Dag en nacht buiten, verantwoord?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 17:56

fjordnina schreef:
xBontfire schreef:

Ik vind dit erg interessant, ik heb ook al heel vaak geprobeerd verschillende dingen te doen. Misschien dat er iets tussen zou zitten wat ze leuk zou vinden, maar ik heb tot op heden nog niks kunnen vinden. Ze is eigenlijk alleen nog nieuwsgierig als er iets "nieuws" is, zoals een "nieuwe" trailer wie op het terrein staat wie er gister nog niet stond, maar hoe zou ik dit moeten prikkelen? Lijkt me wel echt leuk en interessant om hiermee aan de slag te gaan! :j

Natuurlijk heb ik mijn pony niet voor niks gekocht, maar het is niet alleen het 'slome' waardoor ik niet meer rijd. Zoals al eerder genoemd, vind ik mezelf ook te groot om actief met haar te rijden. Pony is 1.40 en ik 1.70, pony is wel vrij fors gebouwd dus dat scheelt. Maar met twee jaar kan ik er waarschijnlijk ook niet meer op.

Je kunt interesse en nieuwsgierigheid op verschillende manieren prikkelen. Als je zin hebt ben je van harte welkom om eens met mijn paarden aan de slag te gaan op dit gebied zodat je kunt zien en ervaren hoe je dit kunt doen en dit vervolgens op jouw pony kunt toepassen.

Dat lijkt me echt heel erg interessant om een keertje te doen! Ik stuur je even een PB'tje :)

Calanddra

Re: Dag en nacht buiten, verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:38

Vaak wordt er voor n bijdrage voor n bijrijder gerekend naar de stallingskosten. Bij mij betalen ze bijvoorbeeld voor 1 dag in de week €25 pm. Je zou kunnen overwegen om haar voor 3/4 daagjes te verhuren/leasen aan n bijrijder. Is dan ook een vast persoon dus geen wisselende zoals tijdens manege lessen. Scheelt je dan ook toch weer 75/100 in de maand bijvoorbeeld :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:48

De pony wordt te klein en past qua rijden niet meer bij je. Daarnaast is de pony pas 14 en kan nog jaren mee. Gun de pony een fijn nieuw huisje bij een licht en beginnend ruitertje en koop iets passends terug. Beter kijk je vooruit in het leven en niet achteruit, dat is mijn mening. Veel eerlijker ook naar beide ponies. Heb je er 2 zul je altijd je aandacht moeten verdelen, en dan de kosten nog.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:49

piezze schreef:
De pony wordt te klein en past qua rijden niet meer bij je. Daarnaast is de pony pas 14 en kan nog jaren mee. Gun de pony een fijn nieuw huisje bij een licht en beginnend ruitertje en koop iets passends terug. Beter kijk je vooruit in het leven en niet achteruit, dat is mijn mening. Veel eerlijker ook naar beide ponies. Heb je er 2 zul je altijd je aandacht moeten verdelen, en dan de kosten nog.

Voor veel mensen zijn er belangrijkere dingen dan rijden. :j
TS kan nog altijd mennen, grondwerk, vrijheidsdressuur etc doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 07:42

Ik zou haar niet verhuizen maar dag en nacht buiten laten op je manege en een leaser zoeken voor 75 tot 100 euro per maand. Op een manege lopen veel meer kinderen rond en diecbetalen al voor 1*les. dus kans op betalende bijrijders of leasers is veel groter. Daarbij heb je daar een binnenbak wat aantrekkelijk is, gezelligheid en goede begeleiding en je kunt zelf een oogje in het zeil houden. Het scheelt je reistijd en kosten. Zoek eerst een leaser en dan pas een paard erbij. Je kunt ook zelf een ander leuker sportpaard gaan bijrijden of leasen. Dan zit je er niet gelijk aan vast en kun je proberen hoe dat financieel en qua tijd haalbaar is.

Ik heb er thuis vier lopen waarvan twee van mijzelf waar ik niet mee kan sporten. Merk heel duidelijk dat ik geen tijd heb voor een derde sportpaard er bij. Liever er van te voren achter komen dan dat je al een paard hebt en je moet verkopen...

