Babeth schreef:15 jaar lang heb ik mijn haflinger 2x per jaar ontwormt. Stond altijd 24/7 buiten met schuilstal en heeft nooit wormen gehad.
Nooit zichtbare wormen gehad dus, men zegt wel dat een paard nooit helemaal wormenvrij is.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pmarena schreef:Ja, zou dat ook voldoende moeten zijn als je op die manier 1x per jaar goed ontwormt en verder de wormendruk heel laag / stabiel is zoals bij ons?
Zou ik ook wel logisch vinden eigenlijk
Mizora schreef:@peindumaitre: ontworm je dus nooit met pyrantel of fenbendazol? Als je wormen hebt die resistent zijn tegen de mectine-groep (zowel ivermectine als moxidectine vallen daaronder), dan worden die, met wat jij beschrijft, dus nooit behandeld.
pien_2010 schreef:Mizora schreef:@peindumaitre: ontworm je dus nooit met pyrantel of fenbendazol? Als je wormen hebt die resistent zijn tegen de mectine-groep (zowel ivermectine als moxidectine vallen daaronder), dan worden die, met wat jij beschrijft, dus nooit behandeld.
Jawel doen we wel. We wisselen dus af.
Ze blijven twee tot drie weken bij mijn vriendin. Bij ons gaat alles in overleg met de dierenarts.
[pien_2010] schreef:[***] ik stel dan mijn wormenkuur uit tot na de logeerpartij dus dan is het meestal al paar maanden geleden. Zijn ze gelijk weer helemaal schoon. Je wilt niet weten wat daar aan wormen uit die kleine mini shets zijn gekomen afgelopen jaren.
Op dat stuk land waar die shetjes stonden gaan mijn paarden als ze daar zijn. Dus ik neem geen risico.
[pien_2010] schreef:Afgelopen zondag hebben we ze bij haar opgehaald en toen dus de equest pramox gedaan. Gelijk voorlopig eventjes klaar.
[***] schreef:.
Hier doelde ik op, dat je dan niet weet of ze daadwerkelijk wormen hebben? Dus is je Equest Pramox van afgelopen zondag dan niet totaal onnodig?
pien_2010 schreef:[***] schreef:.
Hier doelde ik op, dat je dan niet weet of ze daadwerkelijk wormen hebben? Dus is je Equest Pramox van afgelopen zondag dan niet totaal onnodig?
Het was qua naam een andere spuit maar wel met de totale werking die overeenkomt met equest pramox. De laatste totaal spectrum die ik gegeven heb, was een jaar geleden. In het voorjaar had ik de equest gedaan. Tussendoor nog ivecti..
Wij behandelen gewoon in een bepaald ritme, daar ik en mijn dierenarts afwijzend staan in het uitvoeren van kak onderzoek als indicatie voor wel/ geen wormenbehandeling daar schone kak ook niet alles zegt.
Tevens is hier de lintworm besmetting eentje waar je vergeleken met NL zeer zeker rekening mee moet houden. Twee keer per jaar hierop ontwormen blijkt geen overbodige luxe te zijn, zo heb ik me laten uitleggen.
Ook de rode bloedworm en -larfjes besmetting zijn hier ook vele male vaker aanwezig dan in NL. Dit weet ik dan weer van mijn Belgische dierenarts hier, die erg content was met het ontwormingsschema en middelen van mijn NL dierenarts.
pmarena schreef:Ik word er echt niet goed van dat iedereen wat anders zegt, in het echt maar ook online![]()
We hebben hier 2 ponies van boven de 15 staan, staan altijd buiten, hebben vrije in- en uitloop, we ruimen de mest weg, geen klachten en mestonderzoeken zijn altijd "schoon".
Om op safe te spelen lijkt het me nuttig om 2x per jaar te ontwormen: in najaar met Equest Pramox, in voorjaar met gewone Equest.
Dit kom je ook her en der tegen als zijnde "een goed idee" hoewel het ook stikt van de adviezen om veel vaker met veel verschillende middelen te ontwormen....![]()
Maar 2x per jaar lijkt me op zich zat toch in onze situatie?
