Van volpension naar doe-het-zelf stal als pensionhouder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:15

Hier op stal is het als volgt geregeld:

Stalling inclusief:
2x daags voeren, ruwvoer
1 baal vlas per week
Box
Zadelkast
Gebruik paddock
Buitenbak met goede bodem
Overdekte paddock
1 landje

Zelf regelen
Uitmesten
Krachtvoer (kan wel gegeven worden, zelf aanschaffen)
Binnen en buiten zetten
Extra vlas en hooi via pensionhouder

Prijs is €175, Noord Holland

Marijkjuh

Re: Van volpension naar doe-het-zelf stal als pensionhouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 22:46

Wat mij wel opvalt is dat veel stallen klanten 1 baal vlas per week geven. Zelf heb ik een smeerkees en dan vind 2 balen per week echt een stuk idealer. Redden jullie het écht met 1 baal?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:56

Hangt van veel factoren af ook. Ik gebruikte deze winter 2 en soms zelfs maar 1 pak per maand. Wij betalen dan ook de kale box en zelf het vlas naar gebruik.
Let wel, box was schoon, droog en met een goede bodem. Ze staan alleen hier lang buiten en icm een schone merrie en goede afvoer kon ik daarop besparen. Stalgenoot mikte er juist 4-5 in de maand in.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 23:08

Het voeren en binnen/buitenzetten zou ik persoonlijk nog zelf doen. Door slowfeederbakken te installeren, en de stallen zo te laten uitkomen dat je enkel de deur moet opendoen om ze buiten te laten heb je de ochtendronde heel vlug gedaan. Alle bakken volgooien met hooi, schep brok in de voerbakken en deuren open. Als de bakken groot genoeg zijn is er voldoende voor een dag ver, dus savonds een schep brok in de voerbak, en deuren dicht, en je bent klaar.
eigen controle op de hoeveelheid brok en hooi, geen verspilling.
klanten voor een mindere prijs zelf laten uitmesten (het systeem met een baal die je klaarlegt voor hun stal vind ik een goed systeem), al dan niet in een afsluitbare bak met nummerslotje op, zodat ze niet kunnen stelen van elkaar (of van jouw)

150 vind ik een nette prijs, dit betaal ik ook voor 24/7 weidegang, met brok en hooi bij. (geen piste)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 23:15

1 Baal per week kan met genoeg balen in het begin (heel belangrijk). Smeerkezen (ruinen o.a.) hebben 1-2 balen extra nodig om basislaag te leggen.

Ik weet niet wat je budget is, maar iets als hitmatrassen scheelt je giga veel vlas en er is altijd een zachte plek om te liggen. Vlas leg je daar omheen en niet er op.

Ong. 7 jaar geleden kostte zelf uitmesten en deels schema voor buiten zetten al 175 euro (net onder Amsterdam), dus ik vraag me af of je nu met dit bedrag uit de kosten komt en nog wat overhoud om het leuk te maken.

Ik zou hooi inderdaad liefst in slowfeedernet o.i.d. doen (buiten ook, maar wel op verharding voeren dan, want in het zand wordt het een smeerbende die niet op te ruimen is). Dat scheelt je bergen tijd en werk. 1 baal vlas per week en brok zelf kopen, maar wat klaargezet wordt kan 2x/ dag gevoerd worden anders max. aantal kg's/dag aangeven bij je opsomming.
Zo in de voerbak trekt zwermen duiven, eksters, etc. aan en die jatten de helft (weet je nog niet hoeveel paard binnen krijgt) en poepen er vaak ook op. Voor netheid/veiligheid kan je standaard bakjes en voertonnen bij de huur in doen. Dan heb je veel minder ellende met ongedierte, zeker samen met stalregel dat voer in afgesloten ton moet.

