wat verwachten jullie van de pensioneigenaar??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 17:34

ik betaal €200,- per maand en daar wordt dan 's ochtends gevoerd en buiten gezet en op tijd stro en hooi aangevoerd, de rest moet ik allemaal zelf doen.

bij die prijs zit dan wel binnen- en buitenbak, wei, voer, en stro.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 18:39

Is idd afhankelijk van de afspraken die gemaakt zijn, en het stalgeld dat je betaald.
Ik snap wel dat jij je er aan ergert, maar welke afspraken zijn er gemaakt?
Deken rechtleggen vind ik dat je sowieso moet kunnen verwachten (mits veilig), maar verder....
Voeren, is al genoeg over gezegd denk ik.
Staldeur dicht, begrijp ik niet helemaal, wat moet er precies gebeuren?
Niet met zweetdeken buiten zetten, tja hangt van de afspraken af. Als alle paarden naar buiten gaan, kan ik me voorstellen dat ze die van jou dan ook buiten gooien (anders heb je een gek paard op stal). En dan vind ik het je eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de goede deken op ligt.

Verder vind ik dat je voor het stalgeld dat je betaald, niet al te veel luxe kan verwachten.

Ik snap wel dat je je aan dit soort dingen ergert, maar wat zijn de afspraken?

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 20:27

Het belangrijkste vind ik, (behalve op tijd het juiste voer en een schone stal) dat je ervan op aan kan, dat als je paard iets mankeert er direct aktie wordt ondernomen. Dat er 's avonds met afsluiten nog een ronde langs de boxen wordt gelopen om te zien dat de paarden er goed bijstaan. Als je een dag niet in de gelegenheid bent om naar stal te komen, je ervan uit kan gaan dat je paard niets mankeert.

2 weken geleden had mijn paard haar hoofd erg hard gestoten en het bloedde best wel, zag er niet zo prettig uit. Ik werd meteen gebeld en het hoofd werd direct schoon gemaakt.

Verder hangt het inderdaad van de afspraken af die je maakt en van de prijs die je betaald.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 22:32

Eigen voer is dacht ik geen probleem. Moet wel binnen de voertijden vallen. (Dus extraatjes moet je zelf doen) En het moet ook niet aangemaakt moeten worden, zoals slobber.

Dekens verwisselen wordt niet gedaan. Beenbescherming valt over te praten, maar de helft van de tijd of vaker wordt het toch niet gedaan, dus dat heb ik maar opgegeven.

Als een paard echt staat te zweten onder zijn deken of de deken scheef hangt wordt er wel wat aan gedaan.

Het enige wat ik jammer vindt is dat mijn paard niet met peesbeschermers om de wei op gaat. Verder zorg ik zelf dat er een goede deken op ligt, waar weinig problemen mee te verwachten zijn.
Bijvoeren vind ik niet nodig. En voor een lekker hapje zorg ik zelf wel.

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 23:32

Goh wat hebben somige van jullie een luxe
Bij mij op stal word er gevoerd 2 maal daags
Stallen 1 a 2 maal in de week gemest de rest van de dagen wel opgestrooid
Luikjes worden dichtgedaan
Alles kan in overleg met voer
Buiten zetten moet jezelf doen

Maar voor de rest ben ik tevreden mee

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 00:01

Ik sta op een vol-pensionstalling, wil je zelf wat anders voeren, is best, en staat het standaard klaar, of gewoon schep, of moet hij druppels hebben, doen ze dat. Maar bv zemelen enzo, dat moet je zelf doen Knipoog
Dekens een keertje verwisselen, willen ze best doen, maar niet standaard, want dan zijn ze wel 2x zoveel tijd kwijt met 20 paarden buiten zetten.
als je vraagt om luik dicht te houden, doen ze dat, paard op tijd naar binnen voor de smid, doen ze... eventueel geld afgeven, betalen hun, hoef je er zelf niets eens bij te zijn... (ik ben er altijd bij, maargoed, stel dat je niet kunt)
en scheefhangende dekens ofzo, worden altijd recht gehangen Knipoog Hij belt op als iemand zijn deken kapot is, of paard wel naar buiten moet, of andere deken op moet...
Echt een super stalhouder OK dan!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 00:46

Tja....weet niet zo goed wat ik hierop moet antwoorden. Zelf bieden we ook pensionstalling aan tegen een lage prijs. Als er dekens verwisseld moeten worden, beenbeschermers om gedaan moeten worden etc. zal dat iets extra kosten. Niet als het eenmalig is, maar wel als het regelmatig gebeuren moet. Redelijk lijkt me, want bij 3 paarden is het nog wel te overzien, maar bij 20 paarden wordt het al wat anders! Tijd kost geld.....
Dekens worden overigens wel recht op het paard gehangen en boxdeuren dicht gedaan Lachen Voeren doen wij, eventueel kan de eigenaar eigen voer kopen.
We bellen als er iets aan de hand is en we maken een avondronde (laatste voerbeurt) waarbij er gekeken wordt of elk paard nog lekker in zijn / haar vel zit. Dit mag je wel verwachten, ook voor 100 euro in de maand.

