Waar liggen jouw prioriteiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:32

1. Hoeveelheid weidegang/paddock
2. Voerbeleid
3. Accommodaties
4. Huisvesting
5. Uitrijmogelijkheden
6. Kosten
7. Reistijd
8. Grootschaligheid
9. Bereikbaarheid wedstrijden

Toelichting:
Het belangrijkste vind ik dat mijn paard het ook leuk heeft als ik er niet ben. Dat ik me dus niet schuldig hoef te voelen als ik een dagje of twee dagen niet ga. Dat betekent voor mij dat mijn paard zijn natuurlijke gedrag kan uitoefenen, in kuddeverband. Dus op een grote weide / paddock, 24/7 ruwvoer (en water natuurlijk) en een schuilstal. Voor de rest vind ik het belangrijk dat er een bak is, binnenbak is extra leuk. En een poetsplaats en zadelkamer en warm en koud water. Ook uitrijmogelijkheden vind ik belangrijk. Qua kosten moet het natuurlijk niet de spuigaten uit lopen, maar ik betaal wel liever wat meer dat mijn paard het goed heeft. Qua reistijd hetzelfde. Ik rijd nu ongeveer 30 min enkele reis met de auto. Grootschaligheid maakt me niet uit, ik sta nu op een stal met 45 paarden en daar heb ik geen problemen mee. Wedstrijden rijd ik niet.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:38

1: Accommodatie
Omdat ik actief wedstrijdgericht Reining rij is een goede accommodatie met bijbehorende goede bodems een absolute must en nummer 1. dit om goed te kunnen trainen en ook vooral blessures te kunnen verkomen.

2. bereikbaarheid wedstrijden
om dezelfde reden. en dan heb ik het zeker niet over 'ze moeten dichtbij zijn' (dat zijn ze bij ons nooit, gaan ook naar Beiern (zuid duitsland) en Frankrijk voor wedstrijd) maar aangezien ik zelf geen trailer kan rijden wel dat ik met mensen van stal mee kan naar die wedstrijden (momenteel staleigenaar/trainer).

3. huisvesting
is zeker belangrijk maar heb je ook vaak zelf nog invloed op.

4. weidegang
ik vind het belangrijk dat ze (bij goed weer) buiten komen maar dat hoeft niet hele dagen te zijn. 4 uur per dag vind ik ook prima als het niet anders kan.

5. voerbeleid
zeker belangrijk maar ook hier heb je zelf invloed op. als ze niet genoeg voer/hooi krijgen voer ik zelf wel bij (momenteel gelukkig niet nodig)

6. grootschaligheid
ik vind het fijn om op een kleinschalige stal te staan.

7. reistijd
momenteel rijd ik 30 minuten naar stal. ik vind bovenstaande zaken veel belangrijker voor mijn paard dan mijn eigen reistijd.

8. Kosten
natuurlijk wil je liever niet teveel betalen maar ik heb liever kwaliteit dan goedkoop.

9. uitrijmogelijkheden
ik ben niet zo'n buitenrijden. ligt gewoon mijn interesse niet en ik ben een schijterd buiten :p momenteel zijn deze wel prima en ik ga in de zomer regelmatig na het trainen nog een rondje buiten uitstappen ofzo of aan de hand wandelen.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:48

1. Hoeveelheid weidegang/paddock - elke dag naar buiten, ruime wei, harde eis, niet onderhandelbaar

2. Huisvesting - groot paard, dus grote stal nodig, niet onderhandelbaar

3. Voerbeleid - paard met iets gevoelige maag, dus indien hij last krijgt van het pensionvoer, moet het mogelijk zijn om ander voer te geven, niet onderhandelbaar

4. Accommodaties - in ieder geval een buitenbak, binnenbak zou mooi zijn, maar is absoluut geen dealbreaker. We staan nu ook zonder binnenbak omdat voorgaande punten super voor elkaar zijn. We hebben ook geen echte wasplaats, maar ach een beetje creatief zijn met een tuinslang, geen probleem.

5. Kosten - hoe goedkoper hoe beter natuurlijk, mits het niet ten koste gaat van het welzijn van mijn paard. Ik sta nu op een goede plek tegen een nette prijs en hoef zelf niet uit te mesten.

6. Reistijd - ik heb een auto dus als ik even zou moeten reizen, geen punt. Gelukkig kan ik het nu zelfs op de fiets doen.

7. Uitrijdmogelijkheden - Ook al ben ik in principe een recreatieve rijder, het staat niet bovenaan mijn lijstje.

8. Grootschaligheid - maakt me niet zoveel uit, zolang mijn paard maar in een ruinenkudde gehouden wordt met genoeg uitloop en niet hutje mutje met merries op een (te) klein weitje wordt gezet, want dat zou oorlog worden.

