Binnenbox of buitenbox..wat kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 17:44

Binnenbox zou ik ook kiezen. Groter en inderdaad minder eenzaam.
En als het regent/sneeuwt etc dan sta je binnen veel fijner. In buitenboxen kan het nog best inwaaien/tochten hier.
En hier zijn de waterleidingen van de buitenboxen veel sneller bevroren, dan binnen in de stal.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 17:45

Ik zou denken (maar weet niet zeker) dat contact met de 'buren' belangrijker is dan naar buiten kijken en frisse lucht dus ik neig naar laten staan.

Aan de andere kant kun je ook switchen en kijken hoe het bevalt. Aan je paard merk je misschien wel of hij het fijner of minder fijn vindt, als hij het minder fijn vindt kun je altijd nog weer terugverhuizen als er weer een binnen tal vrij komt.

HealthTIES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 17:47

@maartje; Neville stables had ik ook al eens naar gekeken, maar ben nog niet langs geweest. Volgens college paardenbezitters is het wel een prijzige stal. Daarnaast heb ik me al een beetje verdiept in het HIT actief principe, maar de berichten hierover zijn zo tegenstrijdig dat ik me nog geen goed beeld heb kunnen vormen of dit iets zou zijn wat bij mijn paardje past. Misschien moet ik daar maar weer eens verder in duiken :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 17:48

Ik zou voor de buitenstal gaan; paarden vinden het heerlijk om met de neus in de frisse lucht te staan. Wie weet vind de eigenaar (en je buur) het goed dat je een snuffelgat maakt in het zijschot? :)
Het is het mooist dat de paarden elke dag lekker lang met een groep buiten komen, maar dit klinkt niet als een heel slecht adres hoor.

HealthTIES

Re: Binnenbox of buitenbox..wat kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 17:54

@Lante; Dat zou ik natuurlijk altijd even na kunnen vragen bij de eigenaar en bij 'buurtjes', maar dan moet ik wel heel zeker weten dat ik ga verhuizen van binnen naar buiten, voordat ik aan de extreme make-over van de buitenbox begin :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 17:54

Ik weet niet waar je precies woont en hoe ver / lang je bereid bent om te reizen, maar hier staan drie stallen in Zuid-Holland:

http://www.pensionstallingengerichtoppa ... .webs.com/

Driebruggen: Zeldenrust Stables http://www.zeldenrusthaystack.nl/c-9081 ... nsionstal/

Rhoon: Stal Vossenburg https://www.facebook.com/pages/Stal-Vos ... 6499407495

Schipluiden: Neville Stables https://www.facebook.com/NevilleStables

Persoonlijk ben ik erg van de principes. Mijn paard staat dan ook 24/7 buiten in een groep met onbeperkt ruwvoer en een schuilstal. Dat ik daar dan 30 min enkele reis (met de auto) voor onderweg ben, dat heb ik er graag voor over. Mijn paard moet het namelijk ook naar zijn zin hebben als ik er niet ben, wat toch de overgrote meerderheid van de tijd is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 17:57

HealthTIES schreef:
@maartje; Neville stables had ik ook al eens naar gekeken, maar ben nog niet langs geweest. Volgens college paardenbezitters is het wel een prijzige stal. Daarnaast heb ik me al een beetje verdiept in het HIT actief principe, maar de berichten hierover zijn zo tegenstrijdig dat ik me nog geen goed beeld heb kunnen vormen of dit iets zou zijn wat bij mijn paardje past. Misschien moet ik daar maar weer eens verder in duiken :)

Ik heb geen idee hoeveel het kost, gezien dat niet op de site staat, maar 20 uur op een stal of 24 uur buiten in een kudde met goede schuilmogenlijkheden voor m'n paard zou ik het wel weten. Daarnaast zijn er ook prima faciliteiten en uitrijmogelijkheden voor de ruiter zelf.

Ik zou gewoon eens een berichtje sturen voor de kosten en vragen of je eens langs mag komen om te kijken

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 18:01

HealthTIES schreef:
Delft; Heb al een hoop rond gekeken in de buurt, maar niet echt iets gevonden en als het ideaal is, is het tegelijkertijd ook onbetaalbaar. Begrijp me niet verkeerd...een paard houden is een dure hobby, maar ik wil echt niet meer dan € 375,- uitgeven. De stal van Kees Poot komt goed in de buurt, maar daar zijn de boxen weer kleiner en mis ik de binnenbak (paard is 1.70). Ben ook al bij de Groene Meer wezen kijken, maar dat is dus weer te ver weg.