Aan de andere kant denk ik dat pensionklanten zich ook wel eens vergissen in het werk dat de pensionhouder moet doen en de kosten die daarmee gepaard gaan.
Hier hebben we bijvoorbeeld de regel dat de pensionklant zelf geen hooi / brok voert, wij bepalen de pensionprijs namelijk aan de hand van de hoeveelheid voer dat het paard krijgt.
Als een pensionklant zijn / haar paard na het werk op stal zet en er een plak hooi bij in gooit, heb je hier geen zicht meer op. Bij 1 pensionklant (dus 1 plak / dag) scheelt dat toch al 1 baal hooi in de 2 weken!

Om terug te komen op je eigen situatie....ga eens praten met de pensionhouder, misschien bedoelt hij / zij het niet kwaad, maaar weet ze niet wat jou ideeen zijn over de verzorging van jou paard. Maak dus duidelijke afspraken wat betreft dekens e.d.
Voor een lage pensionprijs hoef je geen luxe te verwachten, maar wel een goede verzorging van je paard!

Boogiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 02:39

Ik verwacht van hem dat hij dagelijks hooi krijgt(soms twijfel ik eraan, OF hij eet gewoon alle restjes op Verward) en dat hij hem 's morgens op tijd op zijn stal laat.
En wanneer ik er niet ben hem 's avonds ook erin zet. Ohja en niet te vergeten dat hij altijd water heeft.
De rest doe ik zelf.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 07:19

Bij ons kan alles. Wij hebben ook best behoorlijke eisen:
- ons eigen voer wordt gegeven wat we dagelijks netjes in emmertjes aanleveren zodat we ook zelf in de hand hebben hoeveel ze krijgen
- stal moet netjes en droog zijn'.

- maar bovenal geen gezeur omdat wij dingen op een zekere manier doen. Dat zijnonze zaken. Ben ik ook heel simpel in. We betalen niet om dingen volgens hun manier te doen. En dan bedoel ik natuurlijk niet de algemene stalregels want je staleigenaar moet respect voor jou hebben maar jij natuurlijk ook voor haar en hem. Maar meer als ik een supplement geef wil ik er geen commentaar op hebben dat ik dat niet moet doen. Dat maken wij zelf wel uit.

Maar, wij moeten zeggen dat wij het enorm getroffen hebben. Onze eigenaresse legt vanzelf een deken recht als ze hem scheef ziet liggen. Onze paarden kunnen niet bij elkaar staan dus staat er ind e bak een lint tussen.

Eerlijk gezegd voel ik mezelf af en toe zelfs bezwaard asl ik zie wat er allemaal kan. Nee, dan ben ikheel erg zuinig op ons stalletje.

teriema

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 07:29

Maar als je emmertjes met jouw voer bij zijn stal neer zet met daarop 's ochtends en 's avonds willen ze het dan nog niet geven? Is wel heel erg kinderachtig! MIjn Pony loopt in in loopstal maar de paarden die bij ons een vaste stal hebben worden 's ochtends naar buiten gedaan behalve als jij aan hebt gegeven dat dat niet mag. Er worden geen dekens verwisseld of beschermers om gedaan, er wordt uitgemest. Als je paard 's ochtends is buiten gezet moet je zelf regelen dat hij weer binnen komt. Er wordt 2 keer per dag gevoerd.

Valerie16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-03 08:16

Quellian"]
[quote="Valerie16 schreef:
Het is mijn enigste paardje ik heb er geen 10. Dus moet ik zuinig zijn.

ff off-topic: ik denk niet dat dit iets te maken heeft met wat je voor je paard voelt... Boos! Dit schopt precies tegen m'n verkeerde been...
Ik heb er 2 en ze zijn beiden even belangrijk voor me!! Lovers
[/quote]

Zo bedoel ik het niet,:n die mensen waarbij ik sta die hebben er een stuk of 16 zelf en ze kijken er neit eens naar om.
Dat is hun zaak natuurlijk.

