help, ratten!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:05

Cemlys schreef:
1 spuit vit K is helaas niet voldoende, je moet ze langere tijd op de vit K zetten, gelukkig zijn de doseringen vaak niet hoog, maar toch. Wij hebben hier graansilo's, dus mede daarom en voor de honden en katten doe ik het niet. Gister had ik er 2 in een dag in dezelfde val, vanacht weer een. Regelmatig worden ze hier aangevreten, doen andere ratten dit? ook vanmorgen was er maar weinig meer van over :r

De reden dus dat ik nu 6 muizenvallen heb gekocht, want de 2 Henkies (stalkatten) zijn me heel dierbaar en ik wil de muizen kwijt uit mijn kast en niet de Henkies (waar ik net nieuwe zak voer voor heb gekocht).

Ilayla

Re: help, ratten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:35

Ik zou geen rattengif gebruiken. Ratten zijn lastig te doden met vergif, komt door hun eetgewoonten. Ze eten kleine beetjes, wachten even, en eten pas verder als ze niet meteen ziek worden. Ze gaan niet na een dosis al dood want als de rat wel meteen na één dosis gif-opname doodgaat, dan zijn de andere ratten gewaarschuwd. De rat gaat na ongeveer 4 tot 14 dagen (2 à 3 opnames) dood door het gif. (Even opgezocht) Ik vind dat gewoon dierenmishandeling om zo'n dier zo lang te laten lijden. Daarbij kunnen andere dieren ook ziek worden door het eten van het gif of door het eten van de vergiftigde rat. Dus het zou niet mijn keuze zijn. Afschieten of een goeie val lijkt me beter voor zo'n dier.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:40

Op zich zullen ze niet extreem gaan lijden hoor, ze krijgen bloedingsneiging, stoten ergens tegen en bloeden dus eigelijk dood, nu ook weer niet de ergste dood (als ik het in brandstekenverhaal lees)
Maar een goede val vind ik dus fijn, is gewoon klap en klaar
droge slobber op de val of gewone ponymuesli doen ze dus blijkbaar een moord voor

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:43

Woosh schreef:
. Hierdoor kun je de ratten uitzetten, of wat je er ook mee wil doen )

In geen geval uitzetten. ratten zijn een zeer schadelijk ongedierte hier wil je een ander niet mee opzadelen ( of je moet een gruwelijke hekel aan hem/haar hebben

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 22:42

Cemlys schreef:
Op zich zullen ze niet extreem gaan lijden hoor, ze krijgen bloedingsneiging, stoten ergens tegen en bloeden dus eigelijk dood, nu ook weer niet de ergste dood (als ik het in brandstekenverhaal lees)
droge slobber op de val of gewone ponymuesli doen ze dus blijkbaar een moord voor

Denk je dat doodbloeden niet pijnlijk is? Ik weet het niet hoor. Ben geen ervaringsdeskundige en weet ook niet of het bewezen is, maar ik denk dat ze best last hebben van al die bloedingen, ook van binnen. Er zijn natuurlijk altijd ergere manieren om ze dood te maken. Maar als het ook in een keer kan, waarom niet?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 22:55

Ze zullen vooral slomer worden, instorten en gok dat ze dan weinig meer meekrijgen

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 23:07

Maar dat schijnt dus heel lang te kunnen duren voordat ze daadwerkelijk in storten en dat ze slomer worden, wil niet zeggen dat ze niks voelen.

Haunting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:40

Ik lees dat heel veel mensen de rat behandelen als elk ander dier.
De rat is een zeer schadelijk plaagdier welke diverse ziekten kan verspreiden. Een rat heeft een zeer hoge pijngrens en gaat moeilijk dood (stalgenoot stak rat in brand en moest daarna diverse keren schieten om het dier dood te krijgen).

Eigenlijk is afschieten het beste. Meestal in 1 keer dood.

Dus ga geen diervriendelijke methodes gebruiken. Het zijn plaagdieren geen huisdieren :D.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:48

Ilayla schreef:
Cemlys schreef:

Denk je dat doodbloeden niet pijnlijk is? Ik weet het niet hoor. Ben geen ervaringsdeskundige en weet ook niet of het bewezen is, maar ik denk dat ze best last hebben van al die bloedingen, ook van binnen. Er zijn natuurlijk altijd ergere manieren om ze dood te maken. Maar als het ook in een keer kan, waarom niet?

Er zijn proeven genomen met vergiftigde knaagdieren en ze ontdekten geen stresshormonen bij de stervende dieren. Tenminste, dat beweren de lieden die dat gif gebruiken: http://www.muizen-ratten-bestrijding.nl/hoe-werkt-rattengif-eigenlijk.php

Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest wetenschappelijke tests te bekijken op dat gebied.

