Blote paarden op de wei en op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:50

Ik werk in de winter wel met dekens, alleen omdat ik een hele dikke vacht wil voorkomen. Maar ik wacht wel zo lang mogelijk. Paarden krijgen het echt niet zomaar koud. Nu staan ze ook nog lekker zonder. Al gooi ik er wel een ongevoerde regendeken op als het heel veel regent en waait. Als het straks echt onder de 8 graden komt en blijft gooi ik er eventueel een fleece gevoerde regendeken op, en bij vriezen een 200 gram of zelfs 300 gram.

Ik zou ze t liefst ook bloot laten staan, stomme dekens! Maar ik vind die dikke vachten toch echt wel heel lastig. Mijne staan overigens ook 24/7 buiten. Wel met binneninloop stal.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 20:50

Balthazar3 schreef:
mijn IJslander en 2shetlanders staan zonder dekens buiten. mijn ijslander heeft nog een babyface dus ziet er wel heel schattig uit met zijn pluisvacht en plofkuif <3
in de winter als het boven 3 graden is, na een training (niet heel intensief) staat hij soms al te druipen van het zweet, dat vind ik zelf niet zo fijn maar in de winter train ik daarom meestal niet zo intensief (wat vaker korte trainingen). mijn welsh staat wel met winterdeken op omdat ze nu echt nog helemaal geen wi tervacht heeft terwijl ze niet is geschoren.

Is het bij je welsh dan geen vicieuze cirkel?

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:50

Heleennn schreef:
Dat is ook niet fijn voor je paard :n Hopelijk went hij snel, want 600 gram is toch echt veel of niet?

Ja is ook belachelijk, maar goed.

Zoals met zoveel dingen: Kijken naar je paard! Mijn paard gaat op een geven moment ook hard door zijn lichaamsvet heen als hij het lang koud heeft. Op mijn vorige stal kreeg hij ook nog eens structureel te weinig hooi, wat het voor zijn verwarmingsketeltje ook niet makkelijk maakte...

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:52

Ja hoor, ook een bloterik hier :D . Hij maakt een prima vacht aan voor de winter. Hij heeft het ook nooit koud, behalve in de zomer als het pijpenstelen regent :+ . Gaat prima, wel de nacht op stal.

Ik houd er wel rekening mee in het werk, veel stapwerk tussendoor zeker met deze temperaturen en een volle wintervacht. Verder stap ik hem op adem en zorg dat hij afgekoeld is, maar stap hem niet helemaal droog, dat is bijna niet te doen. Zet hem dan ook rustig zonder deken weg in de paddock. Hij heeft nooit een kuchje of snotje gehad.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 20:52

Ja ik voer nu echt héél veel hooi en ook elke dag een voederbiet, halen ze uit het gras op de wei nu eigenlijk nog nuttige dingen?

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:52

Hier een shetlander die in haar "blootje" blijft staan.
De fjord krijgt een 0 grams deken op zodat als ik 's winters ga rijden ze droog is
en mijn KWPN krijgt helaas geen dikke/warm genoeg wintervacht waardoor ik wel een deken op moet doen.
Ik vind persoonlijk paarden in met wintervacht super schattig! Ik ken ook veel mensen die dat heel lelijk vinden dat snap ik niet zo goed. :o
wel snap ik dat een wintervacht onhandig is, er blijft vaak stukken modder in hangen die je moeilijk weg krijgt of als je wil rijden zijn ze vaak nat zijn of snel zweten.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 20:56

tessaroos schreef:
Hier een shetlander die in haar "blootje" blijft staan.
De fjord krijgt een 0 grams deken op zodat als ik 's winters ga rijden ze droog is
en mijn KWPN krijgt helaas geen dikke/warm genoeg wintervacht waardoor ik wel een deken op moet doen.
Ik vind persoonlijk paarden in met wintervacht super schattig! Ik ken ook veel mensen die dat heel lelijk vinden dat snap ik niet zo goed. :o
wel snap ik dat een wintervacht onhandig is, er blijft vaak stukken modder in hangen die je moeilijk weg krijgt of als je wil rijden zijn ze vaak nat zijn of snel zweten.

