Poep ruimen, doe jij het?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 15:38

miezelke schreef:
Jup, elke dag! Van 2 paarden die 24/7 buiten staan is dat nog goed te doen (lees: 1 kruiwagen/dag). Vanaf de moment dat er meer gaan bijkomen, vrees ik dat we een paar Polen gaan moeten inschakelen... :+

Belangrijkste reden: wormbestrijding. En de wei wordt mooi egaal afgegeten, er zijn geen plekken met hoog gras.

Dat is ook mijn reden om het toch maar vol te houden. Ik heb 2 zwakke paardjes ertussen lopen en die hebben al veel last van de winter en zomer periode(luizen, vliegeneitjes enzovoort). Mijn Welsh is echt kerngezond en die mankeert niets. Maar, ik vind het ook een stuk fijner eruit zien als de poep weggehaald is.

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:38

Wij ook elke dag, anders krijg je inderdaad stukken gras die ze niet eten door de poep. Bij ons is het weiland ook verdeeld in stukken om het gras nog een beetje te laten groeien dus de stukken zijn niet erg groot. Het land waar ik stond in egmond was inderdaad enorm, onbegonnen werk en deden we het dus ook niet.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:39

Ik ruim elke dag. Stal, paddock, bak en wei. Ik grap wel eens dat ik strontscheppen als hobby heb ipv paardrijden :)

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:39

Yontheke schreef:
Ik ruim elke dag. Stal, paddock, bak en wei. Ik grap wel eens dat ik strontscheppen als hobby heb ipv paardrijden :)

_/-\o_ echt zo, daar ben je langer mee bezig dan je paard zelf :))

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:40

Daarvoor is onze wei te groot.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:40

Dagelijks wordt hier de wei, paddock, stal gemest.
Maar als je genoeg land hebt om te verweiden, slepen, rust geven, waarom niet? Ik zie daar geen probleem in. Mits het wel een vaste groep is en een goed ontwormbeleid

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 15:40

Punt schreef:
Wij ook elke dag, anders krijg je inderdaad stukken gras die ze niet eten door de poep. Bij ons is het weiland ook verdeeld in stukken om het gras nog een beetje te laten groeien dus de stukken zijn niet erg groot. Het land waar ik stond in egmond was inderdaad enorm, onbegonnen werk en deden we het dus ook niet.

Wat grappig, daar woon ik *\o/* . Ik vind dat zonde van het gras, ik bedoel als je het poep even opruimt scheelt het ook werk met de bosmaaier(dus minder werk voor mijn vader, hehe.). Waar stond je dan in Egmond? Stuur me anders een mailtje als je dat liever hebt.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:41

Yontheke schreef:

Haha, dat zeggen wij ook altijd! Kak scheppen is onze hobby! :D

Mijn vriend vindt het trouwens rustgevend om te doen zegt ie. Is trouwens ook veel aangenamer om in de buitenlucht, tussen de paarden, enkele drollen te scheppen, dan in een muffe, naar ammoniak stinkende stal.
Laatst bijgewerkt door miezelke op 25-09-14 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:41

Nee nooit.
Daar is het te groot voor.
Wel wordt er met een weide sleep doorheen gegaan.

Worm besmetting valt ook mee met altijd dezelfde groep.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:42

Ik heb 0,75 hectare en alle poep word hier opgeruimt, wij hebben hier (nog) maar een trekpaard staan en ik kan je gerust vertellen dat die een kruiwagen per dag schijt :') de lange plekken en onkruid word af gemaait met de bosmaaier, mijn merrie poept niet in haar (inloop)stal dus alles ligt door het weiland/bak/paddock heen

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 15:42

kiki1976 schreef:
Dagelijks wordt hier de wei, paddock, stal gemest.
Maar als je genoeg land hebt om te verweiden, slepen, rust geven, waarom niet? Ik zie daar geen probleem in. Mits het wel een vaste groep is en een goed ontwormbeleid

Ja, daar heb je dan ook wel weer gelijk in. Toch vind ik het echt niet lekker voor de paarden in de zomer, lopen ze daar met al die vliegen op hun kop. Het zijn er al zoveel, en ik ben dan bang dat het nog erger word.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:45

Hier kost het elke dag 2x 10minuutjes om mest te scheppen op stal, wei, paddock van 2 paarden :)

chimello

Re: Poep ruimen, doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:45

Als ik een paard had had ik overigens wel iedere dag gemest in de wei :+

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:48

OneAndOnlyx schreef:
Punt schreef:

Wat grappig, daar woon ik *\o/* . Ik vind dat zonde van het gras, ik bedoel als je het poep even opruimt scheelt het ook werk met de bosmaaier(dus minder werk voor mijn vader, hehe.). Waar stond je dan in Egmond? Stuur me anders een mailtje als je dat liever hebt.

