Lease shetlandpony, reële prijs?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 18:02

Ik heb al wel goed rond gekeken en geinformeerd wat de lestarieven hier in de regio zijn, daardoor heb ik ook mijn tarief bepaald. Wat betreft lease/verzorgpaarden vind ik het belachelijk duur! Maar dan hebben we het ook over paarden of grote pony's.
Dat begint hier zo'n beetje bij €100 per maand, daarvoor mag je dan maar slechts 2 dagen het paard berijden en moet je lessen ed zelf betalen.
Uiteraard is dit geen graadmeter om mijn shet mee te vergelijken.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:05

j1988 schreef:
Als ik bij maneges kijk dan betaal rond de 20 euro voor een losse les. Dat zou dan 80 euro per maand zijn voor elke week 1 uurtje les. Zelf opzadelen en dat is het dan wel een beetje. dus misschien iets in de trant van 100 euro per maand?

daar koop je als het mee zit 2 a 3 schetten per maand voor

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:05

te groot zou op zich kunnen evenals te zwaar als ze er niet op willen rijden maar bijvoorbeeld lange lijnen willen doen of mennen toch?

jongere leeftijd, zijn dat niet altijd eigenlijk een beetje pennietjes? Een echte serieuze ouder die voor zijn kind een pony wil.. tja wat zullen we zeggen.. een shet koop je voor een hap snert. en echt serieuze ouders hebben dan ook wel het geld voor het onderhoud..

mensen zonder dat geld, zullen dan echt wel wachten tot het kind ouder is en zelf serieus wil pony rijden om te kijken of er dan een mouw aan te passen is met een 'echte pony'. bedoel niet paarden mensen nemen shetjes niet serieus als rijdier..

als het lukt om een betalend jong ruitertje te vinden (die dus ook instructrice aan huis kan veroorloven of de pony mee kan nemen (belasting voor de ouders) naar de manege).. mag je denk ik je handen dichtknijpen, meestal lukt dat alleen maar als jij en die pony al bekend zijn bij de plaatselijke kindertjes.. zoals in het geval van Lovexen.

ik denk dat je iets teveel verwacht voor de leeftijdsdoelgroep..

wellicht is het een optie, om een iets meer pennygehalte klein ruitertje te 'nemen' als verzorgstertje en dat te begeleiden in het doen en laten met de pony..

dan kan diegene zelfs als het wat te groot wordt verantwoord andere dingen gaan doen, omdat ze dan het 'pennygehalte' door jouw inmenging is kwijtgeraakt en rustig bijvoorbeeld menlesjes kan zoeken of lange lijnen?

als je idd zelf lesgeeft, dan mag je dat best verrekenen als 'leaseprijs' en als het verder als eigen pony beschouwd kan worden.. denk ik dat 50-75 euro reeel is voor een shet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:07

speurneusc schreef:
j1988 schreef:
Als ik bij maneges kijk dan betaal rond de 20 euro voor een losse les. Dat zou dan 80 euro per maand zijn voor elke week 1 uurtje les. Zelf opzadelen en dat is het dan wel een beetje. dus misschien iets in de trant van 100 euro per maand?

daar koop je als het mee zit 2 a 3 schetten per maand voor

absoluut en ik kan ook genoeg privelessen vinden aan huis van gediplomeerde instructrice voor 12.50 euro plus reeele reiskosten (dus km prijs en die is niet zoveel)..

daarnaast zijn kinderlessen vaak helemaal geen uur, zeker niet met hele jonge (shet leeftijd) en beginnende ruitertjes.. dat is een half uurtje..

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:08

Ik vind ook 65 euro echt te veel.
Hier krijg ik veel meer voor helemaal NIETS!
Zelf vind ik 50 euro nog teveel.
Je mag blij zijn dat iemand die shet wilt rijden, ook omdat ze daarnaast ook nog moet poetsen ed.

Maargoed, met een beetje geduld vind je misschien een gek.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 18:09

elenaMM77 schreef:
wellicht is het een optie, om een iets meer pennygehalte klein ruitertje te 'nemen' als verzorgstertje en dat te begeleiden in het doen en laten met de pony..

dan kan diegene zelfs als het wat te groot wordt verantwoord andere dingen gaan doen, omdat ze dan het 'pennygehalte' door jouw inmenging is kwijtgeraakt en rustig bijvoorbeeld menlesjes kan zoeken of lange lijnen?

als je idd zelf lesgeeft, dan mag je dat best verrekenen als 'leaseprijs' en als het verder als eigen pony beschouwd kan worden.. denk ik dat 50-75 euro reeel is voor een shet.

Dit is ook zeker welkom! :)
Naast rijlesjes is hulp bij longeren, werk aan de lange teugel of evt menles ook een optie. De pony kent dit allemaal en de basis kan ik daarvan zeker delen.
Maar ook dat lijkt hier nog even onvindbaar...