Bij mij valt dat mij, eens goed roskammen en al het vuil is weg. Lijkt me idd wel lastiger als ze bijvoorbeeld nat zijn door de regen als je wil gaan rijden... Maar als het echt hard regent blijft mijn paard op stal om onder andere de weide niet stuk te lopen.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:57

Hier ook een blote merrie <<) Ze is nu nog de enige in haar mini kudde zonder deken, en dat gaat ook zo blijven als het allemaal goed gaat. Ik rij nog net zo fanatiek als in de zomer, daar hoeft een wintervachtje voor ons geen verandering in te brengen :) Ik vind het vooral zo'n heerlijk idee dat ze lekker kan rollen, lijkt me met een deken op toch echt minder fijn. Het zou voor mij natuurlijk ook best makkelijk zijn om er een deken op te gooien en dan tenminste wel elke keer een witte schimmel de wei uit te halen, maar wat modder erop is gewoon haar natuurlijke schoonheid!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:00

maximuss schreef:
Hier staan ze ook nog allemaal in hun blootje ;-). Scheren doen we sowieso niet en het is nog veel te warm voor de dekens ;-).
De buren zetten hun ongeschoren paarden al bij 20° onder een deken _-:( .

Ik zie dat hier ook hoor en dan nog het liefst met een halsdeken.
Ik kan en zal dat ook nooit snappen.

Ooit 1 winter gedaan met dekens maar wat een ellende zich.
Dus nu al jaren zonder deken. Ik heb nu wel 2 regendekens die ik misschien opdoe bij heel erg nat en winderig weer. Een van mijn paarden is bijna 24 dus die help ik soms een beetje.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:02

kwita schreef:
hier staat alles zonder deken!, de beste deken hebben ze al bij de geboorte meegekregen *\o/*

Idd en 2x per jaar een nieuwe die perfect past :P

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:02

M_nouska schreef:
Hier helaas niet meer bloot! Baal er ontzettend van maar paard maakt geen goede wintervacht meer aan doordat ze al wat ouder is. De paarden met deken die de hele dag op stal staan hadden een dikkere wintervacht dan mijn paard die zonder deken buiten stond, toen begon ik te twijfelen en heb maar een dekentje er over gegooid. Helaas...

Dat is toch niet erg slim.Tot vandaag was het nog altijd erg warm dus maken ze toch niet zo'n hele dikke vacht aan.Door er nu al een deken op te gooien voorkom je een vachtaanmaak.Uiteindelijk is dat de reden waarom paarden op stal ook een deken aan hebben.
Ik heb ook oudere paarden zelfs één van 36,ze staan 24/7 buiten en krijgt alleen een deken aan als het hard en veel regent.Paarden kunnen uitstekend tegen kou,maar nat worden en blijven is meestal de boosdoender.
Dus hier gaat er alleen een deken op bij heel veel sneeuw en heel veel nat.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:04

Bij ons op stal zijn er ook bijna allemaal deken-paarden en echt een enkeling blote paarden. Enkele paarden zijn zelfs al voor de 2e keer geschoren.

Die van mij trekt de winter ook niet zonder deken. Hij is 21 en maakt geen vacht aan. Zonder deken staat hij te rillen en hij vermagerd waar je bij staat. Ook is hij niet meer te rijden dan, omdat hij zo stijf wordt van de kou en nattigheid op de spieren. Hij is niet geschoren, heeft gewoon zijn eigen vacht nog, maar wél met deken!

Heleennn

Re: Blote paarden op de wei en op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 21:06

Al voor de 2e keer?? Dat wil zeggen dat ze voor de eerste keer zijn geschoren in... september of oktober? %)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:09

Precies 4 weken geleden voor eerste keer.
Maar ene paard is wel een paard met vermoeden op cushing en koliek gevoelig op weersverandering.. dikke vacht en dan die zomerse temperaturen van het weekend, daarna ineens heel koud is bijna altijd koliek bij die ene. Maar geschoren is temperatuur beter te reguleren.

Maar die van het andere paard snap ik ook niet..

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:11

Hier ook allemaal met hun lekkere dikke vacht 24/7 in een groot land met schuilstal en onbeperkt hooi. Helaas wel een paar met deken, arabiertje (22jaar) omdat ze het niet trekt zonder, die haal je dan trillend en heel mager de wei uit. Nog een oudje, american appaloosa, die anders te mager wordt. En een kwpner die dit jaar veel stress had en nu te dun is.
Fjord, lusitano, alles mix paardje staan lekker zonder. die zijn op gewicht en hebben een goede vacht
Het fijnst is zonder deken, maar als ze het nodig hebben hebben ze het nodig :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:12

Ik moet eerlijk zeggen dat als ik geweten had dat het zo lang zo warm zou blijven ik op zijn minst de fjord een racecoupe had gegeven.
Hij stond begin okt al met een winterjas aan en dat was niet echt prettig. Hij heeft het het liefst min 15 ofzo :D

Een paard met Cushing is natuurlijk een ander verhaal.
Mijn oudje heb ik van het voorjaar een deel geschoren. De ander had al zomerjas en hij nog een flink deel winterjas.(geen cushing paard). Hij was er erg blij mee en als we komend jaar weer zo'n warm voorjaar hebben doe ik het weer.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:14

Bij ons staat ook alles in wintervacht en zonder dekens.
Overdag buiten en bij regenachtig weer 's nachts binnen.

