Advies

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:46

Evelijn schreef:
Als weidemaatje wordt hij ook alleen maar slechter.. paard moet aan het werk om te zorgen dat hij nog beetje fatsoenlijk kan bewegen. Als ik zie hoe goed Frummel het eigenlijk doet is het wel super zonde zeker als Gijs beter is... maar ja dan moet je dus wel voldoende tijd hebben om hem echt serieus te trainen en echt super klik met het paard hebben... verkopen is dan gewoon heel lastig... maar ja snap ook wel dat je nu niet het idee hebt om hem te laten inslapen.. maar zelf iig geen tijd hebt.

Dat is precies waarom ik het zo lastig zou vinden om een dier in deze situatie in te slapen. Er zijn nog wel mogelijkheden (daar is Frum inderdaad een heel goed voorbeeld van).

Maar ik begrijp ook wel dat jij, als eigenaar van het paard, wellicht de enige bent die die mogelijkheden wil benutten/uitproberen. Nu jij zelf in een situatie bent gekomen dat je geen tijd/geld hebt voor een derde paard, met beperking, blijven er inderdaad weinig mogelijkheden over.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:47

Je hebt denk ik maar 2 humane keuzes: inslapen of aanhouden.
Verkopen of weggeven lijkt me niet eerlijk naar hem, de kans dat hij uiteindelijk echt goed terecht komt is nihil.... en daar heb je dan geen invloed meer op.

Wanneer je er niet klaar voor bent om hem in te laten slapen, zou ik me niet al te druk maken over het in de wei zetten. Ik denk dat het vooral een menselijke gedachte is dat een paard zich niet zou vermaken.
Op het moment dat de dagelijkse routine zo is dat hij altijd met andere paarden buiten blijft, zal hij daar gewoon aan wennen.
Er bestaat een reële kans dat hij in het rennen, lopen, spelen.... het continue in beweging zijn en verder uitgroeien nog wat verbeterd.
Hij is immers pas 3.

Wellicht is het makkelijker echt te kiezen wanneer je ziet dat continue bewegen en verder uitgroeien geen verbetering toont.

Kan hij zich verder wel goed redden fysiek? Kan hij goed liggen en opstaan? Zich goed handhaven in de groep?

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:47

Ik heb de ruim gezien op de boktmarkt. Wij hebben geen geld voor nog 1 erbij maar als je open staat voor een bijrijder? Stuur mij anders eventueel een pb. Ik ben geen pennymeisje maar word begeleid door mijn ouders die al hun hele leven bezig zijn in de paardensport. Als het paard daarna te verkopen is kan hij prima een b proefje lopen dus ik zie gewoon een mooie toekomst voor je paard. Breng hem hoe dan ook niet naar de slacht zou echt zonde zijn! Heb paarden gezien die afgekeurd waren en al heel lang kreupel liepen maar die dankzij de manier van recht richten gewoon nog z zijn geworden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:48

ik zou het zelf in eigen hand houden en naar de slager brengen. Beter een kort leven dan dat dat een jan of alleman er nog een slaatje uit wil slaan

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:50

Er zijn al zoveel gezonde paarden te koop, waarom dan een paard in de markt willen brengen die niet gezond is.
Klinkt heel bot, sorry hiervoor.
Ik zou hem laten hemelen, ik denk dat er anders verkeerde dingen met zo'n paard gaan gebeuren.

En een weidemaatje heel leuk hoor, maar dan zal een shetlander- tot hoogstens een D pony de voorkeur hebben bij mensen en niet een groot paard. Nog maar weinig gehoord dat mensen zo'n dier krijgen omdat ze een weidemaatje willen.

Goldenoldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:50

Zo zielig als hij moet geslacht worden :'-(
Ik zou het niet kunnen...
Kan hij niet gewoon de wei op?
Ik ben niet de meest rationele persoon dus mijn advies is waarschijnlijk nutteloos maar ik zou nooit een paard kunnen laten inslapen omdat het niet perfect loopt. Als hij er overduidelijk pijn van heeft wel, maar als hij er geen last van heeft, echt niet.

Geryon

Re: Houden, weggeven of toch inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:52

Ik zou het doodzonde vinden van zo'n paard. Als de andere optie de slacht is, kan je het net zo goed proberen hem weg te zetten tot je er tijd voor hebt. In een grote kudde in een groot gebied bijvoorbeeld (in friesland is in ieder geval al zo'n adresje).

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:53

Ik heb je een PB gestuurd.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:54

Ninx schreef:
Je hebt denk ik maar 2 humane keuzes: inslapen of aanhouden.
Verkopen of weggeven lijkt me niet eerlijk naar hem, de kans dat hij uiteindelijk echt goed terecht komt is nihil.... en daar heb je dan geen invloed meer op.

Wanneer je er niet klaar voor bent om hem in te laten slapen, zou ik me niet al te druk maken over het in de wei zetten. Ik denk dat het vooral een menselijke gedachte is dat een paard zich niet zou vermaken.
Op het moment dat de dagelijkse routine zo is dat hij altijd met andere paarden buiten blijft, zal hij daar gewoon aan wennen.
Er bestaat een reële kans dat hij in het rennen, lopen, spelen.... het continue in beweging zijn en verder uitgroeien nog wat verbeterd.
Hij is immers pas 3.

