natuurlijk een reden te achterhalen zijn waarom je paard gaat rennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:58

Dat mijn paard nogal wordt nagejaagd door de andere ruin die erbij staat. Die overigens hartstikke rustig staat te kijken, maar blijkbaar is mijn ruin nogal gevoelig en bangig aangelegd. Ook dit heb ik overigens tegen de stalhouder gezegd.

Edit: of dit de enige reden is weet ik niet. Maar dit brengt voor mijn ruin iig wel stress met zich mee.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:00

En dit hadden ze vroeger bij de vorige stal niet? Was dan de paddock groter ofzo?

bliver

Ik bedoelde ook met dat je het wist omdat ander je het verteld hadden.

Ik begrijp ook niet helemaal wat je van de eigenaar wilt. Ik vind dat hij jou zelf had moeten aanspreken in het begin toen je er net was van joh je paard is wat onrustig, maar dat is helaas net gebeurd. Hier kan hij toch weinig mee.

Ik denk dat je het betse in het weeken als je er tijd voor hebt kunt bekijken wat er nou eigenlijk aan de hand is. Waarom rent hij en zo naar een oplossing zoeken.

Mando

Dit vat ik even niet... die andere ruin is harstikke rustig en nu zit hij jouw paard na.
Je bent verhuisd met zijn vriendje... kan hij daar dan niet bij staan als hij dat gewend is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:01

palousa_boy schreef:
En dit hadden ze vroeger bij de vorige stal niet? Was dan de paddock groter ofzo?

Op de vorige stal stonden ze in grotere weilanden met een stuk of 3/4 paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:03

Mando schreef:
Dit vat ik even niet... die andere ruin is harstikke rustig en nu zit hij jouw paard na.
Je bent verhuisd met zijn vriendje... kan hij daar dan niet bij staan als hij dat gewend is.

Zijn 'vriendje' is een merrietje. De pensionhouder wil geen merries en ruinen bij elkaar.

Ja die ruin is rustig. Als de mijne in de buurt komt, dan drijft die andere ruin de mijne in een hoekje en gaat staa schoppen. Die van mij schopt niet terug, maar rent alleen.
Een paard kan hartstikke rustig toch autonomie uitstralen hoor :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:04

Dan zou ik toch overleggen met hem of je paard bij die merrie kan staan.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:11

ik vind ook dat je je paard met een gerust hart bij de pension baas moet kunnen achterlaten! erg vervelend dat je niet dat gevoel hebt. ik zou ook met deze meneer om de tafel gaan om afspraken te maken. meestal heeft t paard wel even nodig om te wennen ( misschien dat hij daarom zo opgewonden is). lijkt mij de taak van de " boer" om eventueel een ander passend maatje te vinden! mijn paard staat ook bij een koeienboer; hij is soms wat nukkig, maar doet alles voor de paarden! ik vertrouw hem 100 procent en ga met een gerust gevoel naar huis! succes.....hopelijk komen jullie er snel uit!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:13

Wat ik lees is dat het paard zijn vertrouwen kwijt is. Alles is nieuw. Zijn vriendin is in de buurt en mag hij niet bij. Dus frustratie. Een ander paard waar geen klik is of de dienst gewoon nog bepaald moet worden hoe en wat wie baas is. TJa...raar vind ik het niet dat jou paard dan goed van slag is en lang zou moeten wennen. Of misschien wel nooit kan wennen.

Kan je niet alsnog vragen omdat het lijkt of hij met 1 ander staat om de merrie erbij te laten? De boer weet van jou dat die 2 klikken wat ook meer rust in de stallen geeft voor iedereen? Dan heeft jou ruin nog iets vertrouwen terug. Maar ja wat als zij gaat rijden/ Doe je wel iets met jou ruin? En krijgt hij als hij weinig doet niet teveel voer nu..dan worden ze ook heel onrustig.

Mag ik vragen waarom je de wissel gemaakt hebt als het al niet helemaal aan je eisen voldoet. Het lijkt voor mijn gevoel ook dat jij je er niet thuis voelt helemaal? Ik zou dan zeggen..is dit beter voor je paard? Daar kies je voor als eerst vind ik? Ik zou dan terug gaan naar de oude stal als het daar beter ging. Maar...gaat die merrie dan mee terug/ Want anders is het nog een gemis van 2 paarden dan. Dat kan nameljik ook nog steeds..hij hangt aan de merrie.

