Mijn paard verveelt zich in de stal dus eet bodem op.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 13:25

ponyparadijs schreef:
Maar waarom dan beperkt voeren?
Geen krachtvoer en onbeperkt ruwvoer.
Gebruik slowfeeders zodat ze langer bezig is.
Stop in de netten af en toe een worteltje
Voer des noods een vitamine korrel in een voerbal.
En hou haar gewoon op stro.
Als ze onbeperkt ruwvoer hebben houdt ze ook wel op met haar hele stal leeg eten.

ik wil wel zoon slowfeeder aanschaffen maar dat werkt geloof ik hetzelfde als die hooinetten ofniet?

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 13:29

sanne1992 schreef:
Onbeperkt hooi, en elke dag een mooie laag stro erin. Evt, daaronder zaagsel voor de vochtopname.
Stro kan ze ook op knabbelen.

Hooi in een slowfeeder, daarnaast een speelbal (aan een touw). Wilgentakken zijn ook ideaal.

Een Himalaya liksteen erin hangen, en evt een speelbaal die ze moet rollen voor snoepjes (of een maken die je aan een touw kan hangen als je niks op de grond wil hebben liggen.

stro knabbelt ze niet op ze eet het op. zaagzel eet ze ook op en een speelbal heeft ze al. ze heeft er zelfs 4 in de stal hangen. die liksteen die ze binnen een uur opheeft is zoon Himalaya steen alleen dat zout lijkt me niet erg goed voor haar ofzo. en zoon speelbal wat je zegt met snoepjes hoe ziet die dr uit om op te hangen? want ze mag indd niet teveel op de grond hebben liggen.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:30

Benthe2014 schreef:
ponyparadijs schreef:
Maar waarom dan beperkt voeren?
Geen krachtvoer en onbeperkt ruwvoer.
Gebruik slowfeeders zodat ze langer bezig is.
Stop in de netten af en toe een worteltje
Voer des noods een vitamine korrel in een voerbal.
En hou haar gewoon op stro.
Als ze onbeperkt ruwvoer hebben houdt ze ook wel op met haar hele stal leeg eten.

ik wil wel zoon slowfeeder aanschaffen maar dat werkt geloof ik hetzelfde als die hooinetten ofniet?

het fijne aan slowfeeders is dat de gaten veel kleiner zijn dan die van hooinetten, waardoor paarden moeilijker het eten te pakken krijgen. Hierdoor gaat het eten trager en zijn ze langer bezig.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:32

Slowfeeders hebben veel kleinere mazen waardoor ze langer bezig zijn met het hooi. Evt zou je zo'n net nog midden in de stal kunnen hangen.
Als ze onbeperkt hooi in een slowfeeder heeft zal ze minder stro eten. Desnoods kan je graszaadhooi halen daar zitten minder voedingsstoffen in en dan is het meer bezigheidstherapie.
Krachtvoer liever achterwege laten.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:32

Zoveel hooinetten hangen dat ze dag en nacht hooi heeft.
Dan zal ze haar stalbedekking niet op eten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:34

Begin eens met alle hooi in een slowfeeder te voeren. Het gaat om een dier dat volwassen ongeveer 600kg gaat wegen waarschijnlijk. Dus eet als basis 9-12kg droge stof aan ruwvoer (= 11-14.5kg hooi (80% ds) of 13.5-18kg voordroog (60% ds)). Jouw dier is nog geen volwassen paard en weegt dus minder, maar is wel in de groei en kan dus de extra energie in de ruvoervariant goed gebruiken. Ik zou dus alsnog beginnen met 14kg hooi te voeren. Dat door een slowfeeder hooinet voor in ieder geval 10kg te gebruiken en daarnaast dan nog 2x een los plakje hooi te voeren.

http://www.equiculinair.nl/product_info ... cts_id/397

Dit is zo'n slowfeeder hooinet.

Daarnaast zou ik de biks mengen met veel gehakseld ruwvoer zoals pavo daily plus, luzerne (max. 1kg per dag) of compact gras. In ieder geval iedere keer een volle voerschep erbij. Zodat ze zo lang mogelijk bezig is met haar krachtvoer.

Wordt ze te dik? Dan eerst krachtvoer minderen. Ze kan beter 2kg hooi extra eten dan 1 kg krachtvoer extra. Als je bang bent voor te weinig vitaminen en mineralen zijn daar extra supplementen voor. Marstall Force hoef je bijv maar 100g van te geven.

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 13:40

Mizora schreef:
Begin eens met alle hooi in een slowfeeder te voeren. Het gaat om een dier dat volwassen ongeveer 600kg gaat wegen waarschijnlijk. Dus eet als basis 9-12kg droge stof aan ruwvoer (= 11-14.5kg hooi (80% ds) of 13.5-18kg voordroog (60% ds)). Jouw dier is nog geen volwassen paard en weegt dus minder, maar is wel in de groei en kan dus de extra energie in de ruvoervariant goed gebruiken. Ik zou dus alsnog beginnen met 14kg hooi te voeren. Dat door een slowfeeder hooinet voor in ieder geval 10kg te gebruiken en daarnaast dan nog 2x een los plakje hooi te voeren.

http://www.equiculinair.nl/product_info ... cts_id/397

Dit is zo'n slowfeeder hooinet.

