Bladeren als bodembedekking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felineepino

Re: Bladeren als bodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 22:24

Vlas!

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 20:39

Caily schreef:
Bladeren gaan rotten als ze nat worden, dat wil je echt niet in je stal, en zeker geen dikke laag... Als je paarden stro eten uit de uitloop dan krijgen ze schijnbaar niet genoeg anders... Ik voer (op een gezonde manier) onbeperkt en heb de paarden hier echt niet te dik hoor. Kwestie van geduld hebben totdat het paard zijn/haar balans heeft gevonden wbt eten en verbranden. Aan het begin zullen ze zichzelf overeten, maar na 2 - 3 maanden hebben ze door dat het eten niet weg loopt en gaat er een knop om in de koppies, dat is mijn ervaring.

Maar als je dat niet wilt zijn rubberen matten denk ik het beste alternatief :)

Rubber matten lijkt mij een goed plan.

Wij hebben een fjord en shet, ik heb geprobeerd onbeperkt (stro) te voeren, maar ze blijven echt door eten. Het klinkt raar. In stro zit niet veel voedingswaarde, toch worden ze er dik van als ik het onbeperkt voer.
KoudbloedKim schreef:
Jolindaa_ schreef:
Stro wil ik niet (meer) op de bodem omdat ze dat dan eten. Ze krijgen al stro bijgevoerd, dat is genoeg, ze hoeven niet nog meer. En daarbij is het lastig om de drollen tussen stro te vissen.
Stro bijvoeren? Ben je niet in de war met hooi?
Liever wat meer moeite doen en de mest tussen het stro weghalen dan dat mijn paarden niet zacht kunnen liggen.
Je moet er wat voor over hebben.

Stro is een perfect bijvoerproduct (voor sobere rassen). De pony's doen het er goed op.
TurdusMerula schreef:
Een flinke laag zand misschien nog een optie?

Zand lijkt mij niet handig. Ik ben bang dat ze dat gaan opeten. En het wordt denk ik ook erg vies door urine.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 21:24

Misschien zijn de houtkorrels van Healthy herbs een optie?
Heb er zelf geen ervaring mee, maar het ziet er ontzettend interessant uit. :j

Dat een paard van stro dik wordt lijkt me zeer sterk, denk eerder dat de buik dan opgeblazen raakt doordat de darmen gevuld zijn met stro.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:49

Ja ze krijgen wel zo'n opgeblazen buik. Dat had die van mij ook vaak toen ze nog op stro stond.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:53

Bladeren geeft een vieze gladde bende ben ik bang.

Kan je veel beter gaan voor strokorrel of houtkorrel, of desnoods zand :j
Is kak ook goed uit te ruimen en ze liggen zacht :)

We hebben hier de houtkorrel van Helathy Herbs en dat bevalt uitstekend, beter dan stro of strokorrel.
Lekker zacht bedje, makkelijk uit te mesten, en composteert super op de hoop :)
Kan je er ook nog aardappels in kweken ook, prima opbrengst :P

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:54

Bladeren zeker niet doen. Gaat straks rotten,...dat is nu eenmaal wat bladeren gaan doen. Combineer daar wat urine en mest bij en het wordt een zompige natte zooi.

Als het dan gaat vriezen is het nat, koud en rete glad.

Inloopstal hoeft toch geen bodem bedekking. Ik zou achterin de stal gewoon zand hebben. Vocht kan dan gewoonweg en poep schep je er zo uit.

Anders vlas inderdaad. Makkelijk schoon te houden.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:00

hmm, zou ik ook niet doen. zal lekker gaan stinken in de stal..

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:08

nee joh bladeren zijn niet handig. Wat al gezegd is het stinkt, gaat rotten, is glad, neemt geen vocht op, en is al helemaal niet zacht om op te liggen. Als je eht puur daarvoor doet zou ik vlas doen. Is redelijk makkelijk met uitmesten en ligt zacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:34

Ik zou me niet eens zo'n zorgen maken over het rotten. Maar de kans is wel groot dat je paarden van de bladeren gaat eten. Zeker als ze het stro opeten. Je bent zelfs bang dat ze zand gaan eten als je dat in de stal legt. Dan laten ze blad vast niet liggen!

Dan is de vraag van welke boom je er blad in gaat gooien. Van een aantal veelvoorkomende bomen in Nederland kunnen paarden ziek worden.
- eik: blad bevat tannine en dat is in grotere hoeveelheden giftig voor paarden
- esdoorn: erg giftig, leidt tot atypische myopathie
- kastanje: zelfde als eikenblad, bevat tannine
- beuk: vooral de nootjes zijn giftig, maar die zitten er geheid tussen als je het blad raapt.
- van de walnoot, acacia en nog heel veel andere bomen is ook bekend dat de giftig zijn.

Berk schijnt niet giftig te zijn, maar die verliezen relatief weinig blad. Dus daar hark je niet even een goede stalbedekking van bij elkaar. Daarbij kan je je afvragen in hoeverre een paard in staat is zulke grote hoeveelheden blad goed te verteren.

Welk blad wilde jij erin gooien?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:36

Ja indd dat ook nog. Het is niet heel gezond en sommige zelfs giftig

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 20:43

Ik heb er toch maar vanaf gezien; bladeren. Ik heb gisteren toch stro in de stal gedaan. Gevolg was dat vanmorgen de helft van de stal leeg gevreten was. Kunnen ze nog niet warm en zacht liggen. ;) Ik hoop dat dit minder wordt. Anders vrees ik echt voor dikbuikige pony's. :(

Rubbermatten worden ook glad toch?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:47

Stalmatten en niet gewoon een rubbermat.

