Albino????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 18:36

Waarom zou een albino konijn bijvoorbeeld wel levensvatbaar zijn, en waarom dan een albino-paard niet Scheve mond? Die volg ik niet helemaal.

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-03 15:06

Ja dat weet ik ook niet Mik_beer. Ik kan me alleen wel voorstellen dat het mogelijk is. Om maar een stom voorbeeldje te noemen: Ezels kunnen wel tegen longwormen en paarden niet...zo kan ik me dus ook wel voorstellen dat Albinisme bij konijnen wel kan en bij paarden om genetische wijze niet....maar ik blijf het jammer vinden dat het zo onduidelijk blijft...mmm misschien moet ik hier maar eens een studie van maken ofzo Tong uitsteken

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 18:43

Doe dat Anna, ik wil graag weten wat je conclusie is!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 01:26

Ik heb het eenmaal met eigen open gezien.
Belgisch meisje met grote groep westernruiters vorig jaar in de Drunense Duinen had een Albino bij zich. (ik vond het op het eerste gezicht een raar beest) maar volgens de dames was het een fantastisch paard. Jammer dat ze steriel zijn....

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 09:07

jeddah"]
[quote="PintoNatal schreef:
volgens lij bestaan die gewoon hoo, ik vind het altijd zo mooi die oogjes

Die roze ogen bedoel je?? Waar heb jij een paard gezien met roze ogen??? dus niet roze HUID om de ogen, maar roze ogen zelf? Zou je daar een foto van kunnen plaasten?
[/quote]
Nee, heb het niet gesien de huid erom(tel ik bij de oogjes)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 11:27

Mrie: je moet een albino wel van heel dichtbij bekijken wil je echt kunnen konstateren dat het echt een albino is. En steriel zijn ze volgens mij echt niet.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 17:18

Als je er een wil zien moet je een keer naar mijn werk komen, daar staat een albino haflinger. Heel apart maar wel leuk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 17:56

midara schreef:
Als je er een wil zien moet je een keer naar mijn werk komen, daar staat een albino haflinger. Heel apart maar wel leuk.

uhm, beetje ver. Heb je ook een foto?

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 18:07

het lukt me niet om foto's hier op bokt te zetten.
Zal van d eweek nog wel ff kijken of het nu wel lukt.
Heel apart paardje is dat.

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 18:43

als je de foto naar mij meelt zet ik hem wel op bokt!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 18:50

Ik heb (bij de mens) geleerd dat albino's rode ogen hebben, omdat ze geen pigment hebben en de iris dus kleurloos is. Daardoor kan je de bloedvaten zien zitten.
(Kan t fout hebben hoor).

Ik heb een boek met daarin een foto van 'een albinopaard'. Dit paard heeft alleen duidelijk blauwe ogen, geen rode, maar wel een rozige huid.

Stel nou dat dit geen albino is, wat is het dan wel?
Is dat dan een Perlino/cremello?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:01

Myra1: dit is idd geen albino, want de blauw ogen duiden erop dat er wel pigment is.
Als hij geen ietsjes donkerder manen/staart hjeeft dan is het ene cremello (dilute van vos), heeft het een lichte roodachtige tint in de manen/staart dan is het een perlino (verdunning van zwart).

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:13

Een perlino dus! Dan staat het dus zelfs in paardenboeken verkeerd...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:31

Sugarmiss schreef:
Myra1: dit is idd geen albino, want de blauw ogen duiden erop dat er wel pigment is.
Als hij geen ietsjes donkerder manen/staart hjeeft dan is het ene cremello (dilute van vos), heeft het een lichte roodachtige tint in de manen/staart dan is het een perlino (verdunning van zwart).

Sugarmiss deze keer wil ik je echt corrigeren. Een albino heeft een wittige iris wat er vaak lichtblauw uit ziet. (het gedeelte dat bij een niet-albino bruin is) De werkelijke pupil (normaal zwart) is rood.
Als hij verder echt wit wit witter dan wit is is het dus wel albino, ookal ziet het oog er blauw uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:50

Stukje van een amerikaanse site over kleuren:
Citaat:
True Albinos have no coloring agents in their bodies. They have pink skin, white hair, and pink eyes with a deep red pupil. Some so-called albinos have blue eyes, but this is not true albinism, as blue is a coloring matter. Blue eyes are not all that common in horses, however, and where it does occur often only one eye is blue, called a wall eye. There is no evidence that wall eyes see less well than dark eyes, but albinos with pink eyes (due to blood circulating through the iris) are known to have poorer sight.

Ik kan er niet anders uit opmaken dat de pupil rood is en de iris rose/lichtrood vanwege de bloedcirculatie.
Geen blauw dus (JMHO Lachen )

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:01

Even voor de duidelijkheid dit is dus geen albino:
Afbeelding

Een albino is echt wit en deze is cremekleurig

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:57

Dit is idd een cremello (en nog een vieze ook Lachen )
Je ziet duidelijk dat hij een donkere pupil heeft.

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-03 23:18

Midara is het al gelukt om een foto op bokt te zetten? Ik ben echt heel benieuwd!!

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 23:21

mrie"]
[quote="Sugarmiss schreef:

Sugarmiss deze keer wil ik je echt corrigeren. Een albino heeft een wittige iris wat er vaak lichtblauw uit ziet. (het gedeelte dat bij een niet-albino bruin is) De werkelijke pupil (normaal zwart) is rood.
Als hij verder echt wit wit witter dan wit is is het dus wel albino, ookal ziet het oog er blauw uit.
[/quote]

Ehm, voorzover ik heir iets van af weet zijn, wat al eerder gezegd is, de ogen rood, omdat er geen pigment is en je dus de bloedvaten ziet... Wie is het met mij eens?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 23:24

supertygetje"]
[quote="mrie"][quote="Sugarmiss schreef:

[/quote]

Ehm, voorzover ik heir iets van af weet zijn, wat al eerder gezegd is, de ogen rood, omdat er geen pigment is en je dus de bloedvaten ziet... Wie is het met mij eens?
[/quote]

weet je wat ik denk? Dat dat per paard verschilt. Misschien ligt er bij het ene paard de bloedvaten hoger dan bij het andere paard, waardoor hij rode ogen krijgt als hij geen pigment heeft. Bij het andere paard liggen dan misschien de bloedvaten weer lager, waardoor het er misschien wat blauwiger uitziet.

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 23:34

dat zou natuurlijk kunnen, maar dan is het blauw van de aderen? of wat? Verward Maar dan heeft hij nog steeds geen wittige iris, zoals sugarmiss zegt of begrijp ik je nou helemaal verkeerd? Verward

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 23:43

ja je begrijpt me verkeerd. Als de bloedvaten lager liggen, dus dan wordt de iris witter, want er zit geen kleur in, en dat kan er misschien wel wat blauwiger uitzien.

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 23:49

oke ik snap um! Haha! Maar waarom zou iets wits blauw lijken? Verward

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 13:47

geen idee, ik bedenk ook maar wat.

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 13:54

haha lol!:D