Ons nieuw stekje met de paardjes aan huis, tips!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 14:41

Maartje1990 schreef:
safina schreef:
Heb ik ook gedaan, maar als je ze niet rond op ijzers hebt staan is dat toch lastig. Vooral rond etenstijd lopen en draaien ze bij mij vrij veel voor de stal op het verharde. En dan slijten de hoeven toch wel hard.

Ik heb uiteindelijk tweedehands koematrassen gekregen van de buurman om erop te leggen. Dat lijkt iets te helpen.

Slijten is juist goed. Hier in Nederland is de grond zo zacht dat hoeven te weinig slijten en worden vaak ook te weinig bekapt waardoor hoeven snel scheuren en brokkelen. Door het beton hoef je minder te bekappen maar is het wel belangrijk dat de hoeven goed worden afgerond. Dus meer verharde zou een optie zijn,dit zou al simpel kunnen met van die grasbetonblokken of wellicht een boer die betonroosters over heeft

Ziet er Iig erg fijn uit ts!

Slijten is niet goed als het zo hard gaat dat de pony er steeds gevoeliger van gaat lopen. En de zool heel dun wordt. En de hoefsmid zich daar ook zorgen over maakt. Hoeven natuurlijk laten slijten is een prima idee, maar de pony pijn laten lijden en naar de knoppen helpen natuurlijk niet. ;)

Riddershow

Re: Ons nieuw stekje met de paardjes aan huis, tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 15:30

Ik heb maar 8000 m2 (incl erf) en heb een track door mijn weilanden lopen. Nu kunnen ze het hele jaar toch lopen/krijgen ze voldoende beweging zonder dat mijn gras naar de piep gaat. Met strookbegrazing kunnen zelf 4 paardjes de hele zomer rondkomen. Dus ookal kost de track wat gras, wat ze ervoor terug krijgen vind ik een zeer grote plus.

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:53

Wauw Michelle! Gefeliciteerd zeg! *\o/* *\o/* *\o/*
Onwijs tof, ben benieuwd wat het word!

En een paddock paradise dacht ik ook idd gelijk aan. :)

Anthemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:40

Ik vind het echt super, groot gebied ook!

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 18:17

En hoe denken jullie dan aan een paddock Paradise? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 20:31

Dat bosje hoort erbij? , ideaal tegen de zon zomers! . Paddock paradise lijkt me gaaf op die plek!

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 20:39

Ja, dat bos achteraan hoort erbij. Al kunnen de paardjes daar op de moment niet in. De afrastering komt ervoor. Het is nu ook niet echt toegankelijk, geen padjes ofzo. :) maar ik wil er met de tijd wel padjes gaan maken... :j

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 21:09

Wauw, wat ontzettend gaaf! Gefeliciteerd :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 21:46

paadje door het bosje is erg leuk!
zou er nu met poorten in omheining al wel rekening mee houden... Zeker bij houten omheining.

Gefeliciteerd!

stuk bestrating voor je stal, echt ruim nemen... en dan stukje afgraven van de modder en laag schoon zand er op tegen de modder. Bij 20 a 30 cm trappen ze er niet zo snel doorheen.

Je kunt ook je drainage van de paddock uit laten komen op een bezinkput met grind (bodem open zodat water weg kan zakken), met desnoods een overloop naar een lager deel van je erf of buis naar een sloot.
En je zand af laten lopen naar je wei of slootkant.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 22:40

Hier nog enkele foto's!! :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op deze gracht mondt de drainage uit van de weide
Afbeelding

Het huis
Afbeelding

Hier zie je het probleem van modder voor stallen goed, toen had het goed geregend!
Afbeelding

Afbeelding

De oprijlaan
Afbeelding

Afbeelding

Zicht vanuit huis
Afbeelding

Afbeelding

Zicht op de piste van de buren
Afbeelding

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 22:47

mooi uitzicht op die bak :D En prachtige oprijlaan! Zit wel wat onderhoudswerk aan de weitjes om dat netjes te krijgen, maar jullie kunnen er echt iets moois van maken! De modder valt zo wel mee. Klein stukje extra bestraten en wat zand op de paddock en in de doorgangen en je raakt de meeste modder kwijt verwacht ik.

Roannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 22:48

_Michelleee schreef:
Iloveshets07 schreef:
Wauw heel mooi !
Verder niet echt tips! Hierboven al gezegd!
Wij hadden anders ook zo'n modderpoel voor de stal, en hebben hier ook een gedraineerd klein paddockje van gemaakt, werkt erg goed!

