Mijn droom-pensionstal; zou die bestaan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:46

Denk dat onze stek redelijk in de buurt komt. Alleen regelen wij zelf het vullen van de slowfeeders en het uitmesten van de paddock. Ben via marktplaats tegen aan gelopen en de staleigenaresse vond onze aanpassingen aan het beleid prima. Nu staan we dan ook maar met 3 paarden.

Hier hebben we 's winters 12uren paddock-tijd overdag. In een paddock met vilt (verminderd risico op zandkoliek), formaat bak (want het is onze eerste bak met verlichting) en twee slowfeederbakken waar semi-onbeperkt voordroog in ligt. 's nachts staan ze in ruime boxen op vlas met weer een portie voordroog. We komen ons eigen kracht- en ruwvoer in zodat je direct weet wat de kwaliteit is en dit kan blijven aansturen of controleren. Daardoor is de kale box prijs ook lager en hebben de mensen die minder vlas gebruiken ook een voordeel itt tot een vast incl prijs. Staleigenaresse zet ze binnen en buiten, tenzij we er zelf zijn uiteraard.
Vanaf half maart gaan ze meestal naar de buitenbak die aan het weiland vast ligt voor 24/7. We bouwen het gras heel bewust op omdat mijn merrie last kan krijgen van gaskoliek. Ook buiten krijgen ze weer ruwvoer bijgevoerd. Water komt uit de kraan (niet uit de sloot) en we delen het weiland op zodat ze om de zo veel tijd vers krijgen. Rond oktober gaan ze weer in het winterritme. Beschutting van bomen en de verhoogde weg.

Mijn echt ideale stal verschilt niet zo veel met hoe we het nu doen. Ik vind het erg prettig alles zelf te kunnen regelen en niet te afhankelijk te hoeven zijn. Nog idealer zou zijn een verhard stuk aan de paddock met schuilstal zodat ze helemaal niet meer in de box hoeven. Maar hier ben ik zeker niet ontevreden over ;)

Edit: de uitrijmogelijkheden vergeten! Hoewel we eerst het dorp door moeten, zitten we midden in een gebied met een bosje en aardig wat kilometers ruiterpad door weilanden heen :)

joyce_goldi

Re: Mijn droom-pensionstal; zou die bestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:45

Hier zelf altijd in de regio haarlem (noord holland) gestaan. en bij mijn laatste stal stond ik heerlijk. t was er rommelig op het erf maar daar kijkt men doorheen. der stond ook een paard 15 a 20 stuks. De paarden moet je helaas zelf mesten door fysieke staat stalhouder met sommige hebben hier een uitzondering op. paarden krijgen in stal hardvoer. wat je zelf koopt en klaar zet voor je stal of voer van de stalhouder zelf. paarden gaan daarna de paddock in rond een uur of half 9. de paddocks zijn van steen. sommige vinden dit een nadeel sommige een voordeel. ik vind het bijde een voor- en nadeel. daar krijgen ze hooi/kuil. daar staan ze tot 3 uur tussen door krijgen ze nog een x hooi en als ze naar binnen gaan krijgen ze hard voer. en rond 7 uur krijgen ze weer hardvoer en hooi/kuil gras. uitrij mogelijkheden veel strand/duin/bos/ en een groot recreatie gebied spaarnwoude waar je alle kanten op kan. zomers weidegang tot waar het weer het toelaat en als je je paard op stal wil laten of moet laten is dit geen probleem. de bak word elke dag getrokken in de avond en is met eigenlijk alle weer types te rijden. Ideaal! Ja ik ben daar altijd op me plaats geweest gezellige mensen iedereen respecteert elkaar en geen slappe roddels