Meer voer en dus meer tonnen nodig is dan ook makkelijk te regelen. Via MP zijn er verschillende groot inkopers die je voor een kleine prijs tonnen in allerlei maten kunnen leveren. Box nummer er op zetten en je hebt overzicht.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 23:42

Wat sommige mensen opperen zou ik never willen. Ik wil sowieso eigen hardvoer, zou nooit ergens gaan staan waar paarden los naar buiten en binnen komen en wil duidelijkheid wie wanneer voert.
Roosters werken vaak niet en dan hou ik toch jou als stalhouder verantwoordelijk.
Ik ken diverse systemen met oa; stro en hooi bestellen wat je zelf invult op een bon en de eigenaar de volgende dag voor je stal neerzet.
Ik heb ook wel eigen hooi en vlas gehad, maar dat werkt vaak niet.

Hooi voeren op stal en stro/vlas ligt er ook aan hoelang ze buiten staan en waarop. Komen ze op gras zou je daar een tijd mee door kunnen overdag. Is er geen gras meer of staan ze op een paddock, zou ik wel hooi willen dat ze kunnen knabbelen. Zo een plek moet je wel kunnen mken waar meerdere paarden veilig kunnen samen eten. oa een stukje bestraten, maar een hayshelter is bijv mooi voor zoiets. Wel een flinke investering.

Water is belangrijk. Moet je dat zelf vullen?

Buiten en binnen zetten met een rooster en voeren werkt niet voor iedereen in combinatie met hun werk/gezin etc. Dan krijg je scheve gezichten als dat niet werkt. Ik heb daarom wel een stal moeten laten lopen, ook al was die verder ideaal voor ons. Andersom kan je leuke klanten mislopen.

Zelfde als een verplichte dag samen de wei uitmesten. Dat hadden we vroeger. Daar stonden veel mensen en sommigen kwamen altijd en sommigen nooit. Omdat het toch gedaan werd merkte je er niks van, maar weer scheve gezichten.......

Op een vorige stal gebruikte iedereen hooinetten. Daar vulde iedereen netten en kon de stal die 's ochtends en 's avonds ophangen. de rest werd buiten gegeven.

Volgorde van voeren vind ik zelf wel belangrijk. Als de laatste ronde laat is en voldoende, hebbenz e vaak nog wel wat sochtends en kun je best al hardvoer geven.
Helaas is dat op de meeste stallen niet zo en is een eerste ronde ruwvoer belangrijk. Meestal is het een haastklus van een schep biks en dan naar buiten, want daar eten ze gras, maar het hooi wat niet op is, ligt er 's middags nog.....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 00:05

Roosters werken niet als er geen eindverantwoordelijke is (de staleigenaar) die in de gaten houd of iedereen zijn afspraken na komt en de taken goed doet en/of de andere klanten diegene er niet op aanspreken. Iemand die zich hier niet aan de afspraken houdt wordt daar op aangesproken. Ben je te laat en merk ik dat dan komt er een berichtje waar je blijft of spreek persoonlijk er op aan. Mest je slecht uit dan hoor je dat ook. En mensen die er een potje van maken kunnen na een paar waarschuwingen toch echt meer gaan betalen voor volpension of een ander plekje zoeken.
Als je sommige mensen te veel ruimte geeft gaan ze steeds verder over je grenzen heen. Duidelijke afspraken met elkaar maken en er consequent mee zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 00:15

Ja, zo zou het zijn op een ideale stal. Maar ben al te vaak tegengekomen dat pensionhouders prive en zaken niet kunnen scheiden waarbij persoonlijke voorkeuren voor mensen/paarden de regels bepalen.

Na 30 jaar eigen paarden wil ik niet graag met rooster staan, omdat ik ten eerste anderen niet vertrouw en ten tweede wij naar stal gaan hoe het in onze planning past. Als ik verplicht rond 6 uur moet voeren bijv, moet ik misschien nog een keer op een ander moment komen om te rijden of iets te doen. Je zit gewoon heel erg vast aan dat rooster.
Als mensen ziek zijn of op vakantie moet het ook opgevangen worden.

