Twee keer per jaar ontwormen: welke data het beste?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 08:39

Babeth schreef:
15 jaar lang heb ik mijn haflinger 2x per jaar ontwormt. Stond altijd 24/7 buiten met schuilstal en heeft nooit wormen gehad.

Nooit zichtbare wormen gehad dus, men zegt wel dat een paard nooit helemaal wormenvrij is.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 08:54

Ik doe in het najaar oktober/november de pramox en in maart/april de gewone equest.

Gaat prima!

truus1970

Re: Twee keer per jaar ontwormen: welke data het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 09:03

ik dacht altijd dat ik het wel netjes deed. Gewoon bij wisseling van seizoen. Handig ezelsbruggetje. Paarden liepen altijd op de weide.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 09:13

November/december is de tijd om te ontwormen tegen horzellarven. Hiervoor volstaat ivermectine als werkzame stof. Het is alleen handig om als je dan toch ontwormt, gelijk de rode bloedworm aan te pakken en daarvoor kun je het bexte ontwormen met moxidectine. Die pakt nl. zowel de volwassen wormen als de larven in de darmwand aan.
Verder laat ik mestonderzoek doen en kijk naar m'n paard. Als ik het vermoeden heb van wormen overleg ik met m'n DA en ontworm wanneer wij vinden dat het raadzaam is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 09:51

Wij ontwormen hier ook wat vaker omdat als wij naar NL gaan de paarden naar mijn vriendin gaan die veel paarden heeft via de dierenbescherming.
Zij ontwormt zeer goed, maar ik weet gewoon zeker dat zij wel besmette weides heeft. Dus als paarden daar geweest zijn altijd ivectimine. Afgelopen zondag hebben we ze bij haar opgehaald en toen dus de equest pramox gedaan. Gelijk voorlopig eventjes klaar.
Voorjaar doen wij equest en als ik de pramox doe heeft dat met de lintworm te maken die hier in Frankrijk welig tiert.

Dus wij doen meestal het volgende schema:

voorjaar en najaar de equest (najaar met pramox) . Dan twee of soms drie keer naargelang logeerpartij ivectimine. Mijn jongste paard heeft ooit op een stal een heuse ernstige bloedworm infectie gehad (toen deed de eigenares van die stal ontwormen) en ik weet dat dit paardje erg bevattelijk is voor wormen. Ik wil dat nooit meer meemaken dus onder begeleiding van de dierenarts ontwormen wij zeer stringent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:21

@pien_2010, hoelang logeren ze bij je vriendin?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:27

@peindumaitre: ontworm je dus nooit met pyrantel of fenbendazol? Als je wormen hebt die resistent zijn tegen de mectine-groep (zowel ivermectine als moxidectine vallen daaronder), dan worden die, met wat jij beschrijft, dus nooit behandeld.

Corinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:27

Wij waren vorig jaar te vroeg met ontwormen en 1 pony heeft er goed last van gehad.
Van de DA moeten we dit jaar laat in het jaar ontwormen ivm het goede weer.
ivm horzel larven, dus ze krijgen in november de uitgebreide versie.
Normaal eind oktober, nu dus half november/eind november

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:31

pmarena schreef:
Ja, zou dat ook voldoende moeten zijn als je op die manier 1x per jaar goed ontwormt en verder de wormendruk heel laag / stabiel is zoals bij ons?

Zou ik ook wel logisch vinden eigenlijk :)

Zo doen wij het ook, paardjes staan samen, iedere dag wei/bak uitmesten en geen andere paarden op de wei.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:34

In november
En dan eind maart / april weer,
Dan gaan de meeste paarden ook weer in groepsverband de wei op, zo voorkom je besmetting door wormen via de wei.

breeolos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:51

Gewoon in december, en dat alleen dan voor de horzellarven. De andere larven zou je best eerder kunnen bestrijden maar vanwege de horzellarven is het het beste in december. 2 keer per jaar is meer dan genoeg in jouw geval, ik ontworm zelf 1 keer per jaar, alleen in december, mijn ervaring is dat dat al genoeg is, maar dat ligt natuurlijk ook aan de hoeveelheid paarden die je hebt en de beschikbare grond en of dit tussendoor ook gemaaid wordt of alleen begraasd wordt.Hoe meer paarden op een ha. hoe groterbde kans op een worminfectie.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:35

In het voorjaar en in het najaar. Ik doe 1 nov de pramox en 1 feb de equest. Het heeft te maken met de inkapseling van de larven van de rode bloedwormen. Je hebt kans dat ze in het voorjaar uit komen als de volwassen wormen een seintje gaan afgeven dat ze niet meer mey genoeg zijn. Dit wil je voorkomen omdat de larven in de darmwand zitten. Als dat gebeurt dan kan het niet zo fraai zijn. Dus daarom voor het voorjaar begint en die worm gaaat seinen naar de larven

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:44

Mizora schreef:
@peindumaitre: ontworm je dus nooit met pyrantel of fenbendazol? Als je wormen hebt die resistent zijn tegen de mectine-groep (zowel ivermectine als moxidectine vallen daaronder), dan worden die, met wat jij beschrijft, dus nooit behandeld.