9. Bereikbaarheid wedstrijden - onbelangrijk

aikon

Re: Waar liggen jouw prioriteiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 13:13

Wat bij mij echt op nr. 1 staat is het nakomen van afspraken.

Ik heb door de jaren heen bij verschillende stallen mee gemaakt dat op punten als:
1*Weidegang/paddock (ook sociaal contact met soort genoten)
1*Huisvesting (ook sociaal contact met soort genoten)
1*Voerbeleid (onbeperkt goed ruwvoer)
2*Kosten (geen verschillende prijzen onder klant voor het zelfde diensten)
(belangrijke punten voor mij) Vaker niet dan wel afspraken hierover gehouden worden door pensionhouder. Helaas kom je daar pas achter als je er al staat.

3*Accommodatie voor mijn pony vind ik belangrijker dan voor mij zelf. (hoef geen luxe kantine met uitgebreid assortiment)
4*Afstand Ik ga veel op de fiets, dus niet een heel eind uit de buurt.
5*Uitrijmogelijkheden maken me niet uit, rij net zo makkelijk langs de weg.
6*Grootschaligheid zo klein mogelijk.
7*Wedstrijden rij ik niet.

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 13:23

Ik haak even in op het nakomen van afspraken. Ik vind inderdaad de relatie met je 'stalbaas' ook erg belangrijk, dat mist in het rijtje. Vaak biedt dat heel veel mogelijkheden binnen het voerbeleid, binnen buiten zetten etc. Na mijn paard twee keer verhuisd te hebben, is dit mijn volgorde:

Voerbeleid (minimaal 4x per dag ruwvoer)
Hoeveelheid weidegang/paddock (minimaal de hele dag overdags in een groepje naar buiten)
Huisvesting (minimaal een normale box; open op borsthoogte, voor de nacht)
Grootschaligheid (maximaal 10 pensionklanten)
Reistijd (maximaal 15 min met de auto)
Accommodaties (minimaal een buitenbak met goede bodem)
Uitrijmogelijkheden (mijn paard is geen held, dus dit is minder belangrijk)
Bereikbaarheid wedstrijden (heb auto en trailer, dus minder belangrijk)
Kosten (woon in Friesland, dus heb hier nog wel wat ruimte)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:11

Huisvesting & Hoeveelheid weidegang/paddock horen wat mij betreft bij elkaar, omdat voor mij DE voorwaarde geldt: paard moet 24/7 buiten kunnen. No way dat mijn paard uren achter elkaar in de stal wordt opgesloten. Haar stal staat ten allen tijde open, in een hoekje van de wei.
Ze heeft meer dan een jaar bij een ander paard gestaan, en dan klikt gewoon niet, met geen enkel paard. Ze kan over de draad met verschillende paardjes neuzen, en soms staan de shetjes bij haar, en daar lijkt zij het gelukkigste mee :)

Reistijd Net omdat ik er bewust voor kies mijn paard buiten te houden, moet de reistijd beperkt zijn. Ik voer haar zelf, 2x per dag, en wil ten allen tijde zo snel mogelijk daar kunnen zijn. Ik woon op 2 minuutjes van de wei, zo hoor ik dus ook wat zij hoort wat betreft vuurwerk e.d., als het hier onweert of regent daar dus ook.

Voerbeleid Het kacheltje moet branden, zeker als ze 24/7 buiten staan. Ik voer haar zelf 2x per dag, een weigenootje geeft haar onder de middag nog extra een portie hooi.

Kosten Geld groeit niet aan de bomen haha. Ik woon samen met mijn vriend, en hebben dus ook een hoop rekeningen te betalen.

Grootschaligheid Te druk vind ik maar niks, hoe kleinschaliger hoe liever. Hoe rustiger voor mijn paard ook!

Accommodaties Ik ben niet zo veeleisend wat betreft mezelf. Als mijn paard op een goed stuk wei staat, met een leuk stalletje er op, ben ik al blij. Voeren doe ik zelf, dus ik vind een droge opslag wel belangrijk. Water ook, ik vul haar tonnen zelf bij en de pomp doet het niet altijd, en da's niet zo handig haha.

Uitrijmogelijkheden Ik heb het geluk dat onze wei tegen een bos ligt. Maar rijden is geen prioriteit, als we 2x in de maand rijden is het veel. Daisy heeft artrose.