Er is een groot verschil tussen stalmatten en gewone geen vochtdoorlatende rubbermatten.
Ga googlen en dan kom je al te weten hoe en wat en of gebruik de zoekfunctie van de Bokt.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:52

Jolindaa_ schreef:
Ik heb er toch maar vanaf gezien; bladeren. Ik heb gisteren toch stro in de stal gedaan. Gevolg was dat vanmorgen de helft van de stal leeg gevreten was. Kunnen ze nog niet warm en zacht liggen. ;) Ik hoop dat dit minder wordt. Anders vrees ik echt voor dikbuikige pony's. :(

Maar hebben ze wel hooi tot hun beschikking? Zo niet, dan vind ik het niet zo gek dat ze hun halve stal leeg vreten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 22:27

Jolindaa_ schreef:

Van stro worden ze niet snel dik, maar in grote hoeveelheden kunnen ze er wel koliek van krijgen.

Waarom zet je ze niet op vlas? En welk soort blad wilde je er nou in eerste instantie in doen? Daar ben ik toch wel erg benieuwd naar.

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 12:47

Ragdollcat schreef:

Er is een groot verschil tussen stalmatten en gewone geen vochtdoorlatende rubbermatten.
Ga googlen en dan kom je al te weten hoe en wat en of gebruik de zoekfunctie van de Bokt.

Ow ok, dat kende ik (nog) niet. Ik ga het opzoeken.

Sardis schreef:
Maar hebben ze wel hooi tot hun beschikking? Zo niet, dan vind ik het niet zo gek dat ze hun halve stal leeg vreten.

Ja. Zoals ik al eerder zei: ze krijgen 's avonds hooi, overdag staan ze op gras.

safina schreef:
Waarom zet je ze niet op vlas? En welk soort blad wilde je er nou in eerste instantie in doen? Daar ben ik toch wel erg benieuwd naar.

Is vlas niet erg stoffig?

Soort blad: zo ver was ik nog niet met de uitwerking van mijn plan. Ik dacht alleen bladeren, nog niet wat voor soort bladeren. ;)

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:42

Jolindaa_ schreef:
Ragdollcat schreef:

Ow ok, dat kende ik (nog) niet. Ik ga het opzoeken.

Sardis schreef:

Ja. Zoals ik al eerder zei: ze krijgen 's avonds hooi, overdag staan ze op gras.

safina schreef:

Is vlas niet erg stoffig?

Soort blad: zo ver was ik nog niet met de uitwerking van mijn plan. Ik dacht alleen bladeren, nog niet wat voor soort bladeren. ;)

Ik zie nergens in dit topic staan dat ze overdag gras en 's avonds hooi krijgen? :?
Maar als ze gewoon hooi hebben, waarom zouden ze dan hun stro op eten? Of krijgen ze maar heel beperkt?

Vlas is overigens minder stoffig dan stro, het wordt vaak ingezet bij stof gevoelige paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:24

Vlas is inderdaad minder stoffig dan stro. en de meeste paarden voelen ook niet de behoefte er de hele dag met hun neus in de poeren op zoek naar lekkers, zoals bij stro. Dus daardoor krijgen ze ook veel minder stof binnen.

Ik strooi zelf wel altijd op als de paarden niet op stal staan.

ditchlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:46

Bladeren zou ik niet doen het gaat rotten. Stalmat Vlas, Zaagsel of zand zou goed kunnen is niet stoffig en zullen ze niet snel op eten. stro kan trouwens koliek veroorzaken dus waarom zou je dat als eten geven je kan beter nog een beetje hooi bijvoeren.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:01

Waarom denk je dat je paarden zand gaan eten?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:03

TurdusMerula schreef:
Waarom denk je dat je paarden zand gaan eten?

zand krijgen ze mee naar binnen als je bijvoorbeeld hooi voert op een zand ondergrond en kan zandkoliek veroorzaken. Daarom moet je ook altijd oppassen met hooi voeren in een zandpaddock

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:05

Je hoeft je hooi toch niet in de schuilstal te voeren?

En dan nog, heel veel mensen voeren hooi in de paddock, júist in de paddock. :) Daar valt wel eea op te verzinnen (bv betegelen).

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:10

Jolindaa_ schreef:
Caily schreef:
Hoe kom je op het idee? Zeker van niet!

Het ging mij niet om de kosten. Pony's hebben nu een kale inloopstal met bestrate uitloop. Ze kunnen nu niet zacht en warm liggen. Voordeel hoe het nu is dat alle stronthopen makkelijk bij elkaar te vegen zijn en hop in de kruiwagen. Makkelijk om schoon te houden.

Stro wil ik niet (meer) op de bodem omdat ze dat dan eten. Ze krijgen al stro bijgevoerd, dat is genoeg, ze hoeven niet nog meer. En daarbij is het lastig om de drollen tussen stro te vissen.

Bladeren leek mij makkelijk schoon te maken (drollen eruit scheppen), zacht en warm.

Droge bladeren nemen toch wel vocht op?

Bladeren eten ze ook op :P

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:12

Ik ben echt heel blij met mijn rubber matten. Ik heb twee stallen voor mijn pony's. Eentje heb ik zonder bedekking en de middelste met vlas zodat ze wat zachter kunnen liggen.

Zand in een stal gaat op den duur stinken en het is onhandig met uitmesten is mijn ervaring. Om die reden hebben wij voor rubberen tegels gekozen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:23

Hoezo is zand omhandig mesten? Het gaat om een schuilstal he :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:49

Ik vind dat geen doen, schep altijd veel zand mee naar buiten of als ik het met een andere vork doe dan blijven er weer veel drollen liggen. Plus het zand ging op den duur verkleuren doordat ze er graag op plasten. Ik ben blij dat wij nu regels hebben. En dat het om een schuilstal gaat is me bekend, dat is bij ons ook het geval.