Jawel doen we wel. We wisselen dus af.
Ze blijven twee tot drie weken bij mijn vriendin. Bij ons gaat alles in overleg met de dierenarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:49

pien_2010 schreef:
Mizora schreef:

Jawel doen we wel. We wisselen dus af.
Ze blijven twee tot drie weken bij mijn vriendin. Bij ons gaat alles in overleg met de dierenarts.

Maar wat ik mij dan dus afvraag of ze op het moment dat ze bij jou terugkomen ook daadwerkelijk wormen hebben? Ik weet niet veel van de "ei tot worm" cyclus, maar 2/3 weken lijkt mij voor bepaalde wormsoorten erg kort. Dus ontwormen heeft dan geen zin denk ik dan?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:51

[***] ik stel dan mijn wormenkuur uit tot na de logeerpartij dus dan is het meestal al paar maanden geleden. Zijn ze gelijk weer helemaal schoon. Je wilt niet weten wat daar aan wormen uit die kleine mini shets zijn gekomen afgelopen jaren.
Op dat stuk land waar die shetjes stonden gaan mijn paarden als ze daar zijn. Dus ik neem geen risico.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:55

[pien_2010] schreef:
[***] ik stel dan mijn wormenkuur uit tot na de logeerpartij dus dan is het meestal al paar maanden geleden. Zijn ze gelijk weer helemaal schoon. Je wilt niet weten wat daar aan wormen uit die kleine mini shets zijn gekomen afgelopen jaren.
Op dat stuk land waar die shetjes stonden gaan mijn paarden als ze daar zijn. Dus ik neem geen risico.

Aha, dan heb ik je waarschijnlijk verkeerd begrepen. Je postte eerder nl:

[pien_2010] schreef:
Afgelopen zondag hebben we ze bij haar opgehaald en toen dus de equest pramox gedaan. Gelijk voorlopig eventjes klaar.

Hier doelde ik op, dat je dan niet weet of ze daadwerkelijk wormen hebben? Dus is je Equest Pramox van afgelopen zondag dan niet totaal onnodig?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:22

[***] schreef:
.
Hier doelde ik op, dat je dan niet weet of ze daadwerkelijk wormen hebben? Dus is je Equest Pramox van afgelopen zondag dan niet totaal onnodig?

Het was qua naam een andere spuit maar wel met de totale werking die overeenkomt met equest pramox. De laatste totaal spectrum die ik gegeven heb, was een jaar geleden. In het voorjaar had ik de equest gedaan. Tussendoor nog ivecti..

Wij behandelen gewoon in een bepaald ritme, daar ik en mijn dierenarts afwijzend staan in het uitvoeren van kak onderzoek als indicatie voor wel/ geen wormenbehandeling daar schone kak ook niet alles zegt.
Tevens is hier de lintworm besmetting eentje waar je vergeleken met NL zeer zeker rekening mee moet houden. Twee keer per jaar hierop ontwormen blijkt geen overbodige luxe te zijn, zo heb ik me laten uitleggen.
Ook de rode bloedworm en -larfjes besmetting zijn hier ook vele male vaker aanwezig dan in NL. Dit weet ik dan weer van mijn Belgische dierenarts hier, die erg content was met het ontwormingsschema en middelen van mijn NL dierenarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 16:53

pien_2010 schreef:
[***] schreef:
.

Het was qua naam een andere spuit maar wel met de totale werking die overeenkomt met equest pramox. De laatste totaal spectrum die ik gegeven heb, was een jaar geleden. In het voorjaar had ik de equest gedaan. Tussendoor nog ivecti..

Wij behandelen gewoon in een bepaald ritme, daar ik en mijn dierenarts afwijzend staan in het uitvoeren van kak onderzoek als indicatie voor wel/ geen wormenbehandeling daar schone kak ook niet alles zegt.
Tevens is hier de lintworm besmetting eentje waar je vergeleken met NL zeer zeker rekening mee moet houden. Twee keer per jaar hierop ontwormen blijkt geen overbodige luxe te zijn, zo heb ik me laten uitleggen.
Ook de rode bloedworm en -larfjes besmetting zijn hier ook vele male vaker aanwezig dan in NL. Dit weet ik dan weer van mijn Belgische dierenarts hier, die erg content was met het ontwormingsschema en middelen van mijn NL dierenarts.