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 18:10

romyloverrr schreef:
Ik vind ook 65 euro echt te veel.
Hier krijg ik veel meer voor helemaal NIETS!
Zelf vind ik 50 euro nog teveel.
Je mag blij zijn dat iemand die shet wilt rijden, ook omdat ze daarnaast ook nog moet poetsen ed.

Maargoed, met een beetje geduld vind je misschien een gek.

Hoort poetsen niet altijd bij het rijden?
Ik weet niet hoor, maar bij mij hoort dit er áltijd standaard bij :)

Tja, wat is veel...
Een gemiddelde manegeles kost ook €10-€15 per les. Ben ik dan zo verschrikkelijk duur met mijn €12,50 voor een privélesje op een shet?

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:15

Ik zou zeker wel een klein bedrag vragen zodat je iets meer zekerheid hebt dat ze komen. De kinderen willen wel maar ouders worden makkelijker als het gratis is. Daarbij, leren ze hier veel meer van dan op de manege en dat kost ook geld.

chimello

Re: Lease shetlandpony, reële prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:19

Ik zou toch minimaal een tientje vragen. Gewoon omdat ik niet aan gratis doe, shetlander of niet, het paardje is betrouwbaar, spullen aanwezig, eigenaar wilt moeite doen rijles te geven en er wordt niet aan lasten gedacht. Een manege is een stuk duurder hoor.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:27

als ik op mijn vorige manege een privelesje ging doen .. was ik toch snel over de 20 euro kwijt hoor ...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:28

25 euro per maand is meer dan zat, voor een shetlander.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:30

TS, als jij vindt dat je dit bedrag wilt ontvangen, moet je het doen.
Uiteindelijk gaat het er om wat de 'gek' er voor geeft.

Een shet is in het algemeen, met alle respect, een leuke speelpony waar kinderen de basis van het rijden wat kunnen leren.

Een manege heeft ook voordelen voor kinderen.
- leeftijdgenootjes
- samen rijden
- faciliteiten voor ouder en kind.
- pony's om te kiezen

Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:32

Leuke discussie! :)

Waarom is een shetje anders dan een grote pony qua kosten? Waarom zou ts geen kosten mogen vragen terwijl je voor een m-paard wel 100/150 kunt vragen.. ? Ben best benieuwd wat het verschil is volgens sommige bokkers.

Dat ze 4x per maand les krijgen is luxe. De manier waarop jij les geeft is ook onwijs fijn en duidelijk, dus geen 'penny-lesje'. Ook de mogelijkheid om op bixie en andere wedstrijdjes te gaan is zeker heel leuk voor de beginnende fanatieke ruiter en ouder.

4x les: €40,- (ik reken 10,- per keer omdat het kindje toch ook jou voordelen brengt en dus een korting het ook voor het kindje aantrekkelijker maakt)

2x vrij rijden: 10,-

Door de grote mogelijkheden en vrijheid + doorgroeimogelijkheden (andere pony etc) zou €50,- per maand niet slecht zijn. Vroeger betaalde ik €36,- pm voor manegeles 1x per week dus met 50,- misschien zelfs €70,- zou hey heel loyaal zijn.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:33

Ragdollcat schreef:
25 euro per maand is meer dan zat, voor een shetlander.

inclusief les en begeleiding?

dan is het nog goedkoper dan een manege..

dan zeg ik gratis, of een bedrag wat ook daadwerkelijk in evenwicht is met wat er geboden is..

als ze een 7/8/9 jarig pennietje aantrekt.. dan kun je toch niet verwachten dat ze er 1x per week 40 minuten les aan geeft en nog 2-3x per week gaat begeleiden hoe ze met een pony moet omgaan..

je kunt een klein ruitertje, die je nog jaren bij je pony wilt laten, niet alleen laten rondrotzooien.. je zult ze echt moeten leren wat er verwacht wordt en hoe je met levend speelgoed verantwoord moet omgaan.. op een manege wordt dit niet altijd verlangd of geleerd, dan moet je op den duur er een zadel op kunnen gooien in het ergste geval..

per keer zou ik liever niet zien dan ben je toch een beetje 'manegeachtig'..

maar gewoon een net bedragje per maand, waarvan je niet gelijk een shet + les + stalling kunt betalen bijna (100+ per maand daar kun je een shet voor huisvesten en voeren bij een willekeurige boer)

maar ergens tussen de 50-75 vanwege de les en tijd die je in de begeleiding steekt vind ik netjes in evenwicht.. meer kun je ook eigenlijk niet vragen, omdat je dan letterlijk er een complete shet van kunt kopen lol
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 10-09-14 18:37, in het totaal 2 keer bewerkt

