Geen onderscheid meer tussen pony's/ paarden qua stalprijs?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:59

Ninx schreef:
0000 schreef:
Ik snap het wel. In verbruik scheelt het misschien een paar tientjes, in werk scheelt het niets. En het hooi, stro en de brok is maar een hele kleine fractie van de pensionprijs. Onderhoud en afschrijving van de accommodatie en werkloon tikken veel meer aan en die worden heus niet minder door pony's te stallen.

Maar € 250,- voor een C pony, en dan zelf al het werk nog moeten doen...... dat is toch buitenproportioneel :-S

0000 snapt het; de basiskosten zijn hetzelfde of je nu een pony hebt of een paard. Enkel qua brok zal er wat verschil zijn. Dat maakt geen groot verschil in totaalprijs dan.
Daarbij zit jij in een dure regio.
Als je niet bereid bent boven een bepaald bedrag te gaan, doe je dat toch niet? Zoek je een andere stal op.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 17:00

dancer_ schreef:
Wel all inclusief. Dus met 4 lessen, voer, uitmesten etc. En dat zit er bij jou dan niet in :')

Lessen en voer zou ik graag zelf willen bepalen....
Uitmesten is natuurlijk fijn.... maar goed, dat doe ik al jaren zelf zonder mopperen.

Maar goed, ja... jeetje.... echt een berg geld hoor.
Wat krijgt het paard voor dat geld eigenlijk? Buiten, paddock, weiland?

Anne_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:01

Bij ons thuis hadden we pony's all in 175 euro en paarden 195 euro. Later is dit beide met 10 euro verhoogd omdat de voerprijzen omhoog gingen.

nu hebben we een doe het zelf systeem met een schema waar iedereen beurten krijgt. Prijs is nu geloof ik rond de 100 euro.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 17:04

marionblo schreef:
0000 snapt het; de basiskosten zijn hetzelfde of je nu een pony hebt of een paard. Enkel qua brok zal er wat verschil zijn. Dat maakt geen groot verschil in totaalprijs dan.
Daarbij zit jij in een dure regio.
Als je niet bereid bent boven een bepaald bedrag te gaan, doe je dat toch niet? Zoek je een andere stal op.

Daar zit em in deze regio de kneep.... vind maar eens iets anders.
Er is ontzettend weinig keuze.

Hetgeen jij aanbiedt vind ik overigens grandioos en staat me erg aan.... Op de website vind ik echter geen prijzen ;-)

Ik vind overigens best dat goed werk iets mag kosten hoor. Ik ben zelf ook ondernemer en vind dat geknijp ook erg vervelend. Maar het wordt in deze regio steeds gekker lijkt het....
Laatst bijgewerkt door Ninx op 15-10-14 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:05

Ninx schreef:
josien_m_ schreef:
Tja, dure grond, dure hypotheek, dure gebouwen en voorzieningen dure arbeid. Die paar happen minder voer helpen dan echt niet hoor.
Het moet ook wat kosten anders kan het niet uit en regel het dan maar eens zelf allemaal.
Als je het moet betalen is het veel, maar om te ontvangen valt dat weer erg tegen.

Ik doe nu alles zelf.... en dan voer ik ook nog onbeperkt, en bespaar in principe nergens op... Maar zelfs met overdrijven kom ik gewoon nooit aan zo'n bedrag....

Ik heb ze ook zelf aan huis, dan kost het maar een fractie van dat bedrag....tenminste....maar ik reken dan niet mee dat we dit huis met deze stallen en dit land voor de pony's hebben gekocht. Dan heb je nog het loonbedrijf om te mesten, te maaien en te persen, de sloten moeten uitgehaald, stikstof op het land en ga zo nog maar door. Anders waren we maar half zo duur uit geweest. Ik moet dus nog heeeeel veel plezier met ze hebben om dat terug te "verdienen"!

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:06

Bij ons word er wel onderscheid gemaakt. Voor een ponyuitloop (die ik persoonlijk aan de krappe kant vind) betaal je €245,- per maand, inclusief hooi, stro en voer. Ook mag je dan gebruik maken van het gezamenlijke land (merrie's en ruinen apart.)
Voor een paardenuitloop betaal je €275,- per maand, ook inclusief hooi, stro, voer en gezamenlijke weide. Alleen hier staat mijn bijrijdpony (d pony) in, en voor een groot paard lijkt het mij niet echt fijn. De stal zelf is best klein.
Dan zijn er nog verschillende soorten stallen, maar ze maken hier dus wel echt onderscheid tussen paard en pony. Maar als je een ruime binnenstal wilt voor je (grote) paard betaal je al gauw €300,- tot €380,- en voor een luxe pony stal €255,-. En dit is dan volpension.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:14

Ninx schreef:
Hetgeen jij aanbiedt vind ik overigens grandioos en staat me erg aan.

Dank je!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 17:16

marionblo schreef:
Ninx schreef:
Hetgeen jij aanbiedt vind ik overigens grandioos en staat me erg aan.

Dank je!

