Wat vinden jullie van deze stalling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 16:43

Tja, het hangt vooral af van de kwaliteit en de snede van het gras. Heb op stallen gestaan waar het bijna koeienkuil was, en heb zelf balen gehad die bijna hooi waren. Je kan dus niet zeggen dat het altijd wel goed is, of nooit goed. Lastige van het houden van paarden en wisselen van stal.

@TS, ben je inmiddels al wezen kijken?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 16:45

Brainless schreef:
Nens77 schreef:
Mijn Haf wordt dan baggervet, net als dat hij dat werd van 24/7 weidegang in de zomer.....
Paarden die snel hoefbevangen worden of te vet zijn worden niet voor niets op (arm) hooi gezet denk ik zo

Klopt, maar arm hooi is nog beter (armer) voordroog.
Mijn Fjord is HB gevoelig en doet het prima op voordroog.
En dat terwijl ze al dik wordt als ze naar het gras in de wei kijkt :D

Ik denk niet dat dit op de gemiddelde pensionstalling gevoerd wordt ?
:o

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:06

RianneH schreef:
Tja, het hangt vooral af van de kwaliteit en de snede van het gras. Heb op stallen gestaan waar het bijna koeienkuil was, en heb zelf balen gehad die bijna hooi waren. Je kan dus niet zeggen dat het altijd wel goed is, of nooit goed. Lastige van het houden van paarden en wisselen van stal.

Dat ligt dan aan de ervarenheid van je leverancier denk ik zo.
Die natheid wordt gewoon bepaald door hoelang het heeft gedroogd, watvoor weer het in die dagen was, hoe de bodem is en hoe lang het gras is.
Als het zo droog is dat het bijna hooi is is het gewoon voordroog (maar door mensen die denken dat alles wat gewikkeld is kuil is wordt dat dus zo genoemd)

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 13:08

Jessix schreef:
Ik heb mijn paarden altijd in de paddock met onbeperkt hooi. Mijn paddock is wel heel groot trouwens, minimaal 2x een Z-dressuur bak, dus veel ruimte om met elkaar te rennen en te spelen. In de paddock heb ik ook mijn stallen, deze zijn gevuld met een dagelijkse verse laag stro. In de zomer zet ik ze dagelijks ongeveer 4 uur per dag op het weiland zodat ze kunnen grazen. Elke avond gaat elk paard in zijn eigen stal met zijn eigen voer tot de volgende ochtend. Ik heb ze thuis staan, dus dit is geheel naar mijn eigen zin.

Terugkomend op jou vraag. :) Hoe groot is die bak? Is er voldoende ruimte voor 8 paarden? Hoe is de bodem? Ook goed na veel regen? Zijn er meerdere voerplekken waar het voer wordt aangeboden of moeten alle paarden om dezelfde baal kuilgras heen staan? Dat kan nog wel eens niet zo handig zijn voor laag in rang staande paarden en je loopt het gevaar dat er wel eens raken klappen vallen als ze staan te dringen om het kuilgras/hooi.

Mijn voorkeur voor stro op stal is wel groot. Ik zou in elk geval een plak of twee per dag in de stal willen hebben, ook al staan je paarden dan op zaagsel. Het is wel fijn als ze wat te friemelen hebben 's nachts en er nog wat van kunnen eten, naast het hooi.

Hoi bedankt voor je reactie (en de anderen ook ik moet alleen nog even verder lezen)

De afmetingen van de bak weet ik niet maar hij is groot zat. Er staan drie grote pony's in en twee shetlanders. Met die van mij erbij zouden dat dan vier grote pony's zijn en drie shetlanders. De bodem is perfect, ze laat het constant opnieuw aanvullen met van die vilten snippers en zelfs in de winter staan ze niet nat. De paarden moeten om dezelfde baal heen staan maar mijn paarden krijgen voorlopig een eigen stuk grond om daar te kunnen eten. Zodra de pensionhouder ziet dat er een paard niet bij de kudde past tijdens het eten zet ze deze ook apart om te eten. Ik weet niet of er bv gevoerd wordt op twee stukken of op 1 maar naar haar zeggen kijkt ze naar waar de paarden behoefte aan hebben.