Heb je enig idee hoe jullie dit hebben gedaan en wat de kosten ervan waren? :)

Drinkenbakken zou wel lukken in de toekomst denk ik. Links aan de weide staat er zo een kraantje waar ze nu water halen en de rode buis die ervoor ligt gebruiken ze voor de bakken aan stal bij te vullen. Maar dat kraantje is ook aan onder de weide doorgetrokken tot dat stukje (die inham naast de stallen) en daar komt een zwarte buis boven. Want ze wouden dat stalletje op de weide verplaatsen naar daar, maar is niet meer gebeurd. Dus ik denk wel dat ik dat kan doortrekken naar de stallen! :D
Bevriezen in de winter zal idd wel gebeuren, maar ons huis ligt er vlak aan, dus dan kan ik eventueel wel binnen water halen...

Geen idee wat de kosten hiervan waren, mijn vader heeft dit alles geregeld. Sorry!

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 22:55

Ik weet wel wat het bij ons gekost heeft. Maarja wij hebben alles zelf met de kraan en tractor gedaan, waren alleen 1200 euro voor 100 kuub zand kwijt. Voordat wij een vaste oplossing hadden voor de blubber hebben we van die zware rijplaten neergelegd. Dat hielp ook al ontzettend.

Ik vind dat je een prachtige plek hebt! Ben benieuwd wat je ervan gaat maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 23:17

Die oprijlaan ♡ , jeetje wat een prachtige plek met zoveel potentie!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 08:36

Kosten voor straatzand ongeveer 10,- per kuub. drainage zand 15-25 euro per kuub. je hebt ongeveer 20cm dikke laag nodig. liefst na aantrillen. stenen kun je sons goedkoop krijgen. bijvoorbeeld oude stoeptegels of grindtegels die je omgekeerd legt. klinkers gebruikt 6-8 euro per kuub. nieuw vanaf 10-15 euro geloof ik. dikte 8-10 cm. Huur trilapparaat paar tientjes. Minikraantje 150 euro per dag. kosten dus afhankelijk van hoeveel m2 je gaat aanpakken en of je het zelf met familie en vrienden doet of dat je iemand inhuurt wn uurloon moet betalen. geloif dat drainage iets van 1,50 per meter was. dan hwb je nog eindbuizen nodig en wat afdekkapjes als je ze niet in lus legt

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 12:44

Leuk al die tips :) daar ben ik wat mee!

Ik ben er mij idd van bewust dat er nog wel wat opknapwerk is aan de weide. Al dat steengruis en onkruid moet weg, de draad moet terug verstevigd worden, stallen volledig uitkuisen. En een oplossing zoeken voor de modder.

We weten ook nog niet of we dat andere stalletje gaan laten staan. Het zag er niet echt meer veilig uit voor de paarden. Papa dacht eventueel van het op te knappen, maar denk dat dit al te laat is...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:46

Paarden mogen in België wettelijk niet in een bos staan... dus paadje door bos mag wettelijk gezien niet.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:48

Citaat:
Voor de mest, ik dacht eventueel de mest gedeeltelijk in ons bos te stapelen dat ook aan de weide grenst en gedeeltelijk te recupereren voor ons land. Wat denken jullie?

En al je al helemaal in de onwettelijkheid wilt gaan moet je dat vooral ook doen...
Mest hoort in een verharde mestvaalt, zonder afloop naar de omgeving, zelfs met een sapopvangput aan...

Je hebt nu iets dat een heel mooi geheel kan worden, ga dan niet zomaar van die dingen doen die je bijna zeker problemen gaan opleveren.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 12:51

En mag je dan wel eventueel de mest in een remorque doen en dat dan iedere keer wegbrengen naar een boer bv?
Want dat zie ik veel mensen ook doen...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:59

Da's geen enkel probleem. Mest mag gewoon niet zomaar op de grond gedumpt worden, wegens insijpeling van mestvocht in de bodem. Er zijn er genoeg die een container hebben staan bv.

Er zijn enorm veel stallen / mensen die daar in overtreding zitten en dat kan immense boetes opleveren.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 13:28

Gaaf hoor, lekker veel grond, en handig die bak van de buren als je daar gebruik van mag maken.
Ik zou meer bestraten voor de stal en mss idd een klein paddockje, bv door de grond te laten keren of zand erop. Ik heb zelf drainage in mijn paddock, maar die is niet goed aangelegd, waardoor ie niet functioneert, toch is ie altijd droog, ondanks de kleigrond.
Voor het vullen van de waterbakken is het handig een ibc tank aan te schaffen en deze aan te sluiten op de dakgoot (van bv de stallen), dat heb ik ook, en hoef maar zelden kraanwater te gebruiken. Grote voordeel is dat een specikuip in 1 minuutje gevuld is.
Afbeelding
Mijn stallen staan gewoon open, er ,liggen rubber tegels in, ervoor heb ik betegeld
Afbeelding

