uitstappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xhaflinger

Re: uitstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:24

Mijn pony is ook altijd heel erg bezweet na het rijden. In de winter doe ik daarom ook meestal na het rijden mijn zadel af en leg er een zweetdeken op. Als die eenmaal zijn zweetdeken op heeft loop ik er naast en stap ik 10 minuutjes en dan is die meestal zo goed als droog. Erop zitten kan opzich ook wel maar dan kan de warme lucht er niet uit( op de plek waar je zit)

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:31

Ik stap altijd uit totdat het zweet afgekoeld is en niet meer warm . Dit is mij altijd verteld. Bij mij is het meestal 10 minuten uitstappen. Hangt ervan af hoe intensief ik heb gereden en of ze daarna op stal gaat of niet.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:44

10 min tot een kwartier stappen. Paard is op adem en niet meer zo heel warm. De vacht nog wel nat, nou even rollen in het zand en hup de wei op.
Ik heb wel de borst en halve hals geschoren. Niks geen zweet deken, dan gaat ze heel erg na zweten omdat ze het weer veel te warm krijgt onder die deken.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:27

Nini1992 schreef:
Gypsy schreef:
Zolang ze maar op adem zijn met een droge huid. Op paard natuurlijk.nl staat een mooi stukje over de zin en onzin van zweetdekens. Ik zet mijn paard al jaren bezweet terug in oa de sneeuw en laatste keer dat ik keek leefde ze nog.

Leuk stuk om eens te lezen, ik heb even de link er bij opgezocht voor degene die het interessant vinden. http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Eerder zette wij ook altijd onze paarden direct weer buiten en gebruikten we ook nooit dekens. Nu gebruiken we wel een regen- en winterdeken, maar dit gaat meer om de handigheid voor ons zelf. (geen wintervacht)

Goed stuk van paardnatuurlijk, zouden meer mensen moeten lezen... Wat ik wel jammer vind, is dat dit voornamelijk gaat over de winterperiode, maar wat in de lente/herfst, met de temperaturen van nu (15-18 graden)? In de zomer spuit ik mijn paard na het rijden helemaal af, dat lijkt mij sowieso niet verkeerd, ze zal het er niet koud van krijgen aangezien de buitentemperatuur gewoon hoog is. Maar wat nu? Mijn paard is lekker bezweet na het rijden, en hoewel ik nu weet dat ik haar met een gerust hart nog nat van het zweet op de wei te zetten, vind ik het wel fijn om haar helemaal schoon te spuiten, fijn al het zweet en de modder eraf. Maar hoe goed is dit dan? De huid wordt dan wel weer nat, en de capillaire werking van de vacht moet dan weer opnieuw worden ingezet. Maarja, uiteindelijk blijft dit systeem wel werken dus dan lijkt het me toch niet erg om af te spuiten met deze temperaturen. Maar waar ligt de grens? Het lijkt vanzelfsprekend dat je een paard niet met (koud) water afspuit in de winter, maar als de vacht gewoon blijft werken: waarom niet? Ze worden ook natgeregend... Of gaat het dan meer om de plotse overgang van zweten naar verkoeling door water?

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 21:00

Ik heb ook een tinker die 24/7 buiten staat. Hij krijgt al een teddybeer vacht. En als ik hem rijd dan zweet hij ook gauw, onder het rijden laat ik hem veel stappen. De eerste 20 minuten laat ik hem op adem komen en dan zadel ik hem af en pak ik een borstel , borstel ik de bezweten vacht tegen de haren in zodat de vacht snel kan drogen . Daarna wandel ik met hem tot dat hij droog en op adem is gekomen. Dan ben ik wel tussen de 30 a 45 minuten bezig , daar zit het op adem stappen ook bij in !