Maar, voordat men met stollingremmers werkte, gebruikte men strychnine, en dat middel was ècht pijnlijk, dan kregen de dieren vreselijk pijnlijke krampen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:57

Haunting schreef:
De rat is een zeer schadelijk plaagdier welke diverse ziekten kan verspreiden. Een rat heeft een zeer hoge pijngrens en gaat moeilijk dood (stalgenoot stak rat in brand en moest daarna diverse keren schieten om het dier dood te krijgen).

Dus ga geen diervriendelijke methodes gebruiken. Het zijn plaagdieren geen huisdieren :D.

En aangezien ik mijzelf niet vertrouw met een wapen gebruik ik vergif :') Mijn vader is erkend ongediertebestrijder dus ik zit gelukkig dicht bij het vuur haha!

Wat ik weet van muizenvergif is dat de dieren inderdaad dood gaan aan inwendige bloedingen, maar ook verdoofd/flink versuft raken van dit spul. Niet dat ik daarmee aan kan tonen dat het niet pijnlijk zou zijn, maar het lijkt er niet op dat ze echt enorm lijden.

En dan sluit ik mij toch aan bij Haunting: het zijn echt plaagdieren, vooral ratten. Opgeruimd staat netjes, en als dat niet goedschiks kan (waar ik wel vanuit ga) dan maar kwaadschiks.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:04

Hier liepen ze absoluut niet in de vallen (en ja, ze stonden op hun looppaden), met rattengif was het zo voorbij. De lijkjes zijn vakkundig opgeruimd (ze vielen gewoon dood naar beneden := en een deel van zolder geplukt). Er zijn geen huisdieren bij de stal, de paarden lopen ervoor dus vreemde katten komen niet eens in de buurt (paard 1 jaagt ze weg). Hooguit een ander plaagdier komt erbij in de buurt.

Ze gebruikten het wol uit mijn zadel voor hun nest, dat was toch echt de enorm grote druppel die de knop omzette en gif neer te zetten :+

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:16

vuurneon schreef:
Wij hebben standaard gif staan. Vallen hebben wij opgegeven, ving er geen rat mee maar had wel vrolijk elke week gezinsuitbreiding. Met permanent gif is niet alleen die hele familie uitgeroeid maar hebben wij sindsdien ook geen plaag meer.

Hier ook een plaag gehad dit jaar, zijn 2 emmers gifkorrels en 1 emmer gifzakjes (zijn sterker geconcentreerd) erdoor heen gegaan maar ze zijn nu allemaal dood. Preventief blijven we dus zakjes ophangen. Ik steek door 2 zakjes een ijzerdraad en maak dat ergens aan vast zodat ze de zakjes niet meenemen en bij de honden oof kippen terecht kunnen komen. Het heeft wel maanden geduurd eer ze weg waren, dus je moet wel volhouden. Vallen werkte hier niet, ook zo,n doos waar je gif in moet doen werkte niet, dus gewoon korrels op een bord ofzo gelegd

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:28

missje schreef:
vuurneon schreef:
Wij hebben standaard gif staan. Vallen hebben wij opgegeven, ving er geen rat mee maar had wel vrolijk elke week gezinsuitbreiding. Met permanent gif is niet alleen die hele familie uitgeroeid maar hebben wij sindsdien ook geen plaag meer.

Hier ook een plaag gehad dit jaar, zijn 2 emmers gifkorrels en 1 emmer gifzakjes (zijn sterker geconcentreerd) erdoor heen gegaan maar ze zijn nu allemaal dood. Preventief blijven we dus zakjes ophangen. Ik steek door 2 zakjes een ijzerdraad en maak dat ergens aan vast zodat ze de zakjes niet meenemen en bij de honden oof kippen terecht kunnen komen. Het heeft wel maanden geduurd eer ze weg waren, dus je moet wel volhouden. Vallen werkte hier niet, ook zo,n doos waar je gif in moet doen werkte niet, dus gewoon korrels op een bord ofzo gelegd

Veel mensen gaan de mist in met dat gif, doordat ze veel te snel ophouden, dan houd je altijd wel een paar ratten over, en wat nog erger is: als die ratten al wel een beetje hebben meegegeten van dat gif, kunnen ze weerstand opbouwen en op het laatst werkt geen enkel middel meer. Dus permanent gif is zo gek nog niet. Stallen zijn een magneet voor ratten (en muizen), helaas.