Bereikbaarheid wedstrijden Doen we niet aan mee, artrose :)

Solariums en 5 pistes e.d. zijn niet meer aan mij besteed. Ik waardeer vooral het buitenleventje en de charmes van alles zelf te doen :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:16

Welzijn van het dier, hoeveelheid weidegang en goed en genoeg ruwvoer. In ons geval nu als allereerste eis allergeenvrij voor onze tinker. Na het ruwvoer volgen goede frisse box, grootte of liever kleinte van de stal, opslag van de spullen, rust voor de baas, goede wandelmogelijkheid, prijs, afstand. De laatste is voor ons minder belangrijk, liever een eind verderop met een gezond en gelukkig paard dan dichterbij en een hoopje ellende of onrust.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:25

Huisvesting
Hoeveelheid weidegang/paddock
Voerbeleid
Kosten
Uitrijmogelijkheden
Accommodaties
Reistijd
Bereikbaarheid wedstrijden
Grootschaligheid

Mijn ideale stalling: weiland met daarin een (kleine) kudde paarden. Schuilstal aanwezig, deel wat verhard is waar gevoerd wordt. 24/7 buiten, 24/7 ruwvoer aanwezig. Verder zou een overdekte poetsplaats fijn zijn, maar geen must. En een afgesloten ruimte voor spullen + tweewieler. Daarnaast een paddock/bak om in te werken (evt. overdekt, maar weer geen must).

Ik ben redelijk tevreden met de stal waar mijn pony nu staat!
Alleen de schuilstal, overdekte poetsplaats en afgesloten ruimte voor tweewieler mist. Het is wel vlakbij, twee minuten fietsen!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:20

Huisvesting
    Hoeveelheid weidegang/paddock
    Voerbeleid
    Accommodaties
    Reistijd
    Grootschaligheid
    Uitrijmogelijkheden
    Bereikbaarheid wedstrijden
    Kosten

Belangrijkste vind ik reistijd en hoeveelheid buiten, voerbeleid..... Die drie moeten goed zijn. Maar ook voerbeleid. Arch, eigenlijk alles :P Maar buitengang zou ik echt niet meer op willen inleveren. Dus misschien is dat wel de belangrijkste.

Momenteel sta ik bijna ideaal :) Ze kunnen 24/7 buiten, heb een eigen paddock en weiland, dus geen groepen. Het is kale huur, je kan spullen van stal afnemen MAAR ik vind het ideaal dat ik ZELF mijn hooi kan kiezen, opslaan (tegen kosten opslag maar dat vind ik logisch), zelf kan bepalen wat ik wanneer ga voeren en hoeveel. Alles heb ik zelf in handen. Indien nodig laat ik voeren, maar lang niet altijd. Ze staat 24/7 in de paddock nu, met onbeperkt voer, ideaal!
Maar idealer zou zijn als de paddocks wat groter waren, ze wat langer op het land konden, er een schuilstal voor haar was zodat ze ook niet meer in stal hoeft in de winter, en als er een wateraansluiting was naar de paddocks toe zodat ik niet met waterzakken zou moeten klooien :Y)
Kudde verband moet ik niet hebben, daar is mijn paard niet echt geschikt voor (al zou ze misschien uiteindelijk wel kunnen, ze is steeds socialer aan het worden _/-\o_ )

Als ik iets nieuws zou moeten zoeken, dan zou buitengang en dan ook een eigen stukje buitengang wel echt een must zijn. Ik wil haar absoluut niet meer hele dagen op stal hebben, desnoods voor de nacht, maar als het even kan 24/7 zoals ik dat nu ook kan. Daarnaast de vrijheid om dingen zelf te bepalen. Voerkeuze zou ik ook niet meer uit handen willen geven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 11:04

Leuke vraag, helemaal gezien ik mijn hele leven al paarden aan huis heb.

Het belangrijkste vind ik het welzijn van mijn paarden. Ze moeten goed eten en elke dag met elkaar zo veel mogelijk naar buiten kunnen. Buiten wil ik wel dat ze een stuk droge bodem hebben en schuilmogelijkheden, al is het maar van een aantal bomen in de wei. Dus mocht ik aangewezen worden op een pensionstal:

1. Hoeveelheid weidegang/paddock met andere paarden
2. Huisvesting - daarbij hoort wat mij betreft dus ook de conditie waarin de weilanden/paddocks verkeren
3. Voerbeleid - onbeperkt ruwvoer
4. Accommodatie - goede buitenbak
5. Uitrijmogelijkheden - ben nou eenmaal gewend om de Utrechtse Heuvelrug aan je voeten te hebben
6. Grootschaligheid - liever een kleine stal
7. Reistijd - uiteraard zo dichtbij mogelijk
8. Kosten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 01:04