Ik denk dat als je slechts 8 paarden hebt in totaal het best redt met 1 dienst/1 klant per dag die iets moet doen. Dat is voor iedereen haalbaar.
Als paarden lang buiten staan en je werkt met slowfeeders kom je al erg.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 00:15

Marijkjuh schreef:
Wat mij wel opvalt is dat veel stallen klanten 1 baal vlas per week geven. Zelf heb ik een smeerkees en dan vind 2 balen per week echt een stuk idealer. Redden jullie het écht met 1 baal?

Gniffel!

Ik heb een ruin, groot, maar vooral een vreselijke smeerkees... alsof hij zijn stal als sapcentrifuge gebruikt, echt waar! Daar gaan minstens (!) 3 balen in aan het begin van een week en vaak staat hij dan toch halverwege de week op kaal steen. Dus dan nog maar een baal.

Ik sta op een half-pensionstal, incl. stro of (2 balen) vlas, dus voor mijn hoeveelheid vlas moest ik toch wel degelijk gaan bijbetalen. Tikt wel aan. Snap ik ook wel. Dus dat is ook goed om afspraken over te maken vooraf.

Voor mij geldt: prijs van 255 per maand (wel hartje Randstad) =
- box incl. stro (in principe onbeperkt, mits ze niet tot hun knieën erin staan) of vlas (niet onbeperkt dus, bij meer dan 2 balen per week moet je bijbetalen)
- incl. ruwvoer (kuil of hooi) --> wordt gevoerd, zelf klaarleggen in plakken of netten
- excl. krachtvoer --> wat je zelf klaarlegt in bakjes wordt wel gevoerd
- incl. buitenzetten, maar excl. binnenzetten --> dat regelen we dus onderling zelf met een rooster
- zomers 24/7 of alleen overdag weidegang, wat je zelf wilt, 's winters in groepjes 3 uur paddock --> wei zelf uitmesten in de winter, ook volgens rooster dat je met je 'weidegenoten' zelf maakt
- gebruik van bak, paddock, longeercirkel, (koud) water etc.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 00:26

Kwaliteit van vlas kan enorm verschillen en je moet weten hoe je ermee omgaat. Ik heb ook goedkope vlas gehad en dat viel vies tegen, dan ben je duurder uit dan duurdere kwaliteit omdat ik idd ook bijna 2 pakken pakte elke week. Daarnaast snapte de stal het niet, die wilde geen potstal.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 00:33

Ik sta zelf ook op een doe het zelf stal (in zuid holland) en betaal 85 euro kaal, en betaal dan nog 3 euro per baal hooi/stro extra. Vind dit zelf een erg fijn systeem. je kan zoveel pakken als je wil, bepaald zelf hoe dik in het stro je paarden staan en hoeveel hooi ze krijgen etc.
Wij doen ook wel echt alles zelf. Zelf buiten zetten/binnen halen/waterbakken vullen/mesten etc. Land mesten is bij ons ook verplicht, moet elke dag gebeuren. Maar omdat iedereen het ook elke dag doet, is het ook niet zoveel werk :P

Voer en buitenzet schema's hebben wij ook, werkt ook niet altijd.. De 1 doet vaak veel meer dan de ander en dat is jammer! Maar als je onderling alles netjes bespreekt, kom je al een heel end :)

Verder vind ik een doe het zelf stal echt heerlijk! Voelt veel meer als echt een eigen paard hebben, omdat je ook echt alles zelf doet/regelt/bepaald. Zou nooit meer anders willen!

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 00:34

superpony schreef:
Kwaliteit van vlas kan enorm verschillen en je moet weten hoe je ermee omgaat. Ik heb ook goedkope vlas gehad en dat viel vies tegen, dan ben je duurder uit dan duurdere kwaliteit omdat ik idd ook bijna 2 pakken pakte elke week. Daarnaast snapte de stal het niet, die wilde geen potstal.