Ik heb zelfs net even TOMTOM erop los gelaten.... maar het is wel erg ver voor mij.
Jammer....
Ik heb nu, een bescheidener, versie gebouwd van wat jij hebt.
Maar zo'n plek als jij hebt, en de mogelijkheid de taken ietwat te verdelen zou erg fijn zijn :-)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 17:16

manonfleur schreef:
Bij ons word er wel onderscheid gemaakt. Voor een ponyuitloop (die ik persoonlijk aan de krappe kant vind) betaal je €245,- per maand, inclusief hooi, stro en voer. Ook mag je dan gebruik maken van het gezamenlijke land (merrie's en ruinen apart.)
Voor een paardenuitloop betaal je €275,- per maand, ook inclusief hooi, stro, voer en gezamenlijke weide. Alleen hier staat mijn bijrijdpony (d pony) in, en voor een groot paard lijkt het mij niet echt fijn. De stal zelf is best klein.
Dan zijn er nog verschillende soorten stallen, maar ze maken hier dus wel echt onderscheid tussen paard en pony. Maar als je een ruime binnenstal wilt voor je (grote) paard betaal je al gauw €300,- tot €380,- en voor een luxe pony stal €255,-. En dit is dan volpension.

Ik denk dat ik die stal wel ken..... Het zijn inderdaad wel kleine uitloopjes.
Wanneer je je paard dagelijks op het land laat en er veel mee werkt moet het kunnen, maar niet echt een plek om ze 24/7 in te laten staan nee....

meisje2000

Re: Geen onderscheid meer tussen pony's/ paarden qua stalprijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:26

Jeetje wat een bedragen zie ik hier voorbij komen zeg. Wij betalen 200 per maand en dat is all in incl 1x in de 6 weken bekappen (geen ijzers) jaarlijkse enting en wormenkuren. Ook binnen en buitenzetten mesten voeren en alles zit daar bij in. Je hebt ook half pension bij ons dan betaal je 125 euro per maand maar dan moet je zelf mesten en binnen en buiten zetten en zit de hs enting en wormenkuren rer niet bij in. Ik woon overigens in friesland en daar liggen de prijzen over het algemeen al een stuk lager.
We hebben een grote buitenbak een iets kleinere binnenbak, longeercirkel, warmwater spoelplaats en poetsplaatsen. Kantine met drinken en eigen kast

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:28

Bij ons ook onderschijt.. Shetlanders en a pony's 80, B en C 100, D en E 120 en paard 140, al inclusief.
Staan 24/7 buiten met een inloopstal en verharde uitloop, gaan in de goede maanden de wei op en er word gemest en 2-3x per dag gevoerd. Zitten alleen geen brokken bij :)
Er is ook stromend water en elektriciteit, een toilet, verlichting en een goede verlichte buitenbak van 20 bij 40.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:34

Dat begint steeds meer op de prijzen hier te lijken.... Ik betaal omgerekend 400 euro/maand voor een volpension op een privé pensioenstal, gemiddelde luxe, kleine bak, geen warm water. Dat was de goedkoopste stalling in de buurt, ga je bij de beide maneges in de buurt kijken zit je aan 600 euro per maand, dat is gewoon de helft van een maand huur van ons appartement.... Jammer dat het in Nederland nu ook zo uit de pan rijst qua prijzen.

edit: toevoeging
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 15-10-14 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 17:35

meisje2000 schreef:
Jeetje wat een bedragen zie ik hier voorbij komen zeg. Wij betalen 200 per maand en dat is all in incl 1x in de 6 weken bekappen (geen ijzers) jaarlijkse enting en wormenkuren. Ook binnen en buitenzetten mesten voeren en alles zit daar bij in. Je hebt ook half pension bij ons dan betaal je 125 euro per maand maar dan moet je zelf mesten en binnen en buiten zetten en zit de hs enting en wormenkuren rer niet bij in. Ik woon overigens in friesland en daar liggen de prijzen over het algemeen al een stuk lager.
We hebben een grote buitenbak een iets kleinere binnenbak, longeercirkel, warmwater spoelplaats en poetsplaatsen. Kantine met drinken en eigen kast

Ik kom oorspronkelijk uit Friesland.... en weet hoe de prijzen daar liggen.
Als ik bij heit en mem ben denk ik wel eens: "oh, waren er bij ons maar zoveel betaalbare mogelijkheden".

In welke van regio van friesland zit je?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 17:36

Lara_Silver schreef:
Dat begint steeds meer op de prijzen hier te lijken.... Ik betaal omgerekend 400 euro voor een volpension op een privé pensioenstal, gemiddelde luxe, kleine bak, geen warm water. Dat was de goedkoopste stalling in de buurt, ga je bij de beide maneges in de buurt kijken zit je aan 600 euro per maand, dat is gewoon de helft van onze huur.... Jammer dat het in Nederland nu ook zo uit de pan rijst qua prijzen.