Mensen met katten (en honden) die ratten vangen moeten uitkijken met gif.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:49

Ik ga op zijn minst een half jaar gif laten staan. Volgend jaar zal ik waarschijnlijk wel weer enkele kuikens appart gaan zetten en ik heb geen zin dat ze weer (net zoals dit jaar) allemaal gejat worden.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:36

Zoolgangster schreef:
Ilayla schreef:

Er zijn proeven genomen met vergiftigde knaagdieren en ze ontdekten geen stresshormonen bij de stervende dieren. Tenminste, dat beweren de lieden die dat gif gebruiken: http://www.muizen-ratten-bestrijding.nl/hoe-werkt-rattengif-eigenlijk.php

Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest wetenschappelijke tests te bekijken op dat gebied.

Maar, voordat men met stollingremmers werkte, gebruikte men strychnine, en dat middel was ècht pijnlijk, dan kregen de dieren vreselijk pijnlijke krampen.

Ah kijk, hier was ik benieuwd naar of dat al was uitgezocht. Interessant om te lezen. Maar kan het dan zo zijn dat ze langere tijd minder pijn hebben en dat ze dat niet laten merken omdat het prooidieren zijn? Of zou dat ook te zien moeten zijn aan de hoeveelheid stres?

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:51

Het valt me op dat de ratten na een paar dagen van het gif te hebben gesnoept trager worden. (net een stel junkies) Ik vermoed dus niet dat ze pijn voelen van het gif. Ik heb ze dat helaas niet kunnen vragen want mijn rattiaans is de laatste tijd een stuk minder geworden _/-\o_

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 17:58

Haunting schreef:

Een rat heeft echt geen hogere pijngrens, ook ratten voelen alles gewoon, net zoals muizen, paarden, mensen en katten. Hebben we ooit eens bedacht als mensheid en naar aanleiding van onderzoek.
Dat deze prooidieren gewond en al nog hard kunnen rennen is ander verhaal.
Ken ook katten bij wie hele achterkant aan gort gereden was en waar darmen uit hingen die met de voorkant nog zo snel weg konden komen dat ze of niet of heel moeilijk te pakken waren (al dan niet al dood, dan wel niet meer te redden).

Het zijn dan wel plaagdieren, maar efficient en snelle methode om ze om zeep te helpen lijkt me het humaanst ipv ze te martelen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:05

wij hebben ze thuis, buiten dan he! Ze zitten gewoon bij het konijn in het hok mee te eten van het voer!
De gemeente heeft er eens van die gifbakken neergezet, op de looproutes. het werd toen wel minder maar helemaal weg zijn ze nooit geweest.
Al er ergens voer is, is er niet aan te ontkomen. Mijn buurman heeft kippen, dar ligt ook altijd wel wat voer...

Onze kat vermoord er nog wel eens 1, dat is de beste oplossing denk ik!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:10

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar Ratten hebben een bloedhekel aan cavia's. In de oorlog hadden ze bij mijn moeder cavia's op de binnenplaats, die liepen gewoon los en op die manier kregen ze geen ratten en was er wat vlees als ze echt honger hadden.. Ik weet niet of je een caviakooi in de buurt kunt installeren. Cavia's kunnen vrij goed tegen de vorst

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 20:06

Ilayla schreef:
Ah kijk, hier was ik benieuwd naar of dat al was uitgezocht. Interessant om te lezen. Maar kan het dan zo zijn dat ze langere tijd minder pijn hebben en dat ze dat niet laten merken omdat het prooidieren zijn? Of zou dat ook te zien moeten zijn aan de hoeveelheid stres?

Ze kunnen de aanwezigheid van hormonen die met stress te maken hebben in het bloed meten. Dus op zich is het meetbaar, of een dier stress (en pijn geeft ook stress) heeft.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 20:40

Het enige wat bij ons echt helpt is strooien, strooien en nog meer strooien

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 20:44

Jack Russel trainen :D
Jackies zijn echte rattenvangers, zijn ze ook voor gefokt officieel. Natuurlijke.. denk ik, vijand van de rat dus :p

hhensens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 21:04

bij ons op stal ook ratten en muizen gehad...gatverdarre..
de jack russel vermoorde de muizen..even nekje omdraaien :=
de ratten hebben we gevangen en verzopen..enig nadeel is dat ze dan vreselijk gieren...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 23:32

Bij een manege gezien dat een kat een bruine rat ving. Daarna liep de kat héél trots met de dode bruine rat in de bek naar het woonhuis van het baasje. Wat zal die blij geweest zijn met die dooie rat op de mat. :P

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 00:09

Wij hebben gelukkig (!) ook een kater die ratten pakt.
Ja hier een heeeel blij baasje!! Hoe meer dooie ratten op mijn mat hoe beter!