Oplossing voor paard die niet achter stroom of hout blijft

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:32

Ja hoor paard even expres tegen de stroomdraad aanhouden hebben wij ook weleens gehanteerd, wie niet luisteren wilt moet maar voelen zeg maar :P

Wij hebben onze weides volledig omringd door een meidoorhaag. Wij onderhouden deze niet, dus is enkele meters hoog. Groeit helemaal dicht met lelijke stekels eraan. Wij hebben geen draden meer nodig, de haag houdt de paarden tegen. Ideaal. Maarja niet altijd overal realiseerbaar en ook niet een twee drie neer gezet natuurlijk :)
Laatst bijgewerkt door ELpatcho op 06-10-14 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:32

Je zegt dat hij naar ander gras gaat? Verveelt je paard zich dan in de weide waar hij staat? Als hij graag speelt heeft hij weinig aan shetters. Misschien dat je hem in de weide zelf ook meer afwisseling moet geven/ Dus hooi erbij die je op verschillende plaatsen in de weide ophangt? Schuurplek maken met een paal. Afentoe eens wortels verspreid door de weide leggen die ze moeten zoeken. (niet verstandig voor de shetters trouwens). Een speelbal geven al is het een lekke voetbal. Hang eens een paraplu op zonder scherpe punten ergens, hang eens van dat klapper lint op? Vlaggen. Iets wat wat afschrikt. Dat helpt ook wel om af te wisselen in de weide en ze andere dingen te laten denken dan draad springen. Ze beginnen er vaak mee uit verveling en stoppen er dan niet mee tot het probleem vervelen opgelost is.

Zet eens een gewone hindernis op waar hij mee mag doen wat hij wil..enz enz..zet een rondje af in de weide zodat hij niet alleen maar hetzelfde doet. Sluit eens een stuk af en doe een ander stuk actief maken enz.

Maak een grind bak waar hij doorheen kan lopen enz...bedenk het. Zorg dat hij naast het gras wat er nu nog staat flinke bak hooi heeft met slowfeeder erop. Enz enz...Paarden die zich buiten vervelen of te trek hebben gaan zoeken..en doen dit soor tdingen. Voelt hij zich thuis bij jullie/ Het is aangeleerd gedrag en moeilijk af te leren soms..maar is op te lossen niet alleen met bovenstaand respect krijgen voor draad en hoog voltage doen! Test dit moet minimaal 4000 zijn. maar ook...afwisseling in de piste...

Ik heb nu een merrie die ook bekend stond als uitbreekster...ze is er bij ons ondanks dat ze het makkelijk kan op sommige plaatsen nog niet uit geweest. Wel ind e weide dingen gesloopt zoals mijn houten bakrand waar ze afentoe gewoon doorheen gaat. Daar staat geen stroom op. maar dat is niet erg..ze staat nog in mijn weide:) Niet bij de buren erin.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:48

De echte oplossing ligt in het wegnemen van de reden van het uitbreken.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:30

Mijn pony brak voorheen ook altijd uit. Ookal stond hij zelf tot zijn knieën in het gras, ik denk dat het gras aan de andere kant van het draadje er toch smakelijker uit zag.
We hebben hem toen ook opgehokt, maar meneer wist toch nog te presteren om eruit te springen. Toen is mijn stal eigenaar met veel draadjes gaan werken, als hij over het eerste schrik draadje heen gesprongen was rende hij zo het volgende in waar een klap stroom op stond. Sindsdien blijft hij wel netjes achter de lijnen (de ruimte om te landen had hij wel maar niet om te remmen zeg maar) heeft dus ook goed geholpen.
Tegenwoordig is het een Shetlander die moeiteloos tussen de draden Door stapt :+ ..

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:06

Ik heb een hengst gehad die graag onder de draad door ging. Die kreeg een antenne aan zijn vliegenmasker en heeft het daarna nooit meer gedaan.

Ik heb nu een uitbreker staan die geen respect had voor draad door o.a. een exceemdeken. Maar ook gewoon in het algemeen niet snel ergens respect voor heeft. Deze heb ik op aanraden van de buurman een ijzeren ketting om de hals gedaan. Deze is onder de hals dichtgemaakt met een tyrip (dat breekt bij grote krachten) en hing dan t/m de borst. Op deze wijze heeft hij een aantal keer geprobeerd de draad kapot te drukken… nou, we zagen de vonken omhoog kruipen en hij heeft ze gevoeld, nu is het respect er wel :+ en heeft hij gemerkt dat een deken dus niet meer beschermd.

Nu krijgt hij de ketting alleen nog om als de andere paarden om wat voor reden een dagje (of 2) weg gaan. Want hij wil dan niet alleen blijven en ik vind de ketting dan een fijner idee dan een paard op de straat.