Grappig. Ik woon ook in Delft maar ik ken maar weinig stallen waar ze de hele dag binnen staan (:
Als je op zoek bent kan ik wel wat stallen pb'en waar je misschien kan kijken. Daar word je knol een sruk gelukkiger denk ik.
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 21-09-14 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 18:01

Saski_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 19:04

Hoi, ik sta met mijn 2 paardjes op Neville Stables. En ze lopen heerlijk 24/7 buiten. Ze hebben een schuilstal, als ze daar in willen.
Hiervoor stonden mijn paarden in een buitenbox en ik ga ze nooit meer in een stal zetten!
Ik zou zeggen, bel de eigenaren en vraag om een rondleiding en informatie.
Het zijn hele vriendelijke mensen, die hele dagen bezig zin met het welzijn van het paard, en het paard zijn leefomgeving...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 19:18

24/7 hoeft natuurlijk niet, maar 5 x per week 5 uurtjes vind ik ook wel weinig (is toch 19 uur per dag in zijn box).
Dit zou voor mij moeilijk kiezen zijn, want 19 uur per dag op stal vind ik echt teveel. Ik zou verhuizen!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 19:50

Ik heb 2 ponies,allebei in een buitenstal.
De 1 heeft geen contact met de buren en geeft daar niets om.
De andere heb ik van een hok met dichte wanden naar een buitenhok met tralies tussen de hokken moeten verhuizen.
Die vrat niet meer en was doorlopend in de stress.
En dan staan ze bij mij gewoon heel de dag op de wei.
Ik wil sowieso geen binnenstal vanwege het gebrek aan frisse lucht en daglicht.
Het hangt dus van je paard af en of hij genoeg sociaal contact heeft iedere dag.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 20:56

Neem anders de uitnodiging aan om gewoon eens te gaan kijken op die andere stal. Lijkt het je niks voor jouw paard, dan was het iig een leuk en leerzaam uitje.

ik denk niet dat je niet van je paard houd of dat je er slecht voor zorgt. Maar het is echt gezonder voor je paard, en ook l

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 07:29

Grappig, TS overweegt om op haar huidige stal te verhuizen van de ene naar de andere box en er volgt een topic vol met links naar andere stallen :? daar vraagt ze toch niet om :roll:

TS ik zou in je huidige box blijven staan, met een dichte voorwand is niks mis, scheelt een hoop gedoe en geneus. Niet elke stal geeft de mogelijkheid dat ze in groepen elke dag de hele dag in de paddock staan, heb niet goed gekeken in welke regio je zit maar ik zit op kleigrond en zodra het hier gaat regenen word het 1 grote glijbaan op het land.
HIT actief zou ik ook niet snel voor kiezen, heb er paarden niet al te best vandaan zien komen, voor sommige dieren is dat niet geschikt.

Ik heb het geluk dat ik een eigen stekje heb en mijn pony's dus lekker 24/7 buiten kunnen blijven maar niet iedereen heeft die mazzel, soms moet je weleens roeien met de riemen die je hebt. Laat je niet gek maken Y;(

HealthTIES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 07:37

@Polly; Alle informatie is welkom, ik ga er vanuit dat iedereen het goed bedoeld,..... maar ik moest ook wel even slikken toen ik in deze discussie terecht kwam :)

Thanks in ieder geval!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 07:39

het valt gewoon op dat er heel vaak reacties komen op de manier van houden in de winter terwijl het op veel stallen gewoon niet anders kan of mag. Dan kan je natuurlijk wel gaan verhuizen, dat heb ik ook gedaan toen ik een paard kocht. Maar soms is dat gewoon niet mogelijk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 07:47

Ook ik vind beide stallen niet ideaal. Ik denk dat een paard behoefte heeft aan veel frisse lucht, dus de voorkeur voor een buitenstal heeft. Maar dan helemaal geen contact met andere paarden... Nou is dat op de binnenstal natuurlijk ook maar minimaal, door tralies heen, dus ik denk dat ik toch voor de buitenstal zou kiezen.

Maar laat ik voorop zetten dat ik nooit mijn paarden ergens zou zetten waar maar 1 uur per dag paddock/weidegang mogelijk is. En dan ben ik echt niet van de 24/7 buiten, maar een minimaal van 8 uur per dag vind ik wel noodzakelijk.

HealthTIES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 07:54

@Jessix; In de binnenstal heeft mijn paard aan de zijkanten geen tralies (de bovenkant is open) dus hij kan aan twee kanten contact zoeken met de andere paarden. Daarnaast heb ik uitgelegd dat hij geen 1 uur per dag buiten staat. Op maandaag, woensdag en vrijdag staat hij met de kudde van 08.00 - 12.30 buiten en gaat dan nog eens met mijn 2 uur naar buiten (dus totaal ongeveer 7 uur) en de andere dagen is het 5 uur. Nee...het is geen 24 uur, maar ik vind het ook niet helemaal fair dat het steeds maar weer gaat over de 1 uur in de paddock.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:28

Zelfs als je alles bij elkaar op telt is het nog niet genoeg. Elk uur op stal vermindert de doorbloeding, spijsvertering, etc. Groter risico op blessures en koliek.

Als je een stal zou vinden waar je paard meer buitenkomt ben je minder tijd kwijt aan wandelen aan de hand etc. Dus misschien meer reistijd maar het weegt uiteindelijk wel tegen elkaar op.