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:33

ik heb een miniappaloosa en vraag 50 euro per maand. Ze mag erop rijden wanneer ze wil en ook naar buiten als er iemand mee gaat. Zij rijdt maar 2 keer per week. Als ze mee wil rijden zou ik 75 vragen, wan t
ook een klein paard kost geld.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:37

ik betaalde vroeger voor een kleine pony 125 gulden per maand en dat is 35 jaar geleden! Ik vind dat je paard of pony uitlenen en het gebruiken van al je spullen en bak etc. zwaar onderschat. Je betaald zelf toch ook een aardig bedrag aan je paard of pony?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:38

pimaude schreef:
Leuke discussie! :)

Waarom is een shetje anders dan een grote pony qua kosten? Waarom zou ts geen kosten mogen vragen terwijl je voor een m-paard wel 100/150 kunt vragen.. ? Ben best benieuwd wat het verschil is volgens sommige bokkers.

Dat ze 4x per maand les krijgen is luxe. De manier waarop jij les geeft is ook onwijs fijn en duidelijk, dus geen 'penny-lesje'. Ook de mogelijkheid om op bixie en andere wedstrijdjes te gaan is zeker heel leuk voor de beginnende fanatieke ruiter en ouder.

4x les: €40,- (ik reken 10,- per keer omdat het kindje toch ook jou voordelen brengt en dus een korting het ook voor het kindje aantrekkelijker maakt)

2x vrij rijden: 10,-

Door de grote mogelijkheden en vrijheid + doorgroeimogelijkheden (andere pony etc) zou €50,- per maand niet slecht zijn. Vroeger betaalde ik €36,- pm voor manegeles 1x per week dus met 50,- misschien zelfs €70,- zou hey heel loyaal zijn.

- veel vraag naar berijdstertjes
- erg weinig aanbod
- rijpaarden groei je niet uit en daar kun je mee verder, want u moet je altijd als het een beetje lekker gaat stoppen. shetlanders zijn niet echt pony's waarmee je verder kan.
- van een M of Z paard kun je meer leren als het ''hobbelen'' op een shetlander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:41

- De vraag en aanbod is iets waar ts geluk in moet hebben, dit staat los van de prijs imo.
- er uit groeien is inderdaad een nadeel maar ts heeft daar in de toekomst een leuke oplossing voor ivm uitbreiding ponys dacht ik. Maar is een nade voor de combi dat klopt.
- deze shetlander is M zoals te aangeeft en ook zeker M MET prijzen ! :) dus het hobbelen gaat bij deze pony niet op, het is echt een sportpony

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:42

Ik kijk niet neer op de shetlanders.

Er is meer vraag naar dan dat er een aanbod is van kleine ruitertjes en de ouders moeten ook zin in hebben om elke keer weer mee te moeten gaan.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:46

romyloverrr schreef:
- van een M of Z paard kun je meer leren als het ''hobbelen'' op een shetlander.

met goede begeleiding (waar je dat bedrag dan ook voor betaald), wordt natuurlijk wel de basis van je paardrijden gelegd. zoals ik begrijp is deze pony ook gewoon netjes beleerd en doorgereden is in de basis. je kunt dus goed leren zitten, je balans houden, je handen leren dragen, met je gewicht leren sturen in plaats van aan de teugels te sleuren, de verzorging van ponies (wordt niet ineens 'anders' met een groot paard), verantwoord leren omgaan met ponies (wordt ook niet ineens anders), hoe wordt je de 'shet de baas' (iets wat je ook voor de rest van je leven een voordeel oplevert, consequent leider zijn).

ik ben het met je eens als het een onbeleerde maar makke hobberakker is waar je gewoon onbegeleid op knolliet.. dan is het niet echt 'waardevol'. Heb je het geluk met een goede eigenaar die het kind echt begeleid. dan zijn die lesjes op die leeftijd misschien nog wel waardevoller dan wanneer je later op een M paard mag stappen (grote kans dat die kans voor zo'n ruitertje dan vanzelf wel komt, omdat ze tegen die tijd al zoveel extra heeft geleerd).

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:53

apollootje schreef:
Ik heb al wel goed rond gekeken en geinformeerd wat de lestarieven hier in de regio zijn, daardoor heb ik ook mijn tarief bepaald. Wat betreft lease/verzorgpaarden vind ik het belachelijk duur! Maar dan hebben we het ook over paarden of grote pony's.
Dat begint hier zo'n beetje bij €100 per maand, daarvoor mag je dan maar slechts 2 dagen het paard berijden en moet je lessen ed zelf betalen.
Uiteraard is dit geen graadmeter om mijn shet mee te vergelijken.

