Prikkeldraad rond weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 19:24

Je kan ook een paar houten palen slaan en dus een eigen omheining maken voor de oude waar prikkeldraad zit. 2 lijnen spannen hoog en 1 iets onder het midden..
als ze respect hebben voor de draad gaan.ze echt niet door 2 hekwerken heen.
Als ze schrikken en ontsnappen laat schrikdraad ook hevige wonden na als ze erin blijven hangen kan ik je vertellen.

Uiteraard dien je hier zelf voor te zorgen als je huurt tenzij hij anders heeft afgesproken met jou. Wees blij met land en deel omheining. Hier krijg je en geen land en als je al wat vind compleet kaal.
Paarden houden kost geld.

hoeft ook maar 1 malig geplaatst te worden als je goede behandelde palen en goede kwaliteit draad koopt. Bij ons zit het nu 7 jaar en werkt nog perfect

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 19:30

Ik heb in de zelfde situatie gezeten. Heb idd ook op 3m afstand schrikdraad geplaatst. Toch was ik er niet gerust op, en heb t prikkeldraad weg gehaald. Dag nadat ik t had weg gehaald vlogen mijn paarden door de draden, Merrie was hengstig en verjaagde 1 van mn ruintjes uit de groep.

Mijn 3 paardjes; 2 ruintjes en 1 merrie

Ik was zo blij dat ik naar mn gevoel had geluisterd.

Equardor

Re: Prikkeldraad rond weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:42

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:49

Dat is een voorstel van de dierenbescherming en geen wet of officieel besluit. Dat paarsenbesluit heeft geleid tot de gids goede praktijken paard. Daarmee hebben paarden houders een handreiking om goed voor hun paard te zorgen, een intentie dus. Maar het is geen wet.

Wel staat in de wet dat de omheining moet deugen en dieren zich er niet aan mogen verwonden. Maar geen verbod op prikkeldraad.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:10

Is inderdaad geen wet want bijv. artikel 10 lid 3 zegt : verbod op paardenmarkten maar volgens mij is vandaag nog een grote geweest. :j
En zo zijn de meeste artikels geen wetgeving geworden en zullen het waarschijnlijk ook nooit worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:43

Equardor schreef:
http://edepot.wur.nl/162382
dit is een besluit van 2011 voor wie het graag weten wil }>

Dat is een voorstel en zeker geen wet geworden.... Voordat je gelijk dingen roept over verboden etc, check je bron.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:30

Ik huur ook een wei met rondom prikkeldraad.
Wij hebben er voor gekozen om rondom met afstandshouders aan de bestaande palen 2 rijen dik stroomlint (40 mm) te maken.
Die van mij komen niet zo maar in de buurt vd draad, dus ik vertrouw erop dat het goed genoeg is voor ze.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:37

Blij met prikkeldraad?! Dat spul is ontzettend lelijk mocht er iets gebeuren. Het is leuk tot je paard er een keer in paniek doorheen wil of per ongeluk in rolt...

Ik zou dus wel een extra draadje spannen, maar denk niet dat je dit op de verhuurder moet schuiven. Wij betalen ook zelf spullen voor de omheining, tenzij de eigenaar het zelf wilt veranderen, dan betaalt hij het.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:30

Een extra draadje voor het prikkeldraad heeft ook geen zin als een paard in paniek door de omheining rent.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:39

Prikkeldraad is natuurlijk rond een paardenweide een absolute NO-GO!!!

Hier in Nederland is het gebruik daarvan door particulieren om hun paarden/ponywei echter bij Wet (nog) niet verboden, helaas. Vooral oudere boertjes gebruiken dat nog wel, vaak ook zet men paarden of ponies op een voormalige koeienwei, die nog steeds dikwijls omheind zijn met prikkeldraad.

Het is niets meer dan ontzettend dom om paarden of ponies achter een (directe) prikkeldraad afrastering te houden.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:48

Brrr nee ik heb in het verleden bij mijn vorige paardje (die toen nog op de stal stond waar hij te koop stond, jaren voordat hij van mij werd) gezien wat prikkeldraad kan veroorzaken en hij is er maar ook net goed vanaf gekomen , anders hadden ze hem moeten laten inslapen :( Dat scheelde niet veel iig. Hoeft maar weinig te gebeuren om grote wonden te veroorzaken.
Mijn paard heeft op één stalling wel een aantal maanden op een wei met prikkeldraad gestaan, maar ik zal er nu nooit meer voor kiezen.
Ook voor koeien e.d. vind ik het totaal overbodig. Dat dit nog überhaupt gebruikt wordt..

