Hoe blind paard veilig naar buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 00:18

Anoniem

Re: Hoe blind paard veilig naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 00:21

Zoiets inderdaad :j Dank je voor de links, morgen even goed bekijken.
Zoek ook wel ervaringen.. of zoiets wel gaat werken zeg maar.. en veilig is :)

Malibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 00:31

Zit heel creatief te denken. Je zou eventueel een weiland met een muur eromheen van enkele meters hoog kunnen bouwen. Aan de binnenkant plak je dan piepschuim/rubber of iets anders zachts ertegenaan.

Nadeel is natuurlijk dat je het paard niet om kunt weiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:04

Haha, we bouwen er gewoon een muur omheen :Y) :))
Niet kunnen omweiden is het probleem niet, deed ik daarvoor ook niet en zal al blij zijn als hij gewoon een paar uur per dag naar buiten kan op een vast stukje ;)

Saab99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:09

Betonnen muur van een paar meter hoog en dik er omheen en paardlief inpakken met bubbeltjes plastic +:)+

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:21

En een gewoon hekwerk. 1 met van dat harmonika gaas en palen de grond in en aan de bovenkant.zoals ze dat ook voor afscheiding van tuinen gebruiken. (Zeg maar van dat heras hekwerk) Eventueel met breed rubber band ervoor? Dat is behoorlijk stevig geeft weinig schade aan je paard(hier nog nooit terwijl ze er wel eens tegenaan zitten)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:51

Die Amerikaanse hekken zijn prima geschikt en heel stevig. Als je bang bent voor benen er tussen kun je evt schaduwdoek spannen en goed straks vastmaken.
Een andere - reeds genoemde- optie is harminicagaas.
Verder zou ik idd 2 meter uit alle hoeken een belletje hangen, zodat hij kan horen waar de afrastering staat.

Voordeel van die Amerikaanse hekken is dat ze altijd hergebruikt kunnen worden en hun waarde redelijk behouden. Harmonicagaas kun je veelal maar 1x gebruiken en/of brengt weinig meer op als je het weghaalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 15:42

Dank jullie wel voor de reacties nog :)
Waar vind je bubbeltjes plastic in zijn maat? :+

Denk dat die hekken dan voor nu de beste optie zijn. Zou je die ook niet kunnen huren? Dat zou helemaal ideaal zijn.. En inderdaad iets ertegen en dan komt dat met beentjes ertussen steken (als die dat al zou doen) ook wel goed.

Dat gaas heb ik geen flauw idee wat ik mij erbij moet voorstellen. Thuis eens opzoeken :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 15:46

@sabine: hier mijn bo(o)ntje voor het harmonica-gaas

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 15:48

Ik heb dus ook een schuiltent staan van die panelen, waar dus van dat schaduwdoek voor zit.

Afbeelding

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 15:52

Dubbeldun wat staan jou paardjes er netjes bij. Daar kan menig paardenhouder nog een voorbeeld aan nemen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 15:55

Thanks :o Daar is door de jaren heen een hoop tijd (en geld) in gaan zitten :D en van de nodige (dure) miskleunen heb ik ook geleerd wat wel en niet te doen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 15:58

Ahja, nu ik snap, merci :D
Zou ook een optie kunnen zijn :j Dat houd wel paard tegen? Stel dat hij toch eens een keertje...

En inderdaad, ook van hieruit complimenten hoor, echt mooi bij jou! ;)

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 16:01

Heel erg veel succes met het vinden van een oplossing voor je paardje!
Ik hoop voor jullie dat jullie wel iets fijns kunnen vinden.

Wij hebben helaas ooit om die reden ons paardje (toen 23) in laten slapen. Hij durfde zelf niet meer te lopen uit angst dat hij ergens tegen aan liep. Hoop dat dat voor jullie bespaard blijft en je paardje nog lang en gelukkig, fijn zonder angst rond kan lopen.

Saab99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 16:20

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 16:20

Dan zou ik gewoon het paard inpakken, das goedkoper!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:36

:') Oplossing gevonden! Om de zoveel tijd eens vernieuwen en dan kan hij er weer tegen :Y) :))

@ SmidjeJollie : dank je :) Gelukkig heeft hij geen schrik om te lopen (dat is ook het probleem, hij loopt soms een beetje te ver :+ ) en ook als hij eens ergens tegen loopt heeft hij de reactie van "oh, hier staat wat" .. hij kijkt dan echt zo droog :') Maar als hij natuurlijk door omstandigheden door de stroomdraad loopt en dan ergens komt waar hij normaal gezien niet komt dan weet hij het allemaal niet meer goed .. en dat wil ik voorkomen, dat als hij eens moest schrikken en tegen de omheining lopen dat hij er ook door kan .. Beetje het stalidee nabootsen, maar dan wat groter en in open lucht ;)

brease

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:41

Raar idee misschien maar n halsband net als bij poezen die een seintje geeft als ze te dicht bij het afgezette gebied komen. Heb ik wel eens van gehoord..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 18:08

"Een seintje" is een stroomprikkel. Lijkt me niet zo prettig voor een paard.
Maar een achteruitrijwaarschuwing inbouwen lijkt me wel wat :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 18:12

Met stroom is inderdaad geen optie, dan krijgt hij schrik van zichzelf en schiet hij alle kanten uit vrees ik := (hij heeft nu al het probleem dat hij een beetje kraakt af en toe, en dat klinkt als het tikken van stroom dus zelfs als de stroom uit staat loopt hij soms te snuiven, puur van zichzelf :+ ).