Zwitserland is sowieso erg duur toch?
600 euro.... goeie grutjes, niet te geloven!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:36

Ja echt ik sloeg achterover toen ik dat hoorde! En doe het zelf bestaat hier dus niet, niet bij de 6 stallen die ik opbelde voor een plekje destijds, het is dus alles of niets.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 17:39

Doe het zelf is in NL nog betrekkelijk veel te vinden, en het heeft ook (meestal) mijn voorkeur...... Maar goed, jeempie... jij hebt met recht een zeer dure hobby daar!
Hopelijk zijn de salarissen evenredig ;-)

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:43

Hier wordt onderscheid gemaakt naar formaat stal. We hebben een aantal ponystallen, die zijn te klein om een paard in te zetten, en paardenstallen. Pony is dan wel maar tot 1.48. Een pony in een paardenbox zetten mag ook, maar dan betaal je paardentarief. Waarom? Omdat je die stal ook aan een paard zou kunnen verhuren en er zo meer geld voor kan krijgen. Ze gaan binnenkort verbouwen en dan worden alle stallen even groot en dus ook even duur.
Ik snap het wel. Als er echt veel paarden staan maakt dat kleine beetje minder voer echt niet uit in de kosten. En een hele vieze pony verbruikt nog altijd meer stro dan een heel schoon paard. Het grootste deel van de kosten van een stal zit hem in overige kosten, niet in voer en bodembedekking. Als je een stal voor een lager bedrag een een pony verhuurt terwijl je hem ook aan een paard zou kunnen verhuren, loop je geld mis.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:48

Bij ons op stal betaal je per grootte van de stal. En echt alles word gedaan. En er word niet bezuinigd op voer en op bodembedekking van de stal en ik betaal 230 euro. Ik heb ook op stallen gestaan waar er meerdere slechte dingen waren maar hier ben ik tevreden.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:00

Hier gaat het op stal grootte 4x4 of 3,5x3,5 ook geen onderscheid tussen pony's en paarden

kimmeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:04

bij ons in de regio is dat ook zo, ze maken zelden nog onderscheid tussen een paard en pony.
wat ik zelf ook niet snap.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:17

Ninx schreef:
meisje2000 schreef:

Ik kom oorspronkelijk uit Friesland.... en weet hoe de prijzen daar liggen.
Als ik bij heit en mem ben denk ik wel eens: "oh, waren er bij ons maar zoveel betaalbare mogelijkheden".

In welke van regio van friesland zit je?

Ik woon zelf in sexbierum (tussen harlingen en franeker) ongeveer 25 km vanaf leeuwarden. Mijn paard staat in hijlaard vlakbij leeuwarden. Bij mensen op stal die zelf ook paarden hebben. Van hun heb ik ook mijnhengstveulen gekregen ( nu inmiddels 19.5 maand) en rij ik een van hun merries. Super plekje en niet duur en zeker weten het geld waard want ze hebben daar een super plekje

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 20:08

Ninx schreef:
josien_m_ schreef:
Tja, dure grond, dure hypotheek, dure gebouwen en voorzieningen dure arbeid. Die paar happen minder voer helpen dan echt niet hoor.
Het moet ook wat kosten anders kan het niet uit en regel het dan maar eens zelf allemaal.
Als je het moet betalen is het veel, maar om te ontvangen valt dat weer erg tegen.

Ik doe nu alles zelf.... en dan voer ik ook nog onbeperkt, en bespaar in principe nergens op... Maar zelfs met overdrijven kom ik gewoon nooit aan zo'n bedrag....

Maar....
1. je huurt een wei toch? Huren van wei is vaak vele malen goedkoper dan kopen, zeker een locatie met alle voorzieningen en dure gebouwen. Je moet zowel rente als aflossing betalen.
2. geen belastingen die je af moet dragen (21% btw + de inkomsten belastingen, + de gemeentelijke belastingen/heffingen inclusief onroerend goed belasting, + de waterschapslasten...)
3. geen aanleg en onderhoudskosten speciale voorziwningen en bak, bij 24/7 buiten geen strooiselkosten.
4. geen kosten voor arbeid/personeel + alle werkgeverslasten.

Hier vaak wel verschil pony/paard. Meestal zo 10 tot 25 euro verschil mede afhankelijk van stokmaat pony. Shetlander is meestal beduidend goedkoper.
Maar komst ook steeds meer voor dat het bijna niets tot niets uitmaakt.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:49

Ook al heb ik eigen grond, in de winter zet ik ze op een pensionweide ivm gemak met voeren en water enzo.
€100 voor een paard/grote pony en €50 voor mijn shet.
Ze hebben een fijne, grote hooggelegen weide en staan in een kleine kudde. Het beste is nog dat ze er nooit opgehokt worden...er is geen stal. (wei ligt beschut tussen huizen en bomen)
Het is simpel met een grasbak en trailer voor de spullen maar de paarden hebben het er heerlijk. Friesland dus ook.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:51

Bij ons op stal is er geen verschil tussen paarden en pony's, alleen shets zijn goedkoper.
Betalen € 160.- p/mnd incl. hooi, stro. Binnen en buiten zetten.
Excl. biks (zelf klaarzetten maar word wel 2x daags gegeven).
Zelf mesten.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:53

Hier is wel degelijk verschil tussen pony's en paarden, alleen niet zo heel veel. Ik betaal 195 voor mijn pony en voor een paard is het 210, dus zoveel verschil is er nou ook weer niet haha