Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anoeska27 schreef:Caily schreef:Een hengst in de opfok vind ik pas not done, en dan met 3 jaar eruit trekken en met veel afdwingen leren hoe het mensenleven in elkaar zitDan toch echt liever met een volwassen paard zoals TS het heeft en stapje voor stapje integreren in het mensenleven.
Ben je wel eens in een goede opfok geweest? Ik heb in ieder geval nooit veel af hoeven te dwingen als ze terug kwamen. Maar voor mij hoeft een 3 jarige ook niet meer te kunnen dan aan een halster mee te lopen, braaf de trailer op te gaan en zich te gedragen bij de hoefsmid. En dat krijgen ze in een goede opfok echt wel mee hoor.
ponyparadijs schreef:Ik ben het helemaal met Zahlina eens.
Een gemengde kudde geeft mijns inziens een stabieler karakter dan alleen maar leeftijds genoten.
En zeker bij hengsten denk ik dat het verstandig is dat ze leren dat oudere paarden een bepaald respect verdienen.
Ik zou ze dus ook niet naar een opfok doen
Caily schreef:Zo'n "keerpunt" gaat vaak geleidelijk, als eigenaar goed op de signalen tijd genoeg om ze voortijdig uit elkaar te halen, mocht dat punt er komen. Het kan heel lang goed gaat, kan je zelfs twee dekkende hengsten noemen die al jaren samen lopen, echter ook twee hengsten die op den duur wel echt uit elkaar moesten.
lady62 schreef:Als je ze met een jaar of drie uit de groep haalt dan missen ze een heel groot deel opvoeding en die opvoeding kunnen wij ze niet geven.
Daardoor krijg je heel vaak problemen als je met ze aan de gang gaat het zijn nu eenmaal geen evenwichtige paarden dan.
Je kunt een jong veulen voetjes laten geven en het halster laten wennen en daarna in de opfok doen maar na een half jaar kun je gewoon weer opnieuw beginnen omdat ze dan weer zijn verwilderd.
Het ideaalst vind ik dan ook in een groep met verschillende leeftijden en lekker paard laten zijn zeker 1 keer in de week aandacht geven zodat ze gewend blijven aan mensen voetjes geven halster om en voor de rest lekker met rust laten de groep voed het verder op.
Ook zoals in dit geval een veulen samen zetten met een klophengst is niet het juiste voor het veulen maar goed dat moet een ieder voor zichzelf weten.
NatasjavE schreef:lady62 schreef:Als je ze met een jaar of drie uit de groep haalt dan missen ze een heel groot deel opvoeding en die opvoeding kunnen wij ze niet geven.
Daardoor krijg je heel vaak problemen als je met ze aan de gang gaat het zijn nu eenmaal geen evenwichtige paarden dan.
Je kunt een jong veulen voetjes laten geven en het halster laten wennen en daarna in de opfok doen maar na een half jaar kun je gewoon weer opnieuw beginnen omdat ze dan weer zijn verwilderd.
Het ideaalst vind ik dan ook in een groep met verschillende leeftijden en lekker paard laten zijn zeker 1 keer in de week aandacht geven zodat ze gewend blijven aan mensen voetjes geven halster om en voor de rest lekker met rust laten de groep voed het verder op.
Ook zoals in dit geval een veulen samen zetten met een klophengst is niet het juiste voor het veulen maar goed dat moet een ieder voor zichzelf weten.
Dit is dus pertinente onzin. Maar dan ook echt van de allerhoogste plank.
Bijna alle paarden die ik ooit gehad heb hebben in een leeftijdsgroep gestaan na het afspenen. En echt,...dat zijn er inmiddels heel wat.(ik rij ook al inmiddels 38 jaar paard)
Geen een,...maar dan ook geen een had er gedragsproblemen. Allemaal fijne handzame paarden die het stuk voor stuk goed doen in de kudde. Geen een kwam verwilderd terug. Voetjes optillen, halster om mee lopen. Geen enkel probleem. Moet ik wel zeggen dat ik er als veulen ook echt werk van maak.
(Op internet is vast wel iets te vinden over de inprint periode bij veulens)
Ik ken daar in tegen inmiddels ook heel wat paarden die als veulen met alleen oudere paarden zijn opgefokt....en Ai,...daar zitten er een paar tussen.
De meeste van die paarden konden op oudere leeftijd niet meer in een kuddeverband de wei op.
Een aantal echt bange dieren totaal verknipt en neurotisch.(en dan ken ik soms de moeder met een normaal gedrag)
Nou weet ik ook wel dat dat niet bij alle jonge paarden zo ontstaat....veelaarden schikken zich nu eenmaal in hun lot.
Maar iets anders wat je je moet realiseren is dat door het gebrek aan speelgenootjes lichamelijke problemen kunnen ontstaan.
Op de Warboerhoeve is destijds op het paardenproefbedrijf hier uitgebreid onderzoek naar gedaan.
Veulens in een opfokgroep bleken het beter te doen dan de veulens met beperkte beweging. (En die beperkte beweging varieerde van op stal met dagelijks 2 keer een interval training tot veulens bij oudere paarden)
(De stalgroep was niet verrassend het slechts af qua rontgen foto's.....meer OCD en andere problematiek)
Een opmerking uit de Ids destijds was dat ze het verrassend vonden dat de veulens uit de opfokgroep net zo handzaam waren als de veulens uit de stalgroep.....leuk te weten dus.
Overigens,...een gemengde groep met tenminste een leeftijdsgenootje is meer dan prima. Ik zeg ook niet dat een opfokstal te preferen is boven een gemengde groep aan huis he.
Maar een opfokstal(en dan een goede!) is ten alle tijden te preferen boven een veulen alleen bij alleen maar oude paarden.
Zelfs al houd hij er geestelijk niks aan over, zelfs al blijft hij lichamelijk gezond,....dan is het nog steeds zielig dat hij geen speelkameraadje heeft. Het is een paardenkind,...en die wil spelen.
Mensen en paarden zijn niet helemaal te vergelijken uiteraard,...maar mijn buurjongetje is enigst kind.
Hij zit hele weekeinde bij ons in hus met mijn kinderen met de Lego te spelen.
Hij heeft zelf ook Lego. Toch zit hij hier. Zijn ouders gaan vaak naar het museum met hem maken veel uitjes met hem. Maar hij wil niet altijd mee...hij wil met mijn kinderen spelen. Als zijn ouders doorzetten dan vraagt hij vaak ok Mika mee mag. Hij wil niet alleen met zijn ouders.
En hij heeft lieve geduldige ouders die hem goed opvoeden......
Hoe zielig zou het zijn als hij van zijn ouders niet bij vriendjes zou mogen spelen?
TS succes met je leuke veulen....maar denk er alsjeblieft over na om er nog een bij te zetten.
lady62 schreef:Als je ze met een jaar of drie uit de groep haalt dan missen ze een heel groot deel opvoeding en die opvoeding kunnen wij ze niet geven.