Ik jok nu wel een beetje want de pony van onze dochter krijgt wel degelijk bij flinke regen haar ongevoerde regenjas aan. Zij is echter 19 en ik merk dat zij haar jas oprecht waardeert :)

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:19

Gebruik al jaren geen dekens. Paard gaat ook in de winter overdag in de wei. Bevalt me prima. Rijd gewoon door, wel wat minder dan in de zomer omdat ik zelf alleen buiten kan rijden. Maak me niet druk over het zweten, onderlaag, de isolerende laag is altijd snel droog. Paard blijft er gezond en happy onder.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:59

mijn shet en kwpn'er staan beide altijd bloot, hebben een wei met inloop stal dus ze mogen zelf kiezen of ze binnen of buiten staan maar staan eigenlijk vrijwel altijd buiten. ze worden allebei ook niet geschoren en maken van zichzelf een hele lekkere dikke vacht. de shet word niet gereden. en bij mijn kwpn'er heb ik dan af en toe last van wat meer zweet na het rijden met zo'n dikke vacht, maar het scheelt dat we niet meer intensief trainen en nu vooral alleen nog maar recreatieve buitenritjes maken.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 22:27

Ik had mijn shet een winter zonder deken staan. De pest daarvan was dat ik der niet droog kreeg na t werk.en nog zieliger was dat ze bij der baard en bij de benen en buik ijspegels had. Ook paste mn tuig niet. T is een behoorlijk lange vacht wat ze dan heeft.Pony's staan in een uitloop stal. Sinds ik ze scheer is dit "probleem" verholpen.

Mijn haflinger is verpest. Die heb ik nu ongeveer een klein anderhalf jaar en die werd binnen gehouden als t al te hard waaide. Haar heb ik met veel regen dus herfst achting weer een nul gram deken op. En heb haar vd week laten scheren ivm dat we inmiddels veel aan t rijden zijn.

Toen ik mijn draver had deed ik eigelijk op een regen deken na niks op.dat was puur dat ik dan gewoon kon rijden als t had geregend. Ik vind ook dat als een paard er tevreden mee is en de doelstelling t toelaat dat je je paard best zonder deken buiten kan laten staan. :) ((scheelt ook een hoop geld voor dekens))

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 22:37

gelukkig nog meer mensen met blote paarden. Die van mij is echt de enige in de wijde omgeving zonder deken. Ik begin echt enorm aan mezelf te twijfelen, ben ik nou gek? Zo koud is het toch nog niet geweest?
Ze staat de hele dag buiten en s'nachts binnen. Imo kan ze heel goed tegen de kou, alleen als het langdurig regent zou ze het koud krijgen, dan staat ze te shaken, maar eerlijk gezegd is dat niet voorgekomen de laatste tijd.

Het is btw een oudje van 21 met arabieren-bloed. Maakt niet extreem veel vacht aan dus, maar tot nu toe heb ik nog niet gemerkt dat ze het koud heeft.

Daarbij denk ik dat een paardenlichaam went aan zo'n deken, zodat het op den duur geen meerwaarde meer oplevert (+ dat de vacht niet naar behoren kan werken als een deken de haren platdrukt). Ik ben benieuwd hoe lang ik het vol kan houden zonder deken, want als ik merk dat ze het wel koud heeft of in gaat vallen, dan doe ik hem wel op.

Beetje jammer is wel dat ze nu zo vies wordt (schimmel), haha, maar voor mij geen reden om dan maar de deken op te doen!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 22:52

Ja dat idee heb ik ook... Dat deken drukt de haren plat, maar functioneert dan eigenlijk als rechtopstaande haren. Hoe onlogisch is het dan om dekens op te leggen bij paarden die prima zonder kunnen. Gevallen van oude paarden of cushing even ter zijde gelaten. Ik heb het dan over de 'normale' paarden. Het zweet kunnen ze toch ook prima afvoeren met een wintervacht?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 22:59

kwita schreef:
hier staat alles zonder deken!, de beste deken hebben ze al bij de geboorte meegekregen *\o/*

_O- _/-\o_ +:)+

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 23:02

Die is leuk Kwita! :D

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 23:06

Onze paarden staan ook zonder deken het hele jaar door. Maar ze zijn niet bloot hoor ze hebben juist zoon mooie jas van zich zelf past altijd en ze beslissen zelf hoe dik ze hem willen :D .