Manen deels afgeschuurd, wat zou je met deze manen doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 12:40

Als je zelf zelf dat hij dit jaar "veel te dik stond", is het dan niet een teveel aan suikers waardoor hij is gaan schuren? Deed hij het voorgaande jaren niet? Dan kan je wel gaan smeren, maar kan je het waarschijnlijk met aangepast voer wel tegen gaan. Friezen zijn net als haflingers, fjorden, ijslanders etc. hele sobere rassen, dus bv. koeiengras en veel krachtvoer/zetmeel/eiwit/suikers geeft gauw problemen...
Laatst bijgewerkt door _l_amanda_l_ op 11-10-14 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 12:40

Mijne heeft ook ZE. Meestal kan ik het met deken tot eind augustus redelijk houden. Daarna schuurt ze toch stukken korter en dan gaat de schaar erin, op lengte van de kortste manen. En als dat idd tot op de huid is alles er compleet af.
Edit, heb trouwens niet de illusie dat als ze echt ZE heeft, je dat met enkel ander voer op kan lossen volgend jaar....

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 13:59

_l_amanda_l_ schreef:
Als je zelf zelf dat hij dit jaar "veel te dik stond", is het dan niet een teveel aan suikers waardoor hij is gaan schuren? Deed hij het voorgaande jaren niet? Dan kan je wel gaan smeren, maar kan je het waarschijnlijk met aangepast voer wel tegen gaan. Friezen zijn net als haflingers, fjorden, ijslanders etc. hele sobere rassen, dus bv. koeiengras en veel krachtvoer/zetmeel/eiwit/suikers geeft gauw problemen...

Hij stond inderdaad veel te dik, de DA zei dit ook.
Dus zou ik volgende zomer toch eerst eens willen proberen zonder eczeem deken.
De jaren voordien had hij eigenlijk weinig last van zomereczeem en toen had hij nog geen aangepast dieet. Vanaf nu krijgt hij vitaminekorrel gemend met wat lucerne en momenteel 24/7 op een weide (geen hooi) in de winter komt hij s'nachts binnen en krijg hij s'avond wat hooi bij.

peetje190

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 14:04

mijne kreeg eind maart al de exceemdeken op tot ongeveer november....
voorste stukje zou ik ook kort trekken

genja

Re: Manen deels afgeschuurd, wat zou je met deze manen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 14:14

Mijn idee is nog altijd voorkomen is beter als genezen. Dus gewoon in het voorjaar een deken op evt. alleen een halsdeken. Dit is voor (de meeste) paarden veel fijner voorkomt zoveel jeuk. En laten afvallen is helemaal goed natuurlijk maar je dieet klinkt nu alsof er erg weinig ruw voer gegeven wordt of er moet voldoende gras op de wei staan. Darmvulling hebben ze toch wel nodig ook al zijn ze te dik.

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 14:16

Ze staan op een 1 hectare weide met voldoende gras, als het te kaal wordt gaan ze naar de wei er naast :)
Ruwvoer komt hij zeker niet te kort

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 15:44

Dit is het resultaat :D
Lekker kort dus laat het nu maar groeien ;)
Afbeelding

Afbeelding

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 20:06

foscy schreef:
Moet ik dan altijd het volledige eczeem deken opdoen of is het voldoene om alleen het nek stuk aan te doen? Op andere plaatsen schuurt hij namelijk niet :)
als je paardje eczeem heeft is het verstandiger om gehele deken te doen ..je kan het proberen maar een hele deken is toch wel fijner

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 23:37

Ik zou hem ook wassen met een ontvettend middel, werkt goed voor onze paarden en dan consuqent de deken erop

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 09:10

Wat bij onze fries ook heel erg heeft geholpen is om haar dagelijks te wassen met zout water. Dit vond ze zo fijn dat ze dagelijks al op de plek ging staan en ze stopte hierdoor ook met schuren. Daarna deden we het steeds minder en nu schuurt ze helemaal niet meer. Haar manen zijn ondertussen op een lengte van 80 cm!

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 09:50

Nini1992 schreef:
Wat bij onze fries ook heel erg heeft geholpen is om haar dagelijks te wassen met zout water. Dit vond ze zo fijn dat ze dagelijks al op de plek ging staan en ze stopte hierdoor ook met schuren. Daarna deden we het steeds minder en nu schuurt ze helemaal niet meer. Haar manen zijn ondertussen op een lengte van 80 cm!

Dat zout water maak je gewoon zelf?
Hoeveel zout gebruik je ervoor?
Was je ze dan helemaal of enkel de manen? :)

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 09:51

Als ik een eczeem deken opgooi in de zomer wil dit dan zeggen dat hij die 24/7 op moet dragen?
De paarden staan in de zomer namelijk 24/7 op de weide.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 10:09

ja hoor doet iedereen met eczeempaardje ..ze zijn ervoor gemaakt .als ik jou was zou ik voor rsih gaan die zijn sterk en met hals die niet over hoofd hoeft ..