Bergje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 08:43

Ik denk dat wij het nog best wel getroffen hebben. De paarden komen bijna altijd buiten, ze worden buiten en binnen gezet. Mijn paard moet bijvoorbeeld iedere dag (!) om 13.00 naar binnen, omdat ze anders hele opgezette klieren heeft en dus niet te rijden is. Wordt allemaal gedaan. Er wordt (tegen vergoeding) gemest, er is hooi zoveel je wilt, er wordt gevoerd met je eigen voer, er wordt centraal voer ingekocht zodat je dat gewoon kunt kopen en dus niet hoeft te slepen vanaf de winkel, de bakken worden goed bijgehouden, de verlichting is super...
Toen ik zwanger was en mijn paard een tijdje wegging, kon ik later gewoon weer terecht in mijn eigen box!
Kortom, we staan daar prima! Tuurlijk gaat er wel eens wat mis, maar de boer doet echt z'n best wel! Enige nadeel......het is best wel duur...

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 10:17

Ik sta inmiddels al 2 jaar niet meer in pension. Daarvoor wel en ik was dik tevreden over de stalhouder. Voeren, mesten en dat soort zaken waren netjes in orde. En op verzoek kon je paard met of zonder deken staan, werd binnen en buiten gezet, etc.
Ik heb daar gelukkig niks te klagen gehad. Toch sta ik liever "op mezelf".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 11:36

Over buiten zetten en dekens wisselen of extra voer meot je individuele afspraken maken.

Van een staleigenaar verwachtik dat hij mijn paard goed verzorgd en in de gaten houdt. Ik wil een schone stal, goede kwaliteit stro en kuil. Ik wil er op kunnen vertrouwen dat wanneer ik opschrijf dat mijn paard 5 kilo per dag moet hebben hij dat ook krijgt en niet dat de staleigenaar eigenhandig gaat besluiten dat 3 kilo ook wel voldoende is. Ik verwacht ook dat hij direct opmerkt wanner mijn paard vreemd gedrag vertoond en dan de juiste maatregelen weet te nemen. Verder vind ik eht super bealngrijk dat hij normaal met mijn paard om kan gaan en daarbji mijn paard in zijn waarde weet te laten.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 11:51

Bij ons is het volledig "self-supporting": zelf voeren, zelf uitmesten en zelf in de wei zetten en weer binnenhalen. Twee uitzonderingen: het "ontbijt" wordt gevoerd, mits het netjes klaarstaat voor de box (en straks met de jaarwisseling wordt er om even voor 24.00 uur een rondje gemaakt om een hapje te voeren: prima service!) en doordeweeks kan je paard op aanvraag buiten gezet worden.

Natuurlijk verwacht ik wel, dat als de deken als een slabbetje voor de voorbenen hangt, het hooinet is losgeraakt en door de stal slingert of er iets anders aan schort, dat hier wat aan gedaan wordt. En dat gebeurt ook, je bent immers zelf niet de hele dag op stal aanwezig en kan niet voor ieder wissewasje heen en weer rijden. Maar verder.... het is inderdaad je eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de goede deken op je paard ligt. Dekens wisselen durf ik eigenlijk niet eens te vragen, ook al zou het denk ik geen enkel probleem zijn. Maar als er 20 paarden naar buiten moeten... hoe lang denk je daar wel niet mee bezig te zijn!

Het is natuurlijk een beetje afhankelijk van de prijs die je betaalt, aparte afspraken die gemaakt zijn en een beetje geven en nemen. Als je eisen normaal gesproken niet te hoog zijn, dan kan je het je permitteren om een keer iets extra's te vragen en dan zal het meestal gehonoreerd worden.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 11:54

Het enige wat de mensen waar mijn paard staan doen, is mij en/of de dierenarts bellen als er wat mis is en de voerleverancier bellen.
Verder doe ik alles zelf, maar als ik ziek ben dan willen zij ze wel voeren.

Als ik jou was zou ik eens met de staleigenaar gaan praten en mss kan je voor iets meer geld ook voorelkaar krijgen dat hij het doet zoals jij het wilt.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:35

Valerie16 schreef:
wat verwachten jullie van de pensioneigenaar??

Dat ze niet te veel langskomt? Knipoog
Wij zijn een echte DHZ stal, dus hebben we haar niet echt nodig. Alleen als geldschieter voor de grote projecten, maar dat doet ze eigenlijk ook niet echt.

Eigenlijk kan ik mijn situatie dus niet vergelijken met de jouwe.
Ik weet ook niet wat er afgesproken is bij aankomst.
Ik ben wel eens bij een stalling wezen kijken waar alleen het eigen voer gevoerd zou worden....toen ik dat wist heb ik bedankt. Ik maak zelf wel uit wat mijn paard eet.
Als er van te voren afspraken zijn gemaakt en zij houden zich er niet aan dan zou ik met ze gaan praten om uit te leggen wat je dwars zit.
Zijn deze afspraken niet gemaakt is het misschien wel een idee om toch een keer rond de tafel te gaan zitten om dit te bespreken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:40

Ik kom rijden en verder niet. Dus de staleigenaar houd zelf in de gaten of het paard te mager wordt, te dik of wat dan ook. ALs hij ziek is belt hij eerst de veearts en dan mij pas Haha!

