Stal met uitloop... Heeft het nut?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:22

ajesca123: heb je simpel em goedkoop opgelost en heel praktisch met de voorste 2 linten.
Geen last dat ze die lange stangen kromdrukken ?

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:50

Peetstap schreef:
ajesca123: heb je simpel em goedkoop opgelost en heel praktisch met de voorste 2 linten.
Geen last dat ze die lange stangen kromdrukken ?

Hey, inmiddels staat er halverwege nog een paal tussen dus die buizen krijgen ze niet krom ;)
Zijn echte stijgerbuizen dus ook wel heel stevig moet ik zeggen.
De foto is van toen we het net gezet hadden.
Waar de draden zitten loopt een pad achter vanaf mn overdekte poetsplaats naar de bak dus dat is wel heel handig.
En de buizen kan in ik helemaal opzij schuiven zodat ik er ook met de tractor doorheen kan als ik de bak wil slepen dus ben erg blij met de uitloopjes inderdaad.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 21:52

Sizzle; goed te horen dat je paard er ook gewoon een drafpasje in kan maken. Wat ik op het oog heb heeft ook grotendeels zand in de paddockjes. Wel fijn voor ze want dan kunnen ze ook nog wat rollen.

Sjolvir; oke :) maar eigenlijk gebruik je het dus wel als paddock of wei vervanging dan toch? Ik denk niet dat je paarden in de winter door hebben dat ze over een half jaar weer op het land mogen staan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:54

Mijn fjord vond die uitloopje toen der tijd geweldig behalve in de winter met vorst als alles dicht moest tegen bevroren waterbakken.

Maar nu heel blij dat ik een paddock-Paradise gevonden heb in de randstad. *\%/*

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:55

Ik moet trouwens wel zeggen dat mijn paard een keer met de achterbenen over zo'n scheidingsbalk stond (vraag me niet hoe) en (gelukkig) kapot getrokken heeft. De knieen waren flink slecht daarna. Was een beetje extra zuur omdat ze van nature al slechte knieen had en ik het er net uitgereden had.

Mijn jongste merrie slaapt ook buiten in de paddock :j

Volgende week mogen ze echter in hun loopstal, dan is ie af.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:59

evelien_89 schreef:
Ik denk dat een uitloopstal ter vervanging van weidegang niet ideaal is maar dat een combinatie van beide het beste is. Vooral op pensionstallen waar de eigenaren vooral 's avonds 1 keer komen om te rijden en/ of longeren vind ik het een uitkomst. 'S morgen de paarden lekker op de wei, dan worden ze tussen de middag binnen gehaald omdat ze dan vaak brok gevoerd moeten krijgen en pas 's avonds komt de eigenaar dan om even te rijden. Dan is een uitloopstal voor die hele middag en nacht best een goede oplossing zodat de paarden die hele tijd niet stil hoeven te staan in een 3 bij 3 stalletje. Denk dat dit een goede oplossing kan zijn voor problemen als stalbenen en ook bij artrose enz.

Zo staat mijn paard ook gestalt op pension.... In het voorjaar-zomer en najaar (afhankelijk van het weer, de staat van de wei etc) lopen ze smorgens met groepjes in een wei. En tegen de middag gaan ze allemaal apart in hun eigen paddock, vanwaar ze hun stal in kunnen die met flappen beschermd is tegen wind en regen (stal zit gewoon in de rijhal zeg maar). In de stal krijgen ze brok, net buiten de stal is de drinkbak en aan het eind in de paddock staat een grote bak waarin ze hooi/voordroog krijgt.
Persoonlijk vind ik het ideale dat mijn paard die toch wel flink op gras en voer reageert (van gras heel dik worden, vol met eiwitbulten komen te zitten) nu beter stabiel te houden is. Ze heeft weidegang maar het is niet teveel voor haar (had haar eerst op een stal 24h in de wei, ze werd moddervet, zat onder de voerbulten etc). En als ze niet in de wei staat, heeft ze geen "verplichte stalrust". Ze kan gewoon buiten scharrelen, in de zon liggen knorren, ze heeft beweging en frisse lucht....

_suus19_

Re: Stal met uitloop... Heeft het nut?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 14:06

Klinkt ideaal Kamy. Maar in de winter staan ze dus ook alleen in die paddocks aan de stal? Bevalt dat?

Sizzle; ja die balken blijven altijd een beetje eng.. Moet ik wel zeggen dat de mijne super rustig is, maar met rollen enzo kan ik me voorstellen dat het wel eens mis gaat. Maarja, dat kan met elke omheining natuurlijk, mijn pony ploft altijd meteen na het hek neer om te gaan rollen.. Loopstal is natuurlijk altijd idealer :)

Marcella; Fijn om positieve reactie te horen :) kwam jouw fjord daarnaast nog dagelijks in een grotere paddock/wei om de benen te strekken of niet? Zo niet, hoe beviel dat? Had hij/zij niet heel veel energie over als je bv ging rijden dan?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:09

Onderschat ook het voordeel van frisse lucht niet :) Zal niet voor alle paarden opgaan, maar mijn oudste paard is chronisch dampig door binnen te staan (stof..)