De twee ALLERbelangrijkste punten staan niet in de op:

kwaliteit van het ruwvoer en rust/harmonie in de groep

Dit, en hoeveelheid ruwvoer, 24/7 buiten en genoeg afwisseling in de huisvesting (dus geen saai, vierkant stuk) vind ik belangrijk. De rest is bijzaak.

sannxxelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 01:40

1. Huisvesting/hoeveelheid weidegang/paddock
Deze 2 punten vind ik samen het belangrijkste aspect. Ik wil graag dat mijn pony 24/7 buiten op het gras staat in een kudde. Ook vind ik het belangrijk dat er geen vreemden bij haar in de buurt kunnen komen die rotzooi in de wei kunnen gooien of haar voeren zonder dat ik daarvan af weet. Dus geen weiland bij een camping of een drukke straat, dat vind ik veel te gevaarlijk met die onhandige doos van mij die alles op eet.

2. Voerbeleid
Met stipt op 2 staat voor mij het voerbeleid. Ik vind het belangrijk dat mijn pony ten alle tijden ruwvoer tot haar beschikking heeft in de vorm van gras in de wei en hooi van een goede kwaliteit. Ik geef haar het liefst geen/zo min mogelijk brokken en supplementen dus daar moet het voerbeleid op aansluiten.

3. Uitrijmogelijkheden
Aangezien wij eigenlijk alleen maar boshobbelen zijn uitrijmogelijkheden belangrijk voor ons. Ik wil graag binnen een kwartiertje stappen in een natuurgebied of bos zijn waar we veilig en lang kunnen rijden.

4. Kosten
Als student zijnde heb ik niet zoveel te besteden, maar de kosten zijn niet mijn eerste prioriteit. Zo lang het geld de stalling waard is en ik het op kan brengen vind ik het prima. Mijn beestje is belangrijker dan mijn portemonnee.

5. Reistijd
Als ik het maar binnen 30 minuten kan fietsen, is het goed.

6. Accomodaties
Een weiland met schuilstal en uitrijmogelijkheden is voor mij genoeg. Een bak of longeercirkel is af en toe erg handig maar geen must. Veel luxe hebben we niet nodig.

7. Grootschaligheid
Het liefst zo klein mogelijk, we staan nu particulier wat erg goed bevalt.

8. Bereikbaarheid wedstrijden
Wij rijden geen wedstrijden!

Mijn merrie heeft een tijd in de omgeving van de Veluwe in een kudde 24/7 buiten gestaan. Dit beviel erg goed. Er was een buitenbak, longeercirkel en de uitrijmogelijkheden waren eindeloos! Ik vind het nog steeds erg jammer dat we daar noodgedwongen weg moesten. Nu staat ze bij een particulier aan huis in een kudde. 24/7 buiten met schuilstal, onbeperkt ruwvoer, constant toezicht, 5 minuten stappen naar het bos en 25 minuten fietsen vanaf huis. Helemaal top!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:57

Huisvesting Ik wil de paarden tenminste 6 uur per dag in vrijheid hebben. Paddock, weiland, verharde ondergrond met een warme/goed geventileerde (inloop) stal en contact met soortgenoten.
Hoeveelheid weidegang/paddock Tenminste 6 uur per dag, meer is beter.
Voerbeleid De gehele dag door de beschikking over goede kwaliteit hooi
GrootschaligheidHoe kleiner hoe beter
Reistijd Dicht bij huis is een pré i.v.m. drukke baan en gezinsleven + kindjes die rijden
Uitrijmogelijkheden Fijn voor mijn kindjes als ze dichtbij huis een leuk stapritje kunnen maken, en anders koppelen we gewoon de trailer achter de auto.
Kosten Groot paard tot € 340,-, onze mini's wil ik maximaal €80,- per pony kwijt zijn.
Accommodaties Niet van belang, mits schoon en netjes
Bereikbaarheid wedstrijden Niet van belang, als ik op wedstrijd wil koppel ik de trailer achter de auto

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:14

Voerbeleid, ik sta nu op een stal waar ik het helemaal zelf kan bepalen. Veel ruwvoer van goede kwaliteit aangevuld met hetgeen het paard nodig heeft.

Uitloop, Paard moet overdag lekker buiten kunnen lopen. Dat varieert nu van een of 6 in de winter tot als het weer het toe laat 24/7 in de zomer. Gemiddeld denk ik zo'n 10 tot 12 uur buiten.

Stallen. Moeten voldoende groot zijn daar een van mijn paarden ook behoorlijk groot is. Voor haar heb ik een 3,5 bij 4 box en de mogelijkheid om met het hoofd het gangpad in te kijken.