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 10:25

Mooi kort zo.

Ga is met derfen smeren.

2/3 x in de week.
Stinkt als de hel!

Hierdoor gaan eerst alle korstjes enzo eruit en hierna stimuleert het de haargroei

Mijn merrie wqa kaal 2 maand geleden, echt kaal.

Haar manen zijn nu weer 10/15 cm en mooi vol

Paico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 10:27

Mijn paardje had ook de manen geschuurd alles gelijk geknipt zo'n drie centimeter.
Dit jaar een exceemdeken en voeding aan gepast en de manen zijn weer mooi op lengte ( haflinger dus mag nog langer) wel zodra het kon ingevlochten. Aura heeft een rambo exceemdeken bevalt prima.
Heb de deken er nu af ( vanaf zaterdag) om te kijken of ik het op kan lossen met alleen voeding. Gaat tot nu toe goed maar de vliegjes zijn nu misschien minder actief ?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 10:32

foscy schreef:
Als ik een eczeem deken opgooi in de zomer wil dit dan zeggen dat hij die 24/7 op moet dragen?
De paarden staan in de zomer namelijk 24/7 op de weide.

Als hij 24/7 buiten staat dan zou ik de deken constant ophouden. Verder evengoed insmeren van de manenkam en ik zou de staartwortel voor de zekerheid ook doen als je toch bezig bent. Er zijn heel veel verschillende middelen om te smeren. Het is een kwestie van uit proberen. Mijn mini staat snachts op stal en heeft dan de deken af. Ik zou zeker niet beginnen met de medicijnen die de dierenarts opnoemde. Mijn mini heeft best flink last van eczeem maar is prima onder controle te houden met deken, smeren en beperkt weidegang.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 10:38

Aan de foto's te zien heeft jouw Fries eerder een probleem door te rijk dieet en teveel gras.. hij is wel te dik..

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 14:49

Jannepauli schreef:
Aan de foto's te zien heeft jouw Fries eerder een probleem door te rijk dieet en teveel gras.. hij is wel te dik..

Hij is inderdaad te dik, hij staat nu ook nog maar 3 weken op dieet, en word ook veel meer getraind dus dat komt wel in orde tegen volgend jaar :)

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 14:52

_lotteeee schreef:
Mooi kort zo.

Ga is met derfen smeren.

2/3 x in de week.
Stinkt als de hel!

Hierdoor gaan eerst alle korstjes enzo eruit en hierna stimuleert het de haargroei

Mijn merrie wqa kaal 2 maand geleden, echt kaal.

Haar manen zijn nu weer 10/15 cm en mooi vol

Bedankt voor de tip!
Gebruik je de lotion of crème?

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:58

foscy schreef:
Nini1992 schreef:

Dat zout water maak je gewoon zelf?
Hoeveel zout gebruik je ervoor?
Was je ze dan helemaal of enkel de manen? :)

Het was soda met water, sorry. Had het helemaal verkeerd in mijn hoofd.
In het begin hebben we ook met normale anti-roos shampoo gedaan wat je gewoon voor mensen in de winkel kan krijgen, maakt niet uit welke. Wij waste haar dan helemaal, maar bij ons had ze ook overal geschuurd. Gewoon een beetje door het water doen en af tasten wat genoeg is.
Geen dure oplossing en bij ons werkte het super!!

xMarlissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:19

Derfen gebruiken wij ook! Lotion voor de manen, creme voor de plekjes op het hoofd. Wel iets prijzig.

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 19:22

Oh ok ;)
Soda gebruik ik ook regelmatig, nog nooit geprobeerd voor zomereczeem, bedankt voor de info :)
Die anti-roos shampoo kan ik ook wel eens uit proberen.

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 19:23

xMarlissa schreef:
Derfen gebruiken wij ook! Lotion voor de manen, creme voor de plekjes op het hoofd. Wel iets prijzig.

Ik vind het inderdaad wat duur maar kan het wel eens uitproberen als het zo super spul is, heeft er iemand goede ervaringen met sweet ich of anti-eczema van vividerm?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:34

foscy schreef:
xMarlissa schreef:

Ik vind het inderdaad wat duur maar kan het wel eens uitproberen als het zo super spul is, heeft er iemand goede ervaringen met sweet ich of anti-eczema van vividerm?

Eczeem is een dure bezigheid helaas. Maar goed en doordacht behandeling scheelt al een hoop. Voel bij jou een hoop tegens op je paard onder een deken te zetten. Uiteindelijk als je dit consequent doet dus op tijd op en ook lang genoeg op laten is dit meestal de goedkoopste oplossing. Vaak is smeren dan niet meer nodig of veel minder. Maar dit betekend wel dat je paard 7 a 8 maanden onder een deken staat.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:48

Hier ook goede resultaten met derfen, ik smeer m maar 1X in de week in en met de eczeem deken erbij op gaat dat heel goed. :j