Ik twijfel ook nog een beetje of ik gewoon minimaal 1x per jaar een pramox zal geven. Ik heb ze in de kast liggen, dus ik denk dat ik als ze 's nachts op stal staan ze er gewoon maar 1 geef. Doe wel altijd mestonderzoek, maar vind net als pmarena de tegenstrijdige berichten erg lastig te interpreteren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:06

Daar wordt dus verschillend over gedacht xxx. Zelf vind ik dat erg weinig, maar iedereen moet dat zelf weten wat hij doet.
Kijk alle weilanden zo vertelde mijn NL dierenarts in NL zijn besmet met wormen. De uitzondering bevestigt de regel. Ook hebben alle paarden wormen in darmen. De kunst is om dat hanteerbaar en controleerbaar te houden zodat er geen ziektes en schade ontstaan in de darmen. Paarden kunnen erg afvallen van wormen, weerstand verminderen en gaatjes krijgen als de rode bloedworm larf gaat "wandelen" in de darm daar die door de wand heen gaat.
Ik heb een paard die erg gevoelig is voor wormen. Dat zie je soms ook bij kinderen. Het ene kind heeft nooit luizen en wormen het andere kind altijd, terwijl daar het kam ritueel en wassen met speciale shampoo zeer stringent gebeurd. Dus ook dat is iets waar je naar moet kijken als het om je eigen paard gaat. Is hij wel of niet gevoelig ervoor.
Bloedonderzoek kan vaak meer uitsluitsel geven of je paard wormen heeft vergeleken met het kak onderzoek. Dat is toch wat onbetrouwbaarder.
Hier in Frankrijk is men wat lakser met ontwormen. Gevolg is met name in het voorjaar dat hier veel koliek voorkomt vertelde de dierenarts me hier, vanwege het te slappe anti wormenbeleid. In het voorjaar gaan de rode bloedworm larven door de darmen heen marcheren. Niet echt gezond dus voor je paard.
Daarnaast is het ook niet echt gezond voor je paard dat als hij echt veel wormen heeft en één keer behandeld wordt. Als wormen dood gaan dan kan een bepaald soort een soort vergif afscheiden wat ook niet zo gezond is. Met name paarden die dan al wat verzwakt zijn kunnen daar weer erg ziek van worden.
Dus ik ben voorstander van een wat stringenter ontworm beleid in overleg met je dierenarts. Wel doen wij hier altijd paar dagen na het ontwormen met de pramox, de paarden elk een HALVE vitamine stoot geven. Want ook dat ontworm spul is nu ook niet gelijk heel erg gezond. Dus het is een beetje kiezen uit de twee minst slechte.
Laatst bijgewerkt door Ymor op 25-07-20 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam op verzoek verwijdert

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:53

pmarena schreef:
Ik word er echt niet goed van dat iedereen wat anders zegt, in het echt maar ook online -O-

We hebben hier 2 ponies van boven de 15 staan, staan altijd buiten, hebben vrije in- en uitloop, we ruimen de mest weg, geen klachten en mestonderzoeken zijn altijd "schoon".

Om op safe te spelen lijkt het me nuttig om 2x per jaar te ontwormen: in najaar met Equest Pramox, in voorjaar met gewone Equest.

Dit kom je ook her en der tegen als zijnde "een goed idee" hoewel het ook stikt van de adviezen om veel vaker met veel verschillende middelen te ontwormen.... -O-

Maar 2x per jaar lijkt me op zich zat toch in onze situatie?

Alleen: wanneer geen je die spuiten dan? De 1 zegt bvb. de Pramox op 1 november, de ander op 1 december. En zo zie je meer data genoemde worden.

De gewonen Equest varieert qua advies van 1 februari tot 1 juni...wat moet je daar nu mee??

Ik vind het al jaren een heel onduidelijk zaakje met die wormenmiddelen, waarom geeft men hierin nu niet een eenduidige advies waar je als paardenhouder echt wat mee kan?

Er moet toch een theorie achter zitten qua cycli van de wormen waardoor je goed kan bepalen wat het meest efficiënte moment is om die spuiten te geven :?

1x per jaar is aan te raden, omdat je een keer per jaar iets wil geven tegen de lintwormen. Als je je ook nog zorgen maakt over ingekapselde bloedwormen en horzels en je het toch spannend vind om helemaal niet te ontwormen :D, kan je dat het beste in november doen met moxidectine en praziquantel, dan ben je gelijk klaar. Een tweede keer is al vrij veel voor de paarden die jij beschrijft (twee oudere pony's, altijd schoon en de mest wordt weggehaald).

