Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nini1992 schreef:Gypsy schreef:Zolang ze maar op adem zijn met een droge huid. Op paard natuurlijk.nl staat een mooi stukje over de zin en onzin van zweetdekens. Ik zet mijn paard al jaren bezweet terug in oa de sneeuw en laatste keer dat ik keek leefde ze nog.
Leuk stuk om eens te lezen, ik heb even de link er bij opgezocht voor degene die het interessant vinden. http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm
Eerder zette wij ook altijd onze paarden direct weer buiten en gebruikten we ook nooit dekens. Nu gebruiken we wel een regen- en winterdeken, maar dit gaat meer om de handigheid voor ons zelf. (geen wintervacht)
Nini1992 schreef:Gypsy schreef:
Leuk stuk om eens te lezen, ik heb even de link er bij opgezocht voor degene die het interessant vinden. http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm
Eerder zette wij ook altijd onze paarden direct weer buiten en gebruikten we ook nooit dekens. Nu gebruiken we wel een regen- en winterdeken, maar dit gaat meer om de handigheid voor ons zelf. (geen wintervacht)
Goed stuk van paardnatuurlijk, zouden meer mensen moeten lezen... Wat ik wel jammer vind, is dat dit voornamelijk gaat over de winterperiode, maar wat in de lente/herfst, met de temperaturen van nu (15-18 graden)? In de zomer spuit ik mijn paard na het rijden helemaal af, dat lijkt mij sowieso niet verkeerd, ze zal het er niet koud van krijgen aangezien de buitentemperatuur gewoon hoog is. Maar wat nu? Mijn paard is lekker bezweet na het rijden, en hoewel ik nu weet dat ik haar met een gerust hart nog nat van het zweet op de wei te zetten, vind ik het wel fijn om haar helemaal schoon te spuiten, fijn al het zweet en de modder eraf. Maar hoe goed is dit dan? De huid wordt dan wel weer nat, en de capillaire werking van de vacht moet dan weer opnieuw worden ingezet. Maarja, uiteindelijk blijft dit systeem wel werken dus dan lijkt het me toch niet erg om af te spuiten met deze temperaturen. Maar waar ligt de grens? Het lijkt vanzelfsprekend dat je een paard niet met (koud) water afspuit in de winter, maar als de vacht gewoon blijft werken: waarom niet? Ze worden ook natgeregend... Of gaat het dan meer om de plotse overgang van zweten naar verkoeling door water?