Alleen: wanneer geen je die spuiten dan? De 1 zegt bvb. de Pramox op 1 november, de ander op 1 december. En zo zie je meer data genoemde worden.
De gewonen Equest varieert qua advies van 1 februari tot 1 juni...wat moet je daar nu mee??
Ik vind het al jaren een heel onduidelijk zaakje met die wormenmiddelen, waarom geeft men hierin nu niet een eenduidige advies waar je als paardenhouder echt wat mee kan?
Er moet toch een theorie achter zitten qua cycli van de wormen waardoor je goed kan bepalen wat het meest efficiënte moment is om die spuiten te geven
sanne83 schreef:.
1x per jaar is aan te raden, omdat je een keer per jaar iets wil geven tegen de lintwormen. Als je je ook nog zorgen maakt over ingekapselde bloedwormen en horzels en je het toch spannend vind om helemaal niet te ontwormen, kan je dat het beste in november doen met moxidectine en praziquantel, dan ben je gelijk klaar. Een tweede keer is al vrij veel voor de paarden die jij beschrijft (twee oudere pony's, altijd schoon en de mest wordt weggehaald).
Als je dan toch die tweede keer zou willen doen, is het voorjaar het meest onlogisch. Je hebt dan in november nog ontwormt, moxidectine werkt min. 3 maanden (vaak zelfs nog langer). In de winter en de lente is de infectiedruk nog laag. Paarden zijn nooit schoon, je ontwormt om de infectiedruk laag te houden. De infectiedruk is het hoogst rond juni/juli. Logischer zou dus zijn om die tweede keer dan te doen met ivermectine. Moxidectine is niet nodig in de zomer. Er zijn dan immers geen ingekapselde larven. Overmatig moxidectine-gebruik zal (theoretisch) wel sneller leiden tot resistentie tegen de ivermectine-groep.
Bloedonderzoek is trouwens veel onbetrouwbaarder dan men over het algemeen denkt. Er is een a-specifieke ontstekingswaarde te meten voor een parasitaire infectie (welke?) die nog minstens 5 maanden hoog blijft na de infectie.
sanne83 schreef:1x per jaar is aan te raden, omdat je een keer per jaar iets wil geven tegen de lintwormen. Als je je ook nog zorgen maakt over ingekapselde bloedwormen en horzels en je het toch spannend vind om helemaal niet te ontwormen, kan je dat het beste in november doen met moxidectine en praziquantel, dan ben je gelijk klaar. Een tweede keer is al vrij veel voor de paarden die jij beschrijft (twee oudere pony's, altijd schoon en de mest wordt weggehaald).
Als je dan toch die tweede keer zou willen doen, is het voorjaar het meest onlogisch. Je hebt dan in november nog ontwormt, moxidectine werkt min. 3 maanden (vaak zelfs nog langer). In de winter en de lente is de infectiedruk nog laag. Paarden zijn nooit schoon, je ontwormt om de infectiedruk laag te houden. De infectiedruk is het hoogst rond juni/juli. Logischer zou dus zijn om die tweede keer dan te doen met ivermectine. Moxidectine is niet nodig in de zomer. Er zijn dan immers geen ingekapselde larven. Overmatig moxidectine-gebruik zal (theoretisch) wel sneller leiden tot resistentie tegen de ivermectine-groep.
Bloedonderzoek is trouwens veel onbetrouwbaarder dan men over het algemeen denkt. Er is een a-specifieke ontstekingswaarde te meten voor een parasitaire infectie (welke?) die nog minstens 5 maanden hoog blijft na de infectie.
Citaat:Ik doe niet aan bloedonderzoek, maar heb daar wel eens naar gevraagd bij Het Woud. Hij gaf aan dat bloedonderzoek a-specifiek is? En dat er inderdaad veel verkeerde waarheden verteld worden. Hoe zie je aan bloed dat een paard wormen heeft? Ontstekingswaarden verhoogd o.i.d?
sanne83 schreef:Bloedonderzoek is trouwens veel onbetrouwbaarder dan men over het algemeen denkt. Er is een a-specifieke ontstekingswaarde te meten voor een parasitaire infectie (welke?) die nog minstens 5 maanden hoog blijft na de infectie.