En wat hier ook aangegeven wordt, als een paard ECHT in paniek is, gaan ze ook door de stroomdraad alsnog de prikkeldraad in.. Dan stoppen ze echt niet meer voor de stroomdraad als ze echt vol paniek hebben, dan neemt hun instinct gewoon over en is vluchten het enige wat telt al komen ze er halfdood uit..
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 24-10-14 16:54, in het totaal 2 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:49

Prikkeldraad loshalen, electriciteitsdraad opzetten en als je weg gaat de prikkeldraad opnieuw vastzetten lijkt me het veiligst...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:49

Dus: prikkeldraad is op geen enkele manier geschikt om paarden of ponies achter te houden OOk niet als er een stroomdraad voor staat....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:55

terpentijn schreef:
Dus: prikkeldraad is op geen enkele manier geschikt om paarden of ponies achter te houden OOk niet als er een stroomdraad voor staat....

Geen last van :) die van ons gaan er absoluut niet doorheen gelukkig, ook niet in blinde paniek. En ja; ik heb ze in blinde paniek gezien meerdere malen maar ze wisten exact waar het draad was en gingen niet door (en ook niet door de sloot gelukkig!) Helaas wel door de middenafscheiding van alleen stroomdraad.... Maar dat deed 1 uitbreker sowieso wel, ook zonder angst. En door glad draad, en door hekken.... Pfff.... Uitbrekers zijn hopeloos :n

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:59

En your point is... dat prikkeldraad dus WEL okee is? Of dat je gewoon geluk gehad hebt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:02

Mijn punt? Voor mijn situatie werkt prikkeldraad mét stroomdraad ervoor prima inderdaad. Stond mijn pony alleen, dan was schrikdraad ook voldoende geweest en had ik het prikkeldraad weg laten halen toen de omheining werd vervangen. staat oveigens ook maar aan 1 lange zijde, 3 zijdes zijn sloten zonder iets ervoor.

Channn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:06

Prikkeldraad is inderdaad erg naar.

Ik denk dat je wel (grotendeels) zelf alles moet gaan bekostigen als je dit wil vervangen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:09

Prikkeldraad is in geen enkel geval een juiste barriere voor paardachtigen.

Wie vindt van wel heeft nog nooit een paard in het prikkeldraad zien hangen.

Dat is mijn punt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:17

Dat mag :j en ja ik heb wel die wonden gezien maar verandert er niets aan. Als je prikkeldraad gebruikt, dan vind ik wel dat je voor een goede barrière voor het draad moet zorgen.

MilkaChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:37

ik zou voor lint kiezen. lint knapt op belangerijke momenten waar draad dat niet doet. elke soort draad kan lelijke wonden veroorzaken. bij mijn pony is het vel zoiets van zn been gestript en het was geen prikkeldraad. sindsdien een of andere rubberen band en lint.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:44

Hier staan de paarden ook in een weide die omheind is met prikkeldraad errond. Ervoor heb ik wel overal schrikdraad gehangen met een fikse mep stroom om. De prikkeldraad is eigenlijk van de "buurman" zijn weide. Hij heeft stieren staan, en om die binnen te houden wil je toch echt graag een extra barriere. Dus de prikkeldraad mag van mij echt wel blijven, als ik op die manier ;s ochtends geen stier in mijn weide vind :D

RHCP18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 11:26

De prikkeldraad mag niet weggehaald worde ban de boer. We hebben dus besloten op een 2de draad te spannen van schrikdraad.

RHCP18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 11:28

Waarschijnlijk eal ik ze binnenkort verhuizen naar een stal voor een tijdje aangezien er een kans bestaat dat we ze drachtig hebben gekocht en we niet willen dat haar veulen in de prikkeldraad blijft hangen, we zijn niet zeker maar de DA komt zeer binnenkort een echo nemen :)