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 08:32

Nini1992 schreef:
Gypsy schreef:

Leuk stuk om eens te lezen, ik heb even de link er bij opgezocht voor degene die het interessant vinden. http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Eerder zette wij ook altijd onze paarden direct weer buiten en gebruikten we ook nooit dekens. Nu gebruiken we wel een regen- en winterdeken, maar dit gaat meer om de handigheid voor ons zelf. (geen wintervacht)

Goed stuk van paardnatuurlijk, zouden meer mensen moeten lezen... Wat ik wel jammer vind, is dat dit voornamelijk gaat over de winterperiode, maar wat in de lente/herfst, met de temperaturen van nu (15-18 graden)? In de zomer spuit ik mijn paard na het rijden helemaal af, dat lijkt mij sowieso niet verkeerd, ze zal het er niet koud van krijgen aangezien de buitentemperatuur gewoon hoog is. Maar wat nu? Mijn paard is lekker bezweet na het rijden, en hoewel ik nu weet dat ik haar met een gerust hart nog nat van het zweet op de wei te zetten, vind ik het wel fijn om haar helemaal schoon te spuiten, fijn al het zweet en de modder eraf. Maar hoe goed is dit dan? De huid wordt dan wel weer nat, en de capillaire werking van de vacht moet dan weer opnieuw worden ingezet. Maarja, uiteindelijk blijft dit systeem wel werken dus dan lijkt het me toch niet erg om af te spuiten met deze temperaturen. Maar waar ligt de grens? Het lijkt vanzelfsprekend dat je een paard niet met (koud) water afspuit in de winter, maar als de vacht gewoon blijft werken: waarom niet? Ze worden ook natgeregend... Of gaat het dan meer om de plotse overgang van zweten naar verkoeling door water?

Goeie vraag! Al denk ik dat nat regenen toch heel anders is als afspuiten met water. Wanneer het regent komt het vaak niet direct op de huid en bij het afspoelen gebruik je vaak toch veel meer water. Ik denk ook dat als ze dan al zweten en je ze afspoelt dat de huid te snel afkoelt zoals je zelf al zegt. Maar waar de grens ligt?? Geen idee!

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 08:47

Ik rij een fjord die een wintervacht kweekt alsof ze op de Noordpool woont. Toch heb ik al meerdere winters gewoon getraind voor endurance klasse 2 en 3. Ik schoor dan wel de boeg + onderkant hals. Ze staat buiten.
Ik stap ook uit tot ze op adem is en afgekoeld, en de huid droog. De vacht is dan bij lange na nog niet droog.
Onder het zadel is vaak nog wel nat op de huid geplakt. Daar haal ik na het afzadelen even een natte spons overheen en dan met een handdoek nawrijven, zodat de huid droog is.
Schoon water droogt veel sneller dan zweet is mijn ervaring.

Als enduranceruiter heb ik bij langere ritten vaak een of twee flessen water mee, ook 's winters. Als ik ga uitstappen, giet ik die over de hals en schouders, zo spoelt het zweet eraf. Na een minuut of 10 is ze dan droog. Sneller dan als ik het niet afspoel.
Kun je thuis ook doen. Emmertje met spons naast de bak zetten. Als je begint met uitstappen even de spons over de zweetplekken, en dan uitstappen. Dan zijn ze echt sneller droog op de huid maar ook de hele vacht (en schoon... tot ze gaan rollen).

Nu het nog zo warm is, spuit ik haar nog wel eens gewoon af na het uitstappen. Zweetmes erover, en dan in het zand rollen, dan is ze ook snel genoeg droog. Als het onder de 10 graden komt, doe ik hooguit de benen, niet meer het lijf.
Met afspuiten komt het water echt tot op de huid, bij regen niet. Dat lijkt me dan te koud (ponylief protesteert dan ook als er wel een straaltje een keer verkeerd gaat).

xMarlissa

Re: uitstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:17

Op adem stappen in het belangrijkste, daarnaast een beetje afkoelen. Verder kan de vacht het prima zelf, ik ben het eens met Paard Natuurlijk!