Ben wel van de potstal, zeker. Wil een vlasstal echt niet vaak leeghalen. Maar - ongelofelijk maar waar - die van mij presteert het echt om keer op keer op de stenen te staan. En hopen mest eruit halen is echt een utopie bij die van mij, hij 'vermaalt' de mestballen door het hele vlas heen, tot hele kleine deeltjes. Maar goed, dit is nogal off topic voor het idee van de TS. ;-)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 06:39

Ik had ook een enorme smeerkees en had lang niet genoeg een 1 baal dus was altijd duurder uit..
Overigens krijg je wel voldoende balen om op te starten maar daarna 1 baal per week

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 08:04

Wij staan ook op een doe-het-zelfstal!
Voerdiensten zijn onderling verdeelt en buiten/binnen zetten wordt ook onderling geregeld.
Ik betaal één vast bedrag voor stalhuur & gebruik van accommodatie. Ik moet aangeven hoeveel balen vlas (of in mijn geval zaagsel) en krachtvoer+kuil ik per maand denk te gebruiken en daar betaal ik voor. Gebruik ik toch meer of minder kan ik dat aangeven en wordt dat weer verekend in de kosten.
Verder krijgen wij elk jaar een overzicht met wat we daadwerkelijk gebruikt hebben. Is dat minder dan waar ik voor betaal? Dan krijg ik dat geld terug. Maar is het meer? Moet ik bijbetalen!
Hoop dat ik het een beetje duidelijk uitgelegd heb, misschien heb je er wat aan :)

Ik vind een doe-het-zelf stal erg fijn! Ik vind het niet erg wat "meer" te doen, de 'lasten' horen er ook eenmaal bij ;)
Verder vind ik t altij erg gezellig, omdat we alles onderling moeten regelen en met z'n alle voor de paarden moeten zorgen hangt er (bijna ;) ) altijd wel een fijne sfeer!

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 08:13

Het probleem met een doe het zelf stal is dat de meeste mensen werken of naar school moeten en daardoor overdag geen tijd hebben om naar stal toe te gaan.
Daarnaast zijn er ook mensen die niet zo precies zijn en inplaats van 9 uur rustig om half elf aan komen zetten.
Als de paarden op tijd buiten gezet moeten worden is dit niet wenselijk.
Wat je met je eigen paard doet moet je zelf weten maar dit kun je niet maken met dieren van een ander.
Daarom gaat dit systeem vaak mis.
Ook vind ik dat het beter is dat de stalhouder of een vast persoon de paarden buiten of binnen zet want hier kan wel eens iets fout gaan niet iedereen heeft veel ervaring en een gewond paard daar zit je niet op te wachten.
Het zelf mesten en voer klaar zetten vind ik prima.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 08:25

Ik sta ook op doe t zelf stal. Betaal 150 in de maand. We hebben een buitenbak 20 x 60, 2 paddocks, en weidegang. Zomers 24/7 buiten. In de winter worden de paarden 3x daags gevoerd daar hebben we zelf geen omkijken naar. Vlas krijgen we 5 pakken in de maand. Sommigen kopen nog bij want die hebben idd ook een smeerkees. Buiten en binnen zetten wordt onderling geregeld, das ook echt doe t zelf; de paarden gaan dan overdag in vaste groepen in de paddocks. Brokken kun je in de winter in een afgesloten bakje zetten voor je stal dan worden die gegeven als er gevoerd wordt. Uitmesten moet ook iedereen zelf doen. Wij staan er tevreden samen, ik blij, paardje blij !

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 08:31

ik vind het heelijk op een doe het zelf stal de prijs klinkt acceptabel al ben ik meer fan van stro dan vlas.
voeren en buiten zetten doe ik zelf voor het werk, dat voorkomt gedoe en afhankelijkheid van anderen.
als je je klanten zo aanneemt dan weten ze ook niet beter, jij maakt de regels