Aangezien deze meneer heel wat meer verstand van paarden heeft vertrouw ik hem volledig!! Natuurlijk gaat het meeste wel in overleg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:53

Ik zit denk ikzelf in een riante positie. Mijn paard staat twee huizen verderop. Ik betaal 135 euro in de maand. Daarvoor krijg ik: stal, strooisel of zaagsel, Equiral voer, dekens worden verwisseld, elke dag weidegang. Wanneer het langdurig regent wordt ze op stal gezet. Hooi of kuil krijgt ze onbeperkt. En een riante buitenbak.
Alles gaat in overleg, Norita is een koukleum dus dekens worden ´s avonds verwisseld, de regendek wordt gedroogd en kan de volgende dag weer droog op.

Ik denk eerlijk gezegd dat ik het ook niet anders zou willen, ik ben zelf nogal een pietje precies en zou me snel gaan storen.

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 17:48

onze eigenaar boeit het allemaal niet meer, hij is niet eens geinteresseerd in de paarden, en voert alleen maar, en het gaat bij hem alleen maar om het geld, hij zegt altijd : als het maar geld oplevert....daar word je echt gek van!!! maarja...als ik me scooter heb, dan ben ik lekker weg

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 18:33

ik betaal best veel voor wat we krijgen, maar ik heb het er erg naar mijn zin.

ik betaal €160,00, er wordt doordeweek s ochtend gevoerd, je krijgt stro en kuilgras/hooi. we kunnen er wel weer de trailer gratis stallen,

maar als je het vraagt willen ze mijn paard best voeren of binnen zetten.

en het s niet zo ver weg, en het is gezellig dus ik blijf mooi hier

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 19:20

ben eigenlijk best tevreden hij is soms laks maar in principe mogen wij en kunnen wij alles !!

voeren hoeven we niet zelf te doen maar als je beesie speciaal voer nodig heeft is dat geen probleem dan doet hij dat!!

wij moeten de paarden zelf buiten zetten zelf in de stapmolen zetten eigenlijk doen we alles zelf behalve voeren!

ik zou willen dat hij iets meer de bak aan zou harken en dat hij eens naar de buitenbak drainage laat kijken !

voor de rest vind ik het prima bij ons !!!! veel vrijheid en veel gezelligheid!!
OK dan!

Sibold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:19

Fasel schreef:
- maar bovenal geen gezeur omdat wij dingen op een zekere manier doen. Dat zijnonze zaken. Ben ik ook heel simpel in. We betalen niet om dingen volgens hun manier te doen. En dan bedoel ik natuurlijk niet de algemene stalregels want je staleigenaar moet respect voor jou hebben maar jij natuurlijk ook voor haar en hem. Maar meer als ik een supplement geef wil ik er geen commentaar op hebben dat ik dat niet moet doen. Dat maken wij zelf wel uit.

Kijk zo hoort het Haha!

Ik krijg zo vlak voor de kerst een lijst in mijn handen geduwd met wat er wel en wat er niet mag op onze "stalling" en van welke faciliteiten je vooral GEEN gebruik mag maken als pensiongast. Geen discussie mogelijk.

Ik doe dingen ook op mijn eigen manier, moet me eigen stallen uit mesten en betaal dan ook nog eens een abdominabel hoog bedrag voor twee paarden (met prut faciliteiten; o.a. een bak waar niet in valt te rijden). Ik vraag me af hoe hoog een pensionhouder het in zijn bol kan hebben... En als je dan een opmerking maakt over strooisel (kost toch niks) wat in de regen ligt te verrotten, krijg je nog een raar gezicht toe. Ach ja... het zullen de donkere dagen voor kerst wel zijn.

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:44

Ik ben heel tevreden over mijn stal. De sfeer onderling is goed, als er iets moet gebeuren kan dat altijd gevraagt worden. Nu zijn wij een kleine stal (nu nog 6 pony's, zullen nog wel een aantal pony's bij komen) dus dat scheelt heel erg natuurlijk.
Ik denk dat de dingen die jij noemt van te voren allemaal afgesproken kan worden dus dat het je eigen fout is als dat niet gebeurt is.

johnvt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 21:01

Ik ben stalhouder en bij ons bepaal jezelf wat voor bix je geeft en of je wel geen deken opdoet bij het buiten zetten of binnen op stal. Een ieder is op zijn/haar manier bezig met het paardje, zolang dat goed is en de stalregels naar behoren worden uigevoerd wie ben ik dan daar iets aan te veranderen.

Het kan toch niet zo zijn dat een stalhouder bepaalt wat jij wel en niet mag/kan met je eigen paard qua verzorging enz enz.

John