hoe de stal schoon te houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 00:08

Hier gebruiken we voor onze paarden die van 7.00 uur tot 17.15 buiten staan ook 15 balen stro per stal per maand ( minstens) en dat is niet overdreven . We hebben geen potstal maar nog wel urine afvoer in de stal . Minder kan eigenlijk niet want dan zie je door het stro de vloer nog of heb je een laag waar geen paard graag op gaat liggen .

Tooske

Re: hoe de stal schoon te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 00:15

Ik strooide bij mijn schone paard ook bijna altijd wel ongeveer een half baaltje per dag en dan kom je toch op een stuk meer uit dan 8 per maand.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 00:19

Stro eruit, vlas erin. Probleem opgelost.. Als je hier goed mee omgaat hoef je maar 1 x per week het nat eruit te halen.

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 00:20

Gimmick11 schreef:
Heeft ze onbeperkt toegang tot water, en sopt ze haar hooi misschien?
Mijn vorige paard deed dat, en dronk ook heel veel als ze stress had. Met als resultaat een doordrenkte stal...

Eventueel gehakseld stro als onderlaag om het eerste vocht op te vangen .

Dit deed onze pony vorig jaar ook na zijn verhuizing. Hij is verhuisd op 1 dec waardoor de natte maand hij ook beperkte weidegang (8.00-20.00) kreeg. zijn stal sopte en hij was chronische aan de diarree. Geen wonder als je de hele nacht van stress en verveling met de neus in de automatische waterbak hangt. Bij ons ging het probleem pas weg toen hij van de binnenstal (met dichte deuren) naar de buitenstal verhuisde (mogelijkheid tot open zetten van de bovendeur) Meneer wil de wereld zien en hangt nu continu met zijn neus naar buiten ipv in de waterbak. En dat merk ik aan de stal

Kan je niet de drinkbak afsluiten en tijdelijk overstappen op emmers om te kijken of dat het probleem is?

Ps: ook wij gebruiken een halve baal per dag bij een potstal

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 00:30

Toen onze paarden nog op stro stonden kregen ze er altijd een halve pak vlas onder. Dat werkte geweldig. Zo geweldig dat ze nu alleen nog op vlas staan :) heerlijk! Is het voor jou een optie om wat vlas erbij te gooien?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 00:37

Ik vind 8 pakjes stro voor een box van dat formaat ook wel heel schraal hoor...

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 00:45

Horseware schreef:
Laagje vlas eronder, dan neemt de urine een stuk beter op dan stro.
Verder vind ik 8 balen per maand niet veel. Hier gebruiken we een halve baal per paard per dag, dus 15 balen per maand. Ze staan dan van 6 uur 's ochtends tot 3 uur 's middags buiten.

Dit was ook mijn eerste gedachte. Vind 8 balen echt super weinig.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 07:30

Op welke plek hangt de waterbak? Voorin of achterin de box. Waar krijgt ze ruwvoer aan geboden? Is het hooi of voor droog?

Van alleen hooi zullen ze waarschijnlijk meer drinken als van voor droog. Kijk anders eens om je ruwvoer aan de andere kant neer te leggen dan waar de waterbak hangt.
Daarbij helpt en baaltje vlas er onder ook wel eens.

8 baaltjes stro op dit formaat box vind ik niet echt veel. Ik gebruikte voorheen ongeveer 6 balen en 2 balen vlas in de maand op een box van 3 bij 3.
Kwaliteit stro zegt ook genoeg. De ene baal zal meer vocht opnemen dan de andere.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 08:38

Vlas als onderlaag en dan oppotten met stro ? Het vlas neemt het vocht beter op.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 09:04

Die dikke van mij maakte er ook altijd een puinzooi van. De stal waarin hij stond was ook eigenlijk (imo) te klein dus uiteindelijk heb ik m ook verhuisd waar hij beter stond. Maar een smeerkees bleef hij toch.

Ik heb dagelijks de poep en de echte natte plekken (die worden zo oranje) eruit gehaald en dan de eerste dagen flink opgestrooid. Beetje vochtig was die onderlaag dan toch wel, maar dat gaf niet omdat er toch een flinke lading bovenop kwam.
Ik gebruikte ongeveer 1.5 rib (van een grote baal) per dag gedurdende de eerste 2 dagen en daarna 0.5tot 1 rib per dag voor de resterende dagen. ik kwam zo gemiddeld uit op circa 5 tot 8 ribben per week. Op zo'n grote baal zitten 20-25 plakken dus ik redde het steeds krap aan met een grote baal (280-330 kilo)
een kleine baal weegt normaal circa 20kilo (20x8=160) dus je bent van plan t met 100kg minder te doen dan ik met mijn viezerd.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 09:13

ook ik gebruik wel een halve baal per dag gemiddeld...

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 09:26

Ik denk dat met 8 balen alleen haalbaar is als je of:

- een putje / afvoer in de stal hebt
- urinedoorlatende matten hebt
- een extreem schoon paard hebt.

Ik zat vroeger ook met een viespeuk op 15 balen per maand ongeveer. Potten hielp wel redelijk. Zaagsel in de stal hielp nog beter. Dus laagje zaagsel en daar overheen stro. Dan had ik 1 a 2 balen zaagsel per maand en ongeveer 8 baaltjes stro.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 09:27

Op zaagsel gebruikt mijn paard al 6 balen per maand. Op stro minimaal het dubbele en waarschijnlijk zelfs nog wel meer. Met 8 balen stro per maand verwacht ik een pony.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 09:29

Paarden wisselen van stal? De ene kan je niet potten, maar als die gepot is blijft het redelijk schoon (vorige stal)

De andere is niet vies en makkelijk te potten.

Zet het vieze paard in dr stal van de ander, en probeer met de ander deze stal te potten. :)

8balen per stal per maand vind ik weinig. Hier was het standaard 1/2 baal per dag, en op zaterdag een hele, das al 4 per week....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 09:49

Onze smeerlap van een tinker zat aan 1 klein baaltje stro per dag. Zowel in een potstal als een niet potstal. Die vrat zowiezo al veel stro en de rest werd volgeplast en gepoept en rondgeschoven in de box. Sinds hij op hennep staat is dat probleem over.

8 kleine baaltjes per maand is heel erg weinig, zelfs voor een schoon paard dat geen stro eet. Ik denk dat je of je hoeveelheid stro moet opvoeren of overstappen op een andere bodembedekking.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 09:50

Een halve baal per dag moet er wel in om het schoon te houden, dat maakt dus al 4 balen in de week. Dus zeker 16 in de maand.
8 is erg weinig, dat zal je moeten bijstellen denk ik.

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 10:47

Oke zoals ik nu lees gebruikt iedereen veel meer. Ik weet niet hoe groot de balen zijn die jullie gebruiken, maar bij ons op stal redt iedereen het zelfs met 4 balen per maand. En we hebben inderdaad putjes aan de gehele zijkant van de stal. Ik zal overleggen over de mogelijkheden met vlas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:00

Ik gebruik per paard een vlas baal per week denk ik
Voor de schone soms wat minder en voor de merries met grote veulens nu samen in de box wel 2 per week. Ik heb dikke rubber matten. Ze krijgen stro bij, 1 plakje per dag maar dat eten ze bijna helemaal op. Ik heb ze van 7.00-20.00 buiten op het moment, wordt straks wel korter buiten.
Als je merrie knoeit met water s'nachts een steen onder de lepel van de waterbak zodat ze die maar een heel klein beetje in kan drukken. Eventueel met de emmer wat water bijgeven als ze dat wil. Ik heb een merrie die zo 100 liter water verkloot als ik haar laat gaan.

Qua poepen als je achter in de stal een stukje open laat en daar s'avonds haar poep naartoe schept hebben de schonere merries dat zo door en poepen ze alleen in dat richteltje. Ik kan op die manier in een kwartier 6 boxen mesten elke dag, ideaal. Maar heb 1 merrie, die ook met water knoeit, dat blijft gewoon een viespeuk.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:10

Kodaloverrr schreef:
Oke zoals ik nu lees gebruikt iedereen veel meer. Ik weet niet hoe groot de balen zijn die jullie gebruiken, maar bij ons op stal redt iedereen het zelfs met 4 balen per maand. En we hebben inderdaad putjes aan de gehele zijkant van de stal. Ik zal overleggen over de mogelijkheden met vlas.

Maar hoe dik is dan je laag stro in de stal als je het met zo weinig stro kunt redden ? En eten ze dan nooit van het stro ? Daar is het ook een beetje voor bedoelt , om wat te knabbelen te hebben .

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:12

Het eerste wat ik dacht was... 8 balen?! Wou dat ik het daar op kon doen. Ik gebruik ook 4 tot 5 balen in de week, ene week 4 andere week 5 het is een beetje afhankelijk.
En met balen bedoel ik dan die kleine baaltjes waar tussen de 8 a 10 plakken in zitten. Ik mest de drollen en het hele natte, wat ik over houdt verspreid ik weer met name op het midden omdat het daar altijd heel nat is.
Verder ben ik zijn hooi in een net gaan doen. Omdat hij er langer over doet om dit op te eten, eet hij ook minder van zijn stro. Dit scheelt toch behoorlijk. Verder staat mijn paard dagelijks van 8 tot 17 buiten.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:17

Al eens aan gedacht dat het putje misschien verstopt zit?

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 11:19

Ik ga kijken of ik dan ergens op kan besparen en meer stro kan gaan kopen. Want het wordt dan wel een fiks bedrag aan stro per maand als ik er zoveel in moet gooien. :o

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:20

Hoeveel weegt een baal stro dan ongeveer?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:20

Ik gebruik minimaal een halve baal per dag, dus met 8 per maand zou ik ook niet uitkomen. Ik mest elke dag uit, alles wat er ook maar een beetje vies uit ziet gaat weg. De vloeren worden schoon geschraapt met de schep en ik er zit een afvoer in. Het over gebleven schone stro verdeel ik weer over de stal met daarover heen weer een laag vers stro. Ik wil een bed van 30/40cm stro hebben, dus als er veel bijgevuld moet worden doe ik dat ook.

Als je perse wil potten zou je vlas kunnen proberen.

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 12:03

Als ik 2 balen in een stal doe heeft ze echt een dik bed en komt het tot kniehoogte dit wordt plat gedrukt dus gooi ik er steeds bij zodat ze echt een dik bed heeft. Ik heb wel een foto denk ik..