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 08:52

Wellicht is het nog een goed idee (tip!) om een paar goede vaste pensionklanten te vragen samen met jullie de taken te verdelen en juist deze vaste pensionklanten goedkoper (of gratis) te laten staan. Bij ons zijn er 1 en soms 2 pensionklanten op stal die meedraaien met het bijkomende werk de een heeft twee paarden staan waarvan er eentje gratis staat voor het werk wat door haar verricht wordt. Zij komt elke dag mee helpen mesten en buiten zetten en is er ook nogal eens bij het weer binnenhalen van de paarden. Ze woont dicht bij stal en heeft geen baan (huismoeder) en wil het graag zo doen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:05

Ik sta al jaren " doe het samen" en dat bevalt mij perfect.
Er is een rooster voor de voer en mestbeurten , als iemand een keer niet kan word er onderling wat geregeld en dat gaat eigenlijk altijd goed.
Zeker met een klein clubje is het meestal goed haalbaar, tis idd alleen even kijken wat je regelt met hoeveelheden ruwvoer en bodembedekker. Voer zit bij ons er bij, maar ik voer ander krachtvoer, ik heb op de voerton staan hoeveel ze krijgt en dat gaat ook prima.
Het verschil is bij ons wel dat de dieren niet in een box staan, maar een inloopstal hebben, dus samen mesten we die uit ipv de eigen box.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:14

Ik ben van een all-inclusive naar een doe-het-zelf gegaan een maand 3 geleden.

Betaal nu 180 euro per maand.

Dit is inclusief alles, exclusief uitmesten (buitenbak/paddock/weide beschikbaar, staan op stro)

Paarden worden binnen en buiten gezet en gevoerd door de pensionhouder. Als ik een keer vroeg ben dan pak ik dat natuurlijk in overleg ook gewoon aan. Net als 's avonds de paarden naar binnen doen als ik toch toevallig er loopt rond het donker worden.

Voerschema zou ik ook geen probleem mee hebben gehad overigens. Maar dat heeft er vooral mee te maken dat ik erg kort bij stal woon. Ik kan mij voorstellen dat het niet voor iedereen haalbaar is om bv 's ochtends voor het werk te gaan voeren en buiten zetten als je ook nog kids naar school moet brengen of totaal een andere kant uit moet voor je werk.

Prijs vind ik trouwens goedkoop bij jou!

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:24

Ik sta ook op een doe-het-zelf/halfpension stal. Het bevalt mij eigenlijk prima!
Wij krijgen voor €150,- het volgende:
- zomer 24/7 weidegang (als nodig bijgevoerd met hooi/voordroog)
- winter overdag weidegang, 's nachts op stal
- incl voordroog/hooi & vlas
- goede 25x40 buitenbak met verlichting
- grote zadelkastkast en dekenrek
- afspuiten cmv koud water
- huisje/kantine
De inkoop van vlas en voordroog/hooi wordt gedaan door de staleigenaar. Wij mogen zelf pakken wat wij nodig denken te hebben.

Wij hebben 6 boxen die verhuurd worden en in de winter draaien wij zelf alle diensten. De staldiensten zien er als volgt uit
- 's Ochtends - sommige paarden krijgen krachtvoer, ondertussen kan je het land voorzien van hooi (indien nodig). Daarna alle paarden naar buiten
- 's Avonds - alle stallen voorzien van hooi/voordroog (indien nodig), krachtvoer klaarzetten en paarden naar binnen.
- Iedereen mest zelf de stal uit. Eigenlijk legt iedereen dan ook direct het hooi en krachtvoer in de stal. Eventueel wissel je nog een deken als dit wordt gevraagd
Er wordt tweewekelijks een rooster gemaakt waarin wij staldiensten draaien. Hierin kan aangegeven worden wanneer je wel/niet kan zodat het voor iedereen goed uitkomt.

Onderling wordt er veel overlegd over hoe en wat qua stalling. Iedereen weet van elkaar wel hoeveel het desbetreffende paard krijgt en doet dit netjes. Krachtvoer wordt per klant zelf ingekocht en staat in tonnen. Hoeveelheid voer staat ook aangegeven op de boxen.

Mocht het nodig zijn dat er een paard een poedertje, zalfje noem maar op nodig heeft kan dit dus ook tijdens de staldiensten toegediend worden :)