Uitrijmogelijkheden. Fijn in het bos kunnen rijden is wel erg leuk en goed voor het paard.Dat is voor nu De Lage Vuursche

Goede buitenbak. Het liefst het hele jaar door te gebruiken. Is op de stal waar ik nu sta helaas niet zo goed.

Bereikbaarheid. Meer dan 20 minuten enkele reis wil ik toch niet onderweg zijn.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:21

Voerbeleid Voldoende ruwvoer en krachtvoer
Hoeveelheid weidegang/paddock Paar uur per dag
Huisvesting Schone stallen die groot genoeg zijn
Accommodaties Liefst wel een binnenbak, springmateriaal beschikbaar, goede bodem
Reistijd Niet té lang over de weg om bij ruiterpaden te komen.
Uitrijmogelijkheden Buitenrit moet wel goed mogelijk zijn.
Bereikbaarheid wedstrijden Als ik maar niet een uur hoef te rijden voor een dressuurproef,
Grootschaligheid Maakt me niet zoveel uit, als het maar gezellig blijft

Kosten ga ik niet over, maar 400 euro vind ik wel te duur ;)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:49

Huisvesting is voor mij het meest belangrijk. Paard heeft lymfe oedeem aan een achterbeen en moet zo veel mogelijk kunnen bewegen. Ideale situatie zou een loopstal (met anderen, paard is erg sociaal) of stal met uitloop zijn.

Hoeveelheid weidegang/paddockmet minimaal 1 ander paard/pony. in de zomer 24/7, winter minimaal 6 uur per dag (en dan liefst verdeeld over 2-3 momenten) ben zelf prima bereid om per dag een moment op mij te nemen met buiten/binnenzetten, of het er nou 2 of 10 zijn maakt me niet zo veel uit.

Kosten Ik ben student, en wil niet meer dan €300 voor stalling van mijn paard (e-pony) betalen. Daar wil ik het voer, stro en hooi bij inbegrepen hebben

Voerbeleid ruim voldoende hooi, ben ook tevreden met voordroog/verpakt hooi. minimaal 3 ruwvoermomenten, 2x krachtvoer.

Accommodaties voldoende frisse lucht en licht overal, voldoende weiland, lichte binnenbak, goede bodem, buitenbak, paddocks, schone toiletten, kantine.

Bereikbaarheid wedstrijden Liefst een wedstrijdterrein/stal in de buurt waar we ohz heen kunnen, of op de pensionstal zelf wedstrijden. Wanneer dit niet mogelijk is carpoolen we met stalgenoten in de trailer of vrachtwagen, dus geen erg hoge prioriteit.

Uitrijmogelijkheden Paard is verkeersmak, een ritje door de berm of een rondje over de verharde weg maak je ons ook wel happy mee. Voor echt buiten rijden pakken we de trailer :)

Reistijd Voor een ideale stal ben ik best bereid om langer te rijden, maar niet langer dan 25min.

Grootschaligheid Ik sta nu op een erg grote stal, maar zou het ook naar mijn zin hebben op een kleinschalige stal, mits deze aan mijn andere wensen voldoet.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 16:15

Mijn pony staat 5 minuten van mijn huis vandaan op een eigen stuk grond met een stal.

Dus stel, ik zou op een pensionstal gaan staan:
1) Hoeveelheid paddock
Mijn pony hoeft niet op de weide. Hij moet per dag sowieso 10 uur buiten staan. Het liefste natuurlijk 24/7.

2) Voerbeleid
2 tot 3 keer op een dag ruwvoer. 2 keer ruwvoer. Ik wil ook zelf uit kunnen kiezen welk voer ik neem.

3) Reistijd
Aangezien ik alles op de fiets moet doen, wil ik niet langer dan een half uur fietsen.

4) Huisvesting
Een stal van 3x3 . Contact met andere paarden is niet geëist, aangezien ik toch alleen wil dat hij 's nachts op stal staat. Wel moet hij met zijn hoofd naar buiten kunnen kijken.

5) Accomodaties
Als er longeerring is of een kleine bak, zo'n 15x20, vind ik het oké aangezien ik toch niet rijd.

6) Uitrijmogelijkheden
Dit is niet zozeer echt een 'uitrij' mogeijkheid, maar meer een bos waar ik met mijn pony lekker kan stappen. Ik wil graag binnen een kwartiertje stappen in een bosgebied zijn waar ik veilig kan wandelen.

7) Grootschaligheid
Het maakt mij eigenlijk niets uit. Zolang er niemand aan mijn pony komt en alles aan mijn waardes voldoet vind ik het prima.

8) Bereikbaarheid wedstrijden
Dit is voor mij helemaal niet van belang aangezien ik geen wedstrijden rijd. Ik vind het wel heel gezellig om wedstrijden te kijken :) .

