Paard en koe in dezelfde wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 10:53

Ik sta met mijn paarden bij een boer. De paarden staan gewoon bij de koeien in de wei.
Nu de paarden hebben uitgevonden dat ze ook de koeienstal in kunnen lopen, staan ze in de deuropening.
En komt er geen koe stal in of uit. Dus staan ze nu bij de koeien in de wei die droog staan.
Gaat helemaal prima. Maar ze lopen op vele hectares.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 13:14

Mijn pony staat ook soms bij de koeien van de buurman.Gaat goed,ze ontlopen elkaar een beetje.De koeien hadden longworm van de zomer maar dat was niet besmettelijk voor paarden.Maar ze staat alleen bij jonge koeien zonder horens.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 13:17

Hier loopt t gewoon door elkaar heen komt omdat er wel eens een koe ontsnapt en in de verkeerde wei gaat staan :P
Gaat prima hoor :)

Britta31

Re: Paard en koe in dezelfde wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 13:19

Was wel grappig.Onze pony komt van een manege en had nog nooit een koe gezien.Ze zat echt te kijken van wat heb ik nu aan mijn fiets hangen.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 13:26

Mijn paard bijt de koeien wanneer hij kans ziet tilt hij zijn benen ook lelijk naar de koeien toe..

ze lopen nu naast elkaar,, bij elkaar zie ik echt niet zitten

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 13:44

Volgens mij heb je alleen te maken met moeilijke regelgeving als je als particulier koeien wil houden. Heb er zelf weinig verstand van maar hoor van mensen uit de buurt dat ze hierdoor zijn gestopt met de koeienhobby. Misschien verstandig om info in te winnen voordat je koeien aanschaft.

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 13:49

bij ons gaat het prima! ze staan zelfs met zijn allen als een kudde bij elkaar! (4 paarden/pony's en 3 koeien?

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 13:56

Lakenvelders kunnen wel degelijk grote horens krijgen hoor!! Ik werk op een kinderboerderij met een lakenvelder van 11 jaar oud en die heeft bepaald geen kleine horens meer.

Verder moet je als houder van koeien een UBN- nummer aanvragen zodat je koeien geregistreerd zijn op jouw naam.

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 13:56

Mijn paard heeft ook een tijd tussen de koeien gestaan. Alleen heeft ze daardoor wel leverbot door opgelopen. Daar is ze nu voor behandeld en het gaat weer goed.
Het komt (nog) niet veel voor bij paarden, maar ik zou het wel in je achterhoofd houden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 14:01

Op dit moment staan er bij onze paarden 2 stieren (blonde aquitaine) die liggen altijd te suffen in de wei en de paarden laten ze met rust. Ons ook trouwens ze kijken maar dat is het.
Begin van het zomerseizoen komen er altijd wel een paar koeien in de wei(mijn stalhouder is veehandelaar). Soms zijn de jonge koeien wel eens brutaal en dagen ze de paarden uit en andersom. Maar ik heb er nog nooit problemen mee gehad.
Ik ging voorheen ook wel eens mennen tussen de koeien en deed dan koeien slalom :D

Het enige wat je goed moet doen is ontwormen zowel koe als paard. Eerder noemde iemand leverbot.
Dat is een worm die van koe naar paard kan gaan(schapen zijn ook dragers). Dat heb ik vorig jaar gehad en daar had ik een behoorlijk ziek paard van.

Lakenvelders zijn wel erg leuke koeien.
De hoorns kun je laten weghalen door een DA.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 14:12

Wormen zijn geen probleem op leverbot na. De andere wormen zijn namelijk wormen voor herkauwers en die overleven niet bij paarden. Het zal eerder de wormdruk verlagen dan verhogen, doordat ze wel de wormeieren opnemen maar de de wormen niet overleven (en dus niet voortplanten).

Daarom wordt vaak ook het advies gegeven om het weiland een keer door koeien of schapen te laten worden begrazen als er geen paarden op staan.

http://www.paardenarts.nl/kennisbank/wo ... j-paarden/

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 15:26

Onthoornen vind ik barbaars, heb me net ingelezen. Voor de koe is onthoornen t zelfde als n paard de oren eraf halen. Ze missen dan een communicatie middel en het heeft ook uitwerking op de spijsvertering.
En het scheelt natuurlijk dat ik lakenvelders wil en geen texas longhorns ;)
Van de zomer maar mooi n koppel jonge dames aanschaffen

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 15:29

Moet zeggen dat ik met horens eng vind.Ik zag in mijn verbeelding mijn bejaarde pony doorboord in de wei liggen.Zij staat bij pinken.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 15:38

Britta31 schreef:
Moet zeggen dat ik met horens eng vind.Ik zag in mijn verbeelding mijn bejaarde pony doorboord in de wei liggen.Zij staat bij pinken.