Daarnaast zou ik de biks mengen met veel gehakseld ruwvoer zoals pavo daily plus, luzerne (max. 1kg per dag) of compact gras. In ieder geval iedere keer een volle voerschep erbij. Zodat ze zo lang mogelijk bezig is met haar krachtvoer.

Wordt ze te dik? Dan eerst krachtvoer minderen. Ze kan beter 2kg hooi extra eten dan 1 kg krachtvoer extra. Als je bang bent voor te weinig vitaminen en mineralen zijn daar extra supplementen voor. Marstall Force hoef je bijv maar 100g van te geven.

ik ben alleen bang dat ze die slowfeeder ook kapor maakt. ze heeft al 4 hooinetten gesloopt. daarom hebben we maar een korf opgehangen. ze staat nog we naast een ander paard en die gaat 1 uur per dag nog maar het land in anders is zij veel te opgefokt. en ze moet dus rust houden vanwege haar been

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:41

Benthe2014 schreef:
max66 schreef:
ik zou zelfs geen medische reden kunnen bedenken om een paard dagenlang op stal te laten staan. Een paddock buiten zou in alle gevallen kunnen imo...

Maar ik zou iig onbeperkt hooi aanbieden, dan begint ie vast niet aan de bodembedekking

als een paard niet mag lopen dan kan ik haar moeilijk in de paddock zetten.

Desnoods de paddock kleiner maken (zoals haar stal), zodat ze toch in de buitenlucht kan staan en wat om haar heen kan kijken, eventueel snuffelen over de draad met andere paarden. In zou mij paard echt nooit drie maanden op stal laten staan!
In stal loopt en draait ze ook, helemaal stil is dat been toch niet

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 13:42

Kirrr schreef:
Zoveel hooinetten hangen dat ze dag en nacht hooi heeft.
Dan zal ze haar stalbedekking niet op eten.

ik wil haar niet te dik krijgen want als ze weer mag beginnen met lopen dan moet ze en dat oefenen maak ook weer afvallen. dat is allemaal zo dubbel belastend voor haar been.

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 13:45

Desnoods de paddock kleiner maken (zoals haar stal), zodat ze toch in de buitenlucht kan staan en wat om haar heen kan kijken, eventueel snuffelen over de draad met andere paarden. In zou mij paard echt nooit drie maanden op stal laten staan!
In stal loopt en draait ze ook, helemaal stil is dat been toch niet

dat hebben we 1 keer geprobeerd en toen ging het dus helemaal mis. ze klapte weer een paar keer door haar been heen. gelukkig was de dierenarst er zelf bij dus ze kon meteen geholpen worden. en je zou zelf ook wel moeten hoor als je paard dit had. of je moet hem meer schade willen aanrichten.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:47

armer ruwvoer nemen dan.
Maar hou er wel rekening mee dat ze in de groei is he

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:48

In wat voor soort stal staat ze, kan ze andere paarden zien en aanraken ?

Maflinger_S

Je zou eens kunnen kijken of je vier van die "Amerikaanse" hekken in en vierkantje aan elkaar kunt zetten en daar je paard in zetten, ergens buiten, zodat ze toch wat kan zien. Het zou nog mooier zijn als je dat kooitje elke dag zou kunnen verplaatsen op de weide, zodat ze toch kan grazen.
Ik heb dat ooit jaren geleden zo gedaan met mijn toen kreupele ponybeest en het is niet ideaal maar het werkte best.

Deugenietje

Heb geen tips, maar veel sterkte met je paardje. Het doet jouw al genoeg pijn dat dit moet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:49

Als ze (vrijwel) onbeperkt hooi heeft, dan heeft ze ook geen reden om bewust aan het hooinet te gaan plukken. Terwijl dat met een leeg hooinet en verveling wel degelijk interessant is. Ik zou het dus zeker proberen. Een ruif geeft namelijk ook weer risico op long- en oogproblemen door het stof dat naar beneden dwarrelt. Dat wil je ook niet, dan komen er alleen maar problemen bij.

Hoeveel krachtvoer geef je haar, hoeveel kg en wat (exact, dus bijv. pavo condition)?

Dat is een veel grotere dikmaker dan hooi en het zorgt eerder voor maagproblemen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:50

Benthe2014 schreef:
max66 schreef:
ik zou zelfs geen medische reden kunnen bedenken om een paard dagenlang op stal te laten staan. Een paddock buiten zou in alle gevallen kunnen imo...

Maar ik zou iig onbeperkt hooi aanbieden, dan begint ie vast niet aan de bodembedekking

als een paard niet mag lopen dan kan ik haar moeilijk in de paddock zetten.