Kosten
Ik ben volledig afhankelijk van mijn ouders. Dus eigenlijk staat dit ook op de eerste plek. Maar als het dan zo dusdanig slecht zou zijn, heb ik liever geen pony.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:11

1. Huisvesting, Hoeveelheid weidegang/paddock & Voerbeleid
Dit is voor mij de belangrijkste prioriteit en deze drie zijn niet los van elkaar te zien. Ik wil mijn paard zoveel mogelijk buiten, liefst 24-7, maar dan wel met schuilstal, en anders (zoals nu) in de winter 's nachts op stal. Die stal moet dan minimaal 3x4 zijn, licht, frisse lucht, met luik en voldoende stro (zelf mesten). Liefst heb ik mijn paard het jaar rond op de wei, maar dat kan bij ons niet, dus dan is een ruime, droge, paddock een alternatief voor de wintermaanden. Op de wei voldoende gras en op stal onbeperkt, goed hooi. Veiligheid vind ik ook heel belangrijk (Niet zo makkelijk het land op kunnen komen als vreemde). Dat mijn paard niet alleen hoeft te staan vind ik eigenlijk een vanzelfsprekendheid.

2. Reistijd
Aangezien ik elke dag naar mijn paard wil en aangewezen ben op mijn fiets, moet het nog wel haalbaar zijn om er te komen.
Maar als de ideale stal verder weg ligt en met ov binnen een uur te bereiken is, sta ik daar ook voor open.

3. Accommodaties & Uitrijmogelijkheden
Dit valt samen: bij goede uitrijmogelijkheden stel ik iets minder eisen aan de accommodatie, omdat ik dan buiten kan trainen. Maar een goede rijbaan vind ik eigenlijk wel een must, want ik hou mijn paard graag heel en gezond.
Verlichting en stromend water en een wc vind ik ook wel basisvoorzieningen eigenlijk.
Een spuitplaats met warm water vind ik heerlijk, maar heb ik nu helaas niet.

4. Kosten
Voor een goede stal ben ik bereid meer te betalen, maar het moet financieel natuurlijk wel kunnen.

5. Grootschaligheid
Liefst kleinschalig, maar ook dan kun je gezeur hebben op stal. Als het een goede stal is met een fijne sfeer en genoeg ruimte voor de paarden vind ik grootschalig ook acceptabel.

6. Bereikbaarheid wedstrijden
Ik rij geen wedstrijden, dus voor mij geen prioriteit.

NB: als iemand een stal weet die aan deze eisen voldoet en bereisbaar is vanuit Amsterdam, hoor ik het graag via PB :)
Laatst bijgewerkt door Nikass op 12-11-14 14:45, in het totaal 3 keer bewerkt

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:26

Huisvesting, hoeveelheid weidegang en voerbeleid.
Net al bij iemand anders staan deze gecombineerd op één.
Ik vind ruime, schone en veilige stallen erg belangrijk, net als dat mijn pony niet alleen mag staan, hij heeft graag contact met andere paarden. Ook weidegang in de zomer en paddock in de winter is voor mij een must. Krachtvoer vind ik prima om zelf te voeren (of klaar te zetten), maar ze moeten wel ruim ruwvoer krijgen, bij voorkeur voordroog ivm stofallergie
Boxen met alleen tralies is voor mij een no-go.

Reistijd, ik wil er heen kunnen fietsen (max 30 min) en met de auto heen kunnen. Voorheen stond mijn pony op 35 min met de auto. Hoe fijn de stal ook was, dat was helaas te ver.

Kosten De duurste stallingen kan ik niet betalen, maar budget is wel redelijk

Uitrijmogelijkheden Aangezien mijn pony wat ouder is maak ik graag buitenritten, ik kan hiervoor niet elke keer de trailer pakken.

Accommodaties Ik wil minimaal een bak hebben, water en ruimte voor spullen.

Grootschaligheid Ik heb op een stal gestaan met 2, 5, 20 en nu zelfs 100 paarden, bij allemaal was de grootte geen probleem.

Bereikbaarheid wedstrijden Momenteel rij ik geen wedstrijden, anders is het ook geen probleem, kan best een stukje rijden met de trailer.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:30

Ik mis wel een punt in het lijstje wat voor mij heel belangrijk is: ik wil de mogelijkheid hebben tot het meenemen van eigen instructie.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:37

1. Voerbeleid
Mijn paard moet onbeperkt ruwvoer tot beschikking hebben. Ik heb gezien hoeveel verschil dat maakt.

2. Huisvesting
Is samen met voerbeleid eerste prioriteit. Mijn paard heeft op stal gestaan, gedeeltelijk buiten gestaan en tegenwoordig permanent buiten met schuilstal. Ik ga nooit meer over naar een gewone stalling want ook hierin heb ik onvoorstelbaren veranderingen bij mijn paard gezien.