Als je dan toch die tweede keer zou willen doen, is het voorjaar het meest onlogisch. Je hebt dan in november nog ontwormt, moxidectine werkt min. 3 maanden (vaak zelfs nog langer). In de winter en de lente is de infectiedruk nog laag. Paarden zijn nooit schoon, je ontwormt om de infectiedruk laag te houden. De infectiedruk is het hoogst rond juni/juli. Logischer zou dus zijn om die tweede keer dan te doen met ivermectine. Moxidectine is niet nodig in de zomer. Er zijn dan immers geen ingekapselde larven. Overmatig moxidectine-gebruik zal (theoretisch) wel sneller leiden tot resistentie tegen de ivermectine-groep.

Bloedonderzoek is trouwens veel onbetrouwbaarder dan men over het algemeen denkt. Er is een a-specifieke ontstekingswaarde te meten voor een parasitaire infectie (welke?) die nog minstens 5 maanden hoog blijft na de infectie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 19:02

sanne83 schreef:
.

1x per jaar is aan te raden, omdat je een keer per jaar iets wil geven tegen de lintwormen. Als je je ook nog zorgen maakt over ingekapselde bloedwormen en horzels en je het toch spannend vind om helemaal niet te ontwormen :D, kan je dat het beste in november doen met moxidectine en praziquantel, dan ben je gelijk klaar. Een tweede keer is al vrij veel voor de paarden die jij beschrijft (twee oudere pony's, altijd schoon en de mest wordt weggehaald).

Als je dan toch die tweede keer zou willen doen, is het voorjaar het meest onlogisch. Je hebt dan in november nog ontwormt, moxidectine werkt min. 3 maanden (vaak zelfs nog langer). In de winter en de lente is de infectiedruk nog laag. Paarden zijn nooit schoon, je ontwormt om de infectiedruk laag te houden. De infectiedruk is het hoogst rond juni/juli. Logischer zou dus zijn om die tweede keer dan te doen met ivermectine. Moxidectine is niet nodig in de zomer. Er zijn dan immers geen ingekapselde larven. Overmatig moxidectine-gebruik zal (theoretisch) wel sneller leiden tot resistentie tegen de ivermectine-groep.

Bloedonderzoek is trouwens veel onbetrouwbaarder dan men over het algemeen denkt. Er is een a-specifieke ontstekingswaarde te meten voor een parasitaire infectie (welke?) die nog minstens 5 maanden hoog blijft na de infectie.

Zoals jij het beschrijft doen wij het dus ook :j . Voorjaar Equest, dan juni/ juli en september ivermectine, november equest pramox of een breed spectrum die daarop lijkt.

En zoals jij beschrijft beschreef ik het met andere woorden dat je probeert de infectie druk laag te houden.

Klopt wat je schrijft over bloed onderzoek. Maar ja, je moet toch iets. Daarnaast heb ik een jong paardje (11 jaar) en een van 19 jaar. Dus geen twee oudere paarden.
Wat hier wel echt anders is het risico op lintworm besmetting, die vele malen groter is dan in NL. Eentje puur voor de lintworm doe ik altijd na overleg met mijn Franse dierenarts.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 19:42

sanne83 schreef:

Ha kijk, super bedankt voor deze reactie *\o/*

Ik heb niet de wormen-kennis om te kunnen beoordelen of het klopt wat je zegt :P
Maar het klinkt alsof je er oprecht verstand van hebt, dit soort info waarbij je gewoon heel helder het hoe & waarom wel / niet benoemt is dus precies wat ik zoek :j

Dus jij denkt dat voor onze knollies het verhaal van na de eerste vorst een Equest Pramox geven genoeg is om de (eventuele) wormen goed onder controle te houden?

Ik doe liever niet meer rommel dan nodig er in spuiten, maar wil ook geen onnodig groot risico lopen.
Zien we niet iets over het hoofd als we alleen in de winter een keertje ontwormen....? :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 20:00

Advies van onze dierenarts is altijd alles in december ontwormen met Equest pramox, en verder mestonderzoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:36

Citaat:
Ik doe niet aan bloedonderzoek, maar heb daar wel eens naar gevraagd bij Het Woud. Hij gaf aan dat bloedonderzoek a-specifiek is? En dat er inderdaad veel verkeerde waarheden verteld worden. Hoe zie je aan bloed dat een paard wormen heeft? Ontstekingswaarden verhoogd o.i.d?

sanne83 schreef:

Ah eindelijk antwoord op mijn vraag aangaande bloedonderzoek *\o/* . Dankjewel _/-\o_

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:49

Ik ontworm 1 x per jaar en dat is in Okt.In Okt heeft er altijd 1 van de paarden spoelworm[en] in de mest.Hier word ook elke dag de mest geruimt.Volgens een onafhankelijke D.A. doe ik dat goed, 1 x per jaar ontwormen.