Ik heb 1 meisje dat 100 euro betaald voor een van mijn Shetlanders, maar daar mag ze eigenlijk alles mee, ook inspannen met mijn tuig en wagen en dat meerdere keren per week.
Het is dus een eigen pony, alleen ik betaal de dierenarts en hoefsmid
Voor 2 dagen rijden per week en dan het lessen zelf betalen is best wel veel geld!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:02

elenaMM77 schreef:
romyloverrr schreef:

met goede begeleiding (waar je dat bedrag dan ook voor betaald), wordt natuurlijk wel de basis van je paardrijden gelegd. zoals ik begrijp is deze pony ook gewoon netjes beleerd en doorgereden is in de basis. je kunt dus goed leren zitten, je balans houden, je handen leren dragen, met je gewicht leren sturen in plaats van aan de teugels te sleuren, de verzorging van ponies (wordt niet ineens 'anders' met een groot paard), verantwoord leren omgaan met ponies (wordt ook niet ineens anders), hoe wordt je de 'shet de baas' (iets wat je ook voor de rest van je leven een voordeel oplevert, consequent leider zijn).

ik ben het met je eens als het een onbeleerde maar makke hobberakker is waar je gewoon onbegeleid op knolliet.. dan is het niet echt 'waardevol'. Heb je het geluk met een goede eigenaar die het kind echt begeleid. dan zijn die lesjes op die leeftijd misschien nog wel waardevoller dan wanneer je later op een M paard mag stappen (grote kans dat die kans voor zo'n ruitertje dan vanzelf wel komt, omdat ze tegen die tijd al zoveel extra heeft geleerd).

Een goede zit ed krijgen kun je net zo goed in manegelessen.
De verzorging kunnen ze ook leren tijdens de manegelessen, want het is klusjesvrij zoals TS aangeeft.
Echt de shet de baas zijn kunnen kinderen van die leeftijd gewoon niet. En is ook niet zomaar even aan te leren.

Dat zoveel extra leren valt wel mee vind ik!
Jonge kinderen leren veel minder snel.
Ik ben pas beginnen echt veel te leren (dingen die je niet o pde manege kunt leren)
Toen ik een op écht goede paarden kon gaan rijden.
Laatst bijgewerkt door romyloverrr op 10-09-14 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 19:03

Bedankt voor alle reacties!
Als ik het gemiddelde van de reacties neem, dan zit ik dus helemaal niet zo gek te denken :+

Zoals het op dit moment lijkt, is de pony zeker op 3 dagen beschikbaar voor de verzorgster. Op deze dagen mag dus alles gedaan worden waar ze zelf maar zin in hebben. Op een vaste dag in de week zal ik het ruitertje volledig begeleiden, net als ieder ander kindje dat hier komt voor een ponyles. De overige dagen hoop ik dat het ruitertje zich kan redden met een ouder. Maar natuurlijk kan en wil ik tussendoor ook zeker nog wel een keer vaker helpen :)
Ik ben gediplomeerd en geef regelmatig kinderlessen, die basis bezit ik dus ook zeker wel.

Verder mag er van alles gebruik gemaakt worden wat ik heb. Zelfs bosritjes of wedstrijden (Bixie of shetlanderdagen) zijn bij goede inzet en enthousiasme een mogelijkheid.

De pony kent inderdaad een goede basis. Dat is toch wel net iets meer dan een gemiddelde grasmaai-shet.
Laatst bijgewerkt door apollootje op 10-09-14 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:06

Wat is een goed basis B/L/M?

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 19:09

romyloverrr schreef:
Een goede zit ed krijgen kun je net zo goed in manegelessen.
De verzorging kunnen ze ook leren tijdens de manegelessen, want het is klusjesvrij zoals TS aangeeft.
Echt de shet de baas zijn kunnen kinderen van die leeftijd gewoon niet. En is ook niet zomaar even aan te leren.

Dat zoveel extra leren valt wel mee vind ik!
Ik ben pas beginnen echt veel te leren (dingen die je niet o pde manege kunt leren)
Toen ik een op écht goede paarden kon gaan rijden.

Waar slaat deze zin op?
Ik weet het niet hoor, maar bij mij hoort die verzorging er écht bij! Dat is imo zeker geen klusje maar iets dat altijd bij het rijden hoort :)

Waarom kan zo'n kind een shet niet de baas zijn?
De leeftijdscategorie (7-11jaar) kinderen die op een shet rijden zijn sowieso te jong om verantwoord alleen bezig te gaan met een dier. Onder begeleiding van een volwassene zou ik niet weten waarom een kind niet een shet de baas kan zijn. Het zijn opgevoede dieren, geen monsters :+

En wat is een écht goed paard?
Natuurlijk kan je een kind in deze leeftijdscategorie niet een paard leren trainen zoals een Z ruiter dat kan. Maar dat lijkt mij meer dan logisch en daar gaat het ook niet om. Zo'n ruitertje kan je wel de basis goed leren, iets waar hij/zij het verdere paardenleven profijt van zal hebben.