kerstveiling Waiboerhoeve in Deurne

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 23:21

Nou, nu heb ik al wat verteld wat eigenlijk niet de bedoeling was omdat men er van houdt iemand woorden in de mond te leggen. En dat terwijl Wenda al een veel betere verklaring heeft voor de prijsverschillen.

boontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 00:40

Het doel van het onderzoek was om te kijken of er aan de hand van observaties en hartslag metingen een verband gelegd kon worden met de stress die een paard ondergaat tijdens een training.Er is specifiek vermeld dat dit geen onderzoek is of de ene methode beter is dan de andere.

Er waren erg veel paarden met bemerkingen op de foto s.Dit heeft grote invloed op de prijzen gehad.

Dit onderzoek heeft slechts 5 weken geduurt en de paarden kwamen binnen dat ze wel een halster aan konden(de meeste dan) maar er nog niet aan mee konden lopen.

Als je dan ziet dat ze bijna allemaal een stap-draf proefje hebben gereden zonder dat er incidenten zijn geweest. Het was het gewoon te vroeg om ze tijdens de veiling onder het zadel te tonen.

De paarden van Deurne waren rij-technisch wellicht verder maar als je weet dat ze allemaal voordat de rijproef in Lelystad gereden werd gelongeerd werden(sommige wel drie kwartier en kwamen al bezweet de bak binnen).Van de dertien paarden die Deurne heeft getoond er zeker 3!!! met praam opgestapt moesten worden.

De paarden van Emiel waren rij-technisch in een vroeger stadium maar werden uit stal gehaald, opgezadeld, in de bak opgestapt even rond gestapt en de proef werd gereden.Sommige daarvan op een bitloos hoofdstel of een halster.

Nogmaals,dit was geen vergelijkend onderzoek maar trek niet te snel je conclusie aan de hand van de prijzen.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 12:52

Nu mijn mening dan maar.... Ik bekijk dit zuiver vanuit het handels oogpunt.... De paarden waarvoor het meest is geboden waren zowel klinisch als rontgenologisch bijna perfect. nr. 18 Tippora was zelfs een prok merrie (allemaal eentjes op de foto- kom je bijna niet tegen) Nummer 12 had een behoorlijk verhoogd risico, maar kon geweldig goed bewegen. Ik denk dat de koper dit risico voor lief neemt (het is een behoorlijke gok) Als nummer 12 goede foto's had gehad, had hij denk ik ook niet aanwezig geweest op de veiling, of was hij voor een behoorlijk bedrag meer verkocht. Het trainen op welke wijze dan ook, maakt voor de handel helemaal niets uit. Waar het op neer komt is dat ze later weer verkocht kunnen worden...en dan moeten ze klinisch als rontgenologisch gewoon goed zijn. Dus die stelling van Cor Loeffen gaat voor mij helemaal niet op. Zoiets is ook alleen maar te meten bij gelijksoortige paarden. En dat waren ze absoluut niet.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 13:00

Het viel mij inderdaad op dat er meerdere Jazzen niet zadelmak waren. Bij twee Jazz merries werd zelfs bij verteld dat deze meer tijd nodig hadden om hun angstig gedrag.

Ook vond ik dat er behoorlijke bemerkingen aan de paarden waren. Er waren zelfs enkele die klinisch nog niet goed waren! Scheve mond

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 15:38

Mensen, ik bedoelde niet dat Cor het beleren béter doet maar dat zijn paarden meer opleverden. Dáár ging de wedddenschap over anders hadden ze een hele andere manier moeten bedenken om te kijken welke paarden beter opgeleid waren.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-03 10:15

Dat was dus dan een weddenschap die nergens op sloeg. Je kunt geen appels met peren vergelijken. Als ze de paarden nu eerst eens allemaal gekeurd hadden, daarna qua beweging en afstamming eerlijk de boel verdeeld, dan hadden ze mogelijk iets kunnen vergelijken. Nu absoluut niet. Knipoog