In stal loopt en draait ze ook, helemaal stil is dat been toch niet[/quote]

Het paard mag duidelijk niet lopen! Dus elke dag heen en weer naar een paddockje ter grootte van een box is al te veel. Soms ontkom je niet aan stalstraf-- ik heb er ook een op stal staan, heeft een breuk in het hoefbeen en die krijgt alleen maar ruwvoer, geen krachtvoer en extra stro, dit gaat bij mij prima .
Echt krachtvoer vermijden ts, dat heeft je paard echt niet nodig hoor

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 13:51

Letsdunit schreef:
In wat voor soort stal staat ze, kan ze andere paarden zien en aanraken ?

ze staat in een buitenstal waar nog 1 paard naast staat. voor de stal is nog een betegelt stuk met een hek tussen de bak en dat stukje. mijn andere paard staat naast haar in de stal en daar zit alleen tralies tussen. dat paard mag dan ook op dat betegelde stuk komen. zij niet omdat ze niet teveel mag lopen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:52

Benthe2014 schreef:
dat hebben we 1 keer geprobeerd en toen ging het dus helemaal mis. ze klapte weer een paar keer door haar been heen. gelukkig was de dierenarst er zelf bij dus ze kon meteen geholpen worden. en je zou zelf ook wel moeten hoor als je paard dit had. of je moet hem meer schade willen aanrichten.

dat kan op stal ook gebeuren, zoals ik al zei, daar loopt en draait zo ook rond. Idd zoals hier ergens gezegd word, van die hekken een kleine paddock maken, al is het maar voor de afleiding (en de buitenlucht)...

Als ik eerlijk ben liet ik mijn paard nog liever inslapen (let wel, in MIJN specifieke situatie) dan drie maanden op stal staan, ik vind dat zo erg voor een paard!

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 13:53

Deugenietje schreef:
Heb geen tips, maar veel sterkte met je paardje. Het doet jouw al genoeg pijn dat dit moet.

dankjewel. en ja indd ik zie liever mn paardje lekker knetteren door de bak en de wei en haar met mn andere paard zien spelen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:54

Je hoort een 2-jarige niet op dieet te zetten. Gewoon 24/7 ruwvoer geven. Dan verveelt ze zich ook minder en eet ook geen tot weinig stro op. Dat ze nu haar stal leeg eet, geeft wel aan dat je te weinig ruwvoer geeft.

Hier ook al een keer een 2-jarige gehad die om medische redenen een maand op stal moest blijven. Die hebben we de hele dag voorzien van ruwvoer. En is daar echt niet moddervet van geworden. Plus ze verveelde zich geen moment.

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 13:55

max66 schreef:
Benthe2014 schreef:

dat kan op stal ook gebeuren, zoals ik al zei, daar loopt en draait zo ook rond. Idd zoals hier ergens gezegd word, van die hekken een kleine paddock maken, al is het maar voor de afleiding (en de buitenlucht)...

Als ik eerlijk ben liet ik mijn paard nog liever inslapen (let wel, in MIJN specifieke situatie) dan drie maanden op stal staan, ik vind dat zo erg voor een paard!

ik vind het ook super erg maar als een paard nog kan beter worden en de rest van dr leven door kan leven wat zijn dan die 3 maanden stal nog? daar moet ik gwn doorheen kijken. en echtwaar ik heb nog nooit van mijn hele leven zoon rustige intelligente 2 jarige gezien. ze is zo sociaal. zoon beestje kun je het niet aan doen om haar te laten inslapen.

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 13:57

FriesWytske schreef:
Je hoort een 2-jarige niet op dieet te zetten. Gewoon 24/7 ruwvoer geven. Dan verveelt ze zich ook minder en eet ook geen tot weinig stro op. Dat ze nu haar stal leeg eet, geeft wel aan dat je te weinig ruwvoer geeft.

Hier ook al een keer een 2-jarige gehad die om medische redenen een maand op stal moest blijven. Die hebben we de hele dag voorzien van ruwvoer. En is daar echt niet moddervet van geworden. Plus ze verveelde zich geen moment.

ze krijgt door en door ruwvoer. en ik zet haar niet op dieet. dat zij ik voor daarna. ik wil gewoon het beste voor haar ze is mn alles. om haar af te lijden ben ik eigenlijk ook de hele dag bij haar.

Evelijn

Re: Mijn paard verveelt zich in de stal dus eet bodem op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:59

Hoeveel ruwvoer voer je haar dan? Heb je het al gewogen? Heeft ze het weleens op?

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 13:59

max66 schreef:
Benthe2014 schreef:

en dat gebeurt niet op stal want daar is hen niet zo hobbelig als in de wei en in de bak.

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 14:00

Evelijn schreef:
Hoeveel ruwvoer voer je haar dan? Heb je het al gewogen? Heeft ze het weleens op?

snachtes heeft ze het op soms. en anders niet. maar ze begint gerust aan haar stro ookal licht er nog hooi.