T weefsel word weggebrand of afgezaagd/uitgeschraapt. De voorhoofd holte ligt dan open. En als de dieren genoeg ruimte kan dit eigenlijk niet gebeuren, tenminste dat heb ik geleerd uit de verhalen hierboven.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 15:43

Bij mijn verzorgpony zitten koeien, pony's en paarden bij elkaar.
Moet wel zeggen dat de koeien nog wel jong zijn (geen kalf meer te noemen, maar wel jong).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 15:48

Als het als jong kalf gebeurd, is het een vrij kleine ingreep waar de schedel (niet de voorhoofdsholte) tijdelijk bloot komt te liggen voor een klein deel (2 hoornknoppen, dus 2x een 50ct-munt). Dat moet in Nederland gewoon netjes onder verdoving gebeuren en veel particulieren, tegenwoordig ook steeds meer boeren, geven dan nog een paar dagen pijnstilling. Op die plek zit de huid eigenlijk direct op het bot, op de hoornknoppen na, dus een blootliggende schedel is al snel.

Lakenvelders hebben kleine hoorns, dus dat scheelt. En eventueel kan je ze stomper maken (in het buitenste gedeelte zitten geen zenuwen).

http://www.animalsaustralia.org/images/ ... -sinus.jpg

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 16:02

Ik ga het idd gewoon bijvijlen, tenminste als dat lukt. In een melkvee bedrijf snap ik heel goed dat de horens worden verwijderd. Maar bij mij is dat niet nodig, dus vind het dan een beetje onzin om dat dan wel te doen.
I can't wait op dartelende kalfjes en veulens over een paar jaar :)

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 16:04

LukieBradley schreef:
Mijn haflinger en een andere hebben nooit last van wormen en lopen al jaren bij koeien :)
Met onze pony's gaat het altijd goed, wennen er vanzelf aan.... Vandaag was ons veulentje met een kalf aan het spelen :')

Wat ontzetent leuk zeg :D . Mijn merrie heeft ook met anderen paarden en jonge koeien (pinken) in de wei gestaan ging echt super. Alleen was ze een keer in een vlaai gaan liggen (schimmel) dat was wat minder want dat krijg je er gewoon niet af ;) .

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 16:07

Ja,kan er van meepraten.Mijn pony was van oren tot staart groen en aangekoekt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 17:22

Cowgirl schreef:
Dat is een worm die van koe naar paard kan gaan(schapen zijn ook dragers). Dat heb ik vorig jaar gehad en daar had ik een behoorlijk ziek paard van.

Voor een besmetting met leverbot hoef je ze niet samen te weiden. Op vochtig/nat weiland waar ooit besmette dieren hebben gelopen gedijen ze prima als het slakje die ze als tussengastheer gebruiken aanwezig is.

De koeien op ons weiland hebben gewone hoorns niet van die hele grote zoals hooglanders

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 18:37

Ik denk dat t wel goed gaat komen. Gewoon mijn dieren in de gaten houden, maar geloof dat dat niet meer als normaal is ;)
Als t eenmaal zo ver is kom ik de dames hier wel voorstellen :)

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 20:23

Bij ons gaat het niet, 3 paarden en 4 koeien. Paarden rennen achter de koeien aan, met als gevolg stress bij de koeien en draad kappot. Geen succes dus!

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 20:33

Ooh maar als t niet gaat, gaan ze gewoon apart staan. No problem.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 20:37

Zolang de paarden en koeien allebei een soortgenootje hebben schat ik de kans erg klein in dat 1 van de koeien de paarden op de hoorns neemt.

Vind het trouwens wel een heel gaaf idee :)) En volgens mij zijn lakenvelders 1 van de beste keuzes die je dan kunt maken. Zowel qua karakter als uiterlijk :D

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 20:53

Ja dat dacht ik dus ook.
Ik weet nu al dat mijn moeder dan niet meer bij de weides weg te slaan is als ze langs komt. Die is helemaal gek van koeien :+