Ik stond bij boer Apeldoorn, vlakbij manege de hoef en groot :) Mijn ouders hebben een boerderij met stallen gekocht dus nu sta ik daar :D

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:49

Op mijn stal worden de paarden regelmatig verweid en de wei wordt gesleept, dus geruimd wordt er niet. Op mijn vorige stal hadden ze weinig paarden en veel land, dus daar hoefde het ook niet.
Ik heb kort ergens gestaan waar we het wel deden, maar daar was erg weinig land voor de hoeveelheid paarden.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:50

Ik mest overigens liever nu in de zomer mijn half hectare weide uit dan in de winter de stal met houtkrullen. Die gebruiken ze dan echt letterlijk als wc ipv een droge ligplaats.
De weides naast ons en over ons mesten ze overigens niet uit. Mocht ik het niet doen hield ik gewoon geen gras meer over dat ze willen eten..
En het is gewoon veel netter zo. Een paddock vol met hopen is geen zicht.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:51

Hier 2x per dag wordt de loopstal,paddock en baan gedaan...ook het gras waar ze lopen wordt netjes opgeruimd.

Ik heb niet zoveel gras en doe ook aan strookbegrazing.Geen last van lang gras :P
Voordeel is dat het zo een eventuele wormbesmetting voorkomt en er zo min mogelijk onwelkom zaad wordt verspreid.

Nadeel is natuurlijk wat meer werk maar als je het bijhoud is het goed te doen met 3 IJslanders :)

@ Mi_Amore ...Ik word ook kriebelig als het blijft liggen :o

Als je voldoende land hebt,is slepen niet verkeerd maar met een klein stukje moet je zuinig aan doen.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 15:52

Punt schreef:
Ik stond bij boer Apeldoorn, vlakbij manege de hoef en groot :) Mijn ouders hebben een boerderij met stallen gekocht dus nu sta ik daar :D

Wat gaaf! Ik rij zelf op manege Groot :j .

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:55

Ik heb 1 hectare met maar 2 sobere pony's (ook strookbegrazing én land is in 4 stukken verdeeld dus altijd 3 stukken die rust krijgen en zelfs 1 kwart dat zelden gebruikt wordt omdat wij die 'over' hebben). Dus met slepen, bosmaaier, maaien en regen heb ik altijd een keurig land. Ja, lijkt soms wat minder mooi die hopen. Maar goed, daar heb ik weinig last van.
Ons grasland is erg gezond :j ook mede door bemesting met de stront van de paarden :j kunnen elk jaar een halve hectare maaien voor hooipakken.

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:00

OneAndOnlyx schreef:
Punt schreef:

Leuk, daar ben ik ook begonnen! Ben alleen na een jaar naar de hoef overgestapt maar toen had manege groot van die sta-plaatsen (stans?) als stallen dat ik zielig vond :P dat is trouwens alweer 8 jaar geleden.

Mossel

Nee, land wordt een paar keer per jaar gemaaid en gesleept. Mest alleen de paddock/bak uit.

xMercury

Voorheen eigenlijk nooit gedaan. Vooral omdat paard in grote weide stond met veel verschillende paarden. Nu ze zelf een kleiner stuk heeft, ruim ik het wel op. Is overigens ook verplicht bij ons op stal. Vind het echt super dat het verplicht is op stal :)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:01

Iedere dag stal mesten en 1x per week wei mesten..

Mijn paard staat in zn eentje en op de vorige stal waar hij alleen stond deden we dat ook.

Ik vertik het alleen om de strond van een ander zn paard op te ruimen, dat is niet mijn taak..

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:02

OneAndOnlyx schreef:
Punt schreef:

Even heel offtopic, daar ben ik ook 15 jaar terug begonnen haha!

Nataschax

Re: Poep ruimen, doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:05

de boxen sowieso iedere dag en de bak ook (als er in gepoept is, die hebben we afgescheiden van het land) maar de wei, nee echt niet.. nooit gedaan ook sinds ik me kan herinneren is dat ook nog nooit gedaan. het land wordt gesleept en dan is het weer klaar. grote pollen worden ook vaak weer vlak gemaaid.