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:10

Bij ons het ook een succes !

We hebben 4 boxen met 100m² bestrating eraan; bij ons staan de boxen altijd open (geen deuren).
Ze vinden het heerlijk om s'avonds/'s nachts of bij slecht weer (veel wind) binnen te staan.
Als ik 's ochtends kom voeren staan ze alweer 'buiten' de box.

Bij slecht weer hebben ze dan nog een grotere paddock en anders gewoon op de wei.

Ze staan meer buiten dan binnen en veel meer sociale contacten.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:11

tamary schreef:
Als boxverbetering zeg ik ja, als vervanging van paddock/weide tijd absoluut niet.

Hier ben ik het mee eens :j

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:14

Mijn paard staat op een stal met uitloop van ca. 20x5 eraan vast. In de zomer komen ze 's morgens in de wei en 's middags/'snachts op stal-uitloop en 's winters alleen stal-uitloop.
Die van mij loopt véél meer als eerst toen hij alleen overdag in de wei/paddock kwam en de overige 16uur op stal stilstond. ik vind dit ideaal. Meestal staan ze lekker buiten, lekker rollen, neuzen met elkaar en heb er wat speelgoed inliggen. De bak is aan de stalkant, dus zodra daar actie komt dan sjouwt hij weer naar binnen om daar te kijken en als iemand achterlangs loopt, hoppa dan weer lekker naar buiten. Is ook groot genoeg dat hij even lekker gek kan doen en kan bokken etc.
Ik vind het fantastisch en zou niet anders meer willen!

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 14:59

Toch best wel verdeelde reacties :)
Ik ben eigenlijk best wel benieuwd als ik m'n pony een GPS omdoe en dan het verschil bekijk tussen 24/7 op paddock of 23/7 uitloopstal en 1 uur paddock of 24/7 uitloopstal.
Alleen om er nou helemaal een GPS systeem voor te kopen.. Misschien dat het wel lukt met een oude mobiel ofzo :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 18:53

Uiteraard gaan mijn pony's in de winter ook nog de paddock in en staan niet alleen op dat stukje.
Echter ze mogen hier alleen in de paddock als je zelf op stal bent en ik woon er nou eenmaal niet,
dus dat is beperkt.
In de paddock kunnen ze dan rennen en gek doen, maar ahum, heb van die luiwammesen dat het meestal blijft bij een keer rollen en me dom aankijken wat ze daar nou weer moeten.
Dus meestal grijp ik ze dan maar mee aan een halstertouw om mee te gaan wandelen, want het
idee was nou juist dat ze nog gingen bewegen.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:02

_suus19_ schreef:
Klinkt ideaal Kamy. Maar in de winter staan ze dus ook alleen in die paddocks aan de stal? Bevalt dat??

Ik sta er nu 9 mnd..... Ben er vorig jaar december komen staan. Ik vond dat zelf ook het enige nadeel, dat het sociale contact in de wintermaanden beperkt is. Maar ik kan niet echt ontdekken dat het haar verveelt of niet goed doet...

Ze heeft wel een goede band met haar ene buurman. Die gaat dan in zijn paddock mee doen met rennen en bokken. En ze kunnen over de draad samen vlooien. Ze staan ook vaak naast elkaar te soezen, met de draad ertussen. Buurman heeft sokjes aan tegen de UV straling, en die vinden ze wel eens terug in de paddock van mijn paard haha.
Ze loopt alleen helaas niet met die buurman in de wei, zijn eigenaar wil hem liever alleen in de wei hebben. Dus loopt de mijne met haar andere buurman in de wei, maar daar heeft ze volgens mij niet echt iets mee. Ze zijn lief voor elkaar en kroelen elkaar, maar met de andere buurman haalt ze meer grapjes uit ;)

Op mijn vorige stal liep ze in het winter seizoen overdag in de paddock met een groepje, en stond ze snachts op stal. Kon niet echt zeggen dat ik haar veel zag spelen met die groep. Ze is sociaal hoor, en makkelijk in de omgang. Maar de meeste paarden staan toch maar te staan of scharrelen een beetje.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 23:40

_suus19_ schreef:
Marcella; Fijn om positieve reactie te horen :) kwam jouw fjord daarnaast nog dagelijks in een grotere paddock/wei om de benen te strekken of niet? Zo niet, hoe beviel dat? Had hij/zij niet heel veel energie over als je bv ging rijden dan?

In de winter niet echt. Alleen in de paddock als ik er was en werd er niet veel bewogen (in ieder geval niet meer dan nodig was).