Als het met een soort geluid zou kunnen ofzo zou dat wel iets kunnen zijn, alleen vraag ik mij dan af hoe ik dat dan zou kunnen koppelen .. dat hij dus weet dat dat geluid betekent dat hij te dichtbij komt .. Lijkt me ook niet makkelijk .. (misschien dat hij na 1x niet reageren het wel snapt, maar die ene keer wil ik liefst toch voorkomen :+ ).

Een automatische achteruit zou ook wel wat zijn :Y)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 18:22

Hij kan zich niet orienteren buiten blijkbaar. als hij niet kan zien, moet hij dat kunnen compenseren met gehoor en of tast, een maatje of iets anders. een paard is een vluchtdier, moet zich goed kunnen orienteren dmv geur, tast, geluid, soortgenoten en zicht om zich veilig te kunnen voelen. het klinkt behoorlijk sneu dat hij alleen staat en ook nog eens de hele dag in de stal, maar goed, ik hoop ergens dat jullie daar allang over hadden nagedacht. Een gewoon paard alleen is al sneu, laat staan een blinde...

Als hij naar buiten moet kunnen moet hij zich kunnen orienteren: bijvoorbeeld door met hem te oefenen met overgang naar bijvoorbeeld grind een meter voor het hekwerk. je kan oefenen dat hij daar niet op mag en kan lopen. Ook een dicht hekwerk, waardoor door de echo het paard kan horen dat hij in de buurt van de afsluiting is. dat is waarschijnlijk de reden dat het op stal wel goed gaat. een ander soort band om de wei zal niet erg helpen aangezien hij, als hij deze zal raken, waarschijnlijk schrikt en een vluchtdier gaat doorgaans voorwaarts bij schrik en zal hij zich dus in het hek gooien, voordat hij door heeft dat dat niet kan. Lijkt me niet heel handig..

Saab99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 18:25

Misschien een verandering van ondergrond 1 meter vanaf het hek? Van zand naar steen ofzo? Dan Stuur je hem een tijdje elke keer terug als hij met zijn voorvoetjes op de stenen staat, uiteindelijk snapt hij het als het goed is

Edit; is hier boven blijkbaar ook al gezegd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 18:31

De hele discussie of het paardwaardig is een blind paard in leven te houden en om deze al dan niet alleen te zetten, of al dan niet op stal, heb ik in het verleden al gevoerd en is dit topic niet voor. Hoop dan ook niet dat het weer die richting uit gaat, want het loopt juist fijn op deze manier. Ik ken de pony ondertussen bijna 3 jaar, heb de overgang van half blind naar volledig blind meegemaakt en dus kan ik wel inschatten wat wel of niet gaat werken. Sommige dingen zijn in theorie ideaal, maar daarom niet in de praktijk.. Toch bedankt voor de input ;)

Grondverandering zou misschien wat kunnen zijn :j Geen idee of dat realiseerbaar is trouwens, maar het zou een optie kunnen zijn. Maar hoe doe je dat dan bij de poort? Want hij moet er toch in & uit kunnen. Als hij daar wel mag lopen, gaat hij dat stuk dan niet juist opzoeken? (misschien ook wel niet, maar vraag me dan ook af als hij echt panikeert, of hij dan ook nog gaat beseffen dat hij niet op die strook stenen mag.. ).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 18:35

Ik denk dat je oorspronkelijke idee het beste was Sabine, stevige hekken (of iets dergelijks) zodat hij bij een paniekreactie gestopt wordt.

Het is zoals je zegt, hij kent z'n paddock als hij op z'n gemak is en dan heeft hij geen problemen met zijn blind zijn. In paniek werken al die dingen (belletjes, andere ondergrond, etc etc) niet, want dan is het paard in paniek (spreek uit ervaring zoals je weet).

Zoals ik Boke de laatste keer gezien heb voelde hij zich duidelijk gewoon helemaal ok met de situatie en met jou! :) Ook een ziend paard kan in paniek door de draden gaan. Persoonlijk denk ik dus dat stevige hekken de beste optie zijn...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 18:38

Je kunt rondom langs een veilige omheining gewoon wat rubber matten neerleggen en bij de doorgang naar de stal niet. Hij leert dan vanzelf dat na de 'andere bodem' het hek komt. Overigens zou ik dan bij de ingang van zijn stal een belletje hangen zodat ie altijd kan horen waar die is en als referentiepunt waar hij zelf ongeveer is.
Het dier zou dan best zonder ijzers staan zodat ie goed de ondergrond kan voelen en je zult regelmatig de matten moeten schoon vegen.