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 15:35

Calanddra schreef:
Vaak wordt er voor n bijdrage voor n bijrijder gerekend naar de stallingskosten. Bij mij betalen ze bijvoorbeeld voor 1 dag in de week €25 pm. Je zou kunnen overwegen om haar voor 3/4 daagjes te verhuren/leasen aan n bijrijder. Is dan ook een vast persoon dus geen wisselende zoals tijdens manege lessen. Scheelt je dan ook toch weer 75/100 in de maand bijvoorbeeld :)

Zo ja dat is wel wat meer dan de verhuring aan de manege, ik kan wel een keer een advertentie plaatsen op marktplaats. Wellicht komt er iemand op af en kan ik vanuit daar verder denken.

piezze schreef:

Ik zie niet goed in waarom ik haar weg zou doen, ook al is het rijden niet zo geweldig meer ze kan zoals MarlindeRooz al zegt ook nog een hoop dingen met mij doen. Bovendien ben ik erg aan deze pony gehecht en ik zou haar (momenteel) in mijn leven nog niet weg kunnen denken, misschien dat dit in verloop van de jaren nog veranderd. Maar als ze van mij is kan ze ook nog andere blij maken, qua kosten moet ik je gelijk geven. Ik ben er alleen niet klaar voor om haar los te laten en ik denk ook niet dat dat gaat gebeuren. Zoals ik al eerder verteld heb ken ik haar al 6 jaar en heb ik op haar leren rijden etc, ze heeft een grote emotionele waarde voor mij. Als er een ding is dat vast staat in wat ook dan ook verder nog mag gaan regelen en doen, dan is het wel dat Kayela blijft.

Ik zie zelf natuurlijk ook wel in dat verkopen over een jaar of 4 - als ze 18 is - niet veel zin meer zou hebben. Maar ik denk ook niet dat dat gaat gebeuren.

joyce B schreef:
Ik zou haar niet verhuizen maar dag en nacht buiten laten op je manege en een leaser zoeken voor 75 tot 100 euro per maand. Op een manege lopen veel meer kinderen rond en diecbetalen al voor 1*les. dus kans op betalende bijrijders of leasers is veel groter. Daarbij heb je daar een binnenbak wat aantrekkelijk is, gezelligheid en goede begeleiding en je kunt zelf een oogje in het zeil houden. Het scheelt je reistijd en kosten. Zoek eerst een leaser en dan pas een paard erbij. Je kunt ook zelf een ander leuker sportpaard gaan bijrijden of leasen. Dan zit je er niet gelijk aan vast en kun je proberen hoe dat financieel en qua tijd haalbaar is.

Ik heb er thuis vier lopen waarvan twee van mijzelf waar ik niet mee kan sporten. Merk heel duidelijk dat ik geen tijd heb voor een derde sportpaard er bij. Liever er van te voren achter komen dan dat je al een paard hebt en je moet verkopen...

Het plan van verhuizen heb ik sowieso al opzij gezet en het word even puzzelen met het eventueel dag en nacht buiten zetten op de manege. Je hebt wel gelijk, waarschijnlijk is er tussen de manege kinderen makkelijk een leaser te vinden. Over bijrijden of zelf lease heb ik zelf ook heus wel over nagedacht en ik ben sowieso ook van plan om gewoon eerst eens te kijken of ik het red als ik meer tijd op de manege zou besteden.

Je hebt inderdaad gelijk, het zou zonde zijn als achteraf blijkt dat er alsnog een paard verkocht mocht worden. Maar ik ben er al een poosje over na aan het denken en ik ga zeker geen dingen doen wie eigenlijk niet kunnen.
Zoals al eerder gezegd, mocht het om wat voor een reden niet gaan dan heb ik pech gehad.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:05

Vind het een hele slim voorstel van Joyce B! Ik denk dat er genoeg kinderen staan te springen om een eigen pony te leasen, scheelt jou weer in kosten..

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 22:42

felineepino schreef:
Vind het een hele slim voorstel van Joyce B! Ik denk dat er genoeg kinderen staan te springen om een eigen pony te leasen, scheelt jou weer in kosten..

