Mestplekken in de wei met kieskeurige paarden..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 09:58

Hopen op een strenge winter :)
Afgelopen winter was veel te zacht voor het natuurlijk vernieuwen van de grasmat.

8nnemiek

Re: Mestplekken in de wei met kieskeurige paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 10:09

De winter ervoor ging het net zo, en toen hadden we een strenge winter.
Maar het zou fijn zijn als het al iets scheelt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 10:44

Kala schreef:
Paarden weten heel goed dat het slecht is voor hun gezondheid om dicht bij hun eigen mest te eten. Dit vergroot namelijk de kans op wormen en andere ziektes. Een paard daartoe dwingen is niet eerlijk.

Gewoon de wei een maand rust geven. Dan kan het proces opnieuw beginnen. Heb je daar geen ruimte voor, deel de weide dan in tweeën en geef ze de ene week het ene stuk en de andere week het andere stuk.

De wei rust geven verkleint de mest/plasplekken helaas niet. Ik heb de paarden nu 8 jaar aan huis en die plekken blijven als je er verder niets aan doet en worden steeds groter. Ook met rust geven. Ik heb 3 ha voor 4 paarden in gebruik en het krijgt rust genoeg. Je ziet het verschil ook met hoe het gras teruggroeit na het maaien. Hier wordt ELKE dag de wei uitgemest. Bemesten en bekalken maakt de verschillen kleiner, en tussendoor hooien. Dat kan ook alleen maar met rouleren van stukjes en tussendoor rust geven.

Nu heb ik de paarden er te vlot weer opgezet na bemesten met eigen mest, maar als je het einde van de zomer doet en er gaat een winter overheen, of in het voorjaar en je maait het eerst een keer, dan hebben ze er geen last meer van. Met bemesten probeer ik de al bestaande mestplekken te ontzien. Met gieren wordt alles gelijkmatig bemest. Van gieren knapt je wei erg op. De kaalgegeten overbelastte stukken kunnen dan ook weer goed bijgroeien zodat je daar tenminste weer wat gras krijgt. Scheelt je in fructaan en in onkruid. En de paarden hebben meer gras dat ze wel lekker vinden.

Het zit niet zozeer in de grasmat, het zit in de grond. Het gras neemt de smaak en geur over van de bodem. Alleen afmaaien verandert de bodem niet. Het verschil tussen onbemeste grond en de bemeste grond wordt met de jaren steeds groter als je er niets mee doet.

Als je tegen bemesten met mest bent zou je ook kunnen composteren. Kost meer tijd, maar is ook beter voor je bodem en geen/minder risico op wormbesmettingen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 13:27

Wat ik nu wel van plan ben; een mest plek in de hoek ga ik omploegen en gebruiken als moestuin. Maar ja, dat kan ik natuurlijk niet met alle mestplekken doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 07:10

Hihi. wel om en om toch? Eerst deze een jaar gebruiken en dan weer inzaaien en dan volgend jaar een volgende. Best creatief! Wie weet helpt het en laat je het dn weten als het onderwerp weer eens ter sprake komt!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:16

Meest simpele oplossing is steeds een ander stukje van je wei afzetten. Ik heb altijd een vierde van de wei afgezet om bij te groeien. Automatisch moeten ze dus ook telkens een nieuwe mestplek zoeken. Bij ons in de wei werkt het prima!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 15:56

Het gevolg daarvan is bij ons dat ze nu een stuk of 6 mestplekken hebben die alle 6 steeds groter worden :=
Het gras eten ze niet, ook niet als ze verder echt niets meer hebben.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:19

Elke dag de mest eruit halen. En eens in de 2 weken bloteren. En de wei moet groot genoeg zijn zodat je soms een stuk af kunt zetten en ze ergens anders kunt laten lopen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 10:24

Bloteren?

De mest wordt twee keer per dag weg gehaald, en we hebben twee weides, dus afwisselen wordt ook gedaan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:42

bloten is maaien met een maaimachine die het gras kapot maait in kleine stukjes zodat het kan blijven liggen.