kan ik nu nog wassen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 23:41

Ik heb die van mij in de winter, terwijl het vroor, eens een paar keer buiten gewassen met koud water, omdat ik geen andere optie had, hij had namelijk luis. Hij is daarna wel ziek geworden maar niet door het wassen ;)

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 23:44

Ik heb mijn paard vandaag nog afgespoeld na het rijden. Gewoon met koud water, hij vond het heerlijk. Zweetmes er over en hij rolt een keer in de wei, dan is hij zo in een kwartiertje weer droog.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 23:55

verkoudheid komt echt niet van wassen... en dan nog al zou die verkouden worden daar is niks mis mee.. zijn ze in de winter vaak sterker. maar geloof me door wassen word je paard niet verkouden. ze staan toch ook in de regen? mijne iig wel 24/7 buiten zonder deken en schuilen onder een boom. enige wanneer hij een nachtje binnen staat is als het weken achter elkaar regent. of het niet geleidelijk aan koud word maar in een keer heel koud met regen... dan krijg hij "droog" dagen. en uit de lucht komt ook geen warm water dus wassen met "een water koker" is zowiso grote onzin en ontzettend veel tijd en werk. het is deze dagen heerlijk weer buiten met voldoende zon. met deze temperaturen droog ik hem niet eens.. laat hem vaak lekker rollen in het zachte bak zand voordat hij de wei in gaat en dan is hij zo droog. dus ik zou het gewoon doen hoor;)

TheJokerr

Re: kan ik nu nog wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 23:58

Ik heb vandaag ook uitgebreid nog gewassen :j koud water, daarna zweetmes het meeste eraf en lekker een zandbad :)

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 23:59

De paarden van onze zorgboerderij worden ook nooit gewassen.

2 jaar terug moest het vanwege luis.

jolinebonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 00:02

Oke bedankt allemaal.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 00:07

Ik was ze hier nog in hartje winter. Heb meerdere zweet en staldekens dus gooi ik er een zweetdeken en stsldeken op na het wassen en die wissel ik een aantal uur later weer en dan heeft ze het toch nog constant warm.

Ja dus ook een aantal meer toen het 2/3/4 graden was overdag gewoon met de koude kraan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 00:10

Wwijk23 schreef:
verkoudheid komt echt niet van wassen... en dan nog al zou die verkouden worden daar is niks mis mee.. zijn ze in de winter vaak sterker. maar geloof me door wassen word je paard niet verkouden. ze staan toch ook in de regen? mijne iig wel 24/7 buiten zonder deken en schuilen onder een boom. enige wanneer hij een nachtje binnen staat is als het weken achter elkaar regent. of het niet geleidelijk aan koud word maar in een keer heel koud met regen... dan krijg hij "droog" dagen. en uit de lucht komt ook geen warm water dus wassen met "een water koker" is zowiso grote onzin en ontzettend veel tijd en werk. het is deze dagen heerlijk weer buiten met voldoende zon. met deze temperaturen droog ik hem niet eens.. laat hem vaak lekker rollen in het zachte bak zand voordat hij de wei in gaat en dan is hij zo droog. dus ik zou het gewoon doen hoor;)

Van de regen worden ze niet nat tot op hun huid. Van wassen als het goed is wel.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 00:18

Hier vandaag d'r nog lekker ff onder de straal gezet om het zweet eraf te spoelen. FF zweetmes erover. Daarna lekker in het zand laten rollen en weer terug naar de weide

Een paar jaar terug heb ik d'r ook moet de erge vorst (-22%) moeten wassen ivm schimmel. Tja helaas was dat ff niet anders.
Deed het wel met lauw water (idd gewoon met de waterkoker erbij) en dan in de binnenbak. Zweetmes erover en hup zweetdeken erop. Paardje heeft nergens verder last van gehad.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 00:26

Koper schreef:
Wwijk23 schreef:

Van de regen worden ze niet nat tot op hun huid. Van wassen als het goed is wel.

onzin. als het een dag lang met bakken naar beneden valt zijn ze net zo nat als dat ze 20 minuten onder de tuinslang staan

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 00:29

Ik vraag me af wat voor paard jij dan hebt. Normale paarden krijgen van die dakpannetjes in hun vacht zodat het water er van af loopt en de ondervacht droog blijft.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 00:45

je hoeft het ook niet met me eens te zijn. die "dakpannetjes" zijn vetlaagje in de onder vacht.. is tegen een regen bui. niet tegen 6 uur durende stort regen.. een keer zijn ze echt wel doorweekt hoor

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 01:07

Wassen kan prima, toen ik voorheen alleen maar koud water had waste ik ook altijd tot ongeveer 10/15 graden buiten. niks geen ziek paard mee gehad, wel soms een trillend paard maar snel wassen, droog maken en snel een lekkere deken op is niks mis mee.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 01:34

Wwijk23 schreef:
je hoeft het ook niet met me eens te zijn. die "dakpannetjes" zijn vetlaagje in de onder vacht.. is tegen een regen bui. niet tegen 6 uur durende stort regen.. een keer zijn ze echt wel doorweekt hoor

:roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

Kijk es: met referte naar wetenschappelijke onderzoeken: http://thesoulofahorse.com/blog/a-amazi ... in-winter/

Eigenwijs stuk vreten dat je d'r bent

GroeneHoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 13:12

Een andere optie bestaat uit gebruik te maken van een elektrische boiler. Deze produceert warm water om uw paard mee te wassen. We merken dat deze vaker door maneges worden besteld.

Omdat er voor een elektrische boiler geen gasaansluiting nodig is (alleen elektriciteit en water) kan deze vrij makkelijk in de stal worden geplaatst.

Op http://www.groenehoedduurzaam.nl zijn er al elektrische boilers beschikbaar voor 165 euro.

InMu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:35

Je kan nu nog prima wassen hoor. Zorg er alleen voor dat zolang je paard nog nat is hij/zij niet in de wind of op de tocht staat.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:35

Leuke tip, maar "om een keertje te wassen" is het niks. Heb hier voorgisteren twee paarden onder de koude kraan gezet in de avond. Zweetdeken op terwijl ze hun brokken aten, op de wei gezet en de deken eraf. Paarden dus nog zo goed als kletsnat en in de avond maar die kunnen wel wat hebben. Zelfs die wat ik hartje winter (gewoon onder t vriespunt) was, die word gewoon jaar in jaar uit gewassen dus heb het idee dat die wat "harder" is. Maar boven de 10 graden wassen hoort geen enkel probleem te zijn, ook niet buiten met koud water. Als ze erna maar de deken opkrijgen en niet in de wind staan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:58

Wie heeft je wijsgemaakt dat je paard er ziek van kan worden? Dat is echt onzin hoor. Wat slecht is, is om op een warm getraind paard een koude slang te zetten bij bloedje heet weer. Of met warm weer een paard koud afspoelen en niet het zweetmes er over heen halen.

Als je wil wassen moet je dat vroeg doen en ze lekker in het zonnetje zetten daarna. Wat ook kan, is droog werken, dus wandelen, longeren of rijden. Met echte kou kun je na het wassen een tijdje inpakken met goede zweetdekens.

Als het alleen om zweet gaat zou ik na het rijden afspoelen waar ze zweten. Zweetplekken moet je niet laten zitten. Maar je kan ook met een spons werken en alleen de benen afspuiten. En anders laten rollen en als het paard droog is poetsen.

Ik zet de slang wat meer op sproeien en niet zo een keiharde straal. Met afspuiten ga ik van de benen naar boven.

Mellox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:45

ja kan wel, alleen goed droogstappen :)