Inderdaad ik vond het ook een goed plan en ga het zeker bespreken met mijn ouders en mijn stalbaas :D

Nogmaals bedankt voor de reactie's allemaal! Vond het erg fijn om de meningen van andere te lezen

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:30

Pony zal toch sowieso niet minder beweging krijgen wanneer ze 24/7 buiten staat? Juist meer dan met alleen rijden denk ik?

Verder vind ik het goed van je dat je zelf op zoek bent naar oplossingen en niet zeurt bij je ouders om meer te gaan betalen. Maar ik vind het echt onzin om te stellen dat je op je 16e geen paard kunt onderhouden. Dan praat je jezelf er wel heel makkelijk uit om alles op je ouders te verhalen..
Waar een wil is is een weg, en je kunt op je 16e makkelijk een baantje hebben waarmee je 3-400 € per maand verdient..

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:00

Ik heb helaas niet echt echt hele goede tips voor je, maar: 225 euro voor stalling met binnenbak (all-in?) is geen hele dure stal :) Dat betaal je in deze omgeving voor stal met slechte buitenbak en geen bos in de buurt en alles zelf doen ;-)

Verder 24/7 buiten zonder schuilstal kan alleen als er echt goede beschutting is, een paar boompjes is dan niet genoeg..... Paarden hebben het niet snel koud, en kunnen echt wel wat hebben, maar ze hebben wel een plekje nodig waar ze uit de wind kunnen staan

_suus19_: een 16 jarige kan niet 100% verantwoordelijk zijn voor een paard financieel. Natuurlijk kan je met een bijbaantje heel veel betalen maar je hebt je ouders als backup nodig. En ik denk dat de TS dat bedoeld.

Overigens vind ik 400 euro per maand verdienen nog best wel wat, dan moet je toch aardig wat werken. Ik verdiende in die tijd volgens mij 100 euro per maand ofzo, elke zaterdag. Het moet ook niet de bedoeling zijn dat je elke avond gaat werken 'om je paard te kunnen onderhouden'. Ten eerste moet je dat dier ook nog rijden en 100% dat dan school in de verdringing raakt en daar moet je echt voor waken.

Zaterdag baantje is leuk maar ga je niet uit de naad werken, dat mag je je hele leven nog doen, school moet nu op eerste plaats komen.

En als het zo'n brave pony is zou ik ook zeggen wil de manege haar niet voor korting gebruiken. Eventueel nog een leasertje/verzorgmeidje erbij.
Mijn bijrijdster betaalde 50 euro per maand voor 2x in de week rijden, als manege haar dan nog 4x gebruikt voor lessen, moet je toch redelijk goedkoop gestald kunnen staan?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:25

Heb je niet overwogen om te kijken of mennen niet wat voor je pony is.

Ken uit m'n omgeving ook een pony die onder de man niet vooruit te branden is, maar voor de wagen zie je een hele andere pony. Fris, fruitig en zeeeeeer alert, heeft maar weinig nodig om aan het werk te zetten en weg is ie.

Misschien is dit net de uitdaging voor jullie om weer plezier in het werken te krijgen.
En 14 jaar is heus niet te laat om voor de wagen te beleren.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 20:27

_suus19_ schreef:
Pony zal toch sowieso niet minder beweging krijgen wanneer ze 24/7 buiten staat? Juist meer dan met alleen rijden denk ik?

Verder vind ik het goed van je dat je zelf op zoek bent naar oplossingen en niet zeurt bij je ouders om meer te gaan betalen. Maar ik vind het echt onzin om te stellen dat je op je 16e geen paard kunt onderhouden. Dan praat je jezelf er wel heel makkelijk uit om alles op je ouders te verhalen..
Waar een wil is is een weg, en je kunt op je 16e makkelijk een baantje hebben waarmee je 3-400 € per maand verdient..

Oh nou waar kan ik beginnen? :+
Nee grapje, maar het is nou niet bepaald haalbaar om 5 dagen per week naar school te gaan, zoveel te werken dat ik 300 pm verdien en dan überhaupt nog tijd heb om naar mijn paard toe te kunnen.

