Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Caily schreef:Bladeren gaan rotten als ze nat worden, dat wil je echt niet in je stal, en zeker geen dikke laag... Als je paarden stro eten uit de uitloop dan krijgen ze schijnbaar niet genoeg anders... Ik voer (op een gezonde manier) onbeperkt en heb de paarden hier echt niet te dik hoor. Kwestie van geduld hebben totdat het paard zijn/haar balans heeft gevonden wbt eten en verbranden. Aan het begin zullen ze zichzelf overeten, maar na 2 - 3 maanden hebben ze door dat het eten niet weg loopt en gaat er een knop om in de koppies, dat is mijn ervaring.
Maar als je dat niet wilt zijn rubberen matten denk ik het beste alternatief
KoudbloedKim schreef:Jolindaa_ schreef:Stro bijvoeren? Ben je niet in de war met hooi?Stro wil ik niet (meer) op de bodem omdat ze dat dan eten. Ze krijgen al stro bijgevoerd, dat is genoeg, ze hoeven niet nog meer. En daarbij is het lastig om de drollen tussen stro te vissen.
Liever wat meer moeite doen en de mest tussen het stro weghalen dan dat mijn paarden niet zacht kunnen liggen.
Je moet er wat voor over hebben.
TurdusMerula schreef:Een flinke laag zand misschien nog een optie?
Jolindaa_ schreef:Ik heb er toch maar vanaf gezien; bladeren. Ik heb gisteren toch stro in de stal gedaan. Gevolg was dat vanmorgen de helft van de stal leeg gevreten was. Kunnen ze nog niet warm en zacht liggen.Ik hoop dat dit minder wordt. Anders vrees ik echt voor dikbuikige pony's.
![]()
Rubbermatten worden ook glad toch?
Jolindaa_ schreef:Ik heb er toch maar vanaf gezien; bladeren. Ik heb gisteren toch stro in de stal gedaan. Gevolg was dat vanmorgen de helft van de stal leeg gevreten was. Kunnen ze nog niet warm en zacht liggen.Ik hoop dat dit minder wordt. Anders vrees ik echt voor dikbuikige pony's.
![]()
Rubbermatten worden ook glad toch?
Ragdollcat schreef:Stalmatten en niet gewoon een rubbermat.
Er is een groot verschil tussen stalmatten en gewone geen vochtdoorlatende rubbermatten.
Ga googlen en dan kom je al te weten hoe en wat en of gebruik de zoekfunctie van de Bokt.
Sardis schreef:Maar hebben ze wel hooi tot hun beschikking? Zo niet, dan vind ik het niet zo gek dat ze hun halve stal leeg vreten.
safina schreef:Waarom zet je ze niet op vlas? En welk soort blad wilde je er nou in eerste instantie in doen? Daar ben ik toch wel erg benieuwd naar.
Jolindaa_ schreef:Ragdollcat schreef:Stalmatten en niet gewoon een rubbermat.
Er is een groot verschil tussen stalmatten en gewone geen vochtdoorlatende rubbermatten.
Ga googlen en dan kom je al te weten hoe en wat en of gebruik de zoekfunctie van de Bokt.
Ow ok, dat kende ik (nog) niet. Ik ga het opzoeken.Sardis schreef:Maar hebben ze wel hooi tot hun beschikking? Zo niet, dan vind ik het niet zo gek dat ze hun halve stal leeg vreten.
Ja. Zoals ik al eerder zei: ze krijgen 's avonds hooi, overdag staan ze op gras.safina schreef:Waarom zet je ze niet op vlas? En welk soort blad wilde je er nou in eerste instantie in doen? Daar ben ik toch wel erg benieuwd naar.
Is vlas niet erg stoffig?
Soort blad: zo ver was ik nog niet met de uitwerking van mijn plan. Ik dacht alleen bladeren, nog niet wat voor soort bladeren.
Jolindaa_ schreef:Caily schreef:Hoe kom je op het idee? Zeker van niet!
Het ging mij niet om de kosten. Pony's hebben nu een kale inloopstal met bestrate uitloop. Ze kunnen nu niet zacht en warm liggen. Voordeel hoe het nu is dat alle stronthopen makkelijk bij elkaar te vegen zijn en hop in de kruiwagen. Makkelijk om schoon te houden.
Stro wil ik niet (meer) op de bodem omdat ze dat dan eten. Ze krijgen al stro bijgevoerd, dat is genoeg, ze hoeven niet nog meer. En daarbij is het lastig om de drollen tussen stro te vissen.
Bladeren leek mij makkelijk schoon te maken (drollen eruit scheppen), zacht en warm.
Droge bladeren nemen toch wel vocht op?