Nieuwe paardenwet in IJsland?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind je van de nieuwe IJslandse paardenwet(ten)?

Ik vind het goed!
33 (46%)
Ik vind het licht overdreven.
17 (23%)
Ik vind het zwaar overdreven!
3 (4%)
Ik vind het niet haalbaar bij mij op stal.
8 (11%)
Ik vind het haalbaar bij mij op stal.
10 (14%)

Totaal aantal stemmen: 71

Lientjuhh22

Re: Nieuwe paardenwet in IJsland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:30

Met het meeste ben ik eens, alleen er staat ook een stukje 'Een paard mag slechts een uur in een stand staan', vraag me toch af hoe ze dat willen gaan controleren

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:38

Goed bezig zijn ze! Wel zijn veel van de wetten lastig te controleren.

En mensen bedenk wel dat het daar heel anders is dan hier, het hooi wat ze voeren is heel arm, dus 4 kilo per dag daarvan is veeeel minder rijk dan 4 kilo Nederlands hooi. Ik las net ook iemand die het had over 2x per dag voeren naast weiland, zo bedoelen ze het waarschijnlijk niet want het paard 'voert' zichzelf dan wanneer nodig, en dan weer het gras is daar veel armer dan hier. Toen ik net op IJsland was om te werken schrok ik ook van de hoeveelheid hooi dat de paarden kregen, maar ze waren perfect op gewicht. Verder zijn er een paar punten waarvan ik denk ; oke? (Rubber matten) maar wellicht verkeerd vertaald? Of gewoon raar!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:05

floppy001 schreef:
Ik vind de wet lichtelijk overdreven, maar het stukje over de schuilstal spreekt mij wel aan :D Dat zou hier ook ingevoerd moeten worden en dan zo dat je geen vergunning meer aan hoeft te vragen }>

Kan ik tenminste eindelijk mijn paardjes 's nachts buiten laten :D

Verdiep je eens in hoe ze op IJsland met paarden omgaan.

Die regels ongenuanceerd projecteren op de NL-situatie geeft geen blijk van enige kennis van zaken rondom regelgeving in NL.........

Tamsin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:08

sorry ikke, wist niet dat je een expert was in IJslandse regelgeving.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:20

Ik lees geen dingen waarvan ik denk 'Jeetje, hoe komen ze daar nu weer bij?' De regels lijken me erg aangepast aan de situatie daar en er wordt in ieder geval duidelijk over paardenwelzijn nagedacht én er wordt actie ondernomen, een goede zaak.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:21

Op IJsland spelen paarden nou eenmaal een andere rol in het leven (en de geschiedenis) van mensen dan in Nederland.

Ik vind het goede regels die vast en zeker niet allemaal gehandhaafd en gecontroleerd kunnen worden. En het lijkt me niet meer dan logisch dat er in geschommeld gaat worden door paardeneigenaren. Dingen als een schuilstal (IJslandse paarden worden vaak gehouden op grote vlakke stukken land en kunnen hier goed tegen) zullen niet meteen gerealiseerd kunnen worden. En er zullen veel oude boertjes zijn die er niet om staan te trappelen om hun eeuwen ouden manier van paarden houden aan te passen.

De optie "Ik vind dit niet haalbaar bij mij op stal" vind ik een beetje irrelevant, aangezien de leefomstandigheden en de manier van paarden houden totaal anders is dan in Nederland. Heeft niet veel met elkaar te maken.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:30

Ik vind de meeste regels zeker niet verkeerd, al heb ik zo mijn twijfels bij de verplichting tot rubberen matten. Maar misschien is dit, zoals hierboven al gemeld, een vertalingsfout.

Vooral het aan grenzen leggen van het geluid op evenementen/wedstrijden vind ik een goede regel. Sommige evenementen knalt de muziek erg hard uit de boxen, voor mijn oren niet fijn, maar voor een paard lijkt het mij ook geen pretje :n