Ik kan me voorstellen dat het even slikken is, het is echt niet naar bedoeld hoor.. :(:)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:38

HealthTIES schreef:
@Jessix; In de binnenstal heeft mijn paard aan de zijkanten geen tralies (de bovenkant is open) dus hij kan aan twee kanten contact zoeken met de andere paarden. Daarnaast heb ik uitgelegd dat hij geen 1 uur per dag buiten staat. Op maandaag, woensdag en vrijdag staat hij met de kudde van 08.00 - 12.30 buiten en gaat dan nog eens met mijn 2 uur naar buiten (dus totaal ongeveer 7 uur) en de andere dagen is het 5 uur. Nee...het is geen 24 uur, maar ik vind het ook niet helemaal fair dat het steeds maar weer gaat over de 1 uur in de paddock.

Met jou naar buiten is juist helemaal niet wat ik bedoel. Ik heb het echt over vrije beweging met soortgenoten. Fijn dat ze dan wel 3x per week een halve dag hebben, maar dat is mij dus echt veel te weinig. Ik kan het nu even niet terug zien, maar ik meen dat je schreef dat de zijkanten van de binnenstal een muur hebben die open is op 1.80m? Dat is i.m.o. ook echt minimaal.

Maar als jij dat een fijne stal vind, dan is het uiteraard jouw keuze. :j Alle opmerkingen zijn niet aanvallend bedoeld, je vraagt wat iemands voorkeur zou zijn en mijn voorkeur is geen van beiden.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:46

Ik snap dat het slikken is ts maar ik snap iedereen wel.

Toen ik nog op de manege reed en daar staan de lespaarden ook maar 4 a 5 uur buiten per dag zijn er in de loop van de jaren veel pony's en paarden gesneuveld door hun longen. Ze haalde soms de rijbak net en waren buiten adem doordat ze altijd in hun dampen en in het stof stonden. Dat lijkt op het eerste gezicht wel mee te vallen maar als dat bij sommige tientallen jaren zo door gaat komt er een moment dat de longen op zijn.

Ik begrijp dat niet elk paard dit krijgt en die van jou dit ook niet hoeft te krijgen , maar is wel een voorbeeld waar ik zelf erg van schrok. Ik wil je ook niet bang maken of iets dergelijks , maar gezond is het ook niet.

Ik begrijp ook dat het in de randstad lastiger is maar ik zal toch eens naar de opties gaan kijken in de buurt. Al vind je een plek waar ze overdag naar buiten gaan en snachts naar binnen , ben je er toch al enorm op vooruit gegaan.

Waarom gaan ze trouwens op je huidige stal maar een paar uur op de weide? Hebben ze niet genoeg weide om ze de hele dag er op te laten? Zon buitenstal klinkt leuk. Tot het winter is en als het goed winter is bevriest je soms de boel en sta je zelf ook te blauwbekken in de stal.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:57

TSja maar ik heb op een manege gewerkt waar de paarden in de winter helemaal niet buiten kwamen, en zo is er overal wel wat.
Hier in de buurt zijn bijna geen stallen te vinden waar de paarden in groepjes buiten gaan en dat is de keuze van de pensionklant, die hebben hun paard liever in zn eentje op een postzegeltje om blessures te voorkomen, das nou juist weer niet mijn manier. Iedereen kan hier wel roepen dat ze een andere stal moet zoeken maar dan moet die er maar net zijn in de buurt.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 09:10

Is er geen mogelijkheid tot wat meer sociaal contact in de buitenbox, als ze het bijvoorbeeld goed kan vinden met een paard naast haar is een bovenluikje tussen die 2 snel gemaakt.
Hangt er ook wel wat vanaf hoe licht de binnenbox is, hoeveel daglicht is er bv in de winter? Hoe reageert het paard zelf op de binnen of buitenstal?

Andere stal is ook ingrijpend voor een paard, zou ik niet zomaar doen zeker omdat in deze omgeving de stallen schaars zijn waar ze wel veel buiten zijn, mankeert daar vaak weer wat anders aan. Heb ook in deze omgeving gestaan en ervaring leert dan dat ze weinig eten of kuil van slechte kwaliteit krijgen.
Dus let goed op hoor als je elders gaat kijken.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:17

Polly schreef:
TSja maar ik heb op een manege gewerkt waar de paarden in de winter helemaal niet buiten kwamen, en zo is er overal wel wat.
Hier in de buurt zijn bijna geen stallen te vinden waar de paarden in groepjes buiten gaan en dat is de keuze van de pensionklant, die hebben hun paard liever in zn eentje op een postzegeltje om blessures te voorkomen, das nou juist weer niet mijn manier. Iedereen kan hier wel roepen dat ze een andere stal moet zoeken maar dan moet die er maar net zijn in de buurt.

Die zijn hier genoeg in de buurt hoor!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 16:29

Maar ik woon dan blijkbaar niet bij jou in de buurt ;)