Pony krijgt sowieso al weidegang beweging naast het rijden, alleen nog niet 24/7

Toydoll schreef:
Ik heb helaas niet echt echt hele goede tips voor je, maar: 225 euro voor stalling met binnenbak (all-in?) is geen hele dure stal :) Dat betaal je in deze omgeving voor stal met slechte buitenbak en geen bos in de buurt en alles zelf doen ;-)

Verder 24/7 buiten zonder schuilstal kan alleen als er echt goede beschutting is, een paar boompjes is dan niet genoeg..... Paarden hebben het niet snel koud, en kunnen echt wel wat hebben, maar ze hebben wel een plekje nodig waar ze uit de wind kunnen staan

_suus19_: een 16 jarige kan niet 100% verantwoordelijk zijn voor een paard financieel. Natuurlijk kan je met een bijbaantje heel veel betalen maar je hebt je ouders als backup nodig. En ik denk dat de TS dat bedoeld.

Overigens vind ik 400 euro per maand verdienen nog best wel wat, dan moet je toch aardig wat werken. Ik verdiende in die tijd volgens mij 100 euro per maand ofzo, elke zaterdag. Het moet ook niet de bedoeling zijn dat je elke avond gaat werken 'om je paard te kunnen onderhouden'. Ten eerste moet je dat dier ook nog rijden en 100% dat dan school in de verdringing raakt en daar moet je echt voor waken.

Zaterdag baantje is leuk maar ga je niet uit de naad werken, dat mag je je hele leven nog doen, school moet nu op eerste plaats komen.

En als het zo'n brave pony is zou ik ook zeggen wil de manege haar niet voor korting gebruiken. Eventueel nog een leasertje/verzorgmeidje erbij.
Mijn bijrijdster betaalde 50 euro per maand voor 2x in de week rijden, als manege haar dan nog 4x gebruikt voor lessen, moet je toch redelijk goedkoop gestald kunnen staan?

Ik heb een oplossing gevonden qua kosten, nu nog met mijn ouders bespreken. Ik ga waarschijnlijk 2 bijrijders voor haar zoeken zodat ze in ieder geval zo'n 4 keer in de week beweging krijgt. Ik hoop dat ik nu ook nog met mijn ouders wat kan regelen en dan zou alles rond moeten zijn!

myk_en_shant schreef:
Heb je niet overwogen om te kijken of mennen niet wat voor je pony is.

Ken uit m'n omgeving ook een pony die onder de man niet vooruit te branden is, maar voor de wagen zie je een hele andere pony. Fris, fruitig en zeeeeeer alert, heeft maar weinig nodig om aan het werk te zetten en weg is ie.

Misschien is dit net de uitdaging voor jullie om weer plezier in het werken te krijgen.
En 14 jaar is heus niet te laat om voor de wagen te beleren.

Ik heb vele dingen geprobeert om haar interesse te wekken en nieuwe dingen te proberen helaas zonder succes. Bovendien zie ik mennen niet zo zitten en om dan voor veel geld een kar te kopen?
Maar heb wel met langelijnen e.d geprobeert, vrijheidsdressuur, met zadel/zonder zadel, met hoofdstel/zonder hoofdstel, tijdje niks doen en alleen maar poetsen/knuffelen etc. Zonder resultaat, ik vrees dat ze nooit echt "extreem" gaan veranderen

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 23:07

Nouja waar kan je beginnen, waar een wil is is een weg :) maakt mij verder niet uit hoor, maar om nou meteen je topic te openen met dat je het sowieso niet zelf gaat betalen..

Ik heb ongeveer in dezelfde situatie gezeten, maar mijn ouders konden echt geen tweede paard betalen. Ik wilde m'n pony houden en daar toch graag een groter paard bij. Dus toen ik 16 werd ben ik keihard gaan werken en heb er zelf een paard bijgekocht en daarvoor alles zelf betaald, incl stalling in de randstad. Verder deed ik vwo, dus ook genoeg school. En dus 2 paarden te verzorgen.
Ik wil absoluut niet zeggen dat je het ook zo moet doen, wou alleen aangeven dat het geen onmogelijke optie is :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 23:11

De mijne staat ook hele jaar rond buiten.. Heeftie niks van..