3. Kosten
Dit vind ik eerlijk gezegd niet echt wat met de rest te maken hebben. Voor mij is het tegenwoordig heel simpel: als ik de bovenste 2 punten niet kan bereiken met mijn budget, dan heb ik geen budget voor een paard.

4. Accomodatie
Het is wel fijn om een bak tot beschikking te hebben en wat andere faciliteiten. Ik sta nu op 10 minuten lopen van een acoomodatie met binnen/buitenbak warm water, longeerton, stallen, paddocks en de hele rataplan. Moet wel zeggen dat dit wel maximale afstand voor mij is.

5. Grootschaligheid
Maakt me niet uit, als paardlief het maar goed heeft

Dat vind ik wel het minst boeiende. Als ik wedstrijden wil rijden moet ik toch al ver weg, daarnaast staat mijn wil voor wedstrijden totaal niet in hetzelfde kader als het welzijn van mijn paard. Dus ook deze past wat mij betreft niet echt in het rijtje.

Waar ik echt van achterover val is dat er best wat mensen zijn die het voerbeleid geen hoge prioriteit geven. Dat hun paard wel gelukkig lijkt te zijn met 2!!!!! voerbeurten of dat er max 3 keer ruwvoer gegeven mag worden. Hier valt mijn mond van open. Ongelofelijk.
Ik wil niet mensen afzeiken hiermee, echt niet, maar ik begrijp niet dat sommige mensen niet even wat informatie opzoeken over hoe belangrijk ruwvoer voor een paard is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:48

PowerReiner schreef:
Waar ik echt van achterover val is dat er best wat mensen zijn die het voerbeleid geen hoge prioriteit geven. Dat hun paard wel gelukkig lijkt te zijn met 2!!!!! voerbeurten of dat er max 3 keer ruwvoer gegeven mag worden. Hier valt mijn mond van open. Ongelofelijk.
Ik wil niet mensen afzeiken hiermee, echt niet, maar ik begrijp niet dat sommige mensen niet even wat informatie opzoeken over hoe belangrijk ruwvoer voor een paard is.

Mee eens! Ik wil niet meer dat mijn paard moet wachten om te mogen eten. Ruwvoer moet altijd beschikbaar zijn. En niet van dat vieze stinkende koeienkuil, maar goed ruwvoer. Krachtvoer regel ik zelf wel, voor zover van toepassing.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:02

Mijn prioriteiten
1. Hoeveelheid weidegang/paddock: in verband met haar artrose en allergieën wil ik haar zoveel mogelijk buiten hebben, maar toch 's nachts op stal, omdat ze anders haar rust niet pakt.
2. Huisvesting: vanwege haar allergieën moet ze sowieso in een buitenstal, met minimaal de afmeting 3x3 en op stro, want andere bodembedekkingen eet ze op.
3. Voerbeleid: voldoende hooi (minimaal 3x per dag) en brok voor 09.00 uur ivm medicijnen voor haar allergieën.
4. Reistijd: 15 minuten heen, 15 minuten terug met de auto is wel max. Ik wil nog weleens twee per dag langs gaan, dus langer is niet te doen.
5. Kosten: het moet wel betaalbaar zijn, €250 per maand vind ik een mooi bedrag.
6. Uitrijmogelijkheden: ik rij voornamelijk buiten, dus ik vind het wel fijn om niet alleen maar in het drukke centrum te moeten rijden (woon in de randstad, Rotterdam)
7. Accommodaties: aangezien ik alleen maar buitenrij, hoef ik geen binnenbak/stapmolen etc. Wel een vereiste is een droge paddock, waar ik ook kan longeren en weidegang.
8. Grootschaligheid: liever wat kleiner, maar als aan alle eisen wordt voldaan, maakt de grote niet zoveel uit.
9. Bereikbaarheid wedstrijden: ik rij geen wedstrijden, dus niet van belang.

Mijn ideale situatie (DIE IK OVERIGENS VORIGE MAAND GEVONDEN HEB *\o/* )
Waar we nu sinds vorige maand op stal staan voldoet aan al mijn eisen. Het heeft een paar jaar geduurd om het te vinden. Zeker hier in de randstad is het moeilijk te vinden. Ze heeft nu een ruime buitenstal met stro als bodembedekking. Ze krijgen 4x per dag een goede portie kwaliteit hooi. Ze gaan van 10 tot 5/6 in de winter naar buiten. Ze gaan met regen in de paddock met hooi en als het weer het toelaat mogen ze op de wei. Dit geld ook voor de zomer (24/7 's zomers ook mogelijk). De paddocks zijn vrijwel altijd droog. Er mag ook in gelongeerd en gereden worden. Buitenrijmogelijkheden zijn hier super! We rijden hier langs de maas, zonder dat we auto's tegen komen! Veel sociaal contact met andere paarden. De paarden hebben het ook heerlijk naar hun zin!