De paarden krijgen trouwens niet onbeperkt kuil. Ze krijgen 's ochtends, 's middags en 's avonds. Wat ik 's ochtends en 's avonds wil voeren aan hoeveelheid moet ik zelf weten maar 's middags maken de paarden dat zelf uit en op is dan op. Mijn shetlander at altijd hooi mee met mijn haflinger. Ik wil dus wel voor de zekerheid niet helemaal direct overstappen op kuil en zal nog hooi blijven kopen en mengen tot ik zie dat ze er volledig op kunnen. Zo niet ga ik praten over de prijs en ga ik ze ochtend en avond zelf maar hooi voeren.

Mijn paarden zijn overigens niet van het soort paarden dat wat doet met het stro. Ze eten het niet en ze doen er niets mee. Ze zullen wel als ze op stal staan wat te knabbelen hebben dus het is niet zo dat ze zonder stro echt iets missen. Ik was meer bang voor de kou maar nu ik de stal heb gezien en zie wat een goede laag zaagsel erin ligt maak ik me niet veel zorgen. Ook omdat de stal heel goed geïsoleerd bleek te zijn.

Urion

Re: Wat vinden jullie van deze stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 13:10

Ik heb geen verstand van kuil maar heel nat was het niet. Het kwam aan in vierkante pakken en als je het eruit pakt zijn het eerder plakken, het valt ook los uit elkaar. Ik geef nu zelf groen gedorst hooi en als ik het zou moeten uitleggen qua natheid zou ik zeggen dat het vochtig hooi is. Dat natte kuil wat ik gewend ben van andere stalgenoten is niet hetzelfde.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 13:11

anneliesdj schreef:
Begrijp ik nu goed dat je twijfelt omdat je vind dat ze teveel buiten komen?

Nee natuurlijk niet haha. Ik wil ze juist zoveel mogelijk buiten hebben maar ik twijfel of ze het naar hun zin krijgen als ze buiten staan in een beperkte omgeving. Ze zien heel de dag hetzelfde stukje. Inmiddels ben ik gaan kijken en ben ik er meer positief in gaan staan dan toen ik dit topic begon.

Katje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 18:19

Niet overal kunnen ze in de winter op gras, als ze maar buiten komen. Stro lijkt mij fijner

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 23:45

Urion schreef:
anneliesdj schreef:
Begrijp ik nu goed dat je twijfelt omdat je vind dat ze teveel buiten komen?

Nee natuurlijk niet haha. Ik wil ze juist zoveel mogelijk buiten hebben maar ik twijfel of ze het naar hun zin krijgen als ze buiten staan in een beperkte omgeving. Ze zien heel de dag hetzelfde stukje. Inmiddels ben ik gaan kijken en ben ik er meer positief in gaan staan dan toen ik dit topic begon.

Zolang er wat te eten is is dat geen probleem.
Maar ik zou wel willen dat er een stukje is waar ze met de voeten droog kunnen staan, op zijn minst een verharde bodem maar als het even kan een paar bomen of schuur of overkapping zodat ze ook uit de wind zijn.
Wekenlang in een modderige bak staan is funest voor de hoeven.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 00:02

ik zou er voor gaan.
maar dat ben ik. Het hoeft voor mij niet 24/7 weidegang te zijn maar liefst wel zo veel mogelijk, en elke dag buiten met andere is voor mij zeer zeker een pre!

kortom, als er voor mij geen nog betere stal zou zijn of een geweldige weide dan is dit zeker mijn keus

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 00:30

Ze zijn gewend veel op stal te staan ''s winters? Ik weet niet wat voor paarden je hebt, maar dan zou ik een deken toch wel echt overwegen in de winterperiode, zeker als ze 24/7 niet buiten gewend zijn, maargoed!
op heel veel stallingen komen paarden amper buiten, dus ik vind het niet verkeerd klinken. Kwestie van gaan kijken dan kun je inschatten of de ruimte groot genoeg is!

edit: excuus ik zie net dat je bent wezen kijken. Fijn dat je er een goed gevoel over hebt!. Is de keuze al gemaakt of denk je er nog even over na?

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 13:28

Ik heb een haflinger en een shetlander beide goed in hun vel en staan al vanaf veulen af aan zonder deken. Ga er dus nu geen deken opgooien ze staan lang genoeg buiten om een wintervacht te krijgen, die hebben ze ook elk jaar overigens.

Inmiddels ook besloten om op deze stalling te gaan staan. :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:31

Veel plezier :D