Wellicht is het makkelijker echt te kiezen wanneer je ziet dat continue bewegen en verder uitgroeien geen verbetering toont.

Kan hij zich verder wel goed redden fysiek? Kan hij goed liggen en opstaan? Zich goed handhaven in de groep?

Mee eens. Wanneer dan toch blijkt dat hij slechter wordt en pijn heeft of wanneer je over een jaar of 1-2 nog steeds geen tijd hebt om hem zelf te rijden, dan staat de optie van slacht natuurlijk nog steeds open. Wanneer je dat nu zou doen, valt dat uiteraard niet terug te draaien.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:54

jorika1986 schreef:
Zelf zou ik het dier ook laten slachten. Als je het verkoopt aan wie verkoop je hem dan echt, je geeft zelf aan in Zwitserland te wonen en het paard staat in NL.
Iemand die je voor het lapje houd en doet allemaal leuk en aardig en vervolgens staat het paard elke week op een andere paardenmarkt te verpieteren.
Of staat hij te beschimmelen in een donkere vieze stal omdat hij toch niet te berijden valt oid...

Nee het is heel lastig, en zeker omdat het paard lichamelijk niet 100% is, zou ik het paard een eventuele lijdensweg van vele jaren besparen en hem een eerlijk einde geven.

Hier ben ik mee eens.

Er zijn zoveel mensen, die dan doen, alsof ze het niet zien, of doen alsof het minder erg is en zeggen "Ohh, maar dit trekt wel op, als hij aan het werk gaat." Of is in die richting.

Het zou toch een partijtje zonde zijn, als jij je paard met een goed hart verkoopt, die mensen misbruik maken, paard word opgeleid, gaat wéér in de verkoop, "omdat hij niet aan de verwachtingen voldeed" is een vriendelijk paard, waardoor "beginnende eigenaren" hem kopen. en na 3 jaar, moeten zij het paard in laten slapen. Omdat de vorige eigenaren (dus jou kopers) niet eerlijk zijn geweest.

Het is een warrig verhaal, maar het gebeurd dagelijks in Nederland!

Beginnende eigenaren zien het nut niet van keuren in, nieuwe eigenaar is opslag verliefd geworden en huidige eigenaar zegt (niet jij, want dit zou jij niet doen) "ahh, hij loopt wat kramperig, als je aan het werk gaat is het wel over"

Ik moet er niet aan denken...

Vervolgens komen ze verhaal halen bij de vorige eigenaar. En de vorige eigenaar geeft jou er van op kop, omdat jij een verkeerd paard verkocht zal hebben, terwijl jij het er eerlijk bij hebt vermeld.

Zonder grappen en grollen, dit heb ik in mijn omgeving, meerdere malen zien gebeuren.
niet met een paard met Ataxie, maar wel paarden, die niet volledig ingereden waren. Of atrose wat niet vermeld was. Of het paard is (werkelijk waar) gesedeerd tijden het rijden, gekocht, en enkele dagen later, ontploft het paard. Geen koopcontract, particuliere verkoop... Paard is de handel in gegaan. En uit eindelijk toch in het vlees terecht gekomen.
Laatst bijgewerkt door maralyn op 28-08-14 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:55

Ik denk dat je je verantwoordelijkheid moet nemen. Je fokt zelf een extra veulen uit je merrie, met alle risico's van dien, en als 'ie dan niet helemaal goed blijkt moet ie maar dood? (Even cru gezegd). Met meerdere paarden zullen er altijd tijden zijn van eigenlijk te weinig geld, eigenlijk te weinig tijd. Maar je hebt er zelf voor gekozen. Bite the dust, verkoop je merrie naar een goed adres en geef deze knappe knul een goed leven.

senna21

De optie slacht zal jou en je paard het meeste 'rust' geven.
Als je hem verkoopt/weggeeft blijft de onrust 'wat zal er met hem gebeuren'.

Rindin

Eigenlijk vind ik hem te slecht om er überhaupt ooit op te gaan zitten. Je ziet duidelijk dat ie atactisch is. Lijkt mij voor hem niet fijn, maar voor de ruiter ook niet eens veilig.

Idd; houden of laten slachten. Als je hem weg doet kun je er gif op innemen dat ie ergens terecht komt waar je hem niet wilt hebben...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 11:57

.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-07-24 02:03, in het totaal 1 keer bewerkt

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:59

het paard loopt niet goed,maar meteen laten slachten? :( ik zou hem houden.en op het land laten.mischien als je dochter wat ouder is.en ze gaat naar school.je er wel tijd voor hebt.
ik zou nooit mijn eigen paard kunnen laten slachten, :n inslapen vind ik dan humaner.maar dat is ieder zijn eigen mening natuurlijk. :j

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:59

Even voor mijn beeldvorming... wat is er aan de hand met JuniorSTV? Staan die als moeilijk bekend?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:01

OleJon schreef:
het paard loopt niet goed,maar meteen laten slachten? :( ik zou hem houden.en op het land laten.mischien als je dochter wat ouder is.en ze gaat naar school.je er wel tijd voor hebt.
ik zou nooit mijn eigen paard kunnen laten slachten, :n inslapen vind ik dan humaner.maar dat is ieder zijn eigen mening natuurlijk. :j

Dit is geen kwestie van 'niet goed lopen' OleJon. Dit is een zenuwafwijking die nooit meer goed komt en die het paard in beginsel eigenlijk ongeschikt maakt om bereden te worden.

De slacht/inslaapdiscussie is hier totaal niet op zijn plek.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:03

Eigenlijk denk ik dat je weinig keus hebt ts, omdat aanhouden geen optie is (en dan is het nog maar de vraag of hij kan verbeteren en onder de man kan komen, want op de beelden loopt hij niet fijn.) wegzetten slecht is voor hem en dan blijft er 1 optie over.... Het is immers toch een blijvende afwijking en beter gaat het niet worden vrees ik omdat het al een tijd er zit.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-08-14 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:03

OleJon schreef:

Hier kan ik mij dus echt woest om maken. Heel verhaal over allerlei opties en dan dit zeggen.. sorry hoor, maar dit gaat echt veel te ver.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:05

Sizzle schreef:
Ninx, over het vermaken maak ik me tgeen zorgen. Hij is heel speels op de wei. Maar het is bekend dat het essentieel is dat zo'n paar daan het werk blijft omdat bij zenuwschade het paard zichzelf niet op cinditie houdt en uiteindleijk op zijn skelet gaan lopen ipv op zijn spieren.
Het is ook nog nog eens een groot paard met veel bot waardoor hij ook de normale jonge paarden groeiprobleempjes heeft.

Ik ben ermee bekend.
Zij hebben toen toch besloten het paard in de groep te houden en niet aan het werk te gaan.
Net als bij jou het geval was, was er gewoon onvoldoende tijd om dagelijks met het dier aan het werk te gaan.
Bovendien was het paard nog maar 3, net als die van jou, en vonden ze het mentaal te belastend voor het dier om zoveel te doen op die leeftijd.

En dus besloten de natuur zijn werk te laten doen. Voor dit specifieke paard was er te weinig verbetering. Ze begreep op een gegeven moment niet eens meer het mechaniek van liggen en opstaan.
Voor een ander paard heeft het echter wel gewerkt, en dit dier is nu gewoon aan het werk.

Nood breekt wet, je hebt geen tijd en geld nu. Dus zul je los moeten laten dat je er iets mee kunt doen, maar hoef je hem nog niet los te laten.
Of je kiest ervoor om hem wel te laten gaan, hetgeen ik ook begrijpelijk vind.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:07

Zou hem laten hemelen, hoe moeilijk ook, heb zelf ook een paard wat niet goed loopt, ook enorm groot is, hoogstwaarschijnlijk 2 zenuwblokkades heeft en daardoor ook ataxie achtige symptomen laat zien.
Rijden gaat maar meneer geeft in galop problemen wat ik bij jou ook zie in het filmpje.
Mijne gaat niet in de verkoop, mocht ik het niet meer zien zitten wil ik eerlijk naar hem zijn en zijn leven beëindigen , zou het hem niet aan willen doen dat iemand anders hem wel even " er door heen rijdt"
Ook de fijne bedoelingen van een ander die een weidemaatje zoekt of een lief handpaard, teveel verhalen inderdaad dat ze toch door verhandeld worden.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:07

Misschien kun je eens contact opnemen met Lorette (de eigenaresse van Frummel) en haar eens wat tips vragen? Zij heeft ruimschoots ervaring hiermee.

Ik vind het gewoon zo zonde om een dier als dit te laten inslapen terwijl hij op dit moment zelf nog een relatief fijn leven leidt. Inslapen kan altijd nog op een moment dat het niet meer eerlijk is om hem te laten leven. Zoals Ninx ook zegt, kun je hem nog even de kans geven en afwachten hoe hij zich ontwikkelt. Misschien is jou situatie (tijd/geldgebrek) tegen die tijd ook wat veranderd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 12:09

.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-07-24 02:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:14

Zeker kunnen paarden met ataxie een prima leven onder zadel hebben! Daar ben ik het absoluut mee eens. Ik ken er eentje met hanetred die is voor vijf cijfers naar Amerika verkocht. Daar zag je alleen in stap dat er iets mis was, en inderdaad met het uit stal halen liep ie ook 'gek'.

Maar heel eerlijk vind ik jouw paard echt heel slecht lopen, vooral de galop. Het lijkt van hele andere orde dan maf lopen bij uit de stal komen vind ik.

En er lopen zeker veel paarden waarvan de eigenaar het niet eens weet en ik ook soms niet zie. Mijn beste vriendin is paarden fysio, en zij wijst me vaak aan 'die is niet goed' 'die is licht atactisch, zie je?' maar inderdaad, de eigenaren voelen het niet, of willen het niet zien.

Maar bij deze is er toch niet omheen te kijken...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:19

Of houden of slachten (zelf zou ik voor inslapen gaan, maar ieder z'n keuze)