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:03

Accommodaties
zijn voor mij heel belangrijk, omdat ik niet veel naar buiten ga en de mogelijkheid heb Om mijn paard goed Te trainen voor wedstrijden. Ideaal zou zijn, binnenbak, buitenbak, longeer ring (overdekt), springweide, uitstappad, stapmolen, wasplaats met warm water, solarium, paddock en weides, zadelkamer, plekje voor trailers/vrachtwagen en een kantine zou ook fijn zijn.

- weidegang/paddock
in de zomer heb ik mijn paard het liefst van sochtends vroeg tot een uur of 3 buiten, Dan heeft hij geen volgevreten grasbuik als ik met hem aan het werk wil. In de winter van een uurtje of 9 tot een uurtje of 3 ook, het is voor mij belangrijk dat mijn paard buiten kan lopen, maar niet in de blubbertroep.

-huisvesting vrij Grote binnenstal, met eventueel een luik in de muur om naar buiten Te kunnen kijken. Op vlas of houtschaafsels, met rubberen matten op de vloer.

- voerbeleid
onbeperkt ruwvoer dmv slowfeeders, 2 keer per dag brok/muesli met toegevoegde vitaminen mineralen suplementen. Brok/muesli zou ik zelf aanschaffen, ruwvoer onbeperkt bij de prijs in, zou wel fijn zijn als er de mogelijkheid is dat de brok/muesli voor mij gevoerd word zodat ik me niet druk hoef Te maken als ik eens een dagje niet kan.

- reistijd
ik wil niet langer Dan 30 minuten reizen om bij mijn stal Te Komen, vanwege een druk Leven, maar ook omdat ik in geval van nood redelijk snel ter plekke wil kunnen zijn

- kosten
met alles wat ik wil ben je natuurlijk niet goedkoop uit, dus kosten zijn voor mij minder belangrijk. Daar heb ik voor gekozen, zal ik er ook voor moeten dokken :D

- bereikbaarheid wedstrijden
is best fijn, maar in de trailer/vrachtwagen moeten ze toch al, dus ik ga er niet speciaal een stal op uitzoeken :)

- uitrijmogelijkheden
hetzelfde als wedstrijden, best leuk. Maar veel buitenrijden doe ik toch al niet (zelden) en Dan kan ik net zo goed de trailer pakken en ergens heen.

-grootschaligheid
grootschaligheid maakt mij echt niets uit, zolang het maar overzichtelijk is, en er genoeg accommodatie is voor iedereen. Als er een hele berg klanten staat, verwacht ik wel dat er genoeg rijbakken zijn, binnen en buiten, genoeg longeer ringen, en genoeg solariums bijv. Dus zolang de accommodatie goed is afgestemd op het aantal mensen/paarden zal het mij een worst wezen of dat er 5 of 500 zijn.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:10

1. Huisvesting, Hoeveelheid weidegang/paddock & Voerbeleid
Een ruime schone stal in een frisse schone omgeving, niet stoffig. Overdag buiten, 's nachts op stal zowel winter als zomer minimaal 6 uur en als het weer het toelaat langer. Voerbeleid vind ik heel belangrijk, minimaal 2x per dag ruwvoer en liefst vaker. Minimaal 10kg ruwvoer voor een paard van 600kg en liefst meer, liefst hooi en minimaal 2x per dag gevoerd, mogelijkheid tot het zelf bepalen van je krachtvoer.

2. Reistijd
Ik moet 4 dagen in de week in de avond na 7 uur heen, wil het zowel met auto als fiets kunnen bereiken. Maximaal een kwartiertje fietsen.

3. Accommodaties
Zowel binnen als buitenbak, 60x20 bak zou fijn zijn. Longeercirkel aanwezig, stapmolen geen must maar wel heel fijn. Mogelijkheid tot buiten zetten in zomer en winter.

4. Kosten
Maximaal €300 per maand all in.

5. Grootschaligheid
Vind ik wel gezellig, liever wat grootschaliger dan heel klein.

Sowieso moeten er op stal officiële wedstrijden georganiseerd worden, verder vind ik het wel leuk als daar ook mogelijkheid toe is in de omgeving maar om iets verder te moeten is niet heel erg. Maximaal een half uurtje met de auto.