Moeilijk zo hoor. Maar denk dat jij je antwoord wel hebt voor je zelf in je hoofd.Volg je hart en kies..beter dan ellende zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:19

Kostolany schreef:
Wat ik lees is dat het paard zijn vertrouwen kwijt is. Alles is nieuw. Zijn vriendin is in de buurt en mag hij niet bij. Dus frustratie. Een ander paard waar geen klik is of de dienst gewoon nog bepaald moet worden hoe en wat wie baas is. TJa...raar vind ik het niet dat jou paard dan goed van slag is en lang zou moeten wennen. Of misschien wel nooit kan wennen.

Kan je niet alsnog vragen omdat het lijkt of hij met 1 ander staat om de merrie erbij te laten? De boer weet van jou dat die 2 klikken wat ook meer rust in de stallen geeft voor iedereen? Dan heeft jou ruin nog iets vertrouwen terug. Maar ja wat als zij gaat rijden/ Doe je wel iets met jou ruin? En krijgt hij als hij weinig doet niet teveel voer nu..dan worden ze ook heel onrustig.

Mag ik vragen waarom je de wissel gemaakt hebt als het al niet helemaal aan je eisen voldoet. Het lijkt voor mijn gevoel ook dat jij je er niet thuis voelt helemaal? Ik zou dan zeggen..is dit beter voor je paard? Daar kies je voor als eerst vind ik? Ik zou dan terug gaan naar de oude stal als het daar beter ging. Maar...gaat die merrie dan mee terug/ Want anders is het nog een gemis van 2 paarden dan. Dat kan nameljik ook nog steeds..hij hangt aan de merrie.

Moeilijk zo hoor. Maar denk dat jij je antwoord wel hebt voor je zelf in je hoofd.Volg je hart en kies..beter dan ellende zoeken.

Zijn maatje, de merrie en hij, hebben nog nooit samen in een weiland gestaan. In de stallen staan ze altijd naast elkaar, maar een garantie dat het samen in de paddock goed gaat is er niet.
Ik ben het met je eens hoor, dat mn ruin misschien erg moet wennen. Maar dat wennen moet niet ten koste gaan van zijn gezondheid en gestel. Alles moet afgetast worden, ook de hoeveelheid voer, maar dan moet er wel actie ondernomen worden. Ik heb het idee dat ik niet word gehoord/niet serieus genomen word. De gezondheid van mn paard staat bovenaan, en daarin wil ik een pensionhouder volledig kunnen vertrouwen. Dat vertrouwen heb ik nu niet omdat er ontzettend laconiek over wordt gedaan. De pensionhouder heeft zelf gezien dat hij zn benen onder zn lijf uitrent, maar vervolgens geen actie ondernomen.

De wissel heb ik alleen gemaakt omdat ik ging verhuizen, anders had ik mn paarden nooit verhuisd. Als ik ze weer terug verhuis, betekent dat dat ik minder kan rijden omdat het twee uur! met de auto op en neer is. Maargoed, dat heb ik wel over voor een goede verzorging :)

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:20

Vroeger heeft een paard van mij ook op stal gestaan bij een koeienboer. Het was daar dus (wel) zo dat de paarden bijzaak waren... Ook hier niet goedkoop staan, zelf uitmesten en binnen en buiten zetten.
De paarden werden eerste ronde en laatste ronde van de dag gevoerd, met hooi en krachtvoer...

Door dat ik wel eens later op stal was, zag ik wat ze écht te eten kregen.... koeienkuil gemengd met wat hooi, en ipv paarden brok kregen ze koeienbix.

Nu sta ik op een stal waar ook melk en vlees koeien gehouden worden. Deze mensen gaan met de paarden (ongeveer 65 stuks) heel anders om. Weten echt waar ze mee bezig zijn, en als er iets met je paard is wordt je gebeld.

Ik kan (áls ik zou willen) dagen niet komen, en dan weet ik dat er goed op haar gelet wordt. Dit is een all-in stal. De paarden gaan ook lekker overdag naar buiten op het land. Prijs super betaalbaar, zeker voor wat je er voor krijgt.

De ene koeienboer is de andere niet! Als ik jou was zou ik een andere plek zoeken. Je paard met een naar gevoel achter laten zou ik niet meer willen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:23

Dank voor het meedenken allemaal! Toch fijn om even wat ruggespraak te hebben. :)

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:23

lees net over de merrie en ruin verhaal en dat ze niet samen kunnen staan..... dus mijn post is meer over het staan bij een boer :+

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:29

En kun je niet met je stalgenootjes overleggen of er gewisseld kan worden?
Heb je al met de eigenaar van de ruin gesproken wat er allemaal gedaan kan worden en hoe jullie dit samen kunnen oplossen?