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 06:39

Marcella schreef:
_suus19_ schreef:

In de winter niet echt. Alleen in de paddock als ik er was en werd er niet veel bewogen (in ieder geval niet meer dan nodig was).

Mijn paard heeft een containerbox met uitloopje (5x3 zand). Ik ben er blij mee want hij staat veel buiten. Het vervangt niet de weidegang maar als je een paard hebt wat niet hele dagen op de wei kan dan ben je heel blij dat hij niet hele dag in een box staat van 3 x 3. Nu keutelt hij wat heen en weer en heeft veel contact met het andere paard dat er naast staat. Natuurlijk ik zou het liever nog groter willen maar dat is moeilijk in de Randstad. Hij komt dagelijks ook in een grote paddock maar staat dan een beetje te staan. Binnenkort hebben we ook een groepspaddock voor de winter. Mijn paard staat laag in de rangorde en houdt niet van drukte en spelen dus dat wordt hem helaas niet. Mensen oordelen heel snel hoe je een paard zou "moeten" houden (hele dagen op de wei of paddock in de kudde) moet ook allemaal maar mogelijk zijn qua locatie en qua type paard, die van mij raakt in ieder geval in de stress als hij niet kan drinken of bij het hooi kan .... Het blijft schipperen soms word ik daar wel moe van.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:48

Het nadeel van veel weilanden rondom Amsterdam is dat deze zeer zacht zijn en dus in de winter kapot gelopen worden. Vandaar dat de meeste stallen in de winter geen weidegang kunnen aanbieden (ook al zouden ze dat wel willen). Een enkeling heeft mazzel met een goede ondergrond, maar die zijn dan ook in no-time vol omdat iedereen daar dan wel wil staan. Vervolgens heb je dan te maken met hoort zegt 't voort en als er dan een weggaat, staat er alweer een ander. In dat opzicht is het niet makkelijk om een stal in deze buurt te vinden. Toch zou ik het niet opgeven en blijven zoeken, want je hoeft maar één keer bingo te hebben. ;)

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:36

Hier in Zeeland vaak hetzelfde probleem in de winter, maar dan vanwege de klei die dicht aan de oppervlakte ligt.

Hier is het al een luxe als je een stal met losse paddocks kunt vinden (en dan heb ik het over paddocks die groter zijn dan een stal), en ik heb het geluk dat ik bij zo'n stal ook nog de luxe van een uitloopstal aan een paddock kon krijgen. Dat is dus een containerbox met uitloop/paddock van 50M2.

Sinds hij niet meer iedere ochtend op en iedere avond van de paddock gezet moet worden, is hij een stuk happier en rustiger. Loopt veel te dollen met het paard dat naast hem staat. En hij draaft zelfs heen en weer.
Hij staat eigenlijk altijd buiten, behalve als het regent of het echt heel koud is.
Voor mijzelf is het ook een stuk fijner, uitmesten is een stuk makkelijker want alles ligt buiten en kun je zo opvegen. En het feit dat, als ik op mijn werk zit en het weer buiten gaat donderjagen, ik weet dat mijn paard kan schuilen en niet verplicht is te wachten tot het tijd is om de paarden binnen te zetten is een grote geruststelling.

En in het weideseizoen kan ik zelf regelen hoeveel weidegang hij krijgt (lees: ik moet hem zelf op/af wei zetten). Ik kan dan kiezen voor 24/7 of alleen overdag of een dagdeel (met medewerking van mijn stalgenoten).

Dus ja, het maakt voor mijn paard (en mij) veel verschil.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 18:17

Ik heb mijn paarden aan huis staan. Mijn paard en haar shettenvriendinnetje hebben samen een grote box van schatting 3x8 en een uitloop van schatting 6x40 m. Ze vinden het heerlijk en staan vooral lekker buiten. Ze hebben genoeg ruimte om te dollen. Daarnaast staan ze ook nog buiten in een grote wei van een hectare denk ik. Soms zetten we een stuk af, soms hebben ze de hele wei. Ligt eraan hoeveel (eiwitrijk) gras er staat. Mochten ze nou een dagje niet de wei in kunnen (als er is bemest bijvoorbeeld) dan merk je er niet heel erg veel van, omdat ze toch ook lekker kunnen dollen in de uitloop. Nou hebben ze hier ook wel een vrij grote uitloop, in kleinere zullen ze hun energie minder kwijt kunnen.

Het enige nadeel vind ik dat ze heel erg veel modder en viezigheid mee naar binnen slepen als het heeft geregend en dan wordt het een grote modderpoel recht voor de deur, want dat is het stuk waar ze het meeste lopen.

Dit is natuurlijk op te lossen met een klein schotje voor de deuropening te leggen, maar aangezien we binnenkort gaan verbouwen ga ik dit nu niet meer doen. Alleen de modderpoel voor de stal ben ik nog niet uit hoe ik die kan oplossen.