Hoe wij onze 10 paddocks gedraineerd hebben(foto+film)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 09:03

wat ziet dat er super uit! onze paddocks op stal zijn ook gedraineerd deze zomer maar daar heb de stalbaas jammer genoeg geen grind bij ingestort dus ik ben benieuwd hoe goed het gaat werken. Zag gister al op een van de paden wat water staan dus ik hou mijn hart vast deze winter (wij hebben stal met uitloop waarvan 6 meter beteged is en de rest dus gewoon aarde is met nu drainage)

maar echt super dit. prachtige paddocks. ik ben er jaloers op :D

MarBri

Re: Hoe wij onze 10 paddocks gedraineerd hebben(foto+film)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 13:24

Wauw ben jaloers, hier begint een en ander al in een modderpoel te veranderen

MCSchout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:00

Wow dat ziet er netjes uit. Wij zitten hier in de klei en is het nu dus al een grote vieze natte bende. Mooi zeg!

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 08:24

Ziet er goed uit!
Het is fijn als een pensionhouder investeert in verbeteringen van het erf/stal/paddocks/bak. Helaas zijn de kosten inderdaad vaak erg hoog. en met zulke maatregelen kan je niet meer paarden huisvesten oid. Het is echt alleen een verbetering. Maar fijn voor de paarden dat ze minder in de blubber staan komende herfst/winter. Ik ben benieuwd hoe de paddocks blijven.

Om de hoeveel meter hebben jullie een buis aangebracht?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:59

Ik ben ook wel benieuwd hoeveel kuub zand en grind jullie gebruikt hebben. Ik zit nu te overwegen om een stuk van mijn weiland om te toveren tot paddock namelijk. Dan kan ik een beetje omrekenen wat ik zelf nodig ga hebben.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:05

mooi hoor! ik heb vaak naar jullie stalling gekeken, maar helaas is het iets boven mijn prijsklasse! Wie weet, ooit nog eens!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 13:13

Ik vergeet steeds te vragen hoeveel zand en grind er in zit :o ! Maar er is nog een hele vracht zand overheen gegaan, het spoelde weg en werd toch weer nat. Dat dus vorige week gedaan, dus nu is het echt weer kurkdroog :)

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 13:22

Dat ziet er netjes uit zeg! :D

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 13:27

Joh wat netjes zeg! Zal vast wat tijd hebben gekost en geld, maar super dat jullie dit gedaan hebben. Zijn je pensionklanten (en jijzelf natuurlijk) vast heel blij mee!
Ik ben heeel benieuwd hoe het er komende week met de regen uit ziet :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 11:58

Wij waren daar ook erg benieuwd naar, zeker nu bijna alle paarden weer in de paddocks staan. We hebben de daggroepen nu niet meer in het land staan, er staan er nog zo'n 12 dag en nacht op het land, dus die komen er nog bij. Maar nu de grote groepen er in staan in combinatie met de regen was het voor ons best spannend :o , wat nou als het dan toch nog in een grote bende veranderd :')

Het is de afgelopen week bij ons best noodweer geweest qua regen( iets met een orkaan in Nederland ofzo -O- ?) Dus we zijn best trots:

Dit kamp ziet er nu het beste uit, daar hebben we een week of 2 geleden nog een berg zand in gegooid omdat dat weg liep, fijn om te zien dat dat dus goed helpt:
Afbeelding

De andere kampen doen het ook erg goed:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We hebben een paddock die we tot nu toe wel eens periode niet in gebruik hadden in de winter, omdat die te slecht was. Dat is nu eigenlijk weer de 'natste' paddock, ik wil die expres ook laten zien zodat jullie niet het idee hebben dat ik alleen de goede stukken laat zien :D . Het voorste kwart is helemaal droog, verder zie je duidelijk waar de drainage loopt, daar is het dan droog en dan wat stukken er tussendoor wat natter. Maar ook dat is peanuts vergeleken met hoe het vorig jaar was :o

Afbeelding

Nu hopen dat het de rest van de winter zo blijft :=

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 12:44

Wauw. Nice. Ben stik jaloers !!
Die laatste heb je wel gedraineerd of half ?

Nu weet ik het zeker. Als ik eigen wei heb is drainage het eerst wat erin komt.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 12:52

Wat n leuk verslag heb je gemaakt!
Super dat t zo droog blijft ondanks de vele regen van afgelopen week!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 12:54

Die laatste is paddock 3 op de tekening van de vorige pagina, we hebben die samen met 1 en 2 gedraineerd( dus strengen door de hele paddock), en paddock 2 die ernaast ligt is de beste paddock( foto met het valkje op deze pagina) . Grappig om te zien dus, paddocks liggen naast elkaar, de drainage loopt door al die kampen en toch zit er nog zo'n verschil in :)

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:31

Zo dat is al een heel verschil! Ben vorig jaar eens langsgefietst en dit is absoluut een hele verbetering met hoe het er toen bijlag ;-)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:36

ik wou dat mijn stalbaas dit ook deed, echt waar, dan mocht ie van mij gelijk met 50 euro in een keer opslaan, ik betaalde met plezier. Zie zo hard op tegen die knie-diepe modder elke winter... (weides zijn letterlijk hectaren en hectaren, dus de paarden hebben altijd goede stukken om op te staan, maar om daar te geraken...)

Echt knap dat jullie deze investering hebben gedaan ! Ik duim dat jullie deze winter alleen maar blij zijn. :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:56

Wat interessant, en goed ook! Er zijn niet veel stalhouders die willen investeren in mogelijke verbeteringen.

Wat ik me afvraag... Worden de drainagebuizen niet geplet onder het gewicht van het grind, het zand, en de paarden?
(Blijkbaar niet dus, want jullie zullen niet de eerste zijn met dit systeem, maar ik vraag me af waarom dan niet.)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:34

Wat gaaf! Fijn voor de paarden dat ze nu lekker droog kunnen staan (tot nu toe dan). Top van jullie :D

Wat ik me afvraag, heb je ook een pomp nodig om het water af te voeren of gaat dat vanzelf?

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:50

Nou, vergeleken met de paddock die ik altijd aan huis had ben ik stik jaloers! Super zeg

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:33

@ Sjors. Drainage eindigd in een sloot. Daar loopt het vanzelf in.