Ik heb er echt goed over nagedacht, mijn stallen met betegeling zijn zeg maar het middelpunt, ervoor ligt mijn wei, die heb ik in 3 stukken verdeeld, allemaal met de ingang bij het bestrate stuk. Ik kan dus 1 wei open zetten, en vandaar kunnen ze naar de stal lopen en naar de waterbak. Ik hoef dus nooit met water te slepen. Achter mijn stallen heb ik de paddock. Met nat weer laat ik mijn paarden niet op de wei ivm de kleigrond. Verder heb ik een hooiruif naast de stal waar ze uit kunnen eten.
Hier nog een overzicht:
Afbeelding
Afbeelding

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 14:23

Ziet er een super plekje uit! Er zal nog wel heel wat werk in kruipen om het helemaal in orde te maken, maar dan ga je wel een geweldige plaats hebben voor je paardjes.

Weet je of de stallen die er nu staan vergund zijn? Wij wonen ook in België en hebben ook stallen aan huis, deze zijn echter niet vergund. Aangezien de stallen niet meer in goede staat zijn, willen wij graag nieuwe stallen bouwen, met vergunning deze keer. Wij mogen deze echter niet meer bouwen op de plaats waar nu stallen staan, we kunnen enkel een vergunning krijgen om stallen te bouwen die een "bouwkundig geheel" vormen met de woning. Wij hadden ook liefst de stalling als middelpunt gezet, met eromheen de wei en paddock die in stukken verdeeld is, maar dat mag dus niet. Wij plannen nu om achter de stallen een paddockje te maken, waar de paarden in de winter op kunnen staan, en waar we eventueel bij goed weer ook in kunnen rijden. En dan verder de weide te verdelen in stukken, met een pad langs de buitenkant zodat we telkens 1 stukje van de wei kunnen open zetten.

Tinka, jouw stalling en weiden zien er super uit! Zo'n vat om water op te vangen hebben wij ook, bespaart inderdaad veel geld en gesleur met water.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:59

_Michelleee schreef:
Leuk al die tips :) daar ben ik wat mee!

Ik ben er mij idd van bewust dat er nog wel wat opknapwerk is aan de weide. Al dat steengruis en onkruid moet weg, de draad moet terug verstevigd worden, stallen volledig uitkuisen. En een oplossing zoeken voor de modder.

We weten ook nog niet of we dat andere stalletje gaan laten staan. Het zag er niet echt meer veilig uit voor de paarden. Papa dacht eventueel van het op te knappen, maar denk dat dit al te laat is...

wat die modder betreft. Ik heb ook een inloopstal, waar voor de stal in de herfst en winter een flink stuk modder ligt. Ik heb daar al 16 jaar paarden en nog NOOIT mok oid gehad (verschillende paarden gehad). En als het bevroren is hebben ze er ook geen probleem mee. En 's zomers is het gewoon droog zand. Dus als de reden voor een oplossing voor mok ofzo is, zou ik me niet zo'n zorgen om maken. Enige nadeel is natuurlijk dat je het in de herfst (nat weer) enzo er niet af kunt poetsen, maar ach alleen de plek van het zadel poetsen is al voldoende en zeker met 24/7 buiten is het sowieso beter niet te uitgebreid te poetsen.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 21:46

Tinka, bedankt voor je info en foto's. Je plekje ziet er super uit.
Het lastige is alleen dat deze stallen niet vergund moesten worden, wel een meldingsplicht, aangezien ze binnen de wet vallen dat je 40m² stal (incl bestrating) mag zetten zonder vergunning. Dit is in totaal iets van een 35m² dacht ik. :)
Dus als ik nog wil bestraten, dan dien ik een vergunning aan te vragen.
Heb jij dit gedaan? Want ik zie dat je stallencomplex etc veel groter is??

Cowgirl83, voor de vergunning van de stallen vind je mijn antwoord. :)
Leuk dat jullie alles gaan vernieuwen! Ik ben benieuwd naar het resultaat!

Maartje1990, het is niet alleen voor de medische problemen die het zou kunnen meebrengen.
Ik vind het persoonlijk echt afbreuk doen aan het geheel.
+ ik vind het aanleggen van een paddockje wel leuk, zodat ze lekker kunnen rollen als ze er zin in hebben en ik bv ze in een paddockje met hooi kan zetten snachts, grenzend aan de stallen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 00:19

waarom mag je niet meer bestraten? Erfverharding moet toch niet zo'n probleem zijn? Anders is paddockplaten een goed alternatief. modder afgraven, puin aangetrild er onder met drainage, platen er op en afvullen met split of grind of zeer grof zand en dan een toplaagje zand van een paar cm. Niemand die het opvalt dat de bodem gestabiliseerd is, water